למה אתם בורחים מפאראדוקסים?
עברתי על שורת השיחות, ונתקלתי בתופעה די רגילה ומשעממת ורק במקרה יצא שבאחת ההודעות רעיון מאוד יפה שאיזו בחורה העלתה נדחה על הסף רק כי עמד תחת ההגדרה של "פאראדוקס". אני מתכוון לרעיון: "לכל כלל יש יוצא מן הכלל ואם יש כלל שאין לו יוצא מן הכלל אז זהו היוצא מן הכלל של הכלל שאומר שלכל כלל יש יוצא מן הכלל". רוב חברי הפורום (ובינהם מאוחר יותר הבחורה עצמה) ברגע שהשיגו במוחם שהמשפט פאראדוקסאלי, זנחו אותו כמו היה נייר טואלט משומש. רבותי! - אני שואל אותכם האם לומר רק "לכל כלל יש יוצא מן הכלל" נראה לכם יותר הגיוני מאשר המשפט הנ"ל שהועלה על-ידי הגברת? שהרי המשפט "לכל כלל יש יוצא מן הכלל" נתפס בעינכם הגיוני זה רק בגלל שהוא תואם את אופי הנתונים האמפיריים שאנו מכירים. שהם אבל לא תמיד (ולדעתי לעיתים רחוקות) תואמים את ההגיון, וכל פעם שגילינו משהו הגיוני בטבע קראנו לו "חוק טבע" ולו תמיד היו יוצאים מן הכלל, אשר התקיימו בפראגמאטיקה של הדברים שגם ככה לא "כללית" בשום אופן אלא תמיד פרטנית ויחודית. ועוד, שכדי "להכליל" צריך דבר ראשון להיות ושני לחשוב. החשיבה עצמה לא רק שאינה "דבר עליו ניתן לחשוב" (ואנא ממכם, אם משפט זה לא מקובל עליכם, קראו את ברקלי) אלא רק במושגים מופשטים והכללות. ודבר שני הוא שבמחשבותינו אנו קיימים לעיתים מושאים לא הגיוניים בכלל. ולגבי עוד ועוד מקרים רבים וברורים אנו אומרים "הגיוני" ושמים את הראציונאליות כאמת המידה הנעלה ביותר, למרות שאולי לעיתים חשיבתנו הגיונית אבל ה"עצם החושב" הוא רחוק מן ההגיון כמרחק ההגיון מהטבע עצמו. אגב, אם באמת יש כללים, ולכל כלל יש יוצא מן הכלל, מה לגבי הכלל שכל החי בהכרח מת? שהרי תסכימו שזה הוא הכלל החל עלינו, נכון? ואם זה נכון שיש ולו כלל אחד בעולם, זו ההוכחה של האידאליזם. שכן אם "קיימות" אידאות, אז גם לנו הן קיימות, וגם לנו יש מהות "בלתי נפסדת" או "נצחית" לא פיסית. ואם נניח שיש יוצא מן הכלל לכל כלל, וקיים איפשהו חי אשר לא מת לעולם אני מניח שכל אחד שיחשוב על רעיון זה כאפשרי, יסכים שנייר הטואלט הוא ההגיון ולא "חוסר-ההגיון" שאני מעדיף לקרוא לו "סוריאליזם", כי מה שווה פעולה מחשבתית שאינה "יוצרת"? אז לכל הראציונאלים שבבת אחת טוענים לקידמה ובאותו הזמן מעדיפים את דקארט על אנדרה ברטון, לא נותר אלא לקחת את המשפט: - "לכל כלל יש יוצא מן הכלל". ולתקנו על-ידי התוספת: - "ואם יש כלל שאין לו יוצא מן הכלל אז זהו היוצא מן הכלל של הכלל שאומר שלכל כלל יש יוצא מן הכלל".
עברתי על שורת השיחות, ונתקלתי בתופעה די רגילה ומשעממת ורק במקרה יצא שבאחת ההודעות רעיון מאוד יפה שאיזו בחורה העלתה נדחה על הסף רק כי עמד תחת ההגדרה של "פאראדוקס". אני מתכוון לרעיון: "לכל כלל יש יוצא מן הכלל ואם יש כלל שאין לו יוצא מן הכלל אז זהו היוצא מן הכלל של הכלל שאומר שלכל כלל יש יוצא מן הכלל". רוב חברי הפורום (ובינהם מאוחר יותר הבחורה עצמה) ברגע שהשיגו במוחם שהמשפט פאראדוקסאלי, זנחו אותו כמו היה נייר טואלט משומש. רבותי! - אני שואל אותכם האם לומר רק "לכל כלל יש יוצא מן הכלל" נראה לכם יותר הגיוני מאשר המשפט הנ"ל שהועלה על-ידי הגברת? שהרי המשפט "לכל כלל יש יוצא מן הכלל" נתפס בעינכם הגיוני זה רק בגלל שהוא תואם את אופי הנתונים האמפיריים שאנו מכירים. שהם אבל לא תמיד (ולדעתי לעיתים רחוקות) תואמים את ההגיון, וכל פעם שגילינו משהו הגיוני בטבע קראנו לו "חוק טבע" ולו תמיד היו יוצאים מן הכלל, אשר התקיימו בפראגמאטיקה של הדברים שגם ככה לא "כללית" בשום אופן אלא תמיד פרטנית ויחודית. ועוד, שכדי "להכליל" צריך דבר ראשון להיות ושני לחשוב. החשיבה עצמה לא רק שאינה "דבר עליו ניתן לחשוב" (ואנא ממכם, אם משפט זה לא מקובל עליכם, קראו את ברקלי) אלא רק במושגים מופשטים והכללות. ודבר שני הוא שבמחשבותינו אנו קיימים לעיתים מושאים לא הגיוניים בכלל. ולגבי עוד ועוד מקרים רבים וברורים אנו אומרים "הגיוני" ושמים את הראציונאליות כאמת המידה הנעלה ביותר, למרות שאולי לעיתים חשיבתנו הגיונית אבל ה"עצם החושב" הוא רחוק מן ההגיון כמרחק ההגיון מהטבע עצמו. אגב, אם באמת יש כללים, ולכל כלל יש יוצא מן הכלל, מה לגבי הכלל שכל החי בהכרח מת? שהרי תסכימו שזה הוא הכלל החל עלינו, נכון? ואם זה נכון שיש ולו כלל אחד בעולם, זו ההוכחה של האידאליזם. שכן אם "קיימות" אידאות, אז גם לנו הן קיימות, וגם לנו יש מהות "בלתי נפסדת" או "נצחית" לא פיסית. ואם נניח שיש יוצא מן הכלל לכל כלל, וקיים איפשהו חי אשר לא מת לעולם אני מניח שכל אחד שיחשוב על רעיון זה כאפשרי, יסכים שנייר הטואלט הוא ההגיון ולא "חוסר-ההגיון" שאני מעדיף לקרוא לו "סוריאליזם", כי מה שווה פעולה מחשבתית שאינה "יוצרת"? אז לכל הראציונאלים שבבת אחת טוענים לקידמה ובאותו הזמן מעדיפים את דקארט על אנדרה ברטון, לא נותר אלא לקחת את המשפט: - "לכל כלל יש יוצא מן הכלל". ולתקנו על-ידי התוספת: - "ואם יש כלל שאין לו יוצא מן הכלל אז זהו היוצא מן הכלל של הכלל שאומר שלכל כלל יש יוצא מן הכלל".