אנסה לענות, אולי קצת שלא מתחום התעופה נטו -
אם יורשה לי להביא מנסיוני המקצועי בתחום האקוסטיקה....
לקסדה, בהיבט האקוסטי (רעש) אין כל יתרון על אוזניות. דרגת הבידוד האקוסטי של אזניות, ואפילו אלו בעלות הפחתת רעש פסיבית, מגיעה לסדר גודל שבין 15 ל- 25 ד"ב. אזניות בעלות הפחתת רעש אקטיביות, אפילו ליותר.
הקסדה לא נותנת כל ייתרון במובן הפחתת הרעש לגבי האזניות.
ולשאלה השניה.
לכל מטוס ישנו "רעש תא" התלוי במספר רב של גורמים אשר אפיניים לאותו המטוס. לוותר על השימוש באזניות לטובת רמקול יהיה שיקול הטייס מה היא רמת מוכנותו לחשיפה מתמשכת לרעש התא.
בעולם מקובלת טבלה המציינת את משך זמן החשיפה המכסימאלי המותר לרעש בעוצמות שונות וחשיפה ממושכת יותר מהמצויין בטבלה יכול לגרום לנזק בלתי הפיך לשמיעה.
הנה הטבלה (שאגב, אומצה גם ע"י המוסד לבטיחות וגיהות בישראל):
Sound Pressure Level Permissible Exposure Time
115 dB - 0.46875 minutes (~30 sec)
112 dB - 0.9375 minutes (~1 min)
109 dB - 1.875 minutes (< 2 min)
106 dB - 3.75 minutes (< 4 min)
103 dB - 7.5 minutes
100 dB - 15 minutes
97 dB - 30 minutes
==========
94 dB - 1 hour
91 dB - 2 hours
88 dB - 4 hours
85 dB - 8 hours
82 dB - 16 hours
מעיון בטבלה עולה כי בטיסות ממושכות (יותר משעה אחת) אין להחשף לרעש העולה על 94 ד"ב.
השימוש באזניות מפחיתות רעש, מאפשר, מעבר לנוחות ולהפחתת העייפות, להאריך את משך החשיפה לרעש לזמנים רוכים בהרבה:
למשל, ברעש תא של 100 ד"ב, המתיר משך חשיפה לרבע שעה, שימוש באזניות מפחיתות רעש ב- 15 ד"ב, מאפשר טיסה למשך 8 (!) שעות ללא סיכון לחוש השמיעה.
קצת חומר למחשבה למבלים בדיסקוטקים.....
אריאל אריאלי