למה בעצם הדת שלכם נקראת "משיחיות",

אנטוליו

New member
למה בעצם הדת שלכם נקראת "משיחיות",

Christianity בלועזית? ,הרעיון המשיחי קיים בדת היהודית, שם מצפים למלך המשיח, גואל משוח בשמן(?!) שיושיע את עם ישראל בלבד, אך אתם הרי לא יהודים, אם כי ישוע עצמו היה יהודי. למה אי אפשר היה למצוא שם אחר לדתכם? רוב המשיחיים אומנם קוראים לעצמם Сhristians, אך אני בספק גדול אם הם בכלל מבינים מה פירוש השם הזה, שהוא תרגום של המילה העברית משיח, כריסטוס ביוונית. והשאלה השניה היא האם אתם מכירים בנבחרותו ויעודו של עם ישראל ובכך שביאתו השניה של המשיח תתאפשר רק אם היהודים יכירו בו כמשיח, כלומר ימירו את דתם? למה אתם מכירים גם בתנ"ך שלהם? בגלל שהרעיון המשיחי מופיע שם? אי אפשר להיות משיחי ולהאמין בברית החדשה בלבד? תסלחו לי אם השאלות האלה ייראו לכם מטופשות.
 

lion 7

New member
משיח

נקרא האדון שלנו במשיח ,כי הוא ממושח וניצב כיעד לפדות מהפועל פדיון (לשלם מחיר מה מול שחרור אחר/ים) , הובטח בבואו מיד אחרי הנפילה (בראשית 3 : 15 ) , כך שהמשיח הרצוי או הנבחר משושלת או צאצאי האשה ( אגרת אל הגלטיים 4 : 4) והשטן ונתיניו משושלת הנחש (יוחנן 8 : 4 , 1יוחנן 3 : 8) , ודריסת השטן ונתיניו את עקב המשיח , מוצהר בו כי הם כאבו לו והרגוהו , אולם המשיח השחית או שחק את ראש השטן ושושלתו , בכך שהמשיח ניצח את החטא והמוות , העם העברי היה במצב של המתנה לביאת משיח מדור לדור , ומוצאים את ההבטחה בו לאברהם (בראשית 12 : 3 , 22 :18) וליעקב (בר 49 :10) , ולבלעם (במדבר 24 :17) ולמשה (דברים 18 : 15,18) לנתן (2שמואל 7 :16) , וההבטחה חוזרת שוב בספר תהלים והנביאים , ובמיוחד ישעיהו עד שבא יוחנן המטביל כמבשר בבואו , בברית הישנה התנ``ך רשמה כמה שמות של אבות המשיח (בראשית 49 :10 , וישעיהו 11 :1) ומקום לידתו (מיכה 5:2) , וזמן הופעתו (דאניאל 9:25-27) , אולם היהודים אז לא הבינו נבואות אלה וחשבו כי המשיח הוא מלך זמני שמשחרר אותם מרודפיהם וצריהם , ומעלה אותם אל דרגות התהילה והנועם , על פי ההסבר הלוגי מ(תהלים 2 , ירמיהו 23 :5,6 , זכריה 9: 9 ואחר) . וכשהופיע המשיח לא ידעוהו , אלא טעו ונכשלו בתהיה מהותו גם בעת שישוע הסביר להם את מהותו , וגם השליחים את הנבואות אלה , לא במובן הלוגי המפורש (מתי 31 :54 _ מרקוס 9 :12 ולוקס 18 : 31, 22 : 37 , יוחנן 5 :39 ומעשי השליחים 2 : 16-31 , 26 : 22,23 אל האפסים 4 : 8 , 1פטרוס 1 : 11 ). אולם כמה יהודים בעת הופעת המשיח היו מחכים לביאתו וישועתו הרוחית מהם שמעון , וחנה (לוקס 2 : 25 , 38 ) יש המון חומר על נבואות שנכתבו בתנ``ך ואופן התגשמותם בברית החדשה ואכתוב אותם מאוחר יותר בסוגיית המשיח מנצרת .. עם כל זה לעם היהודי היה כמעט 24 אנשים אחרי ישוע שטענו על משיחותם , ומלפני זה התנבא ישוע בביאת משיחי שקר (מתי 21 : 24) המפורסם בהם היה בר-כוכבא . אולם אלה ואחרים לא היוו לפחות לשאר העמים ישועה שממנה יאמינו דרך העם המובחר בישועה העולמית כוללת.. לשאלה השנייה על האמונה רק בברית החדשה , לדעתי אפשרי הרי הלב של שתי הבריתות הוא נמצא בחדשה, וקראתי על מבשר מהמאה ה18 בהודו בשם ``סאד הו סינדר סינג`` על הבישור ההמוני במזרח המבוסס אך ורק מהברית החדשה. ‏(המשך יבוא)
 

lion 7

New member
למה קיבלנו אותו כערבים ומה הקשר?

אנחנו מאחד העמים הראשונים שקיבלו את תורת המשיח כגואל דרך עמו לכל העמים, גם מבחינת קרבה גיאוגרפית לבני דודינו המובחרים מאז אברהם.. (כתבתי על תחילת האמונה באזור בפורום תיאולוגיה, וגם בקומונה ``נולדים מחדש`` בבקשה לחפש שם בדפים מלפני שנה וחצי) . *ערבית וערביה בתנ``ך ובברית החדשה (חשוב מאד לקרוא). : > ערבית מהשם השמי שמשמעו שממה , חצי אי בצד המערבי דרומי מיבשת אסיה , וגם כמעט חצי האי הגדול בעולם סעודיה היום. שטחה כמעט שוה לרבע משטח אירופה , ושליש משטח ארה``ב . וחצי האי מתחלק לכמה חלקים גיאוגרפים , 1) הצד הצפוני מהרמות הבינוניות , ונקרא נג`ד , נג`ד מוגבלת מהחוף המערבי באזור חול מדברי שנקרא אלחג`אז , ועסיר דרומה מחג`אז , אולם תימן היא הצד המערבי דרומי מחצי האי ערב , וחדרמות על החוף הדרומי , ועומאן על הצד הדרומי מזרחי , וכווית ואלאיחסא על החוף המזרחי, ורוב האזורים הוא מדברי, והוא דל בתנובה החקלאית וחיות בר , ממנו מהמאה האחרונה מצאו את הנפט שאופייני לרוב מדינות חצי האי, חצי האי היא נחשבת לגרעין או מקור העמים השמים ומרכז תפוצתם בעולם, ועמים אלה היו יוצאים בהגירה המונית כל אלף שנה , על פי התנאים הקשים כמו יובש , מהמדינות העתיקות החשובות שהיו , שבא , מינואים , חומיירים(תימן) וגם מדינות האיסלאם אחרי מוחמד.. * הספר הקדוש הזכיר את החלקים הצפוניים מחצי האי , יותר מהחלקים הדרומיים (תימן ) . ומילת אעראבי או ערבי , מוכרת ליהודים , כשוכני המדבר הנוודים יותר מההגדרה של הרועים שעם הזמן היו מתאקלמים ומתישבים מהם ליד הירח הפורה (ישעיהו 13 : 20 ו- 2דברי הימים 21 : 16) . ובני ישראל קראו לחלק הצפוני מחצי אי ערב , בארץ בני המזרח (בראשית 25 : 6 ו- 29 :1) , האזור עצמו שנזכר באל הגלטיים ( 1 : 17 ) , וסיני וערבה נחשבו חלק מחצי האי ערב גם (גלטי 4 : 25) וגם שוכני אזור זה ערבים בכלל , מהם ישמעאלים, עמלק , עיינים ובני מדין. רבות הן הפעמים שהשבטים הערבים מתקשרים עם שכניהם העבריים(בראשית 37 : 28 , 36 ושופטים 6-8) , שלמה היה מיבא מהם זהב וכסף ותבלים (2 דברי הימ 9 : 14) , ושבטים אלה שלמו מסים ליהושפט מעזים וכבשים ואחר (2דברי 17 :11) , השתתף בני ערב עם בני כוש ופלשתים בהתקפה על ירושלים ובזזו כספיה וגם מלכה יהורם (2דברי 21 : 16-18) , עזיהו נצח אותם אחר כך ונקם מהם ומפלשתים (2דברי 26 :7 ) [המשך לא הרבה]
 

lion 7

New member
המשך על המונח ערבים בספר

והיתה ארצות ערב אחת האזורים שהוזהרו מפי ישעיהו. וירמיהו התנבא עליה בדין אלוהים וכעסו (ישעיהו 21 :13-17 , ירמיהו 25 :24) ושני הנביאים הזכירו את הערבים התוהים (ישעיהו 13 :20) , וכאן חשוב מאד, השתתפו כמה ערבים ביום החמשים ושמעו את השליחים מדברים בלשון ערבית (מעשי השליחים 2 : 11), ופאולוס הסתובב בכמה אזורים ערבים לפני תחילת מסעותיו בבישור (גלטים 1 :17). וכפי שהסברתי ביום החמשים היה זאת אחת הלשונות שזכו לשמוע אבותינו וחלק דאז קיבל את ישוע כמשיח, הרי ישוע נועד לכולם כמושיע אישי פרטי וגם להמונים. (כמובן כדאי לחפש את שורשי האמונה ותחילתה בפורום תיאולוגיה. מתנצל מהצפיפות הלא נוחה בכתיבה . )
 

אנטוליו

New member
שוב תודה, ליאון, על התשובות עם כ"כ

הרבה ציטטות מהתנ"ך שאיני מכיר במידה מספקת, אך אני עדיין, לצערי, לא קיבלתי תשובות ברורות לשתי השאלות שלי. אתה כותב: "נקרא האדון שלנו במשיח ,כי הוא ממושח וניצב כיעד לפדות מהפועל פדיון (לשלם מחיר מה מול שחרור אחר/ים)". למה עליו להיות "ממושח" (?!) על מנת להושיע? מה מהות הישועה הזאת? אם אנו זקוקים לישועה - סימן שמצבנו לא טוב, שהחיים בעולם זה לא טובים, שהחיים הם בזבל. אז למה כשנולד מישהו, כולם שמחים, למרות שיכול להיות שהנולד יסבול ויגרום סבל לזולת? למה בכלל לעודד ילודה? אם לא היינו נולדים - לא היינו סובלים, את זה כבר אמר בזמנו בודהה. כמה פשוט! אשמח אם אתה תוכל לענות לי בקצרה לעניין ובלי ציטוטים מרובים מהתנ"ך.
 

lion 7

New member
אכן , לא הגבתי לכל השאלות

ועניתי בצורה זאת, כי רציתי אחרים כאן יתענינו בהרחבה על מושג המשיח כהקדמה. ולעניננו , המשיחיות והבודהיזם נראות דומות בכמה תחומים בנושא הרוחניות , וגם במשותף בנזירות והסגיפות , ולהתגבר על התשוקות למיניהם , שבזאת ראו מייסדיהם בודהא וישוע כאות לנצחון על החומריות הארצית, . הסיפור המשיחי שונה משאר הדתות , או תורות חיים אחרות , בתפיסה האישית לאדם עצמו, וכאחד מבין קבוצה בעלת דעה דומה שבמרכזה יש רק אחד ויחיד והוא ישוע המשיח .. הסיפור/התורה שלנו לקוחה מהדף הראשון מספר בראשית עד הפסוק האחרון בחזון יוחנן , בראשית הוא סיפור הבריאה , סיפור על אדם אבי האנושות שנברא בדמות האל הלא נראה אלא למי שירצה, נברא אדם הראשון בכדי להנות בגן עדן, ולשלוט בכל דבר , אחרי הכל זה באמת גן עדן שחסר לנו היום.. אדם נברא בצלמו של האל שנקרא גם אלוהים, שנפח בו רוח חיים, מכלום נברא מעפר וכאן רואים מידת היותנו כלום שאין ביכולת שום אחד ,לראות את החוכמה בבריאת היצור הזה בן אנוש , שניתנה לו את הבחירה החופשית, אדם לא היה רובוט , אלא היה לו רוח אחרת , אדם מושלם כמעט תוצרת האל , הוא בהמשך מרצונו החופשי, בחר לבגוד במתנה שניתנה לו, הוא היה במודע ולא איזה תינוק שנולד עם רצון מה בלתי רציונלי, לשבור מסורת מבוגרים וחברה. . . אדם נאמר לו אתה חופשי לעשות הכל, אולם הוא היה מחויב לעבד את גן עדן וגם לא להתקרב לעץ פרי הדעת טוב ורע, כי הוא נזהר אם יתקרב לעץ זה, מות ימות , כאן הנקודה אדם הוסת דרך חווה בת זוגו לגעת ולמשש בפרי הזה , ההסתה באה על ידי הנחש , שהשטן לבש דמות זאת.. ומאז אדם נפל חטא בשבירת מצוות בוראו, שמראש הוזהר, אנו בניו היום משלמים מחיר כבד בגנים וברוחנו שהיא המשך מפח האל הבורא , אדם נפל ודרכו נפלה כל המין האנושי, מאוחר יותר רואים גירוש אדם וחווה מהגן זה ונשארו עם קוצים במקום פרחים, כאב במקום שמח, ומוות במקום חיי נצח ,, אחרי זה רואים רצון האל דרך אחרים כי רצונו מלכתחילה קירבה עם בני אדם, אדם שמתואר בתהלים שהוא יצור מיוחד ובעל רצון חופשי, ועל זה אלוהים רוצה בני אנוש בחזרה, דרך נח נכרתה ברית שהאל אחרי המבול לא יביא מבול אחר, ולמה? מתיאורי האל זה היא קדושה, וקדושה זאת מהווה חיבור אנושי עם בוראו, החטא בתורשה מהווה מין גדר הפרדה בין האל לאנשים. על זה בא ישוע ונצלב בכדי שאחרים יחזרו בגדול לקרבה זאת .ואף ירשו מלכות שמים
 

אנטוליו

New member
אתייחס למשפט אחרון שלך:

>ישוע ונצלב בכדי שאחרים יחזרו בגדול לקרבה זאת .ואף ירשו מלכות שמים<. לא הייתה דרך אחרת לעזור לאנושות לחזור להתקרב לאל חוץ מהצליבת ישוע? כלומר, בצליבתו היהודים למעשה שיתפו פעולה ועזרו לאל, ודווקא אם לא היו עושים כך וכן מקבלים את ישוע, התוכנית האלוהית הייתה משתבשת?
 

lion 7

New member
השלמת נבואות קדומות?

זו וכוונה? אם אתה מתכוון, התפקיד שכן שיחקו או לא אותם יהודים המוזכרים בברית החדשה,האם היה משנה משהו בסירוב או קבלתו? או אם התנגדו ,או תמכו בצליבתו, אם זאת כוונתך , התשובה היא שבמאורעות האלה בין ישוע ולעמו , אם הם קיבלו את משיחיותו של ישוע ,ואם נניח רוב העם קיבל אותו , אז זה היה חוסך לעמו הרבה סבל אישי בחיי התפוצות והסבל הנוראי עם עמי תבל כמיעוט אתני (למרות כאן אני לא רוצה לגלוש לענין שלא שייך לי אישית או לדת אחרת ) אולם כתוב : לעמו בא, ועמו סרבוהו, ואלה שקיבלו אותו , קיבלו בעצם חיי נצח .תפוצת הברית החדשה היתה מצוה על אותם משיחים יהודים ומעט גויים. ותראה בדפי ההיסטוריה על קיום משיחי שקר אחרי ישוע, שהיו כמעט 24 אנשים שטענו על התואר המשיח , וראינו את הכשלון שלהם.. על אלה גם התנבא ישוע מלפני הופעתם . בנבואותיו לעתיד גם יבוא כאנטי משיח או צר המשיח ישוע בעתיד...
 

אנטוליו

New member
הכוונה שלי שאם היהודים היו מקבלים

את ישוע כמשיח, אולי היו חוסכים לעצמם צרות גדולות, אך שליחותו לא הייתה מתגשמת אם לא היו צולבים אותו בכל מיקרה.
 

salt of earth

New member
תשובה לשאלה הראשונה

מה הקשר בין מות המשיח לחטא האדם וישועה שלו? החטא מפריד בין האדם לאלוהים וגורמת לו למוות נצחי, ואין דרך לחזור לאלוהים אלא בקבלת הכפירה והמחילה, ואחרי זה מתפייס האדם עם אלוהים. היחיד שיש לו שלטון על מחילת החטאים הוא רק אלוהים לבדו, זה בגלל שהחטא של האדם היה מכוון לו, והוא רחום וסלחן ולכן הוא סולח אך הוא גם צודק (מצדק) ולכן המחילה שלו צריכה להיות לפי הצדק, כלומר על החוטא לשלם מחיר צודק (عادل) לחטא שלו ואם זה לא יקרה ישתווה הבן אדם הצדיק לבן האדם החוטא וזה היה מעודד אותו להמשיך בחיי החטא שלו, ולכן אלוהים רוצה צדק ורוצה להתפייס ולהשלים עם האדם בצורה צודקת. חטא אחד מספיקה כדי שהאדם ימות, אז מה לגבי כל החטאים שהאדם עושה ומה לגבי החטאים של מיליוני האנשים. ואם העונש על החטא הוא מוות כפי שזה כתוב בספר הקדוש [כִּי־שְׂכַר הַחֵטְא הוּא הַמָּוֶת וּמַתְּנַת חֶסֶד אֱלֹהִים הִיא חַיֵּי הָעוֹלָמִים בַּמָּשִׁיחַ יֵשׁוּעַ אֲדֹנֵינוּ׃] (אל הרומיים 6:23) ולפי מה שהזהיר אלוהים את אדם לפני נפילתו מגן עדן (בראשית 2:17) ולכן המחיר היחיד הוא המוות. ואין מות של בני אדם שיספיק לכפר על החטאים חוץ ממות דבר אלוהים (הפרסונה של ישוע) אשר התגשם כדי למות בגופו אך לא ברוחו והוא קיבל גוף אדם כדי למות במקום האדם על החטאים שעשו בני האדם, אך בחובו גם הכיל את גדולת האב אשר מסוגל לסלוח בצורה לא-סופית לחטאי כל בני האדם בכל זמן ובכל מקום ונתן את החיים. למה היה ישוע צריך להיצלב כדי להושיע אותנו? 1- זה שהוא היה צריך למות היה חייב להיות בלי חטא, כי החוטא משלם על החטא שלו כבר. ומכיוון שכל בני האדם חטאו אפילו הנביאים חטאו. לכן אף אחד מהם מתאים למות כדי להושיע את עצמו ולא את האחרים. 2- כאשר טעה בן האדם הוא יצא מהמרות של אלוהים, ומי שיחזיר אותו זה אלוהים ולא האדם. 3- כי החטא הקדמון הועבר לכל האנושות ואין אף בן אדם רגיל שיכול למות בשביל החטאים של כולם. לכן, אדם בלי חטא שהוא אלוהים היה צריך למות בשביל החטאים הרבים של האנושות ורק אלוהים שהוא בלי חטא הוא היחיד אשר יכול להושיע את העולם. (מתוך הספר של האפיפיור הקופטי שנודה השלישי העונה על שאלות האנשים) לגבי השאלה השנייה אז ליאון ענה לך
 

אנטוליו

New member
נשאלת השאלה למה אלוהים רחום

וכל יכול ברא את העולם בצורה כזאת שכל יצור חי חייב לפגוע ביצורים חיים אחרים על מנת לשרוד, כלומר לחטוא. אגב, למה הפגיעה בבע"ח, כלומר אכילת בשר, אינה נחשבת לחטא בנצרות, דת חמלה ואהבה? האם זה לא חטא?
 

lion 7

New member
בתנ``ך נזכרה נינוא בירת אשור

שיונה נצווה ללכת שם ולדבר אל ליבם בחזרה בתשובה, כי רבו חטאיהם ונקראה על ידו כעיר ההרס והחורבן (נחום 3 : 1) בגלל המלחמות העקובות מדם, שניהל עם נינוא נגד מדינות האזור והיחס הקשה שניהלו מול המפסידים, מלכיהם נהנו בלחתוך אפי האסירים ועקירת עיניהם ולקינוח לחתוך את ידיהם ואוזניהם , ולהביא אותם לבירה כאות ראווה. על זה נשלח נינוא בכדי להציל את החיות בנוסף לבני אדם. מלכתחילה האדם נברא בכדי שיאכל לחם ובשר, יש חיות מותרות לאכילה בנוסף להכשר בתנ``ך ובתורה, האדם אדון השבת והאדמה כולל המין החי , להרבות את הבלתי אכיל, אדם נברא בצורת האל ולא החיות , האל נתן לו שכל מתקדם בכדי להנות מהחיות כחלק מהטבע , ולסוג חיות מאכל, על זה הוכנסו גם חיות מכל סוג לתיבת נח , בחלום של פטרוס כיהודי כשר ,נצווה עליו לשחוט ולאכול, אחרי שסירב בחלום על אי כשרות האוכל , ננזף מצד האל כי מה שהתיר האל הבורא , אף אדם ימנע לרבות פטרוס.. האם מותר לי כנוצרי להתעלל בבעלי חיים? לא התשובה, להרוג משמעותה היא התעללות בבעלי חיים, לא בכדי להשתמש מטבעם שנבראו על ידי האל כחומר חיוני כמו ניצול הארס של הנחש בכדי להתגבר על מחלות סופניות , או איזה תכונה של הסונר בכדי להדגים למנגנון הרדאר , או אחר, או להשתמש בשירותי שומן החזיר הנמצא בקוקה קולה, לא רואים שיש קירבה בינו לבין יצוריו כרחמן אלא לאדם בכדי שהאדם הוא בעל תכונה אלוהית והיא חופש הבחירה, יש למלאכים תכונה כזאת אולם אם מרדת באל אין ערעור בשנית.. התוכנה הרעה באדם היתה בכניסת השטן בחייו, ומאז הסבל הוא דוקא לבני אנוש. אתה אומר למה בעצם אין רחמנות, ומצד שני האנושות שרויה בבעיות משלה, וגמ סופה מר והרבה חיות המיפיפים כדור הארץ , הם תוצר של חמדנות בני אנוש ומלחמותיהם, שבהסטוריהם אין מלבד איזה 50-80 שנות שלום. חצי אי ערב שמרביתו מדבריות, היה אזור משגשג במין החי והצומח. אנטוליו האדם נברא בצלמו של אלוהים גוף נפש ורוח, הרוח תחיה לנצח, אם אדם לא היה חוטא , אולי לא היה צורך בתורה או איזה משיח ולא מבול ואחר, האדם הוא היצור הנפגע העיקרי ולא רק חיות . אם הנצרות מבקשת חמלה כדרכו של מיסדה ואבות הכנסיה, גם היא מן הסתם תבקש רחמנות לחיות המחמד, ולחיות הבית. אם האל ימשיך להתערב דרך ישוע ויתקרב לבני אדם , כרחמן דרך רוח הקדש, מן הסתם גם לא נצטרך לשחוט חיות, אלא נסתפק במאכל על בסיס צמחי. .
 

אנטוליו

New member
עכשיו אני מבין למה האזור הזה, מזרח

התיכון, הוא אכזרי במיוחד. אם, כמו שאתה כותב בזמנים קדומים "מלכיהם נהנו בלחתוך אפי האסירים ועקירת עיניהם ולקינוח לחתוך את ידיהם ואוזניהם , ולהביא אותם לבירה כאות ראווה" אני מבין מדוע בעירק של סדאם נמשכו מעשים כאלה עד עצם היום הזה. >מלכתחילה האדם נברא בכדי שיאכל לחם ובשר< - אני חושב שאתה טועה. אפילו בתנ"ך כתוב שבני אדם בתקופה מסוימת היו צמחונים ורק לאחר המבול קיבלו "אישור" מלמעלה להתחיל לאכול בשר. כידוע, רוב קופים הם צמחונים, אז למה דווקא בני אדם נעלבים מהאפשרות שיש לנו מוצא משותף? אולי דווקא הקופים היו צריכים להתבייש מכך? >אדם נברא בצורת האל ולא החיות< - צר לי לומר לך , ליאון, אך אדם הוא עוד סוג חיה ולאו דווקא הסימפטית מביניהן. אם תשים לב, בטבע יש רצף של בע"ח מהפרימיטיבים ביותר ועד לאדם, וקופי אדם כבר מזכירים מאוד את בני אדם, במיוחד כשרואים את התינוקות שלהם - לעתים קשה להבדיל בין תינוקות של הקופים ושל תושבי אפריקה, אם ראית פעם סרטי טבע עליהם. לסיכום, יש גם בין נוצרים קבוצות שלא אוכלות בשר, כגון רוזנקרויצרים, נוצרים מיסטיקנים שמהם אני למדתי את הפרשנות המיסטית המיוחדת של הנצרות.
 

lion 7

New member
אני נהנה לראות סרטי טבע

ואני נדהמתי בלראות את השימפנזה טורפת סוג אחר של קופים יותר קטנים (ברח לי שם המין ).. אחרי הגילוי בשנות הששים שבעים. העולם נדהם מהדיעה שהשימפנזי הוא קוף חכם ודומה הרבה לאדם, לפחות אדם לא קניבלי, אם כי בכיבוש דרום אמריקה ואפריקה ידי הכובשים היתה קשה לאוכלוסיה המקומית, מאוחר יותר באה ארגוני הבישור בעקבות החויה הלא נעימה והבלתי מקובלת, אבל רצח זה רצח גם של השלטון החדש, מדובר ברצח עם בכמה משבטי האינדיאנים , ומצד שני המבשרים שם הביאו בעקבות הכיבוש של האדם הלבן המוסרי מספרד ואחר , תורת ישוע הרחמן, ונפסקו מנהגים מקומיים כמו הקרבת בנות לאל השמש כמו אצל שבט האינקה, באפריקה הופסקה בשבטים רבים מנהגי הקנבליזם, אחרי ה18 בעת גילוי היבשת על ידי לוינגסטון, האם ידעת שהאידס מוצאו מאפריקה בעת הזדוגות אדם עם קוף.. אני לא אומר שהאדם עד כדי כך מלאך, ומצד שני הוא כן אכזרי, אני היום בעד הצורך להשען על אוכל צמחוני, גם מודע לי שאוכל צמחוני בריא מאכילת בשר, גם מבחינת עיכול, מה לעשות המכונה האנושית בנויה לאכול את ואת זה .. אבל הגישה שלך היא גם בעד שימור על המין החי, השאלה היא מה יהיה, אם אתה ורבים בעד שמירת על מין החי, מה יהיה בעתיד תצוץ עוד קבוצה המאמינה שאכילת צמח היא לא מוסרית, אני חושב שלא רק האדם טורף, יש חיות גם שהם טורפות כגון נמרים אריות צבועים, והם שומרים על מעגל החי ביציבות, קשה לי לחשוב על אכילה רק משום אכילה, אם הם לא חשות או בנויות לזה, אולם שיטת החנק של החתולים ודומיהם, נראות סבירות להריגה, משאר משפחת הכלבים כגון צבועים, כלבי הבר שנראים אכזרים יחסית לחתולים. שאלה של גישה זה הכל. למרות אני בדיעה שאם נפסיק הרג או שחיטת חיות או עופות, כדאי להמציא מגוון תחליפי . ואני בספק , אבל אפשר , ואם
 
למעלה