לקויות

mirigaon

New member
לקויות

יש לי ילד בן 7 שאובחן כילד עם הפרעת קשב וריכוז ובנוסף הוא גם דיסלקטי כאשר האיבחון הדידקטי מראה על ילד עם ערוץ שמעתי שמתאים לילד בן 10 וכנ"ל גם הערוץ השפתי. מכיוון שהוא סיים כיתה א´ מבלילדעת לקרוא בגלל הדילסקציה הומלץ לי להשאירו כיתה. שאלתי היא מה אני צריכה לדרוש מבית הספר (בית ספר קיהלתי רגיל) בשלב זה? מה מגיע לנו במסגרת החוק? האם אני יכולה לדרוש מבית הספר לדווח לי את תוכנית הלימודים שהם מכינים לו לשנה הבאה? בתודה מראש, מירי
 

ronen1981

New member
נראה לי שזה יקשור....

"כללי האגף לחינוך מיוחד, בהסתמך על חוק החינוך המיוחד, מדגיש את חשיבות שיתוף ההורים בחינוך ילדיהם ומעורבותם בהחלטות הקשורות לתהליכים חינוכיים הנקבעים במסגרת החינוכית. חשיבות שיתוף ההורים נובעת מהשקפת עולם חינוכית והומנית הרואה את ההורים: כאחראים להויתו התקינה של ילדם. .1 כגורם שיכול לסייע למערכת החינוכית מתוך הכרות מעמיקה של כישוריו ויכולתיו, קשייו וצרכיו של ילדם. .2 כשותפים בהכנת תוכנית לימודים יחידנית או אישית (בהתאם לסוג מסגרת ההשמה), ובמעקב אחר התקדמותו וצרכיו הייחודיים של ילדם. לפיכך, יש לידע ולשתף את ההורים תקופתית על מצבו ותפקודו של התלמיד במסגרת החינוכית בשותפות משמעותית זו נסללת הדרך לתאום ציפיות בין הצוות החינוכי של בית הספר לבין ההורים. התאום עשוי לתרום לקידומו של הילד במערכת החינוך, ועשוי למנוע חילוקי דעות בין שני גורמים אלו בבואם לפתור בעיות הקשורות בשינויים ובהתערבויות חינוכיות ומערכתיות לגבי הילד. צוות עובדי החינוך המיוחד מודע לקשיים של ההורים הנובעים מהצורך להפנות את ילדם לועדת השמה. לפיכך, נקבעו הליכים המעוגנים בחוזרי מנכ"ל: .3 נהלים המחייבים את המערכת החינוכית לבחון אפשרויות של התערבות חינוכית-טיפולית במסגרת תוכנית השילוב בחינוך הרגיל לפני הפניה לועדת השמה. א. נהלים של שיתוף הורים בועדת ההשמה בה יוכלו ההורים להביע את דעתם, לשאול ולהבין את סיבת ההפניה לועדת השמה. ב. שיתוף נציג מארגון ההורים הארצי של החינוך המיוחד בועדת ההשמה כדי שיהווה גורם תומך בהורים בשעת הצורך. ג. שיתוף ההורים בתהליך החינוכי במסגרת החינוכית הרגילה ההורים יהיו שותפים בכל הליך של איתור, טיפול, התערבות ומעקב במסגרת החינוכית. המחנכת בעזרת הצוות הבין מקצועי במסגרת הרגילה יאתרו את התלמיד בעל הצרכים החינוכיים המיוחדים ויקבעו את תוכנית ההתערבות ההולמת את קשייו. התוכנית תובא לידיעתם ולחתימתם של ההורים. התוכנית תיושם בהתאם לקריטריונים שנקבעו באמצעות סל השילוב. לצורך התאמת תוכנית התערבות, לא פעם יש צורך באבחונים או בהערכה של גורמים מקצועיים שונים (עריכת אבחון פסיכולוגי מחייבת הסכמת הורים וחתימתם).במידה והצוות הבין מקצועי וועדת השילוב הישובית/אזורית ימצא לנכון להפנות את התלמיד לדיון בועדת השמה תובא החלטה זו לידיעת ההורים וינתן להם ביד העתק של שאלון ההפניה שישלח לרשות המקומית.בכל שלבי הטיפול וההתערבות יש לקיים דיאלוג עם ההורים"
 

זהבה נ

New member
רונן אתה יודע לצטט את חוזרי מנכ"ל

שהם למעשה הדרך ליישם את חוק חינוך מיוחד. לדעתי, מאוד יפה שאתה עושה כך, אבל במקרה הזה בלבלת מעט בין ילד שכבר מוגדר לאחר ועדת השמה וילד שעדיין אין לו זכאות לחינוך מיוחד, הרי לך דוגמה: סעיף מספר 3 הוא בפועל תהליך שאמור להערך לפני סעיף מספר 2 , אני גם אסביר את עצמי. 1 לפני שמעבירים ילד לחנוך מיוחד מחינוך רגיל, הוא באמת חייב לעבור וועדת שילוב, הוא מופנה לועדת השמה רק בהמלצת וניסתה את כל מה שעומד לרשותה על מנת לשלב תלמיד עם קשיים בחינוך הרגיל, רק אז תמליץ על ועדת ההשמה. כל זה נערך כשהתלמיד בחינוך הרגיל. 2 תוכנית לימודים אישית = תל"א, נערכת בפועל תוך שיתוף מלא עם ההורים והם גם רשאים לקבל עותק של התוכנית הלימודים, אבל זה רק בחינוך המיוחד. הבנת את מקור הבילבול שלך? כי חלקו של החוק מיושם בחינוך הרגיל בכל נושא השילוב, החלק האחר והגדול ביותר (תקציבית) מיושם במוסדות של החינוך המיוחד. אשמח להמשיך ולהסביר לך בכל נושא החוק, אגב הכנס לפורום ADHD לקויות וזכויות כאן בתפוז (אני אחת מהמנהלות שלו, והדפס לך את דפי זכויות להורים לפני ועדת השמה יש שם הסבר מדוייק במאמר על הזכויות(כחמישה עמודים). להת´,
 

ronen1981

New member
אוקי...

אני בזמנו הבאתי לה את הקטעים שצוטטי (ונראו לי רלונטיים לה) מהאתר שהלינק שלו מופיע פה וזה היה הסדר שהם הופיעו שם כך שמקור הבלבול אם אכן ישנו (בראש כל הדברים יש הבהרה להכין זה קשור) זה באתר ואני מאמין שצרפתי קישור אליו. אני אכן אז לא בדיוק הבנתי את התמונה המלאה (כפי שכבר אמרתי בעבר לא פעם זה לא ממש התחום שלי.) מכל מקרה נכנסתי לפורם שלך וקראתי שם תמאמרים במדוברים ועוד כמה ועכשיו יש לי תמונת מצב גדולה יותר ונכונה יותר תודה..
 

זהבה נ

New member
רונן שלום, זה בסדר, בעבר הרחוק../images/Emo63.gif

הנושא הזה היה זר עבורי מאוד, פעם אני עצמי הייתי מבולבלת בו לגמרי, כך שאתה לא הראשון ולא האחרון שזה קורה לו. חשוב שתדע שלדעתי מאוד עוזר וחשוב שאתה מכניס את הקישורים הרלוונטיים, גם אם לעתים אני מתקנת אותך, זה בסדר, אני לא כועסת כי עצם התיקון גורם למשתתפים להתמצא ולדעת טוב יותר ולהבדיל בדקויות. תודה,
 

ronen1981

New member
שאלה .....

האם לך (ולילד) יש את האמצעים והכוחות הנפשיים בכדי לנצל את החופש ללמד את הילד את החסר לו ועלידי כך להימנע מלגרום לו "להפסיד שנה" או למזער את העיקוב בתוכנית הלימוד שלו. אני אישית לפחות למדתי שנה מאוחר יותר לכתוב אבל לא הושארתי כיתה בעקבות כך.
 

oritush5

New member
דרישות מבית הספר

שלום לך מירי, בכל בית ספר קהילתי, אמורה להיות מורה טיפולית,שתפקידה הוא להוציא ילדים כמו בנך מן הכיתה,ולתת להם תגבור או הוראה מתקנת בתחום בו הם מתקשים. בית ספר חייב לדווח להורים (וודאי כשהם דורשים זאת) על תכניתו לגבי ילדך לקראת שנת הלימודים הבאה, ואת יכולה לאשר, לשלול או לבקש שינויים. ילדך הוא שלך, ואת זו שאמורה לקבוע מה יקרה איתו, גם בתחומי בית הספר! אני מקווה שבבית הספר שלכם, יש צוות הקשוב להורים, ומוכן לשתף אותם ולקבל את בקשותיהם. בכל אופן, השארת ילד דיסלקטי כיתה, לא בהכרח תפתור את הבעיה, כיוון שיש צורך ללמדו בדרך אחרת, ולא בדרך שלומדים בכיתה. הרבה מורים בחינוך הרגיל לא מבינים את העקרון הבסיסי הזה, ילד לקוי למידה לא ילמד בתוספת זמן או בשנה נוספת, כי לפעמים שיטת הלמידה יושבת בדיוק על הליקוי שלו. לעומת זאת, בהוראה מתקנת יש דרכים אינספור לעקוף את הקשיים, ולהקנות את הקריאה למרות הליקוי. אולי כדאי לכם בינתיים, כדי לא לאבד זמן, כפי שהמליץ לך רונן, לגשת להוראה מתקנת באופן פרטי. הרבה הצלחה!!
 

bizi

New member
דרישות מביה"ס../images/Emo62.gif

שלום לך! אני מסכימה עם כל מילה שקודמתי כתבה בעיקר בייחס להשארת כיתה. לגמרי לא בטוח שזה מה שיפתור את בעיית הקריאה ייתכן שהילד זקוק לשיטת הוראה ספציפית,בידקי עם אין המלצה על שיטה מסויימת באבחון ,ואם איין שאלי את המאבחנת על איזו שיטה היא ממליצה . חוץ מזה ניתן לפנות אליה גם לגבי השארת הכתה ולשאול לדעתה היא בוודאי התרשמה מיכולותיו וקשייו האחרים. מומלץ גם לתת את הדעת על דרכי הטיפול בבעית הקשב והריכוז טיפול נכון ישפר את יכולת הלמידה. עם השקעה נכונה לבטח תצליחו כל טוב
 

דליה.ד

New member
גישה פונטית

אני ממליצה על גישה פונטית להקניית הקריאה מכיון שהערוץ השמיעתי חזק. שיטה כמו "בצעדים שלי" עם מורה סבלנית ותומכת... והילד קורא!
 
האם אתם נותנים לו גם תגבור מחוץ...

מחוץ לבית הספר? הוראה מתקנת? סיוע נוירולוגי? טיפול במיקוד הראיה (אם צריך)? דרכים נוספות הרלוונטיות לגילו?
 
למעלה