למי שחולם להטיס מוסטנג...

למי שחולם להטיס מוסטנג...

נתקלתי אתמול באושקוש בקיט חדש - מוסטנג 3/4 scale, שנראה כמו הדבר האמיתי. המטוס כרגע בניסויי טיסה, וצפוי להגיע לשוק בתחילת 2003. מספר פרטים עיקריים (ל- specs מפורטים יותר - בקישור המצורף) 3/4 scale. מנוע rotax 912s - 100 HP משקל ריק 850 LB מרחק המראה/נחיתה 450 ft מהירות מקס - 200 MPH שיוט - 150 MPH הזדקרות - 39 MPH דו-מושבי !!! (טנדם) גלגלים מתקפלים כולל גלגל זנב. אוירובטי מחיר - 30,000 $ - (עם מנוע ומכשירים אמור להגיע ל- 45K-50K) מישהו מעונין?? אני מחפש 3-4 שותפים ע"מ להתחיל לבדוק את הנושא.
 
מחיר ריאלי

לדרור, הביצועים נראים מרשימים. אבל, מנסיוני, אני רוצה רק ל"צנן קצת את ההתלהבות". א. המטוס נכלל בקטגוריה של המטוסים הקלים הספורטיביים, קטגוריה שעכשיו נמצאת בתהליך חקיקה בארה"ב. (המשקל המכסימאלי גדול מהמשקל המקובל בארץ לאולטראלייטים). ב. מאחר ומדובר כבר במטוס ולא באולטראלייט, כדאי לקחת בחשבון כי יידרש רשיון טייס פרטי ולא רשיון אולטראלייט (אלא אם המנהל יאמץ את החוק האמריקאי החדש לגבי סוג מטוסים זה). ג. מספר שעות העבודה הנקובות - כדאי לקחת בחשבון תוספת של לפחות עשרים אחוז. ד. המחיר - על המחיר המצויין יש להוסיף מע"מ, הובלה, רכישת כלי עבודה ומשלוחים של פריטים חסרים. ה. כדאי לנסות לקבל חוות דעת מאנשים שכבר בנו את המטוס ולוודא כי הנתונים שהיצרן מפרסם, אכן נכונים. אבל. בכל מקרה, אם מישהו יחליט "ללכת" על פרוייקט בניית המטוס, בשביל זה אנחנו, הסניף הישראלי של ה-EAA, נמצאים, ונשתדל לעזור ככל הניתן. אריאל אריאלי
 

eli eagle

New member
אריאל, מספר שאלות... ../images/Emo92.gif

1. יש אפשרות להפטר מבנית מטוס? (ז"א לקנות בנוי?) 2. מה החוק אומר לגבי קניית/מכירת מטוס מאדם שכבר בנה כזה? נראה לי מאוד כייף לבנות מטוס. אבל בנייה לא כ"כ ריאלית לאדם עסוק.
 
קניית מטוס Home-built

בעיקרון, מטוסים בבנייה עצמית לא ניתן למכור/לקנות. אך, כמובן, שאין דבר כזה שיהיה איסור גורף ומוחלט. ולכן, נמצאו הדרכים שיאפשרו קנייה/מכירה של מטוסים שנבנו עפ"י החוקים והתקנות של בנייה עצמית של מטוסים. (אל נשכח כי רעיון העומד מאחורי הבנייה העצמית הוא ההתגברות על מגבלות חוקי החבות המשפטית. אם אדם בונה מטוס לעצמו, אין לו אפשרות להגשת תביעה משפטית כנגד כל גורם אחר אם, חס וחלילה, יהיה מעורב בתאונה. אך אדם שקנה מטוס ממי שבנה אותו, יכול, להלכה, לתבוע את בונה המטוס המקורי -וכאן עולה הפרובלמטיקה של קנייה/מכירה של מטוסים אלו). וישנה עוד נקודה בעייתית. עפ"י החוק האמריקאי, מי שבנה את המטוס, הוא גם זה המוסמך כמכונאי שלו. מי שקנה את המטוס, לא יכול לשמש מכונאי של המטוס! ואז, הקונה נזקק לשירותו של מכונאי מטוסים מוסמך וזה כבר לא כל כך פשוט! אבל, כפי שאמרתי, נמצאו דרכים חוקיות לאפשר קנייה/מכירה של מטוסים בבנייה עצמית (שאגב לא מוכרים למנהל בארץ) וניתן לעשות זאת. במסגרת הפעילות שאנחנו מתכננים מול מנהל התעופה, אנו מקווים כי נצליח לאמץ את החוק האמריקאי (או לפחות לפעול על-פיו) ואז ניתן יהיה גם לקנות וגם למכור. אריאל אריאלי
 
בניה מול קניה

יש כמובן את דרך הביניים - להצטרף כשותף בפרוייקט כאשר מראש מוגדר שאתה תורם את חלקך בעלויות בלבד ולא בעבודה (אם אתה משתתף שווה בשווה כמו האחרים זה כבר ענין אחר). אני מכיר כמה פרויקטים שנבנו כך. בצורה זו למעשה אתה יכול להיות שותף בבניה כמה שתרצה, ללא התחיבות.
 

omni

New member
"בנייה על ידי חובב"

אם המטוס יבנה בארה"ב ויש לך הוכחות מצולמות וכתובות שאתה שותף למטוס ולהרכבתו, ויש חתימה של מפקח של ה EAA שפיקח על ההרכבה, (בדרך כלל הפיקוח של ה EAA מתבצע בתחילת ההרכבה ובסוף), ויש לך את כל חישובי החוזק של המבנה, שביצע היצרן, והמטוס מופיע ברשימת הקיטים לבניה על ידי חובב, וספר חלקים וספר הרכבה (חתום בכל דף על סיום ההרכבה של החלקים המופיעים באותו דף, ודו"ח טיסת מבחן, אז תוכל ללא בעיות מיוחדות להכניס את המטוס לארץ. כשזה יהיה רציני יותר פנה אלי לקבלת אינפורמציה מדוייקת יותר.
 
איציק, תודה.

הבניה תהיה בארץ בכל מקרה. אני מניח שיקח קצת זמן עד שהמטוס יהיה זמין. בהחלט אפנה אליך כשזה יהיה יותר רציני.
 
כל הנ"ל נלקחו בחשבון

א. כמובן שזה לא אולטראלייט, ולא יהיה אולטראלייט. ג. הם טוענים ל-600 שעות. אני לוקח בחשבון 1000-1200 (מנסיון עם הרנגייד). ד. נלקח בחשבון גם מעבר לזה (צבע, אביזרים שלא כלולים וכו´). ה. כמו שכתבתי, קיים כרגע רק אבטיפוס, אבל עם הזמן שלוקח להכניס דבר כזה לארץ, בודאי כבר יהיו כמה שטסים עד אז. אז למעונינים, קדימה לעבודת הניירת...
 

1mor

New member
שלח פרטים!

אהלן דרור, נשמע מעניין שלח פרטים אני הייתי רוצה הערכת זמן להטסת דגם כזה בארץ. דואר אלקטרוני: [email protected] תודה.
 

צחי נבו

New member
ואללה, נדלקת קשה, דרור... ../images/Emo117.gif

היה לי העונג לראות אותו באושקוש מתבונן במוסטנג... לעומת זאת סחבק ישב בתוך הדבר האמיתי, אבל זה סיפור אחר. לא סיכמנו שמחכים קצת?
 
כשאני נדלק,

אז כמו ילד בן 40, אני צריך את זה כאן ועכשיו... אבל סיכומים אני לא שובר, ואם דברנו על 5 שנים, אז תדע שמרגע שאריה (מי שהביא את הרנגייד הראשון לארץ) החליט, ועד שביצע בפועל, לקח איזה שנתיים, ועוד שנתיים הבניה, ועוד שנה לרישוי, סה"כ 5 שנים. בקיצור, כמו שסיכמנו, פרויקט לפנסיה.
 
למעלה