לקרוא את התנ"ך

איתיI

New member
לקרוא את התנ"ך

שלום, אני חילוני שרוצה להתחיל לקרוא את התנ"ך (מתחילתו ועד סופו), אבל אני לא יודע באיזה סדר יהיה הכי הגיוני לקרוא אותו. למישהו יש הצעות?
 

פלגיה

New member
שלום לך

אפשרות ראשונב היא להתחיל לפי הסדר - כמו שאמרת, מתחילתו ועד סופו. אפשרות שניה היא להתחיל מהספרים היותר סיפוריים - שופטים ושמואל, ואחר כך לחשוב הלאה.
 

shushu10

New member
התנ"ך מתחיל בבריאת העולם ומסתיים

בתקופת בית שני, וערוך לפי סדר כרונולוגי. ההגיון אומר שאם רוצים להבין התפתחות של עם, אמונה, וגם קצת היסטוריה - מה טוב לקרוא מתחילה עד סוף. לדעתי אי אפשר לדלג על פרקים או ספרים אם באמת רוצים להבין לעומק כי יש קשר נסיבתי ואמוני בין החלקים ומכיון שהתנ"ך אינו מסוג הספרים שרוצים כבר לראות מה יהיה בסוף..... כך שאפשר "לקחת את הזמן" ולהנות.
 

פלגיה

New member
בקריאה ראשונה

לא רק שאפשר לדלג על פרקים וספרים - אלא אף רצוי. למה? כי יש המון פרקים שהם רשימות. אפשר ללמוד גם מהן - אבל בפעם הראשונה שקוראים, הן מייבשות מאוד.
 

shushu10

New member
לגבי פרקים שכוללים רק רשימות -

בהחלט ניתן לדלג בקריאה ראשונית, אבל למה רצוי לדלג על ספרים?
 

פלגיה

New member
מה ספר ויקרא נותן בקריאה ראשונית?

למה צריך לצלוח את כל תהילים כדי להגיע אל המגילות? זה לא שהספרים האלה לא מעניינים, או לא חשובים. הם פחות אטרקטיביים לקריאה ראשונה.
 

יוסי ר1

Active member
../images/Emo13.gif לפלגיה, בקשר לויקרא הפתעת אותי,

בקשר לתהילים, ובכן, בישיבת המנהלים הבאה נשקול
את הארכת המינוי שלך... מי שרוצה לקרא את התנך כסיפורת , דוגמת שר הטבעות, יתרכז באמת בספרי יהושע עד מלכים. מי שרוצה את כל המכלול, יכתת רגליו בין פרטי הקרבנות, ויתרשם עד כמה הקורבנות היו חלק מרכזי ומשמעותי בקרבן, ואיזו דקדקנות נדרשה לעורכי הפולחן. ובקשר לתהילים, הרי ניתן למצא בו הכל, תפילות, תחינות, יסורי נפש, השתפכות הנפש... אפשר לחפש את היהדות במצוות, ולהתמקד בספרי שמות ודברים. אפשר לחפש אותה בדברי הנביאים. אבל נשמת היהדות, לענ"ד , נשקפת ומתנוצצת דרך מזמורי תהילים.
 

פלגיה

New member
גם בשר הטבעות אני מדלגת ../images/Emo3.gif

(על כל השירים) אבל לעניינינו - השאלה היתה על קריאה ראשונית, ועל הכרת התנ"ך, לא היהדות. להכרת היהדות אין די בקריאת התנ"ך - יש עוד דברים שצריך לקרוא.
 

shushu10

New member
מה אטרקטיבי ומה לא ?

מה מעניין או חשוב ומה לא? - האם זו אינה קביעה שלנו מראש? אם נרצה למיין את התנ"ך, כראות עינינו, לפי דרוג אטרקטיביות, ענין או חשיבות - הרי שמראש נחמיץ את המסר שלמענו נערכו הספרים כפי שנערכו. אגב - מי שמדלג באופן קבוע מנושא לנושא עפ"י האטרקטיביות, תמיד ילווה אותו חסר משמעותי בהבנת הקשר והמסגרת.
 

פלגיה

New member
אמרתי "באופן קבוע"?

אמרתי בקריאה ראשונה. בקריאה ראשונה לקרוא את התנ"ך "cover to cover" זה עניין מייגע שעלול מייאש. לאחר הקריאה הראשונה, יש שניה ושלישית, ועוד רבות, בתנאי שלא נוצר ייאוש. אני מסכימה שיש צורך פעם אחת לקרוא את התנ"ך מתחילתו ועד סופו. אני עשיתי את זה בסביבות כיתה י"ב. מעבר לכך - כל אחד משתהה על הקטעים המתאימים לו, לאישיותו, ולתקופה בה הוא נמצא.
 

shushu10

New member
מייגע? טוב מאד! יגעת ומצאת - תאמין!

וכבר אמר נ-נח-נחמ-נחמן - "אין יאוש בעולם כלל"! ועכשיו ברצינות - אני מניחה שהשואל אינו ילד ועצם רצונו לקרוא תנ"ך מתחילתו עד סופו מעיד שהוא נכון למשימה. כל היופי בקריאת התנ"ך הוא לצעוד אתו בדרך שבה צעד עם ישראל - גם אם קשה הדרך.
 

פלגיה

New member
ועדין

לקרוא מתחילה ועד סוף מפקשש כמה דברים. למשל - כדאי לקרוא את ספרי הנביאים בהקשר המלכים שבתקופתם ניבאו. כדאי לקרוא את מגילת רות בהקשר של "שפוט השופטים" וכדומה.
 

shushu10

New member
מה בדיוק מתפקשש כשמבינים מה

קוראים בהתאם לסדר הכתוב?. מה שאת מציעה, אכן מתאים לקריאה שניה, שלישית וכן הלאה.. אם לא מתייאשים, אבל לא חייבים להסכים - נכון?
 

ppesel

New member
ומה הסדר הנכון?

היכן תהילים ממוקם? הרי יש בו מזמורים עתיקים, לצד כאלו מתקופת הגלות. האם ראוי שספר דניאל ייקרא לפני עזרא ונחמיה? מגילת רות, אמורה (לפחות לכאורה) להיות לפני מלכים. מדוע אסתר באה לפניה? ומי קבע היכן לשים את ספר איוב? ועל תרי עשר דיברנו? הרי הושע ועמוס קדמו לירמיהו וליחזקאל, ומדוע לקראם אחריהם? המסקנה - מי שנטייתו היסטורית, שיקרא לפי סדר היסטורי. מי שאוהב שירה - שיתחיל בשיר השירים (אחד הספרים הכי חזקים בהיסטוריה של השירה) ויעבור לתהילים. מי שנמשך לדעות ואמונות, שיתחיל באיוב ובקהלת. אני ממליץ לקרוא לצד ספרי התנ"ך גם את המבואות (כגון אלו של מ"צ סגל או של יחזקאל קויפמן).
 
למעלה