דיוגנס מסינופה
New member
למה גנדלף לא התחתן מעולם?
לחמישי
למי שלא מכיר את ההרצאה הזו של טרי פראצ'ט, מצורף פה קישור לתמלול שלה. לא ארוך ומשעשע. וגם מעורר מחשבה:
http://www.blipanika.co.il/?p=171
אם נקבל את ההבחנה של פראצ'ט, מעניין להשוות את ששאו"ק לשאר יצירות הפנטזיה בתחום הזה. ראשית, כסדרה ריאליסטית, היא לא נותנת מקום לנשים לוחמות שמנפנפות חרבות גדולות ולבושות ב"שריון" מינימליסטי שמכסה פחות מעשירית מהגוף ומותיר את האזורים הבאמת פגיעים (צוואר, חלל הבטן וכו') חשופים. כלומר הוא לא מתעלם מהיכולות הפיזיות הנדרשות מלוחמים, יכולות שרק לחלק מהגברים ולמיעוט הנשים יש. מאידך, אפשר לומר שזה ספר מאוד ליברלי ביחס שלו לנשים: הוא מתאר חברה ימי-ביניימית מדכאת נשים בעליל שבה לנשים ולגברים מועדים תפקידים מסויימים למשך כל חייהם, ומציג את החברה הזו כחברה רקובה. מעט הנשים שמנסות להשתלב בתפקידי לחימה זוכות בעיקר ללעג, למרות היכולת שלהן. בפוליטיקה נשים מתגלות כחזקות לא פחות ובמקרים מסויימים אפילו יותר מהגברים, שפומבית נמצאים בחזית ורק הם נושאים בתפקידים הרשמיים.
אבל מה לגבי קסם? בניגוד ללחימה, הסופר בורא את החוקים של הקסם כרצונו. מרטין כמעט מתייחד בשימוש המועט שהקסם ממלא אצלו תפקיד, לא רק בחיי היומיום שבעולם אלא גם במהלכים הגורליים בו. זו דוגמה להחלטה שכל כולה מגיעה ממרטין. לאור זה, מעניין להשוות את הקסם בעולם שלו לעולם של גברים ונשים. פראצ'ט טוען שבכל המיתולוגיות הגדולות שיצרו את ספרות הפנטזיה יש הבדל מובהק בין קסם גברי וקסם נשי. ושכמעט אי אפשר למצוא נשים שנמצאות בצד ה"טוב" של המשוואה.
אצל מרטין יש הבדלים מסויימים בין קסם גברי לקסם נשי - למשל הצל שמליסנדרה מולידה הוא טריק קסום שאף גבר לא יוכל לעשות, בהגדרה. האשכים של ואריז שהמכשף מטגן הם חלק מקסם שמבחין במובהק בין גברים לנשים, אבל אני מדבר על תפקיד בעלילה, לא על טכניקה.
אצל מרטין כמובן הטוב והרע לא מוגדרים בגבולות חדים, אבל עדיין אפשר לזהות דמויות מסויימות ט\ושיטות פעולה מסויימות. אתם מוזמנים להוסיף לרשימה קוסמים משלכם, בכל זאת העולם מלא בקסם.
- מירי מאז דור
- מליסנדרה
- בראן סטארק
- פיאט פרי ומכשפי קארת'
- האלכימאים ממעלה מלך
- מחליפי העור מהפראים
- חסרי הפנים
- אריה סטארק
- מאגי הצפרדע
- ג'וג'ן ריד
- הרוח מלב גבוה
- העורב בעל שלוש העיניים
- מארווין "המג" המלומד
- קוואית' כורכת הצל
- מוקורו הכהן האדום
ובכן, לדעתי, מליסנדרה, מאגי הצפרדע ומירי מאז דור כולן שייכות, ספרותית, לז'אנר הקלאסי של "מכשפות". הן לא בהכרח רעות, אבל הן לא בוחלות באמצעים ובאופן כללי משרות אווירת פחד.
לעומתן בראן, העורב בעל שלוש העיניים, חסרי הפנים, אריה, האלכימאים, מחליפי העור הפראים, ג'וג'ן ריד, כל אלה שייכים לטיפוס הקוסמים. חלק מהם כמו מרלין או גנדלף, הטיפוס של הקוסם החכם לבן הזקן (בראן והעורב בעל שלוש העיניים מתאימים כאן איכשהו), וחלק יותר כמו משתמשים בקסם אך לא הופכים אותו למקצוע הראשי שלהם, מהטיפוס הספרותי, נניח, של קורווין נסיך אמבר. החלוקה והגבולות לא כ"כ ברורים, אז שמתי אותם בקטגוריה אחת.
פיאט פרי ומכשפי קארת' שייכם לסוג של המכשפים הרעים כמעט באופן מוחלט, אבל לקסם שלהם יש ניחוח זכרי (אם כי חלק מהאל-מתים מתוארים כנשים, אאז"נ). אפשר להשוות אותם לסאורון, סארומן, וכמובן לאחרים. ההבדל העיקרי בין הטיפוס הזה לטיפוס המכשפות הוא שהם סוג של ארכי-אויבים, והמאבק בהם קשור למאבק הכללי בין טוב לרע ביצירה - תפקיד שאין למכשפות.
על מארווין המג ומוקורו אין מספיק מידע כדי לסווג אותם.
קוואית' והרוח מלב גבוה לא שייכות לטיפוס המכשפות - יותר לטיפוס הנביאות. הן אפופות מסתורין מכדי למלא תפקיד מרכזי בעלילה (אחרת מה הכיף?), וכאן מעניין שמרטין בחר בנשים (ג'וג'ן ריד היה יכול להשתייך לסוג הזה, אם הוא היה חזק יותר. העורב בעל שלוש העיניים היה יכול להשתייך יותר לטיפוס הזה - אבל הוא גם פועל ולא רק מנבא, ובאופן כללי יש פחות הילת מסתורין סביבו, לפחות החל מהספר החמישי)
לסיכום, נראה שלמרות הכל מרטין לא משתחרר מהחוקים הלא כתובים של ז'אנר הפנטזיה, לא בנושא הזה. כך לדעתי. אשמח לשמוע הערות.

למי שלא מכיר את ההרצאה הזו של טרי פראצ'ט, מצורף פה קישור לתמלול שלה. לא ארוך ומשעשע. וגם מעורר מחשבה:
http://www.blipanika.co.il/?p=171
אם נקבל את ההבחנה של פראצ'ט, מעניין להשוות את ששאו"ק לשאר יצירות הפנטזיה בתחום הזה. ראשית, כסדרה ריאליסטית, היא לא נותנת מקום לנשים לוחמות שמנפנפות חרבות גדולות ולבושות ב"שריון" מינימליסטי שמכסה פחות מעשירית מהגוף ומותיר את האזורים הבאמת פגיעים (צוואר, חלל הבטן וכו') חשופים. כלומר הוא לא מתעלם מהיכולות הפיזיות הנדרשות מלוחמים, יכולות שרק לחלק מהגברים ולמיעוט הנשים יש. מאידך, אפשר לומר שזה ספר מאוד ליברלי ביחס שלו לנשים: הוא מתאר חברה ימי-ביניימית מדכאת נשים בעליל שבה לנשים ולגברים מועדים תפקידים מסויימים למשך כל חייהם, ומציג את החברה הזו כחברה רקובה. מעט הנשים שמנסות להשתלב בתפקידי לחימה זוכות בעיקר ללעג, למרות היכולת שלהן. בפוליטיקה נשים מתגלות כחזקות לא פחות ובמקרים מסויימים אפילו יותר מהגברים, שפומבית נמצאים בחזית ורק הם נושאים בתפקידים הרשמיים.
אבל מה לגבי קסם? בניגוד ללחימה, הסופר בורא את החוקים של הקסם כרצונו. מרטין כמעט מתייחד בשימוש המועט שהקסם ממלא אצלו תפקיד, לא רק בחיי היומיום שבעולם אלא גם במהלכים הגורליים בו. זו דוגמה להחלטה שכל כולה מגיעה ממרטין. לאור זה, מעניין להשוות את הקסם בעולם שלו לעולם של גברים ונשים. פראצ'ט טוען שבכל המיתולוגיות הגדולות שיצרו את ספרות הפנטזיה יש הבדל מובהק בין קסם גברי וקסם נשי. ושכמעט אי אפשר למצוא נשים שנמצאות בצד ה"טוב" של המשוואה.
אצל מרטין יש הבדלים מסויימים בין קסם גברי לקסם נשי - למשל הצל שמליסנדרה מולידה הוא טריק קסום שאף גבר לא יוכל לעשות, בהגדרה. האשכים של ואריז שהמכשף מטגן הם חלק מקסם שמבחין במובהק בין גברים לנשים, אבל אני מדבר על תפקיד בעלילה, לא על טכניקה.
אצל מרטין כמובן הטוב והרע לא מוגדרים בגבולות חדים, אבל עדיין אפשר לזהות דמויות מסויימות ט\ושיטות פעולה מסויימות. אתם מוזמנים להוסיף לרשימה קוסמים משלכם, בכל זאת העולם מלא בקסם.
- מירי מאז דור
- מליסנדרה
- בראן סטארק
- פיאט פרי ומכשפי קארת'
- האלכימאים ממעלה מלך
- מחליפי העור מהפראים
- חסרי הפנים
- אריה סטארק
- מאגי הצפרדע
- ג'וג'ן ריד
- הרוח מלב גבוה
- העורב בעל שלוש העיניים
- מארווין "המג" המלומד
- קוואית' כורכת הצל
- מוקורו הכהן האדום
ובכן, לדעתי, מליסנדרה, מאגי הצפרדע ומירי מאז דור כולן שייכות, ספרותית, לז'אנר הקלאסי של "מכשפות". הן לא בהכרח רעות, אבל הן לא בוחלות באמצעים ובאופן כללי משרות אווירת פחד.
לעומתן בראן, העורב בעל שלוש העיניים, חסרי הפנים, אריה, האלכימאים, מחליפי העור הפראים, ג'וג'ן ריד, כל אלה שייכים לטיפוס הקוסמים. חלק מהם כמו מרלין או גנדלף, הטיפוס של הקוסם החכם לבן הזקן (בראן והעורב בעל שלוש העיניים מתאימים כאן איכשהו), וחלק יותר כמו משתמשים בקסם אך לא הופכים אותו למקצוע הראשי שלהם, מהטיפוס הספרותי, נניח, של קורווין נסיך אמבר. החלוקה והגבולות לא כ"כ ברורים, אז שמתי אותם בקטגוריה אחת.
פיאט פרי ומכשפי קארת' שייכם לסוג של המכשפים הרעים כמעט באופן מוחלט, אבל לקסם שלהם יש ניחוח זכרי (אם כי חלק מהאל-מתים מתוארים כנשים, אאז"נ). אפשר להשוות אותם לסאורון, סארומן, וכמובן לאחרים. ההבדל העיקרי בין הטיפוס הזה לטיפוס המכשפות הוא שהם סוג של ארכי-אויבים, והמאבק בהם קשור למאבק הכללי בין טוב לרע ביצירה - תפקיד שאין למכשפות.
על מארווין המג ומוקורו אין מספיק מידע כדי לסווג אותם.
קוואית' והרוח מלב גבוה לא שייכות לטיפוס המכשפות - יותר לטיפוס הנביאות. הן אפופות מסתורין מכדי למלא תפקיד מרכזי בעלילה (אחרת מה הכיף?), וכאן מעניין שמרטין בחר בנשים (ג'וג'ן ריד היה יכול להשתייך לסוג הזה, אם הוא היה חזק יותר. העורב בעל שלוש העיניים היה יכול להשתייך יותר לטיפוס הזה - אבל הוא גם פועל ולא רק מנבא, ובאופן כללי יש פחות הילת מסתורין סביבו, לפחות החל מהספר החמישי)
לסיכום, נראה שלמרות הכל מרטין לא משתחרר מהחוקים הלא כתובים של ז'אנר הפנטזיה, לא בנושא הזה. כך לדעתי. אשמח לשמוע הערות.