יש בעיות מנטליות או התנהגותיות מולדות למשל ADHD -הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות או פיגור. גם אנשי הספקטרום האוטיסטי נולדים כאלה, אם כי בעיניי לפחות, אוטיזם הוא לא רק בעיות. הוא גירסא שונה להיות אדם. בפורום אוטיזם ואספרגר התפרסם פעם מכתב חכם ומרגש, שכתבה אם לילד עם צרכים מיוחדים, לאחיה; בעקבות איבחון אחד מילדיו (לא בטוחה אם בשני המקרים מדובר באוטיזם, אבל זה לא עקרוני). לגיורא ברוך הבא לנבחרת ההורות האתגרית. את טבילת האש (או המקלחת הקרה – כל אחד והדימויים הטמפרטורליים שלו...) כבר קיבלת, אז אפשר לגשת ישר לעניינים. המסע של ההורות האתגרית הוא מסע למרחקים ארוכים ולעומקים עמוקים, לכן כדאי להצטייד בנשימה ארוכה, וללמוד להשתמש במשאבים העומדים לרשותנו (לא משנה כמה יש ומאיזה סוג – הם תמיד מוגבלים...) בצורה יעילה וחסכונית. הנה כמה טיפים לשימוש נבון באנרגיה מחשבתית ורגשית שאספתי מניסיוני: 1) שאלות שלא כדאי לשאול: א. למה זה מגיע לי ? ב. מה היה קורה אילו... (השלם את החסר) ? ג. מה יהיה ? השאלות האלה יעלו מעצמן. וכשהן יעלו, כל התייחסות רצינית אליהן תסיט אותך מהנתיב שלך אל הביצות הטובעניות של חרדה, אשמה ורחמים עצמיים. מה עושים ? חפש ומצא היכן נמצא אצלך מקש ה-"דליט", וברגע שאתה מזהה אחת מהשאלות האלה על המסך – הקש עליו מוקדם ככל האפשר. אם זה לא עובד שנה את נוסח השאלה לניסוח אופרטיבי. במקום לשאול "מה יהיה" ? (כשהילד יהיה מבוגר ואנחנו נהיה זקנים ולא נוכל לטפל בו) שאל: מה אפשר לעשות היום כדי להגיע מוכנים טוב יותר לשנה הבאה ? וזכור – אף אחד לא יודע מה יהיה עם שום ילד וגם לא עם עצמנו. אנחנו בסך הכל מוותרים על אשליה של שליטה – ואשליות הן משקולות מיותרות במסע מסוג זה. 2) וותר על רעיון השלמות. כולנו יודעים באופן רציונלי שאף אחד לא מושלם. יחד עם זאת, באופן פרדוקסלי, ככל שאנחנו נורמלים ורציונלים יותר כך אנחנו עושים מאמצים גדולים יותר להציג לעצמנו ולסביבה תמונה מושלמת של עצמנו. לילד האתגרי יש נטייה מעצבנת לקלקל את התמונה. מה עושים ? לומדים ממנו. ארוז את התמונה יפה יפה והשאר אותה בתחנה הקרובה. תתפלא לגלות כמה הרבה היא שקלה, והיא לא שכנעה אף אחד בין כה וכה. ואגב – תמונת ההורה המושלם לילד המיוחד זו אותה הגברת בשינוי אדרת – הנח גם לה. 3) טפח לעצמך מערכת תמיכה. קלות תנועה וחיסכון באנרגיה הם חשובים במסע, אבל צריך גם למלא את טנק הדלק מפעם לפעם. ויש לזכור שילד אתגרי הוא משאבת אנרגיה פיזית ורגשית שעובדת 24 שעות ביממה. מה עושים ? עשה משהו למען עצמך. לפחות שעה פעמיים בשבוע. אם זה חוג, טיפול, שעור, ספורט או קריאת ספר. מה שמרגיע אותך וממלא אותך. לא כהורים או כזוג אלא אותך כאדם נבדל עם צרכים מיוחדים משל עצמו. הילדים, גם ה"רגילים", יפיקו הרבה יותר תועלת מהורה רגוע ושמח מאשר מהורה קדוש מעונה שסוחט את עצמו לצלילי מחיאות כפיים דמיוניות. 4) תן לילד להדריך אותך. בניגוד להורות ה"רגילה" שבה המסלולים מסומנים, פחות או יותר, בהורות אתגרית, בעיקר בתחילת הדרך, אנחנו מסמנים את הנתיב עם ולמען הילד. תן לו להדריך אותך. הקשב היטב לדברי המומחים, אבל הקשב טוב יותר לילד. (לדוגמא – אם הוא בוכה וצורח – הטיפול לא מתאים לו, וצריך לחפש גישה אחרת). הילד האתגרי הוא בית ספר פתוח רק למי שרוצה ללמוד. מי שמוכן, יקבל בתמורה לשכר לימוד גבוה, שעורים בהתפתחות רגשית ורוחנית והרחבת גבולות ההתנסות האישית. 5) היה מוכן לפשרות ושינויים. הרבה כסף ואנרגיה יושקעו בניסיונות לא מוצלחים. קח את זה ברוח ספורטיבית, ואל תצפה מכל טיפול לגאולה שלמה. הורות אתגרית היא קשה מספיק גם בלי נאמנויות מיותרות למסגרת או לטיפול כלשהו, ואפילו למקום מגורים או עבודה. היאחזו במה שבאמת חשוב לכם והיו מוכנים לשנות את השאר. 6) השתמש בחופש הבחירה שלך. אנחנו לא נמצאים במסלול הזה מתוך בחירה, אבל יש לנו הרבה חופש בחירה בהתייחסות אליו. אנחנו בוחרים אם הילד יהיה עבורנו עונש או פרס, ואם ההורות לילד כזה תהיה בעיטה שקיבלנו מהחיים אל שולי הדרך הראשית, או הזדמנות לעבור את המסלול בנבחרת המובחרת של ההורות האתגרית. ומה שנבחר, יהיה המציאות שלנו. זו בחירה שעושים יותר מפעם אחת. בערך פעם ביום. וזה משתפר עם האימונים... 7) אל תתייחס יותר מדי ברצינות לעצות שנותנים לך. עצות הן סוג של נוסטלגיה: דרך לשפץ את העבר לטובת ההיסטוריה. לעומת זאת, כשתרכוש לך קצת ניסיון, תוכל להתחיל לתת עצות לאחרים, וזה ייתן לך הרגשה מצויינת... באהבה גליה