לקראת החנוכה: המאמן כמדליק אור
להדליק את האור אצלנו לפני שאנו מדליקים את האור אצל מישהו אחר או - מעלתו הגבוהה ביותר של המאמן. אחת המעלות הגבוהות ביותר שיש לאדם בכלל, ולמאמן/מנהיג בפרט, הינה יכולתו לראות את הפן החיובי בכל דבר. להיות מסוגל למצוא את המסגרת שדרכה דבר מסויים הופך להיות חיובי, להאיר אותו, ובכך ליצור פתח להתקדמות וצמיחה. דבר זה אינו מובן מאליו, שכן רוב בני האדם רגיליםלמצוא את הפן השלילי בכל דבר: הבעיות, הביקורת החריפה, הניגוד, מה שלא בסדר. וזה מתוךהרגל של שנים, כי "כך גדלנו", "כך למדנו." בלימודי הפסיכותראפיה וההיפנותראפיה למדתי את אחתהתובנות היותר עצובות של המאה העשרים. מסתבר שעל כל מילה שמייצגת אושר בשפההאנגלית יש עשר מילים של סבל. הפסיכולוגיה הפכה מזמן למדע חקר הסבל – היא פועלת מתוך הנחה מוקדמת ש"אם אני אדע מה לא טוב, אוכל לטפל בזה וליצורשינוי".. "בפסיכולוגיה של האושר" (של החיובי), למדתי שכאשר מוצאים משהו חיוביבבן האדם ומחזקים אותו דרך דבר זה, האדם מתחיל להתחזק וליצור שינויים בתחומים אחרים בחייו. יתרה מכך, כאשר אנו מסוגלים להראות לאדם את הפן החיובי של התנהגות כזו או אחרת, הוא יכול בעצם לקחת את השליטה על ההתנהגות הזו ולפעול לשם שינוי, כדישיהיו לו יותר אפשרויות בסיטואציות אחרות. אחת מהנחות היסוד של ה-NLP אומרת: מאחורי כל התנהגות ישנה כוונה חיובית. כל התנהגות מכילה רווח מסויים, שכן אחרת המערכת (mind/body) כבר מזמן הייתה נפטרת מאותה התנהגות. בטיפול/הנחיה/אימון רצוי למצוא מה 'הכוונה החיובית' / הרווחים, של ההתנהגות המגבילה, כדי שאפשר יהיה להביא אותם לידי ביטוי בהתנהגות אחרת, מקדמת יותר, וכך השינוי ישמר לתקופה ארוכה. כאשר אנו מבינים את הנחת היסוד הזו, ומפתחים את היכולת למצוא את ההקשר שדרכו ההתנהגות יכולה להיות חיובית, אנו מפתחים את היכולת 'לתפוס' את האדם מבצע משהו טוב, משהו חיובי, ואז אנו מתחילים לכוון את היען שלנו (י.ע.ן = יחידת עיבוד נתונים, Mind) לחפש את ה"מה טוב" במקום ה"מה רע". מה יעלה את איכות החיים לא רק של הסובבים אותנו, אלא גם את שלנו – וזה נקרא להדליק את האור! למה כדאי 'להדליק את האור' קודם כל אצלי? בגישת המצוינות, ההסבר לכך פשוט מאוד. היכולת שלי לציין את הדברים הטובים בדרך, תכוון אותי ואת היען שלי ליצירת דברים טובים נוספים. היען המיומן להתמקד על השלילי – כשיש חיובי הוא נהנה קצת וחוזר לשלילי. היען המיומן להתמקד על החיובי – הרבה יותר קל לו להתמודד עם השלילי ומייד לחזור לחיובי. ואז הוא מקבל הרבה מתנות כגון: ההתפתחות האישית שלי, שתבוא לידי ביטוי בפיתוח של גמישות התנהגותית, יכולות הכלה והתעלות גבוהות, התכוונות אופטימית לחיים, רמות אנרגיה גבוהות יותר, יכולת התמודדות עם אנשים ששואבים אנרגיה, ירידה בלחץ, שיפור בתפקוד המערכת החיסונית ועוד... ומכיוון של'להדליק את האור' יש תכונה כמו לשפעת – זה מדבק - אנשים שמסתובבים ליד מדליקי אור, יתחילו להדליק את האור אצלם גם כן. עכשיו, דמיינו לרגע, שלכל מדליק אור יש נר ביד, והוא מדליק נר של מישהו אחר, והוא מדליק לאדם הבא נר וכך הלאה והלאה. בשלב מסוים לרובנו יהיו נרות דלוקים, ואז יהיה הרבה יותר אור (גם לנו וגם לגויים – כמו שאומרים בחוגים מסוימים). קיימים ארבעה מאפיינים למדליקי אור: א. גמישות התנהגותית - ככל שיש למנהיג/מאמן יותר גישות ויותר אפשרויות פעולה, כךהוא יתרום יותר למתאמן שלו. גם זאת בהתבסס על הנחת יסוד של ה-NLP, שאומרת: הגורם הגמיש ביותר בתוך מערכת יהיה בעל השליטה הרבה ביותר במערכת. כלומר, האדם שיש לו הכי הרבה אפשרויות בחירה כיצד להגיב בתוך סיטואציה נתונה, יהיה בעל הסיכוי הרב ביותר להשיג את התוצאות שהוא רוצה. בדרך כלל, בסיטואציה נתונה, לרובנו יש התנהגות או תגובה אחת ספציפית שעליה אנו חוזרים שוב ושוב. זהו האוטומט, ופה אין ממש בחירה, אבל אדם יכול ללמוד להגיב בדרכים שונות בכל סיטואציה. כאשר יש לנו יותר מדרך אחת להגיב, ואנו יכולים לבחור באיזו דרך להגיב, אנו נמצאים בשליטה עצמית אמיתית, מה שמאפשר לנו להגיע לתוצאות שאנו מחפשים. ב. גישת השפע - גישה שאומרת: במקום לפעול מעולם של "או-או", נפעל מעולם של "גם וגם". ככל שהמנהיג/מאמן יחיה ויפעל מתוך גישה זו, יוכלו הוא והמתאמן להבין שיש מספיק לכולם ושכל הדרכים מובילות לרומא. (גם אם חלקן ארוכות יותר או שונות...) ג. להיות מאומן בכל מקום, סיטואציה וזמן – זהו הבסיס לפיתוח גמישות התנהגותית, שהיא אבן דרך בתהליך התפתחותו של מנהיג/מאמן. להיות מוכן להקשיב ולהסתכל על כל תהליך כתהליך אימוני. לשאול בכל מאמר, ספר, כתבה, סיפור ו/או שיר שהוא קורא: איזה דבר חדש אני יכול ללמוד מזה? (במקום לשאול: למה זה דומה? או איפה זה לא יעבוד? וכד'..) ד. הכלה והתעלות - מנהיג/מאמן טוב ניחן ביכולת הכלה והתעלות: הכלה של דרכים נוספות באמונות וערכים מובילים / בגישה / בדרך / בשיטה, השונים ממה שהוא מכיר (מתוך גישת השפע). התעלות מעל לקטנוניות וצרות אופקים בסגנון של "הוא עושה רע", "הוא מוציא שם רע למקצוע" וכד'. לקראת החג ברצוני לבקש מכם להיזכר במקומות בהם הדלקתם את האור קודם אצלכם ואחר כך אצל מישהו אחר, תחגגו את הרגע הזה, את העשיה הזו. תוקירו את עצמכם על זה ותדליקו עוד. ואם מצאתם מקום שבו במקום להדליק את האור אצל עצמכם, הלכתם ו"הדלקתם" חושך אצל מישהו אחר, חפשו את הכוונה החיובית שמאחורי התנהגות זו - מה הייתה המטרה שלכם שם? האם לדוגמה עשיתם את זה מתוך איכפתיות? כי לא רציתם שאותו אדם יפגע? כשתמצאו את התשובה לכך, תדליקו את האור אצלכם ותמצאו דרך אחרת להעביר את המטרה החיובית שלכם – דרך הדלקת האור אצל המישהו האחר. מאחל לכם הרבה אור ומצוינות בחיים. מיקי -------------------------------------------------------------------------------- מיקי ברקל, "NLP לשם שינוי – הצלחה במחשבה תחילה" תהליכי אימון והנחיה להשגיות ומצוינות בעסקים ובחייםבשיטת ה NLP. www.forachange.co.il נייד: 052-4442133 מייל:[email protected] © ניתן לפרסם, לשכפל, להעתיק, לצלם, להקריא, להקליט ולהעביר לכל אחד, בכל צורה שהיא ובלבד שהמאמר ישאר שלם כולל הקרדיט לכותב המקורי בסוף המאמר – ושיהיה בהצלחה.
להדליק את האור אצלנו לפני שאנו מדליקים את האור אצל מישהו אחר או - מעלתו הגבוהה ביותר של המאמן. אחת המעלות הגבוהות ביותר שיש לאדם בכלל, ולמאמן/מנהיג בפרט, הינה יכולתו לראות את הפן החיובי בכל דבר. להיות מסוגל למצוא את המסגרת שדרכה דבר מסויים הופך להיות חיובי, להאיר אותו, ובכך ליצור פתח להתקדמות וצמיחה. דבר זה אינו מובן מאליו, שכן רוב בני האדם רגיליםלמצוא את הפן השלילי בכל דבר: הבעיות, הביקורת החריפה, הניגוד, מה שלא בסדר. וזה מתוךהרגל של שנים, כי "כך גדלנו", "כך למדנו." בלימודי הפסיכותראפיה וההיפנותראפיה למדתי את אחתהתובנות היותר עצובות של המאה העשרים. מסתבר שעל כל מילה שמייצגת אושר בשפההאנגלית יש עשר מילים של סבל. הפסיכולוגיה הפכה מזמן למדע חקר הסבל – היא פועלת מתוך הנחה מוקדמת ש"אם אני אדע מה לא טוב, אוכל לטפל בזה וליצורשינוי".. "בפסיכולוגיה של האושר" (של החיובי), למדתי שכאשר מוצאים משהו חיוביבבן האדם ומחזקים אותו דרך דבר זה, האדם מתחיל להתחזק וליצור שינויים בתחומים אחרים בחייו. יתרה מכך, כאשר אנו מסוגלים להראות לאדם את הפן החיובי של התנהגות כזו או אחרת, הוא יכול בעצם לקחת את השליטה על ההתנהגות הזו ולפעול לשם שינוי, כדישיהיו לו יותר אפשרויות בסיטואציות אחרות. אחת מהנחות היסוד של ה-NLP אומרת: מאחורי כל התנהגות ישנה כוונה חיובית. כל התנהגות מכילה רווח מסויים, שכן אחרת המערכת (mind/body) כבר מזמן הייתה נפטרת מאותה התנהגות. בטיפול/הנחיה/אימון רצוי למצוא מה 'הכוונה החיובית' / הרווחים, של ההתנהגות המגבילה, כדי שאפשר יהיה להביא אותם לידי ביטוי בהתנהגות אחרת, מקדמת יותר, וכך השינוי ישמר לתקופה ארוכה. כאשר אנו מבינים את הנחת היסוד הזו, ומפתחים את היכולת למצוא את ההקשר שדרכו ההתנהגות יכולה להיות חיובית, אנו מפתחים את היכולת 'לתפוס' את האדם מבצע משהו טוב, משהו חיובי, ואז אנו מתחילים לכוון את היען שלנו (י.ע.ן = יחידת עיבוד נתונים, Mind) לחפש את ה"מה טוב" במקום ה"מה רע". מה יעלה את איכות החיים לא רק של הסובבים אותנו, אלא גם את שלנו – וזה נקרא להדליק את האור! למה כדאי 'להדליק את האור' קודם כל אצלי? בגישת המצוינות, ההסבר לכך פשוט מאוד. היכולת שלי לציין את הדברים הטובים בדרך, תכוון אותי ואת היען שלי ליצירת דברים טובים נוספים. היען המיומן להתמקד על השלילי – כשיש חיובי הוא נהנה קצת וחוזר לשלילי. היען המיומן להתמקד על החיובי – הרבה יותר קל לו להתמודד עם השלילי ומייד לחזור לחיובי. ואז הוא מקבל הרבה מתנות כגון: ההתפתחות האישית שלי, שתבוא לידי ביטוי בפיתוח של גמישות התנהגותית, יכולות הכלה והתעלות גבוהות, התכוונות אופטימית לחיים, רמות אנרגיה גבוהות יותר, יכולת התמודדות עם אנשים ששואבים אנרגיה, ירידה בלחץ, שיפור בתפקוד המערכת החיסונית ועוד... ומכיוון של'להדליק את האור' יש תכונה כמו לשפעת – זה מדבק - אנשים שמסתובבים ליד מדליקי אור, יתחילו להדליק את האור אצלם גם כן. עכשיו, דמיינו לרגע, שלכל מדליק אור יש נר ביד, והוא מדליק נר של מישהו אחר, והוא מדליק לאדם הבא נר וכך הלאה והלאה. בשלב מסוים לרובנו יהיו נרות דלוקים, ואז יהיה הרבה יותר אור (גם לנו וגם לגויים – כמו שאומרים בחוגים מסוימים). קיימים ארבעה מאפיינים למדליקי אור: א. גמישות התנהגותית - ככל שיש למנהיג/מאמן יותר גישות ויותר אפשרויות פעולה, כךהוא יתרום יותר למתאמן שלו. גם זאת בהתבסס על הנחת יסוד של ה-NLP, שאומרת: הגורם הגמיש ביותר בתוך מערכת יהיה בעל השליטה הרבה ביותר במערכת. כלומר, האדם שיש לו הכי הרבה אפשרויות בחירה כיצד להגיב בתוך סיטואציה נתונה, יהיה בעל הסיכוי הרב ביותר להשיג את התוצאות שהוא רוצה. בדרך כלל, בסיטואציה נתונה, לרובנו יש התנהגות או תגובה אחת ספציפית שעליה אנו חוזרים שוב ושוב. זהו האוטומט, ופה אין ממש בחירה, אבל אדם יכול ללמוד להגיב בדרכים שונות בכל סיטואציה. כאשר יש לנו יותר מדרך אחת להגיב, ואנו יכולים לבחור באיזו דרך להגיב, אנו נמצאים בשליטה עצמית אמיתית, מה שמאפשר לנו להגיע לתוצאות שאנו מחפשים. ב. גישת השפע - גישה שאומרת: במקום לפעול מעולם של "או-או", נפעל מעולם של "גם וגם". ככל שהמנהיג/מאמן יחיה ויפעל מתוך גישה זו, יוכלו הוא והמתאמן להבין שיש מספיק לכולם ושכל הדרכים מובילות לרומא. (גם אם חלקן ארוכות יותר או שונות...) ג. להיות מאומן בכל מקום, סיטואציה וזמן – זהו הבסיס לפיתוח גמישות התנהגותית, שהיא אבן דרך בתהליך התפתחותו של מנהיג/מאמן. להיות מוכן להקשיב ולהסתכל על כל תהליך כתהליך אימוני. לשאול בכל מאמר, ספר, כתבה, סיפור ו/או שיר שהוא קורא: איזה דבר חדש אני יכול ללמוד מזה? (במקום לשאול: למה זה דומה? או איפה זה לא יעבוד? וכד'..) ד. הכלה והתעלות - מנהיג/מאמן טוב ניחן ביכולת הכלה והתעלות: הכלה של דרכים נוספות באמונות וערכים מובילים / בגישה / בדרך / בשיטה, השונים ממה שהוא מכיר (מתוך גישת השפע). התעלות מעל לקטנוניות וצרות אופקים בסגנון של "הוא עושה רע", "הוא מוציא שם רע למקצוע" וכד'. לקראת החג ברצוני לבקש מכם להיזכר במקומות בהם הדלקתם את האור קודם אצלכם ואחר כך אצל מישהו אחר, תחגגו את הרגע הזה, את העשיה הזו. תוקירו את עצמכם על זה ותדליקו עוד. ואם מצאתם מקום שבו במקום להדליק את האור אצל עצמכם, הלכתם ו"הדלקתם" חושך אצל מישהו אחר, חפשו את הכוונה החיובית שמאחורי התנהגות זו - מה הייתה המטרה שלכם שם? האם לדוגמה עשיתם את זה מתוך איכפתיות? כי לא רציתם שאותו אדם יפגע? כשתמצאו את התשובה לכך, תדליקו את האור אצלכם ותמצאו דרך אחרת להעביר את המטרה החיובית שלכם – דרך הדלקת האור אצל המישהו האחר. מאחל לכם הרבה אור ומצוינות בחיים. מיקי -------------------------------------------------------------------------------- מיקי ברקל, "NLP לשם שינוי – הצלחה במחשבה תחילה" תהליכי אימון והנחיה להשגיות ומצוינות בעסקים ובחייםבשיטת ה NLP. www.forachange.co.il נייד: 052-4442133 מייל:[email protected] © ניתן לפרסם, לשכפל, להעתיק, לצלם, להקריא, להקליט ולהעביר לכל אחד, בכל צורה שהיא ובלבד שהמאמר ישאר שלם כולל הקרדיט לכותב המקורי בסוף המאמר – ושיהיה בהצלחה.