יפה, כאן מתחיל דיון מהותי
השאלה היא - רק ככה לומדים מה? כמה מאתנו כאן יכתבו יצירות סימפוניות בחיים שלהם? מי מאתנו באמת יצטרך להשתמש במידע הזה? הרי לו יש כאן מישהו שיצטרך יום אחד ממש להשתמש בזה, סביר להניח שהוא ידע את זה הרבה לפני שזה יקרה. זה מרתק ללמוד על תכונותיהם האקוסטיות של הכלים השונים, על אופן הפקת הצליל שלהם ולמעשה כל מה שיש - מרתק בעיני. אך כדי ליצור את המוסיקה - מה זה משנה באמת? אם אדם יודע שהוא אוהב את הסאונד של קלרינט, ושהוא רוצה לשלב אותו ביצירה, ונאמר גם שהוא ניגן לעצמו את זה על סינתיסייזר משוכלל עם רמת גימור גבוהה בדגימות. כל שנותר לו עכשיו זה לכתוב את התפקיד, להדפיס אותו, לתת אותו לנגן ושלום על ישראל. בשום שלב בתהליך שזה עתה תיארתי אין את הצורך לשלוט בטרנספוזיציה של כלים. מה שצריך לדעת - זה להלחין. כל היופי ביתרונות של תוכנות כמו פינאלה הוא שהן מאפשרות לאנשים עם הרבה כשרון ופחות אמצעים וידע - להגשים את רעיונותיהם. זה נכון שכלים אקוסטיים שנשמעים נמוך או גבוה יותר משאר הכלים יישארו כך לנצח, כי כדי לשנות את התכונה הזו צריך לשנות את מבנה הכלים - ולזה יש השלכות מיידיות ובלתי נמנעות על איכות הצליל ואופיו. סביר להניח שבעתיד הקרוב והלפחות די רחוק עדיין ישתמשו בשיטת התיווי המערבית המסורתית - לכתיבה ולקריאה לשם ביצוע. עד שנולדו תוכנות כאלה - לא היה פתרון למוסיקאים עצמאיים. חייבים ללמוד, ולזכור בעל פה. ולא שזה כל כך נורא - באמת שלא. ואני דוקא כן מעודד ללמוד כמה שיותר ולדעת כמה שיותר ואני משתדל לעשות זאת בעצמי. אך לא תמיד יש זמן. לא תמיד יש סבלנות. ולא תמיד המוזה יכולה לחכות לנו. אז למי שכבר יש כשרון, ויש השראה ותעופה ותעוזה ואפילו קצת מוזה, יש גם אמצעי הרבה יותר מיידי להגשים אותם. רעיונות מוסיקליים הם דבר נדיף. המוח שלנו לא תמיד אמין והזכרון שלנו לא תמיד עובד שעות נוספות, וקל מאוד לשכוח רעיונות מוסיקליים, במיוחד כשמדובר בדברים מסובכים יותר. לכן כדאי ומומלץ להשתמש בתוכנות האלה ובאופציות האלה. וכדי להיות מוסיקאי יותר טוב - מומלץ גם ללמוד כמה שיותר על המוסיקה, אין ספק.