למה מגיע לנו כל הטוב הזה?

עומר247

New member
אני קצת יותר אופטימי

 

איליה40

New member
צריך להבדיל בין שני הקטעים של הכביש:

מזרחה מכביש ירושלים ומערבה לו שמוקמים ע"י קבלנים שונים. הקטע המזרחי אמור להיפתח ב-2016, ושם ההתקדמות אכן מרשימה. ואילו הקטע מערבי ע"פ התוכניות ב-2017, אבל ע"פ הערכתה של החשבת הכללית באוצר - לפחות ב-2018. ואם מדברים על כך שהקמת המסילה תיקח עוד שנתיים, דהיינו לקראת 2020, אני תוהה מדוע צריך היה להקים את התחנות בשלב כה המוקדם. שיעמדו כמה שנים טובות כפילים הלבנים ויתכן שיובזזו?
 

עומר247

New member
האמת שאין לי מושג מה ההתקדמות בקטע של הרצליה

כנראה שזה מה שיתקע הכל
 

עומר247

New member
מעניין שדווקא בחלק שלנו שבונה שפיר אין עיכובים

כשהיא זו שבגללה כל פרוייקט 531 התעכב בכמה שנים טובות, אחרי שזכתה במכרז המקורי ודרשה לבצע בו שינויים לאחר מכן
 

איליה40

New member
אני לא בטוח ב-100% היכן העיקבים

כי הרי המידע המלא לא מתפרסם לציבור ומגיע באקראי טיפין-טיפין. כך למשל לפני כמעט שנה דלף לגלובס שהדברים במחלף המל"ל הוקמו בטרם קבלת ההיתר

http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000913787#FromSearchPage

האים זה גרם לעיקובים? השד יודע. אבל על פניו ההתקדמות שם אכן מאוד יפה, ואפשר להאמין שב-2016 זה יושלם. לעומת זאת בקטע המערבי בצמוד לרשפון יש בינתיים את הר האפר הענק ותו לו.
 
השינויים ששפיר דרשה היו פיננסיים, לא הנדסיים

עד כמה שאני יודע. המדינה (כלומר אנחנו) הפסידה מההחלטה להלאים את הפרוייקט. גם זמן וגם כסף.
 

3718

Member
נכון. ב 2008 היה המשבר הפיננסי העולמי

ושפיר לא הצליחה לגייס אג"ח לממון הפרוייקט. לכן הפרוייקט הועבר לממון ממשלתי.
&nbsp
האמת שזה היה פשוט מזל רע. גם זה קורה.
 

עומר247

New member
נכון, אבל הם ניגשו למכרז מראש בכוונה לשנות את התנאים אח"כ

והמדינה התעצבנה. אנחנו הפסדנו
 
הכוונה לשנות את התנאים אח"כ היא ספקולציה.

לא ידוע לי על מקור מבוסס לזה. גם אם כן, הפתרון הנכון הוא לגרור את שפיר בזפת ונוצות משפטיות אבל להכריח אותם לעמוד בתנאי המכרז ולא לבטל אותו. הנזק שנגרם מההחלטה השגויה של המדינה הוא עצום. יכולנו כבר ליהנות מהכביש ומהרכבת במשך שנה-שנתיים גם בהערכה פסימית למשך הביצוע.
 

עומר247

New member
אחרת איך אפשר להסביר את התגובה של המדינה?

אם זה היה עניין כלכלי בלבד שנוצר מהמשבר העולמי, המדינה לא היתה מגיבה כפי שהגיבה
 
לא בהכרח

אחת הטענות שנשמעו בזמנו הייתה שאם המדינה הייתה הולכת לקראת שפיר בגלל המשבר העולמי זה היה חושף את המדינה לתביעות מצד החברות שהפסידו. החברות היו טוענות, במידה של צדק, ששפיר לא נערכה כראוי לסיכון פיננסי ולכן הציעה הצעה לא ריאלית ואם המדינה מרשה לעצמה לעזור לשפיר, מדוע לא לחברות המפסידות? הפתרון של המדינה היה פשוט להרים ידים. לדעתי, חבל.
 

3718

Member
זה היה לחלוטין עניין כלכלי. ומי אמר שהמדינה רציונלית?

בדיעבד ברור שבטול ההסכם עם שפיר היה טעות, האם זו הטעות הראשונה שהמדינה עושה בנושאי תשתיות?

הרי החלטות מתקבלות בכפופי ידיים בין משרדי הממשלה לעיריות וחברות ממשלתיות, ושקולים פופוליסטים זמניים לעיתים מכריעים את הכף.

http://www.calcalist.co.il/real_estate/articles/0,7340,L-3584301,00.html
http://www.themarker.com/dynamo/cars/1.1578379

"ביולי 2008 זכתה חברת שפיר הנדסה במכרז לביצוע הפרויקט, אך בפברואר 2010, כשלושה חודשים לפני תאריך היעד לסגירה הפיננסית (השלמת ההסכמים עם הבנקים למימון ההקמה), התברר ששפיר הנדסה לא הצליחה להגיע להסכמות הפיננסיות הנדרשות. החברה ביקשה אז מהמדינה להעניק לה הקלות שונות, בעיקר כיוון שהמשבר הכלכלי מנע ממנה להשיג את המימון לפרויקט. לפי ההערכות בענף התחבורה, עלות ההקלות שביקשה שפיר נאמדה ב־200 מיליון שקל. המדינה סירבה להתפשר והחליטה להלאים את הפרויקט ולהפקידו בידי החברה הלאומית לדרכים (מעצ לשעבר).
אלא שמה שנתפס כצעד שנועד להגן על כספי משלם המסים מתברר היום כטעות אומללה במיוחד, שתעלה עוד 1.3 מיליארד שקל ושנתיים נוספות של נהגים מתוסכלים באזור השרון. החשב הכללי לשעבר, שוקי אורן, כבר היכה על חטא בנושא ההלאמה, ובכנס תשתיות בנובמבר 2011 אמר שהשיטה החדשה הביאה להתארכות זמני העבודה ולהתייקרות סלילת הכביש. "
 
למעלה