לשיפור מצב הרוח שרשור שבת

משהו לשבס'

"אלה מסעי בני ישראל אשר יצאו מארץ מצרים לצבאותם ביד משה ואהרון ויכתוב משה את מוצאיהם למסעיהם על פי ה' ואלה מסעיהם למוצאם" (במדבר לג א-ב).
עניין מסעות בני ישראל במדבר מוזכר בפירוט בפרשתנו תוך ציון של המוצא למסע וההגעה אל יעדו. אם חושבים על שמות המקומות המוזכרים נראה כי הקריאה בשם היא אנכרוניסטית. השם הניתן למקום הוא על פי הארוע שהתרחש בו. כיצד נקראה מרה לפני סיפור המים המרים וכיצד נקראו קברות התאוה לפני סיפור השלווים? כנראה שלשמו המדויק של המקום יש פחות משמעות מהשם המשקף את הארוע שהתרחש בו. קריאת מסלול המסעות דורשת פרספקטיבה רחבה. הנ.צ הספציפי פחות רלוואנטי מההתרחשות והאירועים שקרו לבני ישראל במקום. (כשם שסביר להניח כי אדם החוזר ממסע/טיול יזכור יותר את החוויות שקרו לו במקום, מאשר את שמות המסלולים המדויקים).
אם כך, מה כוונת ציון המסלול בפירוט כזה? למה לא היה מספיק לציין את היציאה ממצרים ואת ההגעה לארץ ישראל?
רש"י שואל: "למה נכתבו המסעות הללו? להודיע חסדיו של מקום". רש"י מתייחס לעומס הטלטול במדבר, למספר המסעות, ומסביר כי בסך הכל, למרות שנענשו להטלטל במדבר, הקב"ה חס על בני ישראל ולא טלטלם הרבה. הוא מחשב את מספר המסעות ומגיע סך הכל לעשרים מסעות בשלושים ושמונה שנים...
דווקא חלקו השני של הפירוש של רש"י מתייחס לחשיבות המסע. הוא מביא מדרש מתנחומא :
"ורבי תנחומא דרש בו דרשה אחרת - משל למלך שהיה בנו חולה והוליכו למקום רחוק לרפואתו. כיון שהיו חוזרין, התחיל אביו מונה כל המסעות, אמר לו: כאן ישננו וכאן הוקרנו, כאן חששת את ראשך וכו'..."
הבאת המדרש מתנחומא מתייחסת למסעות כמכלול, כתהליך, כמסע שהוא זיכוך של עם ישראל. יש משמעות עצומה לכל שלב במסע הזה, ומה שמעניין אותנו במסע הוא התהליך, לא התכל'ס (או בלשון הGPS - "הגעת אל היעד").
המסלול הוא המקום בו התרחש תהליך הריפוי, ולכל תחנה בו היתה משמעות. כל ניסיון, כל נפילה וכל התגברות על מכשול היו צעד נוסף אותו עבר עם ישראל מיציאתו ממצרים דרך הגעתו, ועד עצם היום הזה.
 

מיקי*

New member
קריאת השבוע - פרשת מטות-מסעי


יהיו נא הדברים לע"נ כל הרוגי הפיגוע בבולגריה, ולענ"נ הרב יוסף שלום בן חיה מושא אלישיב ז"ל
ולהבדיל בין החיים לבין המתים, לרפואת כל פצועי הפיגוע בבולגריה.

מוצאיהם למסעיהם - אל עצם התכלית

פרשת השבוע שלנו חותמת את ספר במדבר ולמעשה חותמת את התורה שבכתב, כאשר ספר דברים הוא בבחינת "הואיל משה באר את התורה", הסבר והרחבה לתורה שבכתב.

פרשת מסעי פותחת בפסוק: "אלה מסעי בני ישראל אשר יצאו מארץ מצרים לצבאותם ביד משה ואהרון". ונשאלת השאלה מדוע היה צריך לכתוב ולהדגיש שמסעות אלה היו ביד משה ואהרון והרי דבר זה ידוע?

אומרת לנו התורה אלה המסעות שעשו בני ישראל מיציאת מצרים ביד משה ואהרון ללמדך שלולא משה ואהרון לא היו יוצאים ממצרים. לא שלא היה באפשרותם לצאת אלא שלא היה ברצונם לצאת.

ובאה התורה וממשיכה: "ויכתב משה את מוצאיהם למסעיהם על פי ד' ואלה מסעיהם למוצאיהם" כשאנו מתבוננים בפסוק זה, יכולים אנו לראות שהתורה חוזרת על עצמה בחזרה הפוכה. בתחילה אומרת לנו התורה שמשה כתב את מוצאיהם של בני ישראל למסעיהם ולאחר מכן חוזרת התורה ואומרת לנו אלה מסעיהם למוצאיהם.ונשאלת השאלה מה פשר חזרה הפוכה זו?

ועלינו להבין שישנן שתי אפשרויות לראות יציאה ממקום נתון והגעה למקום אחר. יש אפשרות לראות את היציאה כתכלית ולראותה כחשובה בפני עצמה ללא קשר עם עצם ההגעה למקום אחר. אך ישנה אפשרות אחרת לראות יציאה ממקום והגעה למקום אחר. וזאת הדרך שהתורה מבקשת מאיתנו לראות בה את יציאת מצרים והגעתנו לארץ ישראל. אין חשיבות ליציאה ללא תכלית ההגעה לארץ ישראל על כן התורה אומרת לנו בתחילה: "ויכתב משה את מוצאיהם למסעיהם על פי ד'" משה מצווה לכתוב ולהנציח את אותה הדרך שבה רוצה הקב"ה שנתיחס למוצאינו ולמסעינו. מוצא מצביע על מקום היציאה, בעוד מסע מצביע על עצם ההליכה לכיוון התכלית. ואומרת לנו התורה, שתכלית יציאתנו ממצרים היא לא בגדר מוצאות גרידא, יציאת מצרים בתור שכזאת לא חשובה ללא עצם ההגעה לארץ ישראל. וכדי להדגיש לנו זאת ממשיכה התורה ואומרת: "ואלה מסעיהם למוצאיהם" הסיבה העיקרית לכך שחטאו והתלוננו בני ישראל בזמן הליכתם במדבר על כך שיצאו מארץ בה היו אוכלים קישואים ועל סיר הבשר וכד' ובעטו בארץ חמדה, היא שלא הבינו דבר זה. לדידם המסעות נגרמו על ידי היציאות ולכן כתוב שהמסעות היו למוצאיהם.

ברור שישנה חשיבות גדולה לעצם היציאה ממצרים, אך רק אם היא מקושרת להגעה לארץ זבת חלב ודבש, ארץ אשר עיני ד' בה מראשית שנה ועד אחרית שנה.

וכפי שנאמר בסוף פרשתנו שחותמת את התורה שבכתב אולי כמסקנה שמבטאת את תכלית התורה (אמנם לאחר סיום זה ישנה פרשת בנות צלפחד ותגובת בני שבטן, על כך שלא תיסוב נחלה משבט לשבט, אך כפי שמלמדים אותנו רבותינו אין פרשה זו באה בתור תורה שבכתב, ואין היא ממדתו של משרע"ה, אלא באה היא בתור הנהגה שצריכה לשעה מכח חכמים שמכין ועונשין שלא לפי תורה וזה הדבר בעצם שכינה דוברת מתוך גרונו כפי שמוזכר בפסוק "ויצו משה את בני ישראל על פי ד'") "ולא תחניפו את הארץ אשר אתם בה כי הדם הוא יחניף את הארץ ולארץ לא יכפר לדם אשר שפך בה כי אם בדם שפכו ולא תטמא את הארץ אשר אתם ישבים בה אשר אני שכן בתוכה כי אני ד' שכן בתוך בני ישראל", כאשר אנו מגיעים לאותה התכלית של יציאת מצרים היא ארץ ישראל, עלינו לזכור את הדבר הפותח ומסיים בעצם את התורה שבכתב והם: חטאו של האדם כלפי אחיו ופסוקים אלה החותמים את התורה. קדושת החיים ואי התפשרות כלפי רוצחים ואיסור החנופה כלפיהם הם הדברים ששוזרים בתוכם את כללות התורה ובכך שאנו ח"ו מתחנפים לרוצחים אנו לא רק מטמאים את הארץ שבה אנו יושבים כמאמר הפסוק אלא מטמאים את שמו ברוך הוא כפי שאומר הפסוק "אשר אני שכן בתוכה" הקב"ה שוכן בתוך הארץ ובטמאנו אותה מחללים אנו גם את שמו.

שבת שלום!
 
לשיפור מצב הרוח שרשור שבת

למרות שאתמול והיום מצב הרוח כאן הוא בקנטים בכל זאת השבת תכף כאן. שבת ראשונה של תשעת הימים, ומצד שני שבת ר"ח אב. אז אני פותחת את השרשור הקבוע בתפילה לגאולה שלמה לכל עמ"י ושנזכה מהר מהר לנחמה מהחורבן.
אז מה יהיה לנו הפעם:
כרגיל תפריטים ומתכונים לכבוד השבת, דברי תורה שכבר נכתבו (יובל, החלפת כינוי? מה זה חתול ירוק?), שיר שמתאים לשבת ולימים האלה ואיחולי שבת שלום לכולם.
שבת של שמחה ושלום לכולם
.
 
"ברבורים ושליו ודגים"-מאכלי השבת שלכם

אנחנו שוב לא בבית השבת, נוסעים לאמא שלי אחרי חודשיים שלא היינו שם. אני מכינה רק אורז שעוד לא החלטתי באיזה צבע לצבוע אותו אדום, צהוב או לבן. בא לי צהוב אבל, נראה.
מה איתכם? מבשלים לכבוד שבת? נוסעים? ספרו.
 
שיר לשבת

ולפני השיר, בשבוע הבא הפינה תהיה אבל, בלי השיר, השיר יחזור אי"ה בשבת נחמו.
השבוע ברוח הימים האלה, שבהם אנחנו באבלות על חורבן בית המקדש ואני אישית גם באבלות על חורבן גוש קטיף וצפון השומרון שממש בימים אלה מציינים 7 שנים לגירוש הנוראי הזה בחרתי בשיר של יורם טהרלב שבמקור ביצעה רבקה זוהר אבל, מצאתי ביצוע של יהורם גאון לשיר הזה ואותו אהבתי יותר וביקשו ממני במסר לצרף גם מילים לשירים כי לא כולם מכירים ויודעים את המילים אז אני בשמחה מצרפת אותן.
 
למעלה