לשם שינוי דבר אחר - מפרשת השבוע.

u r i el

New member
לשם שינוי דבר אחר - מפרשת השבוע.

כידוע לרבים מהגולשים קיימת בידנו מסורת ׳בעלי המסורה׳ שהודות לה מנוקדים ומפוסקים פסוקי המקרא. לטעמי המקרא, שהם אותם סימנים שמעל ומתחת למילה, תפקידים אחדים. תפקיד מרכזי אחד ידוע היא חלוקת כל פסוק בן 3 מילים ויותר לשני חלקים ראשיים, אח״כ באות חלוקות משניות נוספות והכל על פי קביעתם של בעלי המסורה. לטעמי המקרא יש בן היתר גם תפקיד פרשני וע״י ניתוח מיקומם ובחירתם של הטעמים ניתן להציץ לתוך עולמם הפרשני של בעלי המסורה. להלן פסוק ידוע ומוכר מפרשת השבוע. אביא אותו להלן ללא טעמי המקרא. נסו לחלק אותו על פי הבנתכם לשני חלקיו העיקריים. בנוסף - תנו דעתכם לכך שניתן גם לחלקו אחרת, אני למשל מצאתי 3 אפשרויות כאלה לחלוקת הפסוק לשני חלקיו הראשיים. לאחר שנימקתם לעצמכם את החלוקה בה בחרתם, בדקו במקור והשוו. האם החלוקה שלכם תואמת את החלוקה של בעלי המסורה ? האם תוכלו לנמק מה הפרשנות העולה מקביעתם של בעלי המסורה ?והרי הפסוק ללא טעמים :ויעקב נתן לעשו לחם ונזיד עדשים ויאכל וישת ויקם וילך ויבז עשו את הבכרה ( בר׳ כה לד )נ.ב.1. הבאתי את הפסוק ללא ניקוד מאחר שליודעי דבר מאפשר הניקוד לחשוף את החלוקה של בעלי המסורה.2. שמוו של הטעם המחלק את הפסוק לשני חלקיו - אתנח או אתנחתא וצורתו קשת שמעליה קוץ והוא מסומן מתחת למילה.
 

iricky

New member
אם אנו עומדים

על חלוקה לשני חלקים אזי מבחינה תחבירית יש כאן משפט מחובר משני משפטים שלכל אחד מהם נושא שונה. ברור שנושאו של הראשון הוא יעקב ונושאו של השני הוא עשו, וברור שהנושא מתחלף מיעקב לעשו במילים ויאכל וישת. לפי זה חלוקה אפשרית אחת היא שעד למילה עדשים חלק ראשון, ולאחריה חלק שני.
ברם, אין זה מובן מאליו מיהו נושאם של הפעלים "ויקם וילך". יתכן שזה עדיין עשו, אבל יתכן שהנושא חוזר שוב ליעקב, ולאחר מכן שוב חוזר הנושא לעשו ב"ויבז עשו את הבכורה". ההגיון שמאחרי האפשרות השניה הוא גם תחבירי וגם פסיכולוגי. אם הנושא נשאר עשו, הרי שיש ייתור בחזרה על התיבה "עשו" בסיפא, ומקובל שאין בתורה ייתורים סתם. הטעם הפסיכולוגי הוא שעשו חיכה שיעקב ילך כיון שלא רצה לגלות בנוכחותו שהוא בז לבכורה.
יש להניח שהאזכור השני של הנושא "עשו" הוא הטעם לחלוקה של בעלי המסורה, ששמים אתנחתא מתחת לתיבה "וילך". ואפשר גם שהם ראו ב"ויבז עשו את הבכורה" את עיקר תוכנו של הפסוק, שהרי מזה התגלגלו המאורעות כפי שהתגלגלו, ולפיכך בחרו להעמידו כחלק נפרד.
 

u r i el

New member
כן. יפה מאד.

אני חושב שהשבת כהלכה ועל דבריך ניתן רק עוד להוסיף הערה פרשנית/סיפרותית, שהרי אילו באנו להמחיז את הסיטואציה הרי שהיינו יכולים להסתפק בשני שחקנים, יעקב ועשו. אולם התורה משמשת כאן גם בתפקיד של הבמאי, או הקריין והיא מספרת לנו מה שלא עולה בהכרח מסדרת הפעולות : ויאכל וישת ויקם וילך, היינו אין זה בהכרח כך שעשו בז לבכורה. משהו מעין זה מתפרש דווקא מדברי רש"י שלאורך כל דרכו הפרשנית כלפי עשו רואה בו רשע : ויבז עשו - " העיד הכתוב על רשעו שביזה עבודתו של מקום ".

האתנחתא דווקא במילה 'וילך' כאילו מחלקת את הפסוק כך שהחלק השני לא קשור לפעולה של עשו אלא לפרשנותו של המספר המקראי.
 
למעלה