לשאלת התרבות הפלסטינית

לשאלת התרבות הפלסטינית

עד כמה הציונים ובמיוחד הכותבים באתר זה ובאחרים בורים מעידה חוסר התמצאותם בתולדות הארץ. אין הם יודעים כי בתקופה בה הפלשתים שלטו על הארץ והכניעו את השבטים הישראלים והיהודים ודחקו אותם אל גב ההר, הארץ נקראה פלשת גם בתעודות מצריות ואשוריות. "בזיכרון ההיסטורי השתמר זכרם של הפלשתים בארץ ישראל בזכותו של התנ"ך. אמנם פלשתים ופלשת נזכרים גם בתעודות מצריות ואשוריות, אבל התנ"ך והחפירות הארכיאולוגיות הם המקור העיקרי להכרת ההיסטוריה שלהם." ( פרופ' יעקוב שביט ציוני הדוק:") חוקרי הארכיאולוגיה גילו בתל יבנה ממצאים למשל מהמאה ה-9 לפני הספירה המעידים על חברה המפותחת בהרבה מהפדרציות של השבטים הישראליים והיהודים. התיישבותם של הפלשתים - שהגיעו מחופי אנטוליה המערבית ויושבו תחילה במצודות המצריות שלאורך חופה של ארץ ישראל - הייתה ביוזמה של ממלכת מצרים לאחר השנה השמינית למלכותו של רעמסס השלישי (1184-1153 לפנה"ס). בתקופה בה המצרים שלטו על כנען. המתיישבים האלה לא היו רק שכבת עילית דקה של אנשי צבא: זו הייתה התיישבות בהיקף גדול שהכניעה את השבטים והתרבויות המקומיות האחרות. ויכוח שלם קיים בשאלה עד מתי שמרו הם את זהותם התרבותית. לפי דעה אחת, נעלמו סממניה של תרבותם המקורית תוך דורות אחדים, ולפי דעה אחרת נשמרה זהותם לפחות עד המאה השביעית לפנה"ס (לעניין זה ראו את מאמרו של איתמר זינגר, "מצרים, כנענים ופלשתים בתקופת ההתנחלות והשופטים" בספר "מנוודות למלוכה", 1990). זיכרונם נשתמר גם מכיוון ששמו של חבל הארץ ששכנו בו חמש עריהם הראשיות, ערי הפנטאפוליס (עזה, אשקלון, אשדוד, גת ועקרון) - שנקרא על שמם "פליסטיה" - הורחב לאחר מלחמת בר כוכבא וניתן על ידי השלטון הרומי לפרובינציה הרומית פלשתינה-סוריה." בשנת 400 לספירה לערך כללו הפרובינציות "פלשתינה הראשונה" ו"פלשתינה השנייה" את רוב שטחה של ארץ ישראל. לאחר הכיבוש הערבי במאה השביעית הפכה "פלשתינה הראשונה" למחוז "פלסטין" (שבירתו לוד, ואחר כך רמלה) ו"פלשתינה השנייה" הפכה למחוז "אורדון" (שבירתו טבריה). השם "פלשתינה" כמיוחס לשטחה של ארץ ישראל ממערב לירדן וממזרח לו חזר לשימוש בלשונות האירופיות בעת החדשה, ונקלט גם בעברית. "חובבי ציון למשל לא היססו כלל ועיקר מלהשתמש בו; כך, לדוגמה, הזרם הציוני שהתנגד לרעיון הטריטוריאליסטי הציוני כ"אחד העם" למשל, כינו את עצמם "פלשתינאים". בניגוד לציונים האירופאים שטענו להמשך היסטורי של היהודים הקדמונים מבלי שתהיה בכך אמת, היסטוריונים רבים הבינו כי בתהליך ההיסטורי הסבוך הפלאחים הערבים שקלטו גם את היהודים שנותרו לאחר ההגליות הבבליות והרומאיות, הם ממשיכי החברה הפלשתית שגם היא כחברות אחרות בהיסטוריה נכבשה. כך למשל, כתב ההיסטוריון פיליפ ג' באלדנספרגר בספרו "המזרח הבלתי משתנה" (1913): "הפלאח המודרני בארץ ישראל הינו צאצא אמיתי של הפלשתים. הוא לא שינה בכהוא-זה את אופיו". בתזכיר של הוועד הפועל הערבי העליון לחבר הלאומים ב-1922 – בעוד הציונים דורשים מדינה בגבולות "ארץ ישראל השלמה", נכתב: כי הפלסטינים הם מ"צאצאי האנשים היושבים בה משחר ההיסטוריה בתוספת האלמנטים האמורי, החתי, הפלשתי ואחרים". לדעת חוקרים רבים המסתמכים על המקרא היהודי, הרי המקרא לא מתאר את הפלשתים רק כיהירים, כאלה שניתן לשטות בהם בנקל, ואפילו "ברברים", אלא - לפחות עד ימי דוד ושלמה - כמי שהיו הגורם החזק והעדיף מבחינה צבאית ותרבותית כאחת; ועוד היא מגלה לדעתם כי בין הפלשתים לבין חלק מעם ישראל המקראי (שבטי ההר הדרומי) היו יחסי שכנות וקשרים בתחומים שונים. ומי שמכיר את הסיפור התנכ"י יודע כי דוד היה חיל שכיר של הפלשתים בזמן שנרדף על ידי שאול ובניו שהוגפו בידי הפלשתים. בחפירות ההצלה ביבנה שנערכו בסוף שנת 2002 התגלה בור גניזה, שבו נקברו תשמישי קדושה ששימשו קודם לכן במקדש פלשתי שעמד כנראה במקום, לאחר שיצאו מכלל שימוש ונשברו קודם לגניזתם. הרפאות של חלק מגניזת המקדש ביבנה - מטמון של כלי פולחן הכולל 120 כנים פולחניים, שני כנים גליליים, אלפי קערות וקוביות, מחתות ועוד - הושלמה ביוני 2006. מה תורמת הגניזה מיבנה לידע הקיים על מוצאם של הפלשתים, על תרבותם ועל האופן שבו אימצו רבים מרכיבי התרבות הכנענית, כולל לשונה? ובכן, מהממצאים עולה כי הפלשתים הביאו איתם תרבות חומרית חדשה ואמונות שמוצאן בעולם האגאי. לעומת זאת, על התהליכים הדמוגרפיים שעברו עליהם (האם היו "גלי הגירה" נוספים על גל ההגירה המייסד והאם היו "נישואי תערובת" עם האוכלוסייה המקומית?) ועל התמורות שחלו בעולמם הרוחני בדורות שלאחר ההתיישבות בחוף הדרומי - אין לדעת. . פריטים שונים בתרבות החומרית של הפלשתים השפיעה על התרבות של שבטי ישראל הקדומים. ישראל חפצי פולחן "פלשתיים" שונים, למשל "המכונות" - כנים על גלגלים - נותנים אולי מושג על "המכונות" שהחזיקו את הכיורים במקדש שלמה (מלכים א, ז: כג-מ). גם השם בית דגון מעיד על כך שהארץ הייתה בשעתו תחת כיבוש פלשתי שכן דגון היה אחד מהאלים של האליטה הפלשתית. מכל מקום דבר אחד ברור, לתושבי הארץ הפלסטינים יש קשר היסטורי ברור עם הכנענים ועם הפלשתים. חלק מהכנענים הקדומים -הישראלים בניגוד לכל הקשקושים הציונים, נאלצו תחת לחץ התרבות הפלשתית היותר מפותחת לעזוב את השפלה ולעלות לגב ההר. אותם יהודים שנותרו בארץ לאחר הכיבוש הערבי הפכו לחלק מהעם הפלסטיני, בעוד שליהודים האירופאים אין כל קשר היסטורי ממשי עם הכנענים הקדמונים והם המציאו קשר מיתי.
 

varcety

New member
אתה בנאדם הזוי ובור

מנסה לקשר בין פלשתים דוברי יוונית(או השפה הודו-אירופאית אחרת) לפלשתינאים דוברי ערבית. אתה כל הכתבה מדבר על התגליות הארכיאולוגיות של הפלשתים, בעוד אתה לא מצליח לקשר בינם לבין לפלשתינאים.
 

masorti

New member
לא רק שהוא בור והזוי...

הוא גם מדבר שטויות עובדתיות בקשר לממצאים שהוא מציין. הבן-אדם פשוט העתיק מאיזה מאמר מרקסיסטי בלי להבין דבר וחצי דבר בארכיאולוגיה של תקופת המקרא.
 

masorti

New member
כדאי שתלמד ארכיאולוגיה לפני שאתה מקשקש...

נתחיל עם זה שבתקופה בה דחקו הפלשתים את בני ישראל לגב ההר (המאות 12-11) ארץ ישראל לא הוזכרה בתעודות אשוריות, ובטח לא תחת הכינוי פלשת. לידיעתך, א"י נכנסת לטווח האינטרסים האשוריים רק במאה ה-9, ומאז מכונה ממלכת ישראל בשם "ארץ בית עמרי" (זה לא עומרי הפלשתי...) וממלכת יהודה מכונה בשמה (עיין ערך "חזקיהו היהודי" במנסרת סנחריב). גם הטענה המטופשת שלך שבמאה ה-9 התגלו ביבנה ממצאים פלישתיים המעידים על חברה מפותחת בהרבה מ"הפדרציות של השבטים הישראליים והיהודיים" הפילה אותי לקרשים מצחוק. אם היית טורח ללמוד קצת את החומר לפני שאתה מזבל שטויות, היית יודע שבאמצע המאה ה-9 ממלכת ישראל היתה בשיאה. ועל זה אנו למדים לא רק מהתנ"ך ומחפירות בארץ, אלא גם מהטקסטים האשוריים והמואביים. שלמנאסר השלישי מלך אשור מעיד במונוליט מכורח שבקרב קרקר (853 לפנה"ס) לחמה נגדו קולאליציה של מלכי החוף, כשאחד השותפים הבכירים (תרם 2000 מרכבות ו-10,0000 חיילים) היה "אחאב הישראלי". גם מלך מואב מעיד במצבת מישע בערך באותה תקופה שמואב היתה כפופה לממלכת ישראל בימי עמרי ואחאב. בקיצור, אין לך קצה ירוק של מושג על ההסטוריה של א"י. ובניגוד לזיבולים האנטי-ציוניים שספגת, לפלשתינים (שהם שמיים) אין שום קשר לפלישתים שהם ממוצא יווני. מיעוטם הוא צאצאי כנענים ויהודים שישבו כאן, ורובם המכריע הם מהגרים שהגיעו לכאן ב-200 השנים האחרונות.
 

יואב65

New member
לא צריך להתרגש.

לפחות אחד ה"רפרנסים" של האיש המוזר הזה הוא תזכיר של הוועד הערבי העליון מ-1922. הוועד הערבי העליון הוא לא בדיוק אסמכתא ארכאולוגית או היסטורית. "התנ"ך והחפירות הארכיאולוגיות הם המקור העיקרי להכרת ההיסטוריה שלהם" - זו אז מה? אני בעד מחקר ארכיאולוגי. זה אגב אחת ההוכחות שאין ממש קשר בין הפלאח הממוצע שלא ממש זוכר את הפלישתים או שימר את תרבותם והפלשתים של אז. "חברה המפותחת בהרבה מהפדרציות של השבטים הישראליים והיהודים"- גם לא ממש נכון לפחות לא במאה התשיעית לפני הספירה כפי שכבר צויין מעלי. וגם אם כן, אז מה? רומא נחרבה ע"י שבטים ברבריים. סין נכבשה ע"י ג'ינגס חאן שלא היה הומניסט גדול. והסיכום שבו היהודים של אז נטמעו כשלפתע צצו יהודים אחרים, לא קשורים לגמרי באירופה, נו בחייאת. לזכותו של יוסף שוורץ יאמר לפחות שהוא לא ציטט את אמנת החמאס כהוכחה לצידקת דבריו. לסיכום כפי שאומר הגשש: בור ועם הספר בברכה יואב
 
גם בית המקדש לא היה קיים וגם ישו היה פלסטיני.

נציג האירגון לשיחרור פלסטין (להלן: יוסף שוורץ) המשרבט את הגיגיו הסהרוריים מדי פעם באתר הזה ומקוה "לעשות נפשות" לתורתו הביזארית מגיע בכל פוסט שלו לשיאים חדשים של בורות, רדידות מחשבתית, ותיאור מציאות שבינה לבין המציאות בפועל אין שום קשר. בכך הוא מצטרף לקו התעמולתי של אדוניו מן האירגון לשיחרור פלסטין המנסים לטעון כי בית המקדש לא היה קיים והוא "המצאה שיקרית של הציונים". במסגרת התעמולה של אותו אירגון מוצג ישו הנוצרי כפלסטיני... אם תשאלו את שוורץ האם שתי הבדותות האלה נכונות הוא יגן עליהן בלהט ואף יביא "הוכחות" לאמיתותן. נסו ותיווכחו.
 
למעלה