לרכבל המפרץ בחיפה יש 20 מגרעות. אז למה מקדמים אותו?
20 מגרעות, שדי היה בחלקן כדי להסיר את התוכנית הזו, ועדיין - המדינה, העירייה, שר התחבורה - כולם ממשיכים לקדם תוכנית כושלת שתייצר גרעון עתק בתקציב העיר. והכל בגלל חברה דורסנית של מהנדסי תחבורה שנקראת יפה נוף, שיונקת כמו יונק צוף ענק, או יונק בטון - את כל תקציב הפיתוח של חיפה על מיזמי תחבורה. להלן 20 מגרעות הרכבל המתוכנן בין "מרכזית המפרץ" (התחנה המרכזית החדשה הגרועה ביותר בארץ, אפילו לא ממוזגת) לבין הטכניון והאוניסרסיטה:
1. רכבל - אמצעי קשיח, ליניארי. לא ניתן להתאים את התוואי שלו, בניגוד לאוטובוסים.
2. גם את הביקושים והקיבולת לא ניתן להתאים. למשל בחופש הקיץ באוניברסיטאות, הוא ייסע ריק לגמרי, כל עשרות הקרונות, כל היממה. בזבוז אדיר של חשמל וכסף.
3. וגם בחורף - ברוחות הקשות בפסגת הכרמל סביב בנייני האוניברסיטה כפי שכל אחד יודע - הרכבל פשוט לא יוכל לפעול.
4. בניגוד לרכבלים פשוטים, לרכבל הזה יהיו שינויים בזוית הנסיעה ושתי תחנות מה שמסבך ומייקר מאד את המנגנון. או שני רכבלים זה אחר זה (ואז צורך לרדת מאחד ולעלות לשני) או האטה של המנגנון כדי לאפשר ירידה בתחנת ביניים. בשני המקרים מדובר בעלות תחזוקה והפעלה יקרה הרבה יותר עם הרבה יותר תקלות.
5. יש כבר מנהרות הכרמל - ואם היה קו אוטובוס ישיר ממרכזית המפרץ לקמפוס הטכניון, זמן הנסיעה היה קצר מזה של הרכבל!
6. הרכבל יגיע לנקודה אחת בלבד בשולי הקמפוסים. משם, יאלצו סטודנטים ללכת ברגל מרחק רב עד לפקולטות. זאת בניגוד לאוטובוסים שמורידים במספר תחנות בתוך הקמפוסים.
7. אין חברה ישראלית לייצור רכבלים. ברגע שמורכב רכבל של חברה זרה, מחוייבים לקבל את כל התחזוקה, החלפים והקרונות מאותה חברה, מה שמייקר מאד תחזוקה.
8. תקלה אחת ברכבל תשבית את כל המערכת, ובכל מקרה תחייב מערך גיבוי של אוטובוסים לימי סערה בהן לא יוכל לפעול.
9. בניגוד לאוטובוסים שניתן לתגבר בשעות עומס, הרכבל כאמור לא ניתן לשינוי לפי עומסים. יתכן שבבוקר יווצרו תורים ארוכים בשעה 8 בעוד משעה 10 עד 4 ינוע כמעט ריק וכך גם בשעות הלילה ינוע ריק. ולכן זו תחבורה שאינה מתאימה כלל לקמפוסים, אלא רק לאתרים עם ביקוש קבוע כמו אתרי סקי או נופש הפועלים לאורך כל שעות היממה.
10. שיקול בטחוני - יהיה צורך לאבטח את כל התחנות ועמודי הרכבל, בכל שעות היממה, דבר שמאד מייקר את הפעלתו.
11. פגיעה נופית - הרכבל יעבור בצמוד לשכונת נשר וסביוני דניה המזרחית ויהווה פגיעה נופית קבועה שעלולה להיות גם חשופה לתביעות ענק על ירידת ערך מצד התושבים.
12. כבר היום הנסיעה מקמפוס הטכניון למרכזית המפרץ דרך כביש דורי זהה לזמן הנסיעה החזוי ברכבל (13 דקות מדוד, לעומת 12 דקות ברכבל. כשזה המצב, מדוע להשקיע לצי מליארד שקל?
13. חלק גדול מהאוכלוסיה ובמיוחד קשישים ובעלי פחד גבהים יעדיפו בכל מקרה להמשיך לנסוע באוטובוסים, שכן כבר היום נוספו אוטובוסים ישירים מהקריות עצמן אל הקמפוסים, ללא צורך בהחלפת קו/רכבל במרכזית המפרץ הגועלית.
14. הרכבל יהיה מיותר לכל מי שמגיע מנשר וחיפה אל הקמפוסים וכן לתושבי העמקים, סכנין נצרת - שמפעילות קוי אוטובוס ישירות לקמפוסים דרך נשר.
15. חלק גדול מהסטודנטים ימשיכו להגיע ברכב פרטי לקמפוס כי הוא משמש אותם להגיע לא רק ללימודים אלא למקומות העבודה (למשל אזור התעשייה נשר, טירת כרמל) אליהם אין תחבורה ציבורית טובה או בכלל. והם ימשיכו להגיע ברכב פרטי.
16. למרבית התושבים בדליה ועוספיה ודניה רכב פרטי והם כלל לא ישתמשו ברכבל להגיע למפרץ.
17. חלק גדול מאד מהסטודנטים תושבי הצפון, לכאורה קהל היעד לרכבל - גם גרים במעונות, נשר ונו"ש סביב הקמפוסים ולכן אינם קהל יעד. ולכן בכל המודלים הכלכליים שביצעה יפה נוף, אף לא אחד הראה ביקוש המצריך את הרכבל או שההשקעה בו תהיה כלכלית, למרות זאת - ממשיכים לבצע עוד ועוד "סקרים".
18. הרכבל הגרעוני יהיה משקולת קבועה ובלתי ניתנת להזזה על תקציב העיר חיפה ויחייב בלי סוף השקעה לתחזוקה, ביטוח, אבטחה, אחסון הקרוניות והפעלה. עלות הפעלת הרכבל פר מושב פי 3 מעלות אוטובוס. וכאמור, אין ביקוש למלא את מאות המושבים שינועו הלוך וחזור ריקים.
19. איזה סטודנט רוצה להתנדנד ברוח, בשמש ובגשם במשך 20 דקות בתא קטן ולא ממוזג, קר בחורף ולוהט בקיץ - מעל כבישים מסוכנים, בדרכו לקמפוס? תשובה: אף אחד.
20. מחיר - עלות הרכבל צפויה להגיע ללפחות 500 מליון שקל ואנחנו יודעים שבמטרונית כשאומרים חצי מליארד שקל בסוף זה גם יכול להגיע לגרעון של מליארד וחצי.
השקעה אחרת עדיפה בכסף הזה? הקמת מעגנה מול חופי בת גלים ושיפור תדירות קוי אוטובוס, גם לקמפוסים - שיפעלו בתדירות ובכמות סבירה גם אחרי 20:00 ולפני 08:00. תוספת קוי אקספרס מוצלחים מהקמפוסים לתחנות המרכזיות ותחנות הרכבת דרך מנהרות הכרמל. ולשכוח מקשקוש הרכבל המיותר.
20 מגרעות, שדי היה בחלקן כדי להסיר את התוכנית הזו, ועדיין - המדינה, העירייה, שר התחבורה - כולם ממשיכים לקדם תוכנית כושלת שתייצר גרעון עתק בתקציב העיר. והכל בגלל חברה דורסנית של מהנדסי תחבורה שנקראת יפה נוף, שיונקת כמו יונק צוף ענק, או יונק בטון - את כל תקציב הפיתוח של חיפה על מיזמי תחבורה. להלן 20 מגרעות הרכבל המתוכנן בין "מרכזית המפרץ" (התחנה המרכזית החדשה הגרועה ביותר בארץ, אפילו לא ממוזגת) לבין הטכניון והאוניסרסיטה:
1. רכבל - אמצעי קשיח, ליניארי. לא ניתן להתאים את התוואי שלו, בניגוד לאוטובוסים.
2. גם את הביקושים והקיבולת לא ניתן להתאים. למשל בחופש הקיץ באוניברסיטאות, הוא ייסע ריק לגמרי, כל עשרות הקרונות, כל היממה. בזבוז אדיר של חשמל וכסף.
3. וגם בחורף - ברוחות הקשות בפסגת הכרמל סביב בנייני האוניברסיטה כפי שכל אחד יודע - הרכבל פשוט לא יוכל לפעול.
4. בניגוד לרכבלים פשוטים, לרכבל הזה יהיו שינויים בזוית הנסיעה ושתי תחנות מה שמסבך ומייקר מאד את המנגנון. או שני רכבלים זה אחר זה (ואז צורך לרדת מאחד ולעלות לשני) או האטה של המנגנון כדי לאפשר ירידה בתחנת ביניים. בשני המקרים מדובר בעלות תחזוקה והפעלה יקרה הרבה יותר עם הרבה יותר תקלות.
5. יש כבר מנהרות הכרמל - ואם היה קו אוטובוס ישיר ממרכזית המפרץ לקמפוס הטכניון, זמן הנסיעה היה קצר מזה של הרכבל!
6. הרכבל יגיע לנקודה אחת בלבד בשולי הקמפוסים. משם, יאלצו סטודנטים ללכת ברגל מרחק רב עד לפקולטות. זאת בניגוד לאוטובוסים שמורידים במספר תחנות בתוך הקמפוסים.
7. אין חברה ישראלית לייצור רכבלים. ברגע שמורכב רכבל של חברה זרה, מחוייבים לקבל את כל התחזוקה, החלפים והקרונות מאותה חברה, מה שמייקר מאד תחזוקה.
8. תקלה אחת ברכבל תשבית את כל המערכת, ובכל מקרה תחייב מערך גיבוי של אוטובוסים לימי סערה בהן לא יוכל לפעול.
9. בניגוד לאוטובוסים שניתן לתגבר בשעות עומס, הרכבל כאמור לא ניתן לשינוי לפי עומסים. יתכן שבבוקר יווצרו תורים ארוכים בשעה 8 בעוד משעה 10 עד 4 ינוע כמעט ריק וכך גם בשעות הלילה ינוע ריק. ולכן זו תחבורה שאינה מתאימה כלל לקמפוסים, אלא רק לאתרים עם ביקוש קבוע כמו אתרי סקי או נופש הפועלים לאורך כל שעות היממה.
10. שיקול בטחוני - יהיה צורך לאבטח את כל התחנות ועמודי הרכבל, בכל שעות היממה, דבר שמאד מייקר את הפעלתו.
11. פגיעה נופית - הרכבל יעבור בצמוד לשכונת נשר וסביוני דניה המזרחית ויהווה פגיעה נופית קבועה שעלולה להיות גם חשופה לתביעות ענק על ירידת ערך מצד התושבים.
12. כבר היום הנסיעה מקמפוס הטכניון למרכזית המפרץ דרך כביש דורי זהה לזמן הנסיעה החזוי ברכבל (13 דקות מדוד, לעומת 12 דקות ברכבל. כשזה המצב, מדוע להשקיע לצי מליארד שקל?
13. חלק גדול מהאוכלוסיה ובמיוחד קשישים ובעלי פחד גבהים יעדיפו בכל מקרה להמשיך לנסוע באוטובוסים, שכן כבר היום נוספו אוטובוסים ישירים מהקריות עצמן אל הקמפוסים, ללא צורך בהחלפת קו/רכבל במרכזית המפרץ הגועלית.
14. הרכבל יהיה מיותר לכל מי שמגיע מנשר וחיפה אל הקמפוסים וכן לתושבי העמקים, סכנין נצרת - שמפעילות קוי אוטובוס ישירות לקמפוסים דרך נשר.
15. חלק גדול מהסטודנטים ימשיכו להגיע ברכב פרטי לקמפוס כי הוא משמש אותם להגיע לא רק ללימודים אלא למקומות העבודה (למשל אזור התעשייה נשר, טירת כרמל) אליהם אין תחבורה ציבורית טובה או בכלל. והם ימשיכו להגיע ברכב פרטי.
16. למרבית התושבים בדליה ועוספיה ודניה רכב פרטי והם כלל לא ישתמשו ברכבל להגיע למפרץ.
17. חלק גדול מאד מהסטודנטים תושבי הצפון, לכאורה קהל היעד לרכבל - גם גרים במעונות, נשר ונו"ש סביב הקמפוסים ולכן אינם קהל יעד. ולכן בכל המודלים הכלכליים שביצעה יפה נוף, אף לא אחד הראה ביקוש המצריך את הרכבל או שההשקעה בו תהיה כלכלית, למרות זאת - ממשיכים לבצע עוד ועוד "סקרים".
18. הרכבל הגרעוני יהיה משקולת קבועה ובלתי ניתנת להזזה על תקציב העיר חיפה ויחייב בלי סוף השקעה לתחזוקה, ביטוח, אבטחה, אחסון הקרוניות והפעלה. עלות הפעלת הרכבל פר מושב פי 3 מעלות אוטובוס. וכאמור, אין ביקוש למלא את מאות המושבים שינועו הלוך וחזור ריקים.
19. איזה סטודנט רוצה להתנדנד ברוח, בשמש ובגשם במשך 20 דקות בתא קטן ולא ממוזג, קר בחורף ולוהט בקיץ - מעל כבישים מסוכנים, בדרכו לקמפוס? תשובה: אף אחד.
20. מחיר - עלות הרכבל צפויה להגיע ללפחות 500 מליון שקל ואנחנו יודעים שבמטרונית כשאומרים חצי מליארד שקל בסוף זה גם יכול להגיע לגרעון של מליארד וחצי.
השקעה אחרת עדיפה בכסף הזה? הקמת מעגנה מול חופי בת גלים ושיפור תדירות קוי אוטובוס, גם לקמפוסים - שיפעלו בתדירות ובכמות סבירה גם אחרי 20:00 ולפני 08:00. תוספת קוי אקספרס מוצלחים מהקמפוסים לתחנות המרכזיות ותחנות הרכבת דרך מנהרות הכרמל. ולשכוח מקשקוש הרכבל המיותר.