מספרים ראשוניים ופריקים
ניסיתי לחקור אצל ילדי הצעירים (כיתות ז' ו-ח') מה הם יודעים בנושא, ועוד יותר - מאילו כיתות הידע. הם דווקא זכרו משהו, ונדמה להם כי הנושא נדון בכתה ג' או ד'. אני מניח שהמוטיבציה של תכנית כזו היא להציג את הפירוק של מספר טבעי (פריק) כפעולה הפוכה לפעולת הכפל (של גורמיו). ספק רב אם בכיתות נמוכות כאלו יש תלמידים רבים שמעריכים את הנושא, מה עוד שאפשר להתבלבל בקלות בין פרוק לגורמים ובין חלוקה רגילה שתוצאתה שבר (קטן או גדול מאחד). מספרים ראשוניים (ולא ראשוניים, דהיינו פריקים) הם אבני בניין עיקריות באחד הענפים המתמטיים היפים (והקשים) ביותר - תורת המספרים. המתמטיקאי הגרמני קרונקר טבע באמצע המאה ה-19 את האמרה "אלוהים יצר את המספרים הטבעיים, כל היתר הוא מעשה האדם". כיון שיש תוצאות בתורת המספרים שניתן בהחלט להראות בתיכון, ודאי למוכשרים יותר מבין התלמידים, היה לדעתי רצוי מאוד שהחומר לבגרות 5 יחידות יכלול פרק או שניים בתורת המספרים. למשל לטענה שיש אינסוף מספרים ראשוניים יש הוכחה אלגנטית ופשוטה שאין בעיה להראותה בכתה י' או י"א. מעט תורת המספרים, אפילו על קצה המזלג, במקום מעט טריגונומטריה או משוואות מעריכיות משמימות יכולה בהחלט לקרב אל המתמטיקה עוד כמה תלמידים מוכשרים. ולטענה שזה מופשט מידי: (א) so what (ב) אמנם לא ניתן לבנות גדרות בעזרת מספרים ראשוניים, אך בכל שימוש "בטוח" בדפדפן (https) מופעלת הצפנה הבנויה על הקושי החישובי לפרק מספר שהוא מכפלה של שני מספרים ראשוניים. כך שבכל פעם שאתם משלמים בכרטיס אשראי ברשת, אתם משתמשים במספרים ראשוניים, מבלי לדעת זאת. יש עוד שימושים רבים של מספרים ראשוניים בתורת הקידוד והצפינה.