למה סיפור אליעזר פעמיים?

חני 30

New member
למה סיפור אליעזר פעמיים?

שלום לכולם. הבן שלי יקר בעזרת ה' בשבת בר המצווה שלו את פרשת חיי שרה. מאוד מסקרן אותו לדעת למה סיפור אליעזר מופיע פעמיים למישהו יש רעיון?
 

שיבולית

New member
יש על זה כמה מאמרים

לא מצליחה להיזכר בכותבים מפאת השעה המאוחרת (אם זה יעזור אפשר לחפש ברמבי) בגדול: יש כמה הבדלים שינויים ותוספות בדרך בא העבד מתאר הדברים (לעומת הדרך בה הם מוצגים) מהשינויים ניתן ללמוד על חכמתו של העבד אגב על זה חזלינו אמרו יפה שיחתן של עבדי אבות מתורתן של בנים...
 

חני 30

New member
תודה

מי זה הרמבי ושאלה לי אלייך האם את יכולה לנסות להיזכר בכותבים פשוט אני אלמת טרור ואני מארגנת את כל הבר מצווה הזאת לבד אשמח אם תוכלי לעזור לי בזה כיון שמתוך השאלה הזאת אני רוצה לבנות לו את הדרשה . תודה.
 

mgb

New member
השבתי בפורום אחר כבר>>

בס"ד שלום לך! השבתי לך על שאלתך זו בפורום "חוזרים בתשובה - תמיכה". עייני כאן!
 

mgb

New member
טעות בתשובה

בס"ד בתשובתי שם השתרבב משפט שלא אומר היה להימצא בתשובתי: "דבר נוסף, אליעזר ביקש לגבי הגמלים רק שתשקה ואילו רבקה מעצמה יזמה להשקות את גמליו עד שיסימו לשתות." משפט זה חלק מקטע שרציתי להוסיף אך מצאתי שאינו רלוונטי כל כך לשאלה הספציפית שנשאלה. סליחה על הטירדה!
 

shushu10

New member
שלום לך חני ואחולי מקרב לב

ספור עבד אברהם מופיע פעמיים אך אינו זהה. ספור ראשון הוא ספור הכתוב ואילו הספור השני הוא ספורו של העבד. אליעזר אינו סתם "שדכן" הוא רוצה להבטיח את הצלחתו להביא את האשה האידיאלית לבן אדוניו ובספורו הארוך ובדבריו המשכנעים הוא מצליח במטרתו. אילו היתה התורה מקצרת בדבריה ומסתפקת במלים הספורות "ויספר להם העבד את כל הקורות אותו" לא היינו יכולים ללמוד מהם גודל חריצותו והשתדלותו, השקעת כל לבו ושכלו לשם הוצאת רצון אדוניו לפועל. זוהי גם כוונת רבותינו שאמרו: "יפה שיחתן של עבדי אבות". למשל: - סיפור הכתוב סיפור העבד וד' ברך את אברהם בכל וד' ברך...מאד ויגדל ויתן לו צאן ובקר וכסף וזהב עבדים ושפחות וגמלים וחמרים. אליעזר מצליח לשכנע את הנערה ומשפחתה בשום שכל עד הגיעו למטרה המקווה, והיא תשובתם של מקשיבי ספורו אשר עונים בסופו של דבר: פרק כד' - נ-נא מד' יצא הדבר לא נוכל דבר אליך רע או טוב הנה רבקה לפניך קח ולך ותהי אשה לבן-אדניך כאשר דבר ד'. ואסיים בהערה שלי - מוסר השכל מסיפור העבד - כאשר המטרה ברורה, אפשר להגיע להגשמתה באמצעות הכנות מדוקדקות, בהתאם למצב הנתון.
 

shukfr

New member
בשם הרב ברויאר אומר

כי הסיפור הכפול מייצג את שתי הבחינות שלו - לקיחת אשה ליצחק, ומציאת "אם" לעם ישראל. בחינה פרטית - אנושית - משפחתית, מול בחינה לאומית. בכל סיפור מאפיינים המתאימים לאחד מן הנ"ל (אין יכולת להוכיח זאת כרגע - כגודמא שימי לב לשאלה האם רבקה נצרכה לרשות משפחתה כדי ללכת ונסי לשייך את התשובות לאפשרויות הנ"ל). פן כפול זה מודגש אח"כ ע"י חז"ל בכפילות בברכות הנישואין (7 ברכות) ומודגם באיחולים לנשואים של "בנית בית נאמן בישראל" , או ללידה "שתזכו לגדלו לתורה, לחופה..." - שהם מייצגים את אותו פן כללי שיש בארועים הפרטיים של כל אחד. מזל טוב והרבה נחת.
 
למעלה