לקראת יום המשפחה הראשון שלנו - זקוקה להמלצות

yron8

New member
לקראת יום המשפחה הראשון שלנו - זקוקה להמלצות

החודש אנו נחגוג בפעם הראשונה את יום המשפחה (שנה שעברה עדיין לא היה בגן)
וכשנכנסתי השבוע לגן אז יש כמובן את כל השלטים והתמונות ליום המשפחה המורכבת מאבא אמא סבא סבתא, וילדים שמגיעים מבטנה של האם.
במשפחה הקטנה שלנו זה הקסם, אני ואמא שלי וכמובן דודים דודות ובני/ות דודות
וכמו שאני מכירה את אדון חמיצר הקטן שלי קרוב לוודאי שיציף אותי במיליון שאלות.
כל השנה בלי קשר ליום השפחה בעקבות שאלות שלו הסברתי לו שיש כל מיני משפחות, ולמרות שאין לנו במשפחה אבא, סבא ואחים יש לנו ילד אהוב ואמא אוהבת וסבתא מפנקת ודוד כזה ודודה כזו (ומונה את כולם אחד אחד כדי שיידע שיש הרבה, מנסה להדגיש את מה שיש ולא את מה שאין)
אז אשמח לשמוע מנסיונכם האם כדאי לפנות לגננת ולבקש ממנה שתסביר שיש סוגים שונים של משפחות (אני החד הורית היחידה בגן) שתסביר שילדים מגיעים למשפחה בדרכים שונות חוץ מאשר מבטן האם או שאמתין לבדוק מה השאלות שלו ולהשלים את המידע החסר, פשוט לא נראה לי שהגננות הותיקות שם ישתפו איתי פעולה (מנסיון עבר קצת מקובעות ולא ממש זזות מהתכנית הלימודית שעל פיה נוהגות כבר שנים). בכל מקרה אשמח לשמוע איך עבר אצלכם יום המשפחה.
וחוץ מזה יום משפחה שמח לכל המשפחות מכל המינים והסוגים וגם לאלו שבדרך
 

אבי351

New member
מציע לך לשוחח עם הגננת בצד ולבקש ממנה

כפי שאני עושה ולבקש שתסביר על סוגיי משפחות ובין היתר להזכיר את זה שיש משפחות עם ילדים מאומצים ומבלי כמובן להזכיר במפורש את בנך.בני לפני כשנתיים שהיה עדיין בגן קם וסיפר לפני כולם את סיפור האימוץ שלו וגרם לכל הצוות לבכות מהתרגשות.צריך לתת לילד בעצמו להחליט .זה הדבר הכי טוב שיכול להיות.ותמונות תביאי תמונות כמו שאר הילדים.
הגננת צריכה להסביר לילדים בגן שיש ילדים שיש להם אמא שלא ילדה אותם מביטנן.יום משפחה שמח
 

יסמין@

New member
אני יכולה לספר לך איך

אני נהגתי בגנים ובבית הספר ביום המשפחה: לא עשיתי כלום
גננות ומורות בדרך כלל לא אוהבות כשההורים מתערבים בתוכנית הלימודית. את עצמך חוששת שהגננות הוותיקות לא ישתפו איתך פעולה, ואת הרי מכירה אותן ויודעת למה לצפות.

לדעתי, אנחנו המומחיות/ים בנוגע למבנה המשפחתי שלנו, וזה נושא שאנחנו יכולות/ים להסביר לילדים/ות. ולכן, הגננות והמורות ילמדו מה שהן יודעות ויכולות, ואנחנו נלמד מה שאנחנו יודעים/ות מניסיון.

ימי המשפחה עברו בשמחה ובכיף וללא שום אירועים מיוחדים. אני זוכרת במיוחד רק יום משפחה אחד, שבו היו הרבה אימהות ואב אחד. הגננת הכריזה שעכשיו הילדים/ות ירקדו עם האימהות ורקדתי עם בתי. ואחר הגננת הכריזה שעכשיו זה ריקוד של האבות, והאב האחד קם. גם אני קמתי ורקדתי עם בתי. כל האימהות הסתכלו, חייכו וכוווולן קמו ורקדו גם הן
(גם אנחנו משפחה חד הורית).

את יכולה לספר לבנך שיש סוגים רבים ושונים של משפחות. את יכולה למנות שמות של ילדות וילדים ממשפחות שונות: לX יש 5 אחים, לY יש 2 אחיות, Z בן יחיד, לA יש 2 סבתות ו2 סבים, לB אין בכלל סבא וסבתא, ההורים של C לא חיים ביחד באותו בית והם גרושים וכו' וכו' וכו'.

ועוד דבר, מתברר שבהרבה מקרים אנחנו לוקחות את העניינים בצורה יותר רצינית וכבדה מאשר הילדים/ות. עבורם זו מסיבה, חגיגה. ואם יש לבנך החכם שאלות, יופי! תשיבי לו על השאלות ותהנו
 

אבי351

New member
תמיד תמיד כשדברתי עם הגננות והמורה היחס

היה אוהד מאוד ומבין וזה עשה רק טוב לבני כשדיברו על זה במערכת החינוך אני לא מסכים עם דברייך אבל כפי שאומרים כל אחד ודעותיו הוא וילדו שלו
 

fannyd

New member
גם אני אם יחידנית

ממליצה גם לך לאמץ את ההגדרה הזאת ששונה מהותית ממשפחה בה לילד יש אב. בהחלט יש מקום לשאול את הגננת איזה עבודות יכינו הילדים לרגל יום המשפחה כדי למנוע מבנך אי נעימויות כמו למשל עץ משפחה מסורתי בו יש דמות אמא ודמות אבא, מה שעלול לגרום לו להעצמת תחושת החוסר. אם תעשי חיפוש לפי "עץ משפחה לילדים" תקבלי שפע רעיונות חלופיים שתוכלי להציע ואף להתנדב להכין.
 

משתפרת

New member
לדעתי יש מקום לבקש מהגננת להזכיר סוגי משפחות

אני מצרפת לך מסמך של משרד החינוך בענין יום המשפחה. אם תקליקי על השורה האחרונה במסמך- "יום המשפחה בגני הילדים" תקושרי למאמר על הדרכים להתכונן ליום הזה וכיצד להתנהל בו. במסמך כתוב במפורש שעל הגננת להתעדכן בתחילת השנה במצב המשפחתי של ילדי הגן, ו "לתכנן מראש, רצוי בשיתוף ההורים, דרכים לציון יום המשפחה (כדאי שהאירוע יהיה חלק מתכנית לימודים שנתית בנושא המשפחה)." על הגננת להיות קשובה למה שהמשפחה רוצה ולהעביר תכנים או להמנע מהעברת תכנים מסוימים על פי בקשת המשפחה.
במקרה שלכם- הנושא של משפחה חד הורית בהחלט ראוי לציון בגן. כשם שראוי להסביר שיש משפחות בהן ההורים גרושים / פרודים. לגבי האימוץ? לא בטוחה שדווקא הסבר קצר ביום המשפחה הוא הדבר הנכון לעשותו. אם הילד מזכיר את זה אפשר להרחיב, אם לא- לאפשר לזמן לעשות את שלו.
 
סוגי משפחות

בגן שלנו (ילדים צעירים שנה עד שלוש) עוסקים בסוגי משפחות במובן הרחב של המילה: ממיינים את החיות למשפחות (סוסים, כלבים, חתולים, ציפורים וכו') ממיינים את כלי המטבח למשפחות (קערות, סכום, צלחות...) ממיינים את הצמחים למשפחות (עצים, פרחים, שיחים...) וגם את ילדי הגן ממיינים למשפחות - המשפחה האורגנית, משפחת הבנות/בנים, משפחת העיניים הכהות וכו'. מכאן, כל "סוגי" המשפחות מתקבלות בברכה ובשמחה. הגננת שאלה אותי האם להציף את עובדת היותו של בננו באומנה ושלא אנחנו ילדנו אותו. סיכמתי איתה שתזרום איתו. אם הוא יעלה את העניין, היא מוזמנת לעזור לו להסביר ולילדים להבין. אם לא - אז לא.
אני מאד אוהבת את גישת העיסוק במשפחה כהיבט הרחב והמאפשר הכללות וסיווגים שונים.
 

fannyd

New member
מה הקשר של כל זה ליום המשפחה?

משפחה בהקשר ליום המשפחה היא קבוצה ראשונית העונה על צרכים של המשתייכים אליה. המשפחה מבוססת על קשרי דם, נישואים, אימוץ או בחירה. בין הפרטים במשפחה ישנם יחסי תלות וקרבה והם מזהים עצמם כשייכים למשפחה אחת מסוימת.
 
האם משפחת הכלבים אינה משפחה?

לדעתי, זו דרך מצוינת ללמד על סוגים שונים של משפחות. דעתך כנראה שונה וזה ממש בסדר.
אבל,
מדברייך עולה צליל זלזול לא כ"כ נעים. לכן, לא אמשיך בדיון.
 

DonnaG

New member
אם הגננת ממשיכה להתעקש על גישתה המיושנת

תמיד אפשר לקחת את הילד ליום כיף ולחגוג באמת את יום המשפחה
 

yron8

New member
תודה רבה לכל המגיבים

אז החלטתי וביצעתי: ביום חמישי בבוקר כשהגעתי לגן אמרתי לגננת הראשית כמה יפה קישטו את הגן לקראת יום המשפחה ואיזה מזל שאני חד הורית בשנים שבהן ההוראה כ"כ מתקדמת ומפותחת ומסבירה לילדים שישנן משפחות מסוגים שונים ולא רק אבא אמא וילד כי כך קראתי בחוזר של משרד החינוך לגיל הרך. אז הגננת אמרה בוודאי בדיוק היום אנו מתחילים להסביר שיש כל מיני סוגי משפחות אמא-ילד אבא-ילד וכו' ואני המשכתי ואמרתי יופי, ושלא כל האמהות הן אמהות שהילדים שלהן נולדו מרחם האם, אז הגננת אמרה נכון, אנחנו עכשיו לא נכנסים להסברים מהיכן הגיעו הילדים רק על הדמויות במשפחה. ועניתי כן אני שמחה שבחרתי גן שבו מעבירים לילדים מידע נכון. בנוסף הבאתי לגן כל מיני משחקים מודפסים ודפי צביעה שמצאתי באינטרנט ובהם משפחות מכל הסוגים, (מלפני טו בשבט התכוננתי ושאלתי את הגננת אם היא רוצה כל מיני דפי עבודה מודפסים היא שמחה על הרעיון ואחרי שהדפסתי את פירות ההדר וטו בשבט זה לא נראה חריג שאביא דפים ליום המשפחה). והחלטתי שביום ראשון כאשר חוגגים את יום הסבים והסבתות ולנו אין סבא/סבתא שיצטרפו אליו אז אקח אותו ליום חופש/כיף כי מיותר לי בשנים כ"כ צעירות להדגיש לו את מה שאין. אמנם אני לא מאלה שמדלגות על המילים אבא/סבא/סבתא בשירים וסיפורים והוא מכיר את המושגים הללו אבל ביום הזה בחרתי כן להתעלם מיום סבים סבתות אולי גם בגללי:(
אז שוב תודה ויום משפחה שמח
 

fatfat

New member
לגבי יום המשפחה עם הסבים והסבתות

כשבנותי היו בגן התלבטתי האם לא לשלוח אותן לגן ביום זה ובסוף החלטתי שכיוון שמתכוננים בגן ארוכות לאירוע (חזרות על ריקוד, דקלומים ושירים ואצלן גם אפו עוגות ועוגיות ותרגלו את הילדים לשמש כ"מלצרים" ולהגיש כיבוד לסבים ולסבתות) שאני כן שולחת אותן לגן, אבל מראש הודעתי לגננת שכיוון שהסבא או סבתא לא יכולים להגיע (אצלינו זה לא היה שאין אלא אבי היה אז קשיש וחולה ואמי טיפלה בו) הבת תגיע עם בן משפחה אחר. הגננת ניסתה להתנגד בטענה שהרבה הורים יגיעו במקום הסבים והסבתות ואז הודעתי לה שאם לא תאפשר זאת אני אפנה לפיקוח ואדרוש שיום המשפחה ייחגג במתכונת המסורתית של הורים - ילדים ולא עם המשפחה המורחבת) אז בשנה אחת אחותי הגיעה למסיבה ובשנה שלאחר מכן אני הגעתי עם הבת. ואגב את לא מתארת לך כמה הורים הודו לי. היו לא מעט ילדים שלא היו סבא וסבתא או שהם לא יכלו להגיע (למשל גרים רחוק מאוד/בחו"ל, שוהים בבית אבות, מבוגרים מדי ועוד סיבות).
 
כלכך מוזר לי

בבית ספרה של זיו לכיתות הגן, עד וכולל כיתה א', יש "יום סבסבתא". זהו יום כיף של הילדים עם כל מי שהם רוצים להביא לביה"ס ולא יכולים בדרך כלל. שנה אחת אוריאל הלך, שנה אחרת אני באתי, ובשלבים שונים אפילו כמעט שלחנו שכנים ליום הזה. זיו נהנתה מאוד, ובביה"ס נאמר במפורש שכל מבוגר מקובל על המשפחה יתקבל בברכה בביה"ס. הרעיון הוא שלילדים תהיה תחושת משפחה מורחבת, וץחושה זו אינה מוגבלת לסבסבתא רישמיים בלבד.

אבל אנחנו בבלגיה, ואין פה יום משפחה רישמי, אז זה לא בדיוק דומה.
 

יונית109

New member
יום המשפחה ואימוץ

Yron8 ערב טוב,
איני בטוחה שנושא יום המשפחה עלה לפורום להתייחסותי, אך כיוון שאנו עומדים לחגוג אותו חשוב לי להציג את דעתי בנושא.
ילד מאומץ אינו מתייחס לאימוץ כל הזמן, אך האימוץ נמצא שם כל הזמן.... יש יום, שבוע או תקופה בה הוא נוכח בחיינו פחות ויש שיותר. יום הולדת, יום אימוץ למי שחוגג ויום המשפחה הם טריגרים שבהם אנו, מאמצים ומאומצים, חושבים יותר על הנושא. ילדים קטנים מאומצים מתייחסים ביום הזה למשפחתו המאמצת. מאומצים בוגרים שואלים את עצמם שאלות נוספות, שונות של זהות.
במענה לשאלתך לגבי הגננת, אני בטוחה שסיפרת לה את סיפורו אדון חמיצר, בכניסתו לגן. לדעתי, את מירב האנרגיה עליך להשקיע במתן מענה לשאלותיו ולשאלות אותו ישאלו ויעלו הילדים: למה אין לך אבא? איך אתה נולדת בלי אבא? וכו'
מניסיוני, הרבה ילדים מאומצים בגילאי הגן משתפים את החברים באימוץ. אין לי מושג אם חמיצר שיתף. אבל דיונים על משפחות וסוגיהן, יכולות לגרור אמרות של ילדים כמו: את לא אמא אמיתית ולדעתי את חייבת לצייד אותו בתשובות נחרצות לאמרות כגון אלו. תשובות שיציג פעם אחת בפני ילדי הגן! פעם אחת נחרצת וזהו. הן צריכות להיאמר באסרטיביות כך שלא יזהו אצל בנך קושי שאח"כ ישובו וינצלו אותו...
לגבי שאלתך על הגננת, את בהחלט יכולה להתייעץ אתה עם יש לה כוונה לפתוח את הנושא של משפחות אחרות אך העבודה העיקרית לדעתי היא שלך עם בנך.
בהצלחה ויום משפחה שמח, יונית
 

שירה808

New member
אולי דעתי קצת שונה אבל...

אני ביקשתי מהגננת לא לשים זרקור על ׳משפחות מיוחדית׳.
להיפך- לחגוג את יום המשפחה מבלי להנחית משא כבד על ילדים מסוימים.
(יש עוד שני ילדים בגן ממשפחות מיוחדות).
ביקשתי שהילדים יספרו את המשפחה שלהם ולא שהגננת תספר סיפור חיצוני.
כך ביתי תחליט כיצד להציג את עצמה- לפי בחירתה; שהיא אחות גדולה ל ובת של ומה
אנחנו אוהבים לעשות ביחד, טו שתתיחס לנושא האימוץ.
ככה אנחנו מבינים את התהליך- להתייחס כשזה עולה ממנה או כשהיא במצב מתאים.
יום משפחה שמח לכולכם!
 

yron8

New member
אחרי יום המשפחה

אז אחרי כל ההסברים, כמובן שבגן שלנו משפחה זה אבא אמא בלבד (רצוי גם אח ואחות לאיזון השלם) ואחרי שבמשך שבוע עשינו סדר ב"אבא" שלי "אחות" שלי וכו'. המסקנות הן: הוא התייחס לכל הנושא כאילו עוד נושא שנלמד בגן בערך כמו נושא פירות הדר מדי פעם שאל שאלות בנוסח מי אחות של מי ולא יותר כלמור בשגרה אני זוכה בשאלות הרבה יותר מורכבות. אתמול ביום סבים/סבתות לקחתי אותו ליום חופש אחרי שביררתי ונאמר לי שכולם מגיעים עם סבא/בבתא. אז נהננו כרגיל שנינו. והיום בבוקר כשהגענו הגננת נתנה לי את הברכה המופלאה:"איזה מזל שסבא פגש את סבתא...." וכו'. הצחיק אותי אבל כנראה לא מתאמצים כשיש רק משפחה אחת שונה. אז ציידתי את הילד בברכה משלי מעוטרת ומקושטת לא פחות:
איזה מזל שלא הצלחתי להרות. איזה מזל שניתנה לי ההזדמנות לאמץ. איזה מזל שמכל הילדים המופלאים נבחר לי המופלא מכולם, בשבילי.
איזה מזל שזכיתי לגדל ולאהוב רק אותך. איזה מזל שיצרנו משפחה. איזה מזל שבורכתי להיות אמא שלך. איזה מזל שנולדת. באהבה אמא (כל כך לא ברור מאליו)
 
למעלה