לשם שינוי בימים אלה -

u r i el

New member
לשם שינוי בימים אלה -

משהו מנחם :

״ ... הכשרון ללחום בגבורה ולדעת למות מות גיבורים הוא – כנראה – מערכי-האדם הזולים מאד, שהרי ניתן היה לפתחו בכל התקופות ובכל העמים ובכל התרבויות. הגבורה המלחמתית היתה מצויה – והיא מצויה – אף בחברות ובתרבויות שהן מן הירודות מבחינת קני-המידה הערכיים שלנו, ואין היא משקפת הישג חינוכי דוקא. אין שיעור לבני אדם שמתו מות גיבורים לאחר חיים שלא היה בהם לא מן הכבוד ןלא מן ההגינות;לא פעם נמצא שאדם שלא חונך למעשה הוגן בחייו הוכיח שהוא מסוגל למות בכבוד ובגבורה.

אנו מרבים להתפעל – ובצדק – מן הגבורה שגילה במלחמת עצמאותנו הדור שנתחנך בשלושים השנים האחרונות בארץ, בעיקר באידיאל של החלוציות והגבורה. אולם אנו, שהיינו קרובים ליחידות הצבאיות של בני-הנוער שלנו, שבמלחמתם ובמותם הביאו לנו את השיחרור והקימו לנו את המדינה, יודעים שהבחורים והבחורות אשר ידעו ללחום ואשר ידעו למות, לא תמיד ידעו איך לחיות, ושצבאנו זה היה מהרבה בחינות ככל צבא שבעולם: בצד גילויי כבוד וגבורה בלחימה היו גם מעשים שאין בהם משום תפארת לעושיהם.

דברים אלה עלולים לעורר התנגדות פסיכולוגית, אבל כמחנכים מחובתנו לאמרם, ואין בזה משום פגיעה בכבודנו ובכבוד צבאנו. צבא זה, שגאל אותנו מחרפת-הגלות, מקומו שמור לו לנצח בתולדות עם-ישראל – ועדיין אין דבר זה עושה אותו אידיאל חינוכי. יש להבחין בין שני דברים שונים: בין משמעותו של דבר כגורם היסטורי ובין משמעותו כגורם חינוכי. אנחנו גאלנו את עצמנו באחזנו באומנותו של עשיו. יש לפעמים לנקוט באומנותו של עשיו, אך אי אפשר להפוך אותה לחינוך. מגבורה צבאית, שהיא הכרחית לקיום, אין להתפעל ואין לעשותה אידיאל חינוכי. צבא, צבאיות ומלחמה אינם מרוממים את האדם ולא מטהרים אותו, ושום אדם לא נתעלה ע"י שירות צבאי וגבורה מלחמתית... ״

ישעיהו ליבוביץ, רחביה, ירושלים.
 

אלי כ ה ן

New member
מנחם? מילא אילו ציטטת רק את המנחם, אבל כעת?

אני מניח, שלא מעט אנשי ימין היו מאד מתבשמים מדברי ליבוביץ - ובלבד שמתוכם היה מושמט רובם, זאת אומרת ככה שמה שנשאר - היתה השארית הבאה (כפאראפראזה על דברי חז"ל בתחילת מסכת פאה: "אלו דברים שאין להם שיעור...גמילות חסדים ותלמוד תורה"):

ליבוביץ: ״...אין שיעור לבני אדם שמתו מות גיבורים...לא פעם נמצא שאדם...הוכיח שהוא מסוגל למות בכבוד ובגבורה. אנו מרבים להתפעל – ובצדק – מן הגבורה שגילה במלחמת עצמאותנו הדור שנתחנך בשלושים השנים האחרונות בארץ, בעיקר באידיאל של החלוציות והגבורה...בני-הנוער שלנו, שבמלחמתם ובמותם הביאו לנו את השיחרור והקימו לנו את המדינה...בצד גילויי כבוד וגבורה...צבא זה, שגאל אותנו מחרפת-הגלות, מקומו שמור לו לנצח בתולדות עם-ישראל...אנחנו גאלנו את עצמנו באחזנו באומנותו של עשיו. יש לפעמים לנקוט באומנותו של עשיו...״.

נדמה לי, שאפילו שייב היה חותם על כל מילה (מהשארית הנ"ל).
 

u r i el

New member
כן, בעניין זה אני כועס.

אני חושב שאני יודע מה רצה ליבוביץ ללמד אותנו. הוא לא רצה שנהנה פשיסטים, כלומר שלא להעלות את הטריטוריה ואת המדינה לדרגת ערך עליון. עד כאן הכל מקובל עלי. אולם מניין לו שילדי ישראל מתחנכים על האידאל של חלוציות וגבורה ? הרי גם אני הייתי פעם ילד כאן, מעולם לא חונכתי להיות גיבור או חלוץ, לא בבית ולא מחוצה לו ! חונכתי לאהוב את הארץ, להכיר אותה באמצעות טיולי מורשת וידיעת הארץ ושיעורי חקלאות. חונכתי להכיר את התנ"ך שכילד או נער נחשב בעיני כהיסטוריה של עם ישראל. מה רע ? רק כשהתגייסתי אמרו לי , שמע חבר פה זה לא קייטנה. קראו לך כדי ללמד אותך להגן על אמא שלך ואבא שלך. לא אידאל לגבורה אלא מוטיבציה קיומית בלי "שטיקים". זה הכל.

באותה מידה חינכו אותי להיות אדם ישר והגון וכאשר העתקתי במבחן אמרו לי שזו רמייה פסולה, כלומר אותה מידה של השקעה בחינוך לתרבות, כך גם לאהבת הארץ ודת . ליבוביץ הגזים מאד בכנותו את החינוך להגנה על המולדת בשם 'ערך זול מאד' רק בגלל שהיו ויש מנוולים שהיו גם עטורי גבורה, וכי לא היו בימיו מנוולים דתיים, פוליטקאיים מנוולים, סופרים ומוסיקאיים מנוולים ? ואיך אפשר בכלל לחנך לאהבת הארץ ולמוטיבציה להגנתה ולא להתחמקות באופן כזה שלא יהיה מוגזם מדי, על גבול ה"גבורה הזולה" ? מהו סרגל המדידה שעל המחנך לנקוט ? האם נוכל לומר על כל אלה שמחרפים נפשם בעזה ולא הולכים לקב"ן כדשי להוציא פרופיל בכ"ת שהם בעלי ערכים זולים ?

אני מבקש מליבוביץ, שידע לנסח, לומר את הדברים מחדש - והפעם ביתר רגישות.
 

u r i el

New member
לפעמים אני

ציני.


בטח מכעיס !
 
למעלה