לקיים שיחה משפחתית....

לקיים שיחה משפחתית....

לקיים שיחה משפחתית מאת ענת סרגוסטי ייעוץ: זיוית אברמסון אבא: "עוד מעט מגיעה חופשת הפסח ואנחנו יוצאים לחופשה בטבריה. ניסע לארבעה ימים". שלומית: "אבל אני רוצה לנסוע לאילת". אמא: "מה פתאום אילת, אנחנו נוסעים לטבריה!" אור: "אבל אני רוצה לנסוע ללונה פארק, הבטחתם לי!" אבא: "אנחנו נוסעים לטבריה, כבר החלטנו". אור: "אבל, אבל..." אבא: "טוב אם אתם לא רוצים, אז נישאר בבית ולא ניסע לשום מקום". שלומית: "אוף, למה תמיד צריכים לעשות מה שאתם אומרים?" אמא: "אני לא מבינה מה התלונות. זה טיול לכל המשפחה ואתם תראו שאתם נורא תיהנו ויהי לכם נורא כיף, אז למה אתם מקטרים עכשיו?" אור: "כי הבטחתם לקחת אותי ללונה-פארק, ואני רוצה ללכת ללונה פארק ולא לשום טבריה". שלומית: "כי תמיד אתם מחליטים, ואולי אנחנו רוצים לנסוע למקום אחר?" אבא: "תראו, אני כבר ביקשתי חופש מהעבודה וכבר הזמנו מקומות בטבריה. אנחנו נצא למחרת ליל הסדר ונחזור אחרי ארבעה ימים. אין לי ספק שאתם תיהנו, ואם יהיה חם, נוכל ללכת ללונה-גל". שיחה מקרית במשפחה מקרית מגלה שברוב המקרים הורים הם שקובעים מה יהיו התכוניות, במקרה זה לאן תיסע המשפחה לחופשה מתי ולכמה ימים. הילדים אמורים לקבל זאת כמו פקודה מלמעלה, ללא ויכוחים וללא הסתייגויות, כשנאמר להם באופן מפורש שאם יתלוננו יותר מידי תבוטל הנסיעה וכל המשפחה תישאר בבית. ההורים אינם מתייעצים עם הילדים,אינם מוכנים לשמוע את דעתם ואינם מוכנים לשתף אותם בהחלטה המשפחתית. השיחה יצרה רוגז וכעס אצל ההורים כלפי הילדים, הילדים יצאו מן הסיחה מתוסכלים, הבינו ממנה שדעתם אינה נחשבת ואינה נלקחת בחשבון, ושהם צריכים תמיד לקבל את תכתיבי ההורים ואת החלטותיהם. זה עלול ליצור אצלם התנגדות פנימית להחלטה, גם אם היא מכוונת לבילוי משפחתי משותף. כך זה נעשה גם בדברים פחות חריגים מאשר חופשה משותפת. ההורים הם, בדרך כלל, אלה שהוגים את הרעיון, יוזמים, מחליטים, מתכננים ומנחיתים את ההודעה על ראשם של הילדים כשהתוכנית כבר מגובשת לפרטיה. לילדים לא נותר ברוב המקרים אלא להסכים. לעיתים הם מנסים ל"התמרד" או לערער על ההחלטה, לעיתים גם זה לא. הורים רבים אינם שמים לב שהימים חולפים והפגישות המשפחתיות שבהן יושבים כל בני המשפחה ומשוחחים על נושאים הנוגעים לכולם, מתמעטות והולכות. גם אם יש הזדמנויות כאלה בארוחות סוף השבוע, או במקרים אחרים, אין מנהלים בדרך כלל שיחות של ממש על עניני המשפחה. יש הורים המתייעצים לעיתים עם ילדיהם בעניינים הנוגעים לילדים בלבד. יש הורים המוכנים מפעם לפעם לשמוע על הבעיות שמטרידות את בנם או את בתם, אבל דברים אלה לא נעשים באופן מסודר וקבוע, אלא מידי פעם, לפעמים כלאחר-יד, לפעמים תוך כדי עיסוק אחר לפעמים מידת ההקשה והתייחסות של ההורה היא מינימלית. הכל מיקרי. אבא עומד ושוטף כלים במטבח. הבת הקטנה באה אליו, נעמדת לידו, מספרת לו מקרה שקרה לה בבית-הספר, או אצל חברים ומבקשת את התערבותו. הוא עסוק. הוא משתדל להקשיב אבל תשומת הלב שלו נתונה באותו הרגע לכוסות הקריסטל היקרות שהיו בשימוש ערב קודם, וחשוב לו יותר לשמור שהן לא יישברו מאשר להקשיב במאה אחוז לביתו. אמא מבשלת במטבח, ובנה בא לספר לה שהחבר שלו נוסע עם משפחתו לחופשת פסח באילת, ושגם הוא היה רוצה לנסוע לשם. היא מקשיבה רק באוזן אחת כי השנייה כרויה לקול טיגון הבצל במחבת ומחשבותיה נתונות לצרות שלה בעבודה. היא מהנהנת בראשה, אבל אחר כך לא כל כך זוכרת מה הוא רצה לומר, ומה שאל, אם שאל. כך מתנהלים להם הדברים בדרך כלל כלאחר יד ובחוסר סבלנות – גם ההורים וגם הילדים מסתובבים לכן בהרגשה שזה לא זה. ההצעה שהועלתה בבית הספר להורים היתה לקיים באופן קבוע שיחה משפחתית שבה יושבת כל המשפחה ביחד ודנה, באופן דמוקרטי בנושאים המטרידים את כל בני המשפחה, או מישהו מהם, או בנושאים כלליים שונים.זו הזדמנות לשבת ללבן בעיות, לדבר אחד עם השני, ולשמוע אחד את השני בלי גורמים חיצוניים ומפריעים. המטרה היא ליצור אווירה משפחתית כזאת שכולם ירגישו בה טוב. המטרה היא לאפשר לכל אחד מבני המשפחה לדבר ולהתבטא. זו הזדמנות ליצור קשר בין כל בני המשפחה, ללא גורם חיצוני. בשיחה המשפחתית יש לכל אחד מבני המשפחה זכות להביע את דעתו בלי שיעבירו עליו ביקורת ובלי שישפטו אותו. הילד יכול להביע את דעתו על הוריו או על אחיו, בלי שזה ייצור מריבה או התנגשות, אלא פשוט יזכה להקשבה. המשפחה מחליטה על מועד השיחה המשפחתית שיתאים לכל בני המשפחה, שאף אחד לא יצטרך לוותר על עיסוקים החשובים לו-עבודה, חוגים, תוכנית טלוויזיה, שיעורי בית- ושיהיה נוח לכולם. המשפחה מחליטה כמה זמן תארך השיחה המשפחתית. רבים שואלים מדוע צריך לקבוע זמן לשיחה המשפחתית, למה לא לעשות זאת באופן ספונטאני, כשזה מסתדר כשזה בא לכולם, להחליט על המקום ולבצע. אלא שאנחנו חיים במציאות שבה הכול רצים כל הזמן. הילדים מתרוצצים בין בית-הספר, שיעורי בית, חוגים ופעילויות חברתיות. ההורים עסוקים במרוץ אחר הקריירה, התחייבויות משפחתיות, חברתיות ותרבותיות, וכך נוצר מעט מאוד זמן שבו הכל פנויים. לכן רצוי מאוד לקבוע מועד מסויים לשיחה, שיהיה מקובל על כולם ושכולם יוכלו להתכונן לשיחה זו. זו דרך מצוינת ללמד את הילדים אחריות. הילד, הרוצה להשתתף בשיחה, יידע שביום מסויים ובשעה מסויימת הוא צריך להתפנות מכל עיסוקיו ולהיות בבית לשיחה המשפחתית. הוא יצטרך לתת עדיפות למשפחה, שהיא הדבר הכי קרוה והכי יקר לו. כך לומד הילד שהמשפחה היא ערך. הוא ילמד לעמוד בזמנים שנקבעו ולדייק, וכך יתאמן בלקיחת אחריות על עצמו וילמד מהי מחויבות כלפי אחרים. כדאי מאוד שההורים ישמרו בהקפדה על הזמנים ולא יאחרו, כי הורה אינו יכול לדרוש מילד לדייק, אם אינו עושה זאת בעצמו. המשך יבוא....
 
המשך לקיים שיחה משפחתית. ..

את הפגישה הראשונה יוזמים ההורים בתיאום עם הילדים. הם יכולים גם לתלות מודעה (אם הילדים מסוגלים כבר לקרוא) כדי שהכל יזכרו, או להזכיר לילדים כדי שלא ישכחו. רצוי שהפגישה הראשונה תהיה עם כיבוד קל ואווירה טובה, שתיתן נוף חגיגי לעניין. אחד ההורים יפתח ויאמר שהם החליטו שכדאי שהמשפחה תשב פעם בשבוע ביחד ותדבר על בעיות של כולם. בתחילה לא כדאי שההורים ייזמו שיחה על בעיות, או יעלו תלונות וביקורת על הילדים כמו: "למה אתם לא מורידים את הזבל", אלא עדיף שהנושאים הראשונים יבואו מהילדים עצמם. ואם הילדים אינם מעלים שום נושא, כדאי שההורים יעלו נושאים נעימים, כמו: השאלה כיצד תבלה המשפחה את השבת הקרובה. המטרה היא גם שהמשפחה תתאמן לשבת ביחד, לשמוע אחד את השני, כדי לערוך הסכמים ולקבל החלטות ומחויבויות. ההורים יסבירו בפגישה הראשונה את המטרות ואת הכוונה להפוך את הפגישות לעניין של קבע. אפשר לדון בפגישה הראשונה על המועד השבועי המתאים לכל בני המשפחה לערוך שיחה כזאת. השיחה הראשונה קובעת במידה רבה את הצלחת הרעיון. השיחה הראשונה יכולה להיות מהותית לגבי רצונם של הילדים להשתתף בפגישות הבאות. אם בשיחה הראשונה יש כעס וביקורת של ההורים כלפי הילדים, לא יהיה לילדים חשק לבוא שוב. כדאי, לכן, לעשות מאמץ רב כדי שלילדים יהיה כדאי לבוא. אפשר בהתחלה ליזום פעולות שימשכו את הילדים,עד שהם יבינו את חשיבות וכדאיות הפגישות גם להם עצמם. אחרי שנקבע המועד לפגישה הראשונה, מגיעים ההורים בדיוק בזמן ומתיישבים – אם זה בסלון, און ליד שולחן האוכל הגדול – ומתחילים לנהל את השיחה. לא כדאי שהם יקראו לילדים, או יזכירו להם. הילדים ירגישו, קרוב לוודאי בעצמם בשינוי האווירה בבית. הם ירגישו שההורים פתאום יושבים בסלון ואינם צופים בטלוויזיה, אינם קוראים עיתון, אינם עסוקים בשום דבר אחר. הם יסתקרנו ויבואו לראות ולשמוע. ההורים מנהלים שיחה ביניהם גם עם הילדים לא הגיעו, וימשיכו כך כל שבוע, עד שהילדים יגיעו. במקרה של הורה יחיד, כדאי שיתיישב בשעה שיועדה במקום הקבוע וימתין כ10 דקות. אם הילדים בבית, הוא יכול לומר משפט אחד קצר, כמו: "אני באתי לשיחה המשפחתית". אם הילדים אינם הוא יכול לספר להם אחר כך: "אני באתי לשיחה המשפחתית" שיחה משפחתית יכולה להתקיים עם כל מספר של משתתפים העולה על אחד, כדאי לקיים אותה גם למי שיש להם ילד(ה) יחיד(ה) וגם ומשפחה חד הורית, שבה יש הורה אחד עם ילד אחד או יותר. כדאי שבשיחה בראשונה לקבוע את הכללים לשיחות האלה. כדאי להסביר שהשיחה היא דמוקרטית, שלכל אחד מבני המשפחה יש זכות דיברו. בכל שבוע יהיה ראש אחר לישיבה, כאשר בפגישות הראשונות ישמשו ההורים יושבי ראש, כדי להדגים את אופן ניהול הישיבה, ואחר כך הילדים, לפי תור. יושב ראש נותן את זכות הדיבור, והוא האחראי שהמדבר יוכל לסיים את דבריו ללא הפרעות, אבל גם שהדובר לא יחרוג מהזמן המוקצב לו. אפשר לשחק את המשחק עד הסוף ולמנות לכל ישיבה גם מזכיר, שירשום את פרוטוקול הישיבה, את הנושאים שנדונו בה, ההצעות שהועלו וההסכמים שעליהם הוחלט. הילדים יהיו גם הם, בתורם, יושבי ראש ויהיו אחראים להצלחת השיחה ולכך שהיא תהיה דמוקרטית. כך הם ילמדו מגיל צעיר לקחת אחריות,תפקידים ולנהל ישיבות. (כך אפשר להכשיר אותם מגיל צעיר להיות יו"ר הכנסת, תפקיד רב כיבודים). הילדים מרגישים נהדר כשמקשיבים להם, הילד יוכל להביע את דעתו ולומר מה מוצא חן בעיניו ומה לא, בלי שיכניסו אותו לעימות בנושא. הסיכוי להדברות תלוי במידה רבה בצורת הדיבור. במקום להטיל אשמה על אחרים, להעביר עליהם ביקורת ולבוא לאחרים בדרישות, מוטב שכל אחד ידבר על עצמו, על רגשותיו, משאלותיו והדברים שהוא מוכן, או לא מוכן, לעשות. במקום לומר: "נמאס לי שאתם לא רוחצים את הכלים!" מוטב לומר: "אני מוצאת את עצמי נורא כעוסה כל יום שאני נכנסת למטבח אחרי הצהריים וכיור עדיין מלא כלים. אני מעדיפה שלא לרחוץ את הכלים של ארוחת הצהריים, מפני שכשאני חוזרת מהעבודה אני ממש נופלת מעייפות". כך מציגה אמא את מצבה ועמדתה. הצגה כזאת מאפשרת ליתר בני המשפחה להתייחס לבעיה מתוך רצון טוב להגיע לפיתרון. מה שאין כן כשהם מותקפים. מי שמותקף, עסוק תמיד בלהתגונן, ואף פעם לא בחיפוש פיתרון. השיחה היא מקום לעריכת הסכמים ולקביעת חוקים ונוהגים. שם אפשר לברר קושי שקיים בבית לדון בבעיה ולהגיע להסכם ולהסדר בכבוד הדדי. הילדים יקבלו ויכבדו הסכם כזה, שהתקבל באופן דמוקרטי ובאווירה נעימה, הרבה יותר מאשר הוראה שהונחתה על ידי ההורים. הילד ירגיש שותף מלא להחלטה וירצה לשמור עליה מתוך עצמו, ולא מתוך מורא ההורים. כשילד מעלה בעייה ומבקש התייחסות, או מתלונן על סדרי-בית שלא נראים לו, אפשר לומר לו:"כדאי באמת שנדבר על זה, תעלה את זה בשיחה המשפחתית." או: "כרגע אני עסוק, אבל נוכל לדבר על זה בשיחה המשפחתית." רעיון השיחה המשפחתית הוא חדש, ולכן קשה מאוד להבנה לביצוע. יתכן שבתחילה יהיו חריקות רבות. לא כדאי לבוא לשיחות הראשונות עם ציפיות. כדאי לתת לעניין הזדמנות ולתרגל אותו מידי שבוע, בלי לצפות לתוצאות. כדאי שהמטרה בתחילה תהיה עצם הישיבה והשיחה המשותפת, ולא מעבר לזה, כי הנושא של הישיבה ביחד השיחה ברמה אחרת חדש הן להורים והן לילדים. לא רצוי לפתח ציפיות שדרך השיחה הזאת נפתור את בעיית הבלאגן המתמיד בחדרי הילדים, או את נושא אי הכנת השיעורים. אפשר בשיחות הראשונות לומר שאנחנו יושבים ביחד, כי אנחנו רוצים לשבת ולדבר. אם הילדים מתחילים להפריע ולהתנצח באמצע השיחה, ההורים יישבו בשקט ויסתכלו עליהם. אם הילדים אינם חדלים, ההורים יקומו מהמקום בלי לומר מילה, בלי לכעוס, בלי להטיף מוסר "שאי-אפשר לעשות איתכם שום דבר!" ו"אתם לא מבינים שזה גם לטובתכם", או "אתם לא יכולים לשבת רגע אחד בשקט ולנהל שיחה כמו בני אדם, אתם מוכרחים להפריע כל הזמן?" אלא פשוט לקום וללכת וכעבור שבוע לחזור פעם נוספת על הניסיון. כך שבוע אחרי שבוע, עד שהדברים ייכנסו לשגרה ולתלם הרצוי גם להורים וגם לילדים. רבים מההורים שואלים מאיזה גיל של הילדים אפשר להתחיל את השיחה המשפחתית. יש משפחות היושבות לשיחה המשפחתית ובה משתתף באופן פסיבי גם התינוק שיושב בסלקל ליד השולחן. מרגע שהילד יוכל לדבר, הוא הופך לשותף פעיל בעל זכויות בשיחה המשפחתית.\ המשך יבוא....
 
המשך וסיום לקיים שיחה משפחתית...

אם הילדים משתלטים על השיחה, ההורים יכולים לשבת ולהקשיב, ואם זה לא מפסיק, הם יכולים לקום ולעזוב את המקום. כשהילד יאבד את הקהל ולא יהיה הד לפרובוקציות שלו, הוא יפסיק אותן. כדאי להכין את כל הילדים לשיחה הראשונה. אפשר לומר להם שהיינו מאוד שמחים לשבת יחד ולשוחח. שסדר היום של כל בני הבית אינו מאפ]שר שיחה שקטה, שבה יש אפשרות לכל אחד להביע את דעתו ולהעלות לסדר היום בעיות המציקות לו, שבה יש אפשרות לכולם להקשיב זה לזה. שאנחנו חושבים שזה יתרום ליחסים הטובים בבית ולאווירה הנעימה. אם הילדים אינם מגיעים לשיחה, ההורים יושבים ומקיימים אותה כפי שנקבע מראש, שבוע אחרי שבוע. השיחה היא גם מקום לקבוע תוכניות ולהחליט החלטות. מי שלא יגיע, לא יידע מה הוחלט. וכאן יש אפשרות להשתמש בתוצאות טבעיות והגיוניות. למשל: היתה שיחה, ההורים הגיעו, הילדים לא טרחו לבוא. ההורים החליטו שאת חופשת הפסח תבלה המשפחה בטבריה והם יבצעו את ההחלטה. הילדים לא יידעו מה התוכניות ולא תהיה להם זכות להביע את דעתם, כי הדברים כבר נקבעו. לאט לאט הם יבינו שיש להם אינטרס להשתתף בשיחות האלה, שבהן נקבעים דברים הקשורים גם אליהם, ושם, בשיחה, יש להם מקום להביע את דעתם ואולי גם להשפיע על בני המשפחה האחרים. בסך הכל זה אמור להיות מפגש נעים ומועיל לכולם, בעיקר בקצב החיים המטורף שלנו היום. פסק זמן מן המירוץ, המוקדש לאנשים האהובים והקרובים אלינו ביותר. הילדים ירגישו שותפים מלאים בחיים המשפחתיים, הם ילמדו להקשיב לאחרים, ילמדו את עקרונות הדמוקרטיה בתוך חברה קטנה ומצומצמת וייקחו איתם את העקרונות האלה החוצה, לחייהם בהווה כילדים, ולעיתים כמבוגרים.
 
למעלה