למה הושמדו כל בעלי החיים במבול?

למה הושמדו כל בעלי החיים במבול?

בסיפור נח והמבול, השמיד אלוהים *גם* את בעלי החיים (כלומר לא רק את בני האדם). מדוע הושמדו בעלי החיים? כלומר, במה חטאו (באיזה אופן ''השחיתו דרכם על הארץ'')? מן התיאור בספר בראשית, אפשר להבין שרק בעלי החיים החיים על היבשה ובאוויר הושמדו (אלה מצויינים במפורש, בעוד בעלי החיים הימיים אינם מוזכרים). למה זכו אלה החיים במים להינצל?
 
אלו החיים במים לא באו על מין בשאינו

מינו. כתוב: "כי השחית כל בשר את דרכו על הארץ". רשי במקום: "אפילו בהמה חיה ועוף נזקקין לשאינן בני מינן".
 

mgb

New member
תוספת לתשובתו של אליאור..

בס"ד השאלה אכן במקומה . אבל לדעתי יש לשאול שאלה אולי לא הפוכה אבל מכיוון אחר: נאמר במכת צפרדעים שהם באו בכל מקום אפשרי: "...וְעָלוּ וּבָאוּ בְּבֵיתֶךָ, וּבַחֲדַר מִשְׁכָּבְךָ וְעַל-מִטָּתֶךָ; וּבְבֵית עֲבָדֶיךָ וּבְעַמֶּךָ, וּבְתַנּוּרֶיךָ וּבְמִשְׁאֲרוֹתֶיךָ" ובגמרא למדו ממכת צפרדעים דבר מיוחד: ת"ש עוד זו דרש תודוס איש רומי מה ראו חנניה מישאל ועזריה שמסרו [עצמן] על קדושת השם לכבשן האש נשאו קל וחומר בעצמן מצפרדעים ומה צפרדעים שאין מצווין על קדושת השם כתיב בהו ובאו [ועלו] בביתך [וגו'] ובתנוריך ובמשארותיך אימתי משארות מצויות אצל תנור הוי אומר בשעה שהתנור חם אנו שמצווין על קדושת השם על אחת כמה וכמה. לא ניכנס למאמר גמרא מופלא זה כעת, רק ניקח לעניינו את הנקודה שצפרדעים נכנסו לתוך תנור חם כאשר אין טבעה של צפרדע לא מקום חם ולא מקום יבש.. והלא מפליא הדבר כיצד יכלו הצפרדעים לשנות את טבען.. הביאור בקיצור נמרץ, שגם בעלי החיים ואף הדוממים מכירים ביישות א-לוקית (רמב"ם הלכות יסודי התורה פרק ג' הלכה י"א). קרי, הקב"ה. ואף שנבראו בטבע מסויים, כאשר נשלחו לביצוע גזירה מאת ה' הרי שהתבטלו כלפי ה' כולל כביכול "מסירות נפש"!! הכיצד? והרי מסי"נ דורשת "בחירה חופשית ששייכת רק למין האנושי!! למדן חז"ל מכאן שכאשר מדובר על רצון ה' הרי "מי שאמר לשמן וידלוק, יאמר לחומץ וידלוק". כלומר מי שברא את טבע הצפרדע כך, יכול בנסיבות מסויימות לשנות זאת. נחזור לעניין המבול.. ברור שלבעלי חיים יש טבע מסויים ואין הטבע הזה תוצאת "בחירה חופשית" או "עבודה" על מידות.. אלא, כאשר המצב הרוחני ירד דרסתית בימי המבול, השפיעה הירידה גם על טבעם של בעלי החיים עד כדי שינוי הטבע שלהם. והיות שרצון ה' חייב על כל פנים להתקיים, היה צריך ה' להשמיד את בעלי החיים שיצרו מציאות חדשה כביכול. ואין הדבר כעונש אלא "עריכה מחודשת" של העולם. אגב, גם עונש שבא על אדם בעל בחירה אינו כעונש במושגים האנושיים שלנו אלא תיקון והחזרת הנשמה לטבעה האמיתי המקורי.
 
למעלה