לרונית ולגרין היי...

ניבית2

New member
לרונית ולגרין היי...../images/Emo140.gif

היי רונית מה שלומך ? לפני כשבועיים ענית לי על שאלה בקשר למחשב אם את זוכרת (בני בן 6). יש לי שאלה בנושא תקשורת, משהו כמו חודש אני עובדת עם בני על "האני שלו" גם בגן עובדים על זה, אז אני ממשיכה בבית (כבר למד וזה לקח חודשיים). לימדתי אותו שאם הוא רוצה משהו להגיד אני רוצה והוא למד את זה נהדר (לוקחת את האצבע שלו ומפנה את האצבע לחזהו אומרת לו אני). כך גם מבקש עזרה ממני, תעזרי לי, בואי, תחבקי אותי,... כשהוא רוצה להגיד אני אוהב אותך הוא אומר בלשון זכר אז אני מתקנת אותו. או שהוא אומר "אני אוהב אותי" כוונתו די ברורה לי, אך הוא די מתבלבל. היום בבוקר כשהוא קם אמר לי : אמא אני רוצה שתחבקי לרגע עצר ... חשב... ואמר אותי הוא זכר איך להגיד (קודם היה אומר אותך כאילו את עצמו). הוא פונה אלי ורוצה שאני אתן לו תשומת לב ואתקן אותו. רונית, יש לך איזשהם דרכים/טיפים בנושא הנ"ל ? אני מאוד אשמח לקבל עזרה. תודה ויום נעים...
 
הי ניבית-

כן, כמובן שאני זוכרת. אז ככה- קודם כל את עשית באינטואיציה בדיוק מה שאני כקלינאית תקשורת עושה. כאשר חשוב לי שהילד יוסיף את המלה "אני" למבע, אני אומרת לו את ה-"אני" ומסמנת עם האצבע שלו לחזהו. מהר מאד הילדים לומדים לומר משפט שלם. לגבי הטיות בכלל. הספור מורכב כי כאשר אנחנו רוצים לעשות מודלינג אנחנו משבשים את הגופים. זאת אומרת יש בלבול בין אותי, אותך- בנקבה, אותך- בזכר, אותנו וכדומה (באנגלית הכל הרבה יותר פשוט, I love you נאמר גם אם אני אוהב או אני אוהבת, וגם אם אני פונה לזכר או לנקבה.. עברית שפה קשה..) מקסים שהבן שלך גם מעוניין לדבר נכון, גם נעזר במודלינג, בדגם שאת נותנת לו, וגם עושה למידה. זה פשוט נהדר, ובהחלט מאד מעורר אופטימיות להמשך.. בדרך כלל אני דוגלת במודלינג, והרבה.. זאת אומרת כל פעם שקיים שיבוש, או שהילד אמר מבע קצר מידי, אני מהדהדת (מהמלה הד) אחריו את מה שבעצם רציתי שהוא יאמר. כאילו אומרת במקומו. למשל- אם הוא אמר "תני במבה" אני מיד אומרת- "תני לי במבה", ומחכה. רוב הילדים במידה והם בשלים לכך, יקחו את המודל שלי, וכיוון שיש מוטיבציה לקבל במבה ומהר, יעשו בו שימוש, יחזרו אחרי, ואז אני אתן את הבמבה. כמובן- זו רק דוגמא. מה שאנחנו ה"גדולים" צריכים זה לזכור תמיד להדהד את המבע בצורתו הנכונה.. וכמובן המון התלהבות כאשר הילד הצליח לומר מבע תקין. רונית
 

beezi

New member
בהמשך למה שרונית כתבה, נזכרתי

בהרצאה של מיכל שטיימן עמיתה של רונית,ומהתקציר של ההרצאה שלה אני מביאה כאן ציטוט: התפתחות השפה מתקדמת בשלבים: השלב הקדם מילי - מהלידה ועד הופעת המילה הראשונה. בשלב זה עיקר ההתפתחות הינו בתחומי הפונולוגיה והפרגמטיקה. השלב החד מילי - מהופעת המילה הראשונה ועד להופעת הצרופים היצירתיים הראשונים. בשלב זה מתפתח בעיקר התחום הסמנטי. השלב הדקדוקי המוקדם - בו מתפתחים התחביר והדקדוק. במקביל ממשיכה ההתפתחות הפרגמטית, הפונולוגית והסמנטית. השלב הדקדוקי המאוחר - בו מתפתחות מיומנויות השפה המורכבות בכל התחומים. במהלך ההתפתחות, אנו עדים להופעת הרבה "שגיאות יצירתיות" בשפתם של הילדים ("ביצות" במקום ביצים" אני מיכנס" מקום "אני נכנס", הרבה "אחותות" במקום "אחיות" וכו'). תופעות אלה הינן תופעות שפתיות תקינות, ומעידות על כך, שהילד מפעיל את חוקי השפה, שהוא יצר. שגיאות יצירתיות תופענה עד שהילד יסיים לרכוש את חוקי השפה במלואם. סוף ציטוט.
 
למעלה