למה משלמים בעצם מכס?

eladogden

New member
למה משלמים בעצם מכס?

היי כולם... הרבה פנו אלי בשאלה מי משלם מכס, למה וכמה... אז חשבתי לתת לכם קצת רקע ומידע.
הרבה חושבים שאם מביאים דברים אישיים משומשים, לשימוש אישי ו'אין להם באמת ערך כלשהו', אז הם צריכים להיות פטורים ממכס.
התשובה החד משמעית היא - ממש, אבל ממש לא!
מבחינת המכס, אין כזה דבר 'אין לזה ערך'.... שילמתם שיארזו את זה, שילמתם שישלחו את זה, שילמתם (אולי) שיבטחו את זה... כבר נתתם לדברים האלו ערך כלשהו.

בואו נתחיל מזה - אל תכעסו על המכס. אין לו SAY בקשר ללתת פטור או לא. יש חוקים, תקנות, צווים ותעריפים שנקבעו במשרד האוצר, וועדת הכספים ומשרדים ממשלתיים אחרים. המכס רק אוכף אותם. פקיד/ת מכס לא יכול/ה להחליט, סתם ככה, שבגלל שפלוני אלמוני הוא נחמד, אז יוותרו לו על המכס. המחשב של המכס פשוט לא יתן לתיק להתקדם אל השחרור.

בואו נתחיל מנקודת המוצא... כולם משלמים מכס, אלא אם כן נאמר אחרת. מכס כולל 5 עלויות:
- מכס;
- מס קניה;
- מע"מ;
- אגרת מחשב;
- אגרת ביטחון.

אלו חמישה חיובים שמופיעים ברשימון הייבוא ויש לשלמם, בהתאם לדברים שהבאתם.

אז מי זכאי לפטור?
- יבואנים בעלי אשרת דיפלומט, שעובדים בשגרירות, קונסוליה, או"ם או ארגון סיוע שהוכר לצורך כך כגוף דיפלומטי (בנק עולמי, לדוגמה). הפטור לא ניתן באופן אוטומטי, ויש להחיל אותו טרם הגעת המטען באמצעות המחלקה הדיפלומטית הקרובה למיקום המשרדים של אותו גוף דיפלומטי;
- עולים חדשים מכוח 'חוק השבות'. על מנת להחיל את הפטור עליהם לשלוח צילום תעודת עולה למחלקת יבוא אישי בבית המכס הקרוב למקום מגוריהם ו/או להתייצב אישית;
- תושבים חוזרים שעמדו בקריטריונים לקבלת חותמת 'תושב חוזר' מהמכס (אין קשר למעמד בעל שם דומה שניתן על ידי משרד הקליטה. קבלת פנקס ממשרד הקליטה לא מקנה פטור ממכס). על מנת להחיל פטור זה יש להתייצב באופן אישי בבית המכס הקרוב למקום המגורים תוך הצגת דרכונים מקוריים (בעל המטען ובת/בת זוגו) וכן הוכחת מגורים בישראל;
- יבואן שהוציא את המטען בעבר מישראל, ואוחז בניירת הייצוא (העתק, אין צורך במקור) הכוללת שטר מטען, רשימת אריזה ורשימון יצוא על שמו, והטובין שנכנסים לארץ הם אלו שיצאו מישראל.

כל שאר המקרים:
- מתנה מקרובים בחו"ל;
- תרומה;
- ירושה מהורה/דוד/מכר/קרוב;
- רכישה כלשהי בחו"ל
כל אלו חייבים במכס (על שלל חיוביו) על פי חוק!

המכס נגבה מהשווי עליו אתם מצהירים בעת שחרור המטען (יש טופס שנקרא מב-130 ועליו אתם מצהירים על ערכי הטובין) + עלות השילוח עד לנמל.
המע"מ נגבה משווי המטען, שווי המשלוח והמכס שכבר שילמתם.
תוכלו להקליד ב'גוגל' טבלת מיסים מרוכזים ולראות כמה % מס (כולל מע"מ) תשלמו על טובין. איפה שרשום 18%, מדובר בטובין שמלכתחילה פטורים ממכס (כן, יש כאלה, ואפילו הרבה) אבל משלמים מע"מ.
לא מדובר על חבילות דואר עד 75$, אלא על משלוחים באוויר/ים שיצאו עם שטר מטען ומגיעים לנמל/מסוף מטענים כמו משלוח מסחרי.

לאלו מכם שאוספים אמנות... גם אתם לא פטורים ממכס ומע"מ... :) כשאתם קונים תמונה במכירה פומבית ב-20,000$, תזכרו שיש עליה מכס בכניסה לארץ.

לשאלות - אני לרשותכם.
 

shebrew

New member
קשה לי להאמין האמת..

אני לא יודעת.. למשל מדינה שמעוניינת ליבא בשר תותחים..
 
מי שכותב פה בפורום, עושה זאת בהתנדבות


 
למעלה