לקוי למידה

papylove

New member
לקוי למידה

שלום לכולם אני אמנם חדשה בפורם זה אך הוא מוכר לי היטב. יש לי כמה הטלבטויות ומקווה כי תוכלו לעזור לי. בני מסיים השנה כיתה ו'. כאשר היה בכיתה ד' בחופשת הפסח אובחן כלקוי למידה (אחרי שיחות רבות עם המורה שלא הבינה מה אני רוצה ממנה ומהילד החלטתי לגשת בצורה פרטית אחרי שכמובן ביררתי למי לגשת והילד אובחן באבחון דידקטי על ידי מאבחנת של משרד החינוך). מאז האבחון הילד מקבל עזרה של הוראה מתקנת הן בעברית והן בחשבון כאשר באנגלית אני נותנת לו את העזרה (כיוון שזוהיא שפת האם שלי וכן זה עוזר לילד). מה שרציתי לשאול ובעצם פשוט משגע אותי זה אם ניקח למשל את מקצוע חשבון וההנדסה הילד יודע מצויין ולעיתים מתקדם עם המורה בבית מעט למה העליות והירידות בציונים? הוא יכול לקבל במבחן קשה שהיה בכיתה (קשה זה קשה שמתפרש על חמש עמודים ואולי 30 או יותר שאלות) בין 80 ל88 ואילו כאשר יש בוחן של חמש שש שאלות והילד מודע לכך שביום כזה וכזה יהיה בוחן הוא יכול לקבל אולי 50 כמו גם ההנדסה אני יכולה לשאול אותו כשהוא עייף נורע כל שאלה על שטח או גובה במשולש או מרובע מסויים או כל דבר ששיך למעגב הוא פשוט מדקלם ומבין את מה שאני רוצה ממנו וגם פותר נכון למה כשהוא מגיע למבחן יש את העליות והירידות בציון? ברור לי שלפעמים הציון יכול להיות יותר טוב ולפעמים פחות טוב אך במקרה שלו מדובר על ציונים מעל 85 או מתחת ל55 והקפיצות האלו הם אלו שהדליקו לי את האור האדום. כשאני משוחחת אם בני הוא אומר שהכל בסדר אני מנסה להבין מה קורה למה העליה והירדה הזאת ולא מבינה אולי מישהוא יכול לייעץ לי איך להמשיך הלאה למה לשים לב מה לעשות יכול להיות שהילד סובל מהפרעות קשב וריכוז מהצד השקט? למרות שיש לציין שכאשר מגיעה המורה הפרטית הוא יוש שעתיים איתה והיא לא רואה שום בעיה ולדעתה זו לא הבעיה גם בבית הוא יכול לשבת וללמוד זמן רב ולהכין שיעורים אך בכל זאת אולי דעתו מושחת מפעם לפעם ואנו לא מודעים לכך אודה לכם על כל עזרה שאקבל
 

דליה.ד

New member
שלום לך ובורך/ה הבא/ה../images/Emo140.gif

אני חושבת שביקרתם גם בפורום המקביל של adhd ואני שמחה שהגעתם לכאן. ממה שאת מספרת אני מבינה שהילד לא מתפקד בצורה אחידה וציוניו נעים בשני הקצוות או טובים מאוד או נמוכים מאוד. בהחלט מעיד על משהו השאלה על מה....? האם כאשר את מכינה אוןתו למבחן הוא מצליח יותר? האם הוא מצליח יותר במבחנים אצל המחנכת או אצל מורים מקצועיים? האם הוא מדווח על תחושות בזמן המבחן ("בלק אאוט" למשל?) האם ניסיתם עם המחנכת לבדוק באיזה תחומים בדיוק ובאיזה נושאים הוא נכשל שוב ושוב? האם הוא מצליח יותר במבחנים סגורים או פתוחים? האם הוא מצליח במבחן ארוך יותר מאשר בוחן? האם הוא מצליח לענות על כל השאלות? האם יש לו אסטרטגיות של משוב ובקרה (כלומר האם הוא בודק את תשובותיו?)? כל אלה שאלות חשובות ואבקש אם תוכלו לענות כדי שנוכל אולי לבודד את הגורם או מספר הגורמים שגורמים לו לביצועים כאלה מוזרים.
 

papylove

New member
תודה

כן אני מבקרת הרבה בפורום השני יש לי ילדה עם בעיות קשב וריכוז ובעקבות הפורום שם הגעתי הנה. ולבעיה הנוכחית: כאשר אני מכינה אותו למבחן הוא מצליח יותר, כללית הוא מצליח ברוב המבחנים למעט אנגלית ומדעים, לגבי הבלק אאוט הילד טוען שלא שהוא נינוח ובסדר, כאשר פניתי למחנכת לבדוק מה קורה עם הציונים היא טוענת כי אין לי מה לדאוג קורה שנכשלים לפעמים ואני לא צריכה להלחיץ את הילד (בכלל היא נורא מעופפת ונחת רוח ולא מבינה מה אני רוצה מהילד לטענתה כל ילד הוא מקרה משלו הייתי רוצה לראות אותה במקומי),המבחנים בכיתה לרוב הם פתוחים (אולי מבחן אחד או שניים מתחילת השנה היו סגורים), הילד מצליח יותר במבחנים ארוכים ובכלל בכל מבחן שרשום בו מבחן ולא בוחן שמתי לב שכאשר יש לו מבדק ורשום שם מבדק או בוחן הדבר מלחיץ אותו קצת, לגבי הבדיקה העצמית הוא לא תמיד מספיק לבדוק את עצמו. מה שכן רציתי להוסיף זה שלפי האבחון שהילד עבר מגיע לו תוספת זמן וזה הוא לא מקבל בזמן המחבנים אבל מחנכת הכתה שמלדמת את רוב המקצועות (ואלו המקצועות גם שיש את התנודות בציונים) נותנת זמן נוסף לרוב התלמידים שנגשים אליה ומבקשים ממנה. מה שקורה אם הבן שלי זה שהוא לא ניגש אליה לא מדבר איתה ולא מבקש. אני זאת שרצה כל מבחן ומבקשת ממנה שתקל עליו שתתחשיו בו שתבין כי הילד בישן מטבעו ולא יבקש ממנה תוספת זמן כשצריך למרות שלרוב הוא מספיק (רק לעיתים רחוקות הוא צריך תוספת זמן). הכיתה של בני היא כיתה מאוד תוססת והסיפור החוזר והנשנה של המחנכת כי לעיתים היא שוכחת את השקטים והבישניים שהם מעטים מאוד (בערך 4 או 5 מכלל הכיתה שהם 35 ילד) לכן לדעתי בגלל שהם מעטים היא צריכה לשים לב אלהים יותר אך מה לעשות ואין אם מי לדבר גם בפנייה למנהלת בית הספר כשפניתי אליה עזר אך לאורך תקופה קצרה ואחרי שבועיים שלוש המחנכת חוזרת לעצמה וכל פעם צריך להזכיר לה כי הילד בישן שתסים אליו יותר לב אך אין מי לדבר ולכן אני כאן אני נואשת לילד יש יכולות יש לו פוטנציאל גדול והכי חשוב רצון גדול להצליח יותר נכון להיום שנשאר זמן כו מעט לסיום היסודי האם יש מה לעשות? האם כדאי לבדוק אצל הניורולג ולעשות אבחון טובה? כל הצעה או עזרה יתקבלו בברכה
 
לא תקין העניין עם תוספות הזמן. אולי

הוא נכשל דווקא בבחנים ולא במבחנים גדולים כי הוא מלחיץ את עצמו יותר כדי לגמור אותם בזמן. מאוד לא סביר שילד, או אפילו תלמיד שאינו ילד, יצטרך כל פעם לבקש את טוב ליבו של הבוחן כדי לקבל את מה שנכתב באבחון שלו. זה כאילו תלמיד עיוור יצטרך להתחנן בכל מבחן ומבחן שמישהו יקריא לו את השאלות. ממה שאת מתארת, האווירה שהוא שרויי בה אינה תורמת לו. אני ממליץ לך לשקול את העברתו לכיתה המקבילה.
 
בבית לא נוכחים 40 תלמידים נוספים.

אולי זה מה שמפריע לו. יתכן שכשהכיתה מלחשת במהלך המבחן, הוא מאבד ריכוז ונכשל. כשהכיתה שקטה במבחן הוא מצליח. יכול להיות שבמבחנים שערוכים באופן מסוים, בא לביטוי סימפטום מסוים של הלקות שלו ובמבחנים שערוכים אחרת, לא. יש לקויי למידה שנכשלים בקביעות במבחנים רב בררתיים כי הם מסמנים תשובות שונות מאלה שהם התכוונו. יכול להיות (רק לדעת האסכולה של הרופא שלי) שכשהוא קצת מנוזל, כל אברי חישת המרחב שבאוזן הפנימית שלו מתמלאים בנזלת והוא למעשה הרבה יותר לקויי בימים מסויימים. בתור התחלה אני ממליץ לך לגשת עם הילד ועם האבחון לפסיכולוג חינוכי שמתמחה בתיכנון אסטרטגיות למידה והיבחנות. ספרי לנו איפה בערך את גרה ואולי מישהו יכיר מומחה כזה בסביבתך. אם האסטרטגיות לא יעזרו, יש עוד מה לעשות.
 

papylove

New member
מבחנים ופסיכולוגים

אתה צודק הוא נכשל רק בבחנים קצרים אך גם באלו המורה מקפידה על שקט בכיתה יכול להיות שעצם המלה בוחן היא זאת שמלחיצה את הילד. בקשר לעבור לכיתה המגבילה אין סיכוי גם ככה השנה כבר נגמרת ושנה הבאה הוא כבר בחטיבה אז הכיתה במילא מתפרקת (רק שישה או שבעה תלמידים מכל הכיתה יהיו איתו באותה כיתה בחטיבה). לגבי פסיכולוג חינוכי בשמחה אני גרה בקריית מוצקין אשמח לקבל שם של מומחה או כל פסיכולוג שמוכר לאנשים והוכיח את עצמו כי אני לא מכירה אף אחד (חוץ מהשרות הפסיכולוג הקיים בעיר) אולי כדאי לי לפנות אליהם? מה עלי לעשות הלאה לגבי החטיבה למי לפנות? אם מי לדבר מלבד מחנכת הכיתה שתהיה לו וכן מתי עלי ליידע אותה?
 
מי מכיר מומחה באיזור הקריות שיכול

לתכנן אסטרטגית למידה והיבחנות לפי אבחון לקויות למידה נתון? זאת השאלה שאת צריכה לשאול פה ובכל הפורומים המקבילים לנו. לגבי פניה אל הגורמים הנכונים בחטיבה, צריך לחשוב קודם כל לאיזו חטיבה שולחים אותו. רצוי לשלוח אותו למקום שיצא לו שם של מקום סובלני ללקויי למידה וריכוז. במיוחד רצוי שלמנהלת השיכבה וליועצת יהייה שם של תומכות ולא של מקפחות ומורחות. בחטיבה יש הרבה מורים שונים כך שהנהלה סובלנית וחזקה מאוד דרושה כדי שהבן הביישן שלך לא יצטרך להתחנן לכל מורה ומורה בנפרד. רצוי גם לשתף אותו בכל ההחלטות וגם לתת לו לסבול מהחלטות רעות כי הוא כבר לא ילד. שיתופו בהחלטות הוא חלק חשוב מההתבגרות שלו.
 

יונה שו

New member
אני מכירה

בחיפה - מישהי שעוסקת בתכנון בעקבות אבחון וגם בהקנייה של אסטרטגיות למידה. בכרמיאל - מאבחנת ומתכננת בעקבות אבחון. שתיהן מורות. את את מעוניינת, תפני אלי במסר ואתן לך ת'טלפונים או הכתובות.
 

papylove

New member
תודה

ברצון אבל מורה להוראה מתקנת כבר יש לנו שגרה לידי מה שהייתי יותר מעוניינת לדעת זה מה עושים הלאה אתמול היה בבית הספר של בני פגישה עם היועצות של החטיבה שעליה הילד אמור ללכת בשנה הבאה ולמרות התגובות והעידוד שקבלתי מהם עדיין החששות הם רבות ולמרות ההבנה (בני הוא לא היחיד מהשכבה שאובחן ומטופל) לפי הסבר היועצות יתכן מאוד ובמבחנים המורים ישכחו מההקלות המגיעות לילד ויהיה עליו להזכיר כל פעם מחדש.הרי זה מביש מצד אחד אני יכולה להבין את סגל המורים הרי הם מלמדים חטיבה שלמה של אלף ילד בערך אך בכל זאת כל פעם להזכיר מחדש למורה כי אני לקוי למידה ומגיע לי כך וכך הקלות מעיק ביותר. תודה בכל מקרה על העזרה אך להגיע לחיפה או כרמיאל רחוק לי אם היה מדובר באחד הקריות עוד הייתי יכולה להגיע אך ממה שהבנתי ממך שתהין מורות להוראה מתקנת ואת זה הילד מקבל ממורה שאני וגם הילד מרוצים וכן רואים תוצאות מה שהייתי רוצה לדעת זה מעבר להוראה אולי יש לילד בעיה אחרת ואני לא מודעת אליה? המורה הפרטית העלתה את הנושא שאולי כדאי לי לבדוק בדיקה ניורולוגית וזה מה שאני יעשה אצל הרופא שמטפל בבתי
 

saraint

New member
אני לא רוצה לרפות את ידיך

אבל סיפור הארכת הזמן בבחינה בחטיבת הביניים הופך להיות כמעט בלתי אפשרי. עכשיו כבר כל מורה מלמד מקצוע אחר בהרבה כיתות, וכשמצלצל הפעמון בסוף הבחינה הוא צריך לעבור לכתה הבאה, ואין לו זמן להשאר ולחכות לתלמידים עם הארכות הזמן. תנסי לבדוק עם מנהלת בית הספר כיצד ניתן מענה ברמה כוללת של כל המוסד לבעיה הזו - האם הילדים עוברים לגמור בחינה בחדר המורים, או אולי יש מקום בבית הספר שאליו עוברים כל הילדים עם הארכות הזמן? אם זו חטיבה גדולה לרוב המבחנים מתבצעים במקביל במספר כיתות - האם אפשר לרכז מכל הכיתות האלו את הילדים שמגיעה להם הארכת זמן, ואז לתת להם להיות עם מורה שלא תרוץ עם הצלצול. יש עוד פתרונות יצירתיים, והרבה תלוי ברצון הטוב של צוות בית הספר, אבל כדאי לך לבדוק את זה ולהביא את הדברים למיקוד הנכון.
 
למעלה