יהודי פ ש ו ט
New member
לרושרי
שאלת: "...ע"פ מה שנאמר בשמעתי במאמר עניין מתן תורה יוצא שבבורא אין שינויים,ומתוך כך הרי הוא לא מתגלה להם פתאום אלא העניין תלוי בהכשרת בהכלים,האם מכאן עולה שקיום מצוות גשמיות נובע מתוך ההשגה שלהם בעולם הרוחני? (אשמח לקבל מקורות על עניין זה ז"א שהמקובלים הם שהורידו את הצורה של המצוות מתוך השגתם).כלומר אין כאן ציווי הנובע מיוזמת הבורא אלא השגת הנברא בו היא שנותנת תוקף למצווה." תשובה: במעמד הר סיני קיבלנו שלושה דברים: לוחות, תורה, ומצוות, שנאמר: "ואתנה לך את לוחות האבן והתורה והמצוה אשר כתבתי להורותם" (שמות, כ"ד, י"ב), מה שבעה"ס מדבר בספר 'שמעתי' זה על התורה ועל דרך ההשגה שלנו את התורה, ולא על המצוות: "ענין מתן תורה שהיה במעמד הר סיני, אין הפירוש שאז ניתנה התורה ועכשיו אינו כן. אלא, שנתינת התורה הוא ענין נצחי. שהשם ית' נותן תמיד, אלא שאנחנו אינם מוכשרים לקבל. ואז, במעמד הר סיני, היינו אנו מקבלי התורה, שזהו כל המעלה שהיה אז, שאנחנו היה כאיש אחד בלב אחד, היינו שהיה אז לכלנו רק מחשבה אחת, שהוא קבלת התורה. עניין מתן תורה, שהיה במעמד הר סיני, אין הפירוש שאז נתנה התורה פעם אחת ואחר כך נפסקה הנתינה. אלא, אין העדר ברוחניות, כי רוחניות זה עניין נצחי שאינו נפסק. רק מפני שמצד הנותן אין אנו מוכשרים לקבל התורה, אנו אומרים, שהפסק הוא מצד העליון. התורה נקראת סם החיים וסם המוות. ויש להבין, איך שייך לומר שני דברים הפוכים בנושא אחד. יש לדעת, שאין אנחנו יכולים להשיג שום מציאות כפי שהיא לעצמה, אלא הכול אנו משיגים רק לפי הרגשותינו. והמציאות, איך שהיא לפי עצמה לא מעניינת אותנו כלל. לכן התורה, כשלעצמה, אין אנו משיגים כלל, רק אנו משיגים הרגשות שלנו. וכל ההתפעלות שלנו היא רק לפי הרגשותינו. מציאות התורה כשלעצמה, בלי חשבון התחתון שהוא צריך להשיגה, נבחנת לאור בלי כלי, שאין שם שום השגה. לכן כשמדברים מהתורה, אז הכוונה על הרגשות שהאדם מקבל מהתורה, שרק הן קובעות את המציאות אצל הנבראים." והמצוות ודאי לא צריכות השגה כדי לקבלם ולשומרם, שנאמר: "הלכה למשה מסיני", למרות שבעשיתם יש דרגות שונות כפי שבעה"ס מסביר בהקדמה לספר הזוהר אות מ"ד והלאה.
שאלת: "...ע"פ מה שנאמר בשמעתי במאמר עניין מתן תורה יוצא שבבורא אין שינויים,ומתוך כך הרי הוא לא מתגלה להם פתאום אלא העניין תלוי בהכשרת בהכלים,האם מכאן עולה שקיום מצוות גשמיות נובע מתוך ההשגה שלהם בעולם הרוחני? (אשמח לקבל מקורות על עניין זה ז"א שהמקובלים הם שהורידו את הצורה של המצוות מתוך השגתם).כלומר אין כאן ציווי הנובע מיוזמת הבורא אלא השגת הנברא בו היא שנותנת תוקף למצווה." תשובה: במעמד הר סיני קיבלנו שלושה דברים: לוחות, תורה, ומצוות, שנאמר: "ואתנה לך את לוחות האבן והתורה והמצוה אשר כתבתי להורותם" (שמות, כ"ד, י"ב), מה שבעה"ס מדבר בספר 'שמעתי' זה על התורה ועל דרך ההשגה שלנו את התורה, ולא על המצוות: "ענין מתן תורה שהיה במעמד הר סיני, אין הפירוש שאז ניתנה התורה ועכשיו אינו כן. אלא, שנתינת התורה הוא ענין נצחי. שהשם ית' נותן תמיד, אלא שאנחנו אינם מוכשרים לקבל. ואז, במעמד הר סיני, היינו אנו מקבלי התורה, שזהו כל המעלה שהיה אז, שאנחנו היה כאיש אחד בלב אחד, היינו שהיה אז לכלנו רק מחשבה אחת, שהוא קבלת התורה. עניין מתן תורה, שהיה במעמד הר סיני, אין הפירוש שאז נתנה התורה פעם אחת ואחר כך נפסקה הנתינה. אלא, אין העדר ברוחניות, כי רוחניות זה עניין נצחי שאינו נפסק. רק מפני שמצד הנותן אין אנו מוכשרים לקבל התורה, אנו אומרים, שהפסק הוא מצד העליון. התורה נקראת סם החיים וסם המוות. ויש להבין, איך שייך לומר שני דברים הפוכים בנושא אחד. יש לדעת, שאין אנחנו יכולים להשיג שום מציאות כפי שהיא לעצמה, אלא הכול אנו משיגים רק לפי הרגשותינו. והמציאות, איך שהיא לפי עצמה לא מעניינת אותנו כלל. לכן התורה, כשלעצמה, אין אנו משיגים כלל, רק אנו משיגים הרגשות שלנו. וכל ההתפעלות שלנו היא רק לפי הרגשותינו. מציאות התורה כשלעצמה, בלי חשבון התחתון שהוא צריך להשיגה, נבחנת לאור בלי כלי, שאין שם שום השגה. לכן כשמדברים מהתורה, אז הכוונה על הרגשות שהאדם מקבל מהתורה, שרק הן קובעות את המציאות אצל הנבראים." והמצוות ודאי לא צריכות השגה כדי לקבלם ולשומרם, שנאמר: "הלכה למשה מסיני", למרות שבעשיתם יש דרגות שונות כפי שבעה"ס מסביר בהקדמה לספר הזוהר אות מ"ד והלאה.