למחשבה...

למחשבה...

אתמול, בין שיעול להתעטשות, הלכתי לתת שיעור פרטי בגיאומטריה לילדה בכיתה י´. הילדה נקרא לה קרן (שם בדוי), היתה לפני מבחן, לכן ניסינו ביחד לפתור מספר רב ככל האפשר של בעיות. אחת הבעיות, היתה קשה ומסובכת. הדרך להוכחה כללה שלבים רבים, בניות עזר וראייה מרחבית ברמה גבוהה- בקיצור, בעיה שלא מתאימה לרמת החשיבה שבה קרן נמצאת. הרגשתי את התסכול שבה. קרן התרגזה, השליכה את העיפרון על הרצפה ואמרה: "אני בחיים לא אבין את זה, איזה אפס אני, מה אכפת לי אם המשולשים דומים או חופפים, מה אכפת לי אם הזוויות מתחלפות, מתאימות או קודקודיות. לא אכפת לי שהישרים מקבילים, לא מעניין אותי איזה משפט חפיפה מתאים פה:צלע זוית צלע או זוית צלע זוית, וממש לא מזיז לי שהמשולש חסום במעגל ויוצר זוית חיצונית!! מה זה יעזור לי בחיים????????????" שאלה טובה, מה באמת מלמדים אותנו בבית הספר? האם בית הספר באמת מכין לחיים? יבואו אנשים ויגידו: לא מסכימים איתך, בית הספר אמור לספק השכלה, לא להכין לחיים האמיתיים! אני מקבלת את זה, אבל אם לא בית הספר, אז מי באמת מכין את הילדים לחיים? האם ההשכלה חייבת להיות מהו חוצה זוית? או כיצד פותרים משוואה בשני נעלמים? אולי ההשכלה האמיתית היא גם כיצד להתמודד עם אירועים בחיים, משברים, טרגדיות ואסונות? אולי יחס אנושי מהמערכת היה יכול לעזור לילדים, לעזור לי........... אין לי שום דבר נגד בית הספר, או נגד המערכת, באמת שלא...אף אחד לא אשם במה שעברתי בחיים... מישהו פעם אמר לי: נסיון הוא הבית ספר הכי טוב לחיים. זה הגיוני, אני פשוט חושבת שלילדים מגיע לדעת יותר על החיים מאשר מהן התכונות של הגובה במשולש..... ........... ילדה
 
תשובה אמביוולנטית

מצד אחד את צודקת, באמת יש דברים שלא לומדים בבית ספר, אבל לומדים במקומות אחרים, בבית הספר של החיים. מצד שני, את המציאות החברתית אי אפשר לשנות כך שמה שאפשר לעשות היא להכין את החבר´ה הצעירים לקראת העתיד. גם ההתמודדות עם הקשיים במסגרת הנוקשה של הבית ספר, היא לימוד בפני עצמו. (נסיון). למשל, תחשבי על זה שאם לא היה בית ספר, לא היינו לומדים לכתוב, והאינטרנט לא היה קיים ולא היינו מתקשרים עכשיו.
לגבי המתמטיקה, גם אני אף פעם לא הבנתי מה התועלת שבמקצוע הזה, אבל כשחושבים על זה, הרי תמיד אהבתי משחקי חשיבה וחידות למינהם, אז כשמסתכלים על המתמטיקה כעל עוד משחק חשיבה ותו לא, קל יותר לקבל את זה. וקל יותר גם לקבל את עצמך אם את לא ממש מצליחה בו. (זה משפט שמופנה לאותה ילדה שעזרת לה למעשה). כי כשהיינו ילדים ושיחקנו משחקים תחרותיים ומידי פעם הפסדנו, האם הרגשנו נחותים בגלל זה? אבל אל תביני לא נכון, גם אני תמיד שנאתי את המוסד הזה שנקרא בית ספר (ובעצם מי לא) ועד היום אני מאוד מזדהה עם השיר של pink-floyd הידוע שמוחה נגד המוסדות החינוכיים. זה רק בגלל שהבית ספר, כמו כל מוסד אחר בממסד, הוא מסגרת תחרותית שבה באמת אין כמעט אפשרות לכל ילד להביע את ה-אני האמיתי שבו.
 

סהר-תמיכה

Active member
מנהל
דעה נוספת: נכון ולא נכון

מצד אחד -- נכון, מה כל המונחים והעניינים האלו יוסיפו לה במוכנות לחיים, לאושר, להצלחה? למה משפט פיתגורס, חישוב הקף מעגל, או הערך של פי יכולים לשמש חוץ מאשר את הנושאים המאד ספציפיים של הנדסה? מצד שני -- מלבד התוכן הספציפי של מתמטיקה והנדסה, הלימוד הזה מקנה אורח חשיבה, כלומר, מפתח אצל הילד גישה לפתרון בעיות, זכירה, חשיבה הגיונית, סיסטמתיות -- כל אותם תהליכים וכלים שמשמשים בחיים בכלל, למגוון תחומים, ולא רק למתמטיקה והנדסה... אז בהחלט יש כאן גם למידה של דברים שחשובים לחיים, בהיבט אחר...
 
לילדלה

אני מה זההההההההההההה מבינה את קרן אבל היום בלי בגרות אי אפשר לזוז זה דופק כשאין ואני יודעת מנסיון. שלך חנה גונן
 

agness_666

New member
ממממממ..........

מצד אחד, אני מה זה מבינה אותה, יש מקצועות כאלה שאף פעם לא הבנתי בשביל מה המציאו אותם, חוץ מאשר בשביל להתעלל בתלמידים (ספרות והבעה בכתב למשל....0 עגול, זה היה הציון שלי בד"כ....) אבל... סוציולוגיה למדתי איכשהו, ויש דברים שאני עוד זוכרת בערך. וזה הולך ככה (אללה יוסתור, קילומטר הקדמה כתבתי פה...) בחיים יש כל מיני מסלולי מוביליות חברתיים (כלומר, דרכים להתקדם בחיים..) אחד מהם, הוא לימודים אקדמאיים, במדינה שלנו, במיוחד מקצועות המחשבים וההנדסה. אז.. כדי להגיע למעמד חברתי גבוהה יותר, צריך להצטיין בתיכון בהכל כולל הכל, ולעשות 5 יח´ במתמתיקה, אנגלית ועוד משהו ריאלי, ואז כשמגיעים לצבא מקבלים קב"א גבוהה, הולכים לעתודה או לפחות לקצונה, משתחררים והולכים ללמוד באונ´.... בסופו של דבר מובטחת דירה בהרצליה/כפ"ס, תפקיד בכיר בחברת היי טק, ורכב חברה צמוד. נשמע מבאס לאללה, אבל ככה זה. יחס אנושי בבי"ס? זה בד"כ science fiction...
 

אורן...

New member
יצרנים טובים יותר ../images/Emo127.gif

עפ"י מה שכתבת (666) העזרה ב"הכנה לחיים" שבית הספר נותן היא להכין אותנו להיות יצרנים יותר טובים. למעשה זה נכון לדעתי, אולם זה לא רע בכלל. הכישורים אותם אנו מקבלים בבית הספר עוזרים לנו לרכוש מקצוע אשר יאפשר לנו להתפרנס טוב יותר. עובדתית לאדם בחברה המודרנית יש יותר זמן פנוי להנות מהחיים. הפיסקה העליונה היא נכונה עבור הכלל (מבחינה כלכלית-סוציולוגית), אך לא בהחרך עבור הפרט. אישית אני מכיר אנשים משכילים אשר מתפרנסים שכר נמוך (אני לדוגמה) ואחרים גם משכילים אשר מתפרנסים טוב מאוד, אך אין להם רגע אחד פנוי בחיים (מכירי אותם?!).... השאלה כאן מה הפרט מכן לעשות ולשלם... אורן
 
למעלה