לשנות את גישת החינוך...

לשנות את גישת החינוך...

חברות יקרות,
לפני 5 חודשים הצטרפה למשפחתינו סופגניה מתוקה וחייכנית

קטני (כבר בן 5) ציפה לה הרבה זמן ואוהב אותה מכל ה-

אבל.. השינויים במשפחה מעמידים אותי בפני אתגרי הורות חדשים ולא תמיד פשוטים.
כמעט בכל ערב אני מוצאת את עצמי סחוטה ועמוסה בספקות (במקרה הטוב)
או בייסורי מצפון (אחרי יום פחות טוב)..
ואני מרגישה שהגיע הזמן לרענון ושינוי.
אני רוצה לחזק את התקשורת והאמון בינינו, להדגיש אהבה ושמחה. לתמוך בצד הרגשי.

לא פעם הזכירו כאן גישת חינוך מקרבת או משהו כזה.
אשמח לשמוע מכן על גישות, דרכי התמודדות, ומקורות להעשרה בכיוון ...
תודה ויום טוב לכולן !!!
 
את יודעת, אין כמוך. איזו שאלה נפלאה:)

שאלה שבדרך כלל לא שואלים. החיים עושים את שלהם, כידוע.

אני גם שאלתי את עצמי כשהילד שלי היה בן שנה וחצי. (והיום בן שש עשרה וחצי)
חלמתי להיות אימא אחרת. ואני לא מדברת על אימא מהאגדות.

אבל ידעתי שאני רוצה אחרת.
וכשהבנתי - שיניתי לגמרי את הדרך.
ואותו החלום התגשם והפך למציאות.
ואני אימא אחרת.
אימא נהדרת:)
רוב הזמן כמובן.
ומפתיע אותי בכל פעם מחדש לראות - איך התנהלות נכונה מול ילד
נותנת תוצאות ואפילו מרחיקות לכת.

והדבר שעומד לנגד עיני יום יום - טעיתי. מחר אני מתקנת.
אין נקיפות מצפון יותר.
היתה לי ולבני תקופה קשה בבית הספר.
הייתי קמה בבוקר טעונה ומתוחה.
היו בקרים לא נעימים. גערתי והערתי לו ודווקא בבוקר.
לא אמרתי שלא בצדק. לפעמים כן ולפעמים לא.
הרי לא נטפלים לילד סתם.
ויום אחד הילד פנה אלי. הוא אמר שהמריבות איתי בבוקר גורמות לו
למועקה למשך כל היום - הקשבתי והפנמתי.
שמתי תומך זיכרון על המקרר. סיימלי כזה:)
וכשאני מכינה לו ולי קפה בבוקר - ומוציאה את החלב מהמקרר
אי אפשר לפספס את אותו המגנט מחייך אלי. מזכיר לי.
ואני אלופה:)
הפכתי את הבוקר לנעים.
כיף אצלנו לקום בבוקר.
 
תודה


נראה לי שבסופו של דבר האמהות היא מסע מאתגר
שדורש הרבה מחשבה ומודעות, ושעם הילדים הגדלים, גדלה וצומחת גם אמא..
הגעתי לנקודה שבה אני מרגישה שצריך לעצור רגע ולחשב מחדש,
וכאן השיחה עם אמהות אחרות תורמת המון.
נשמע מהדברים שאת כותבת בפורום, שיש בין בנך לבינך תקשורת פתוחה, נעימה וחיובית. זה כל כך חשוב, ונראה לי שגם די נדיר, ואני מקווה שגם כאן תצמח תקשורת טובה.
 
נחמד לקרוא! ואיך ביצעת את השינוי כשהוא היה בן שנה וחצי?

יש לי תאומים בני שנה וקצת.
אני מגלה שעכשיו עם הדעתנות החדשה שלהם, הגילויים שלהם והיכולות המתפתחות, אני נדרשת להוכיח סבלנות וסובלנות מסוג אחר לגמרי.
ואני לא תמיד עומדת בזה.
זה גם קשור לזה שהם שנים ואני אחת, אבל לדעתי יותר מזה קשור להרגל שרכשתי - לתקתק עניינים טכניים, ובדרך אני עלולה לא "לראות" את הרצונות שלהם.
זה לא ככה לרוב, אבל זה כן קורה מספיק פעמים שגורמים לי להרגיש בדיוק מה שכתבת, שאני רוצה להיות אמא אחרת.

אשמח לפירוט מעשי איך שינית גישה והתנהלות כשהוא עוד היה פיצפון.
 

katanchikit

New member
לשים לב למטרות

זה לא קל לראות צרכים של אחרים, וצריך לזכור שילדינו הם באמת אחרים. אנחנו שוכחים את זה לעתים ורואים בהם חלק מאיתנו, והם גם זה, אבל הם בעיקר עצמם. יש להם צרכים שמתנגשים לפעמים בצרכים שלנו, יש להם מטרות שלנו לפעמים נראות לא הגיוניות ("מה אתה משחק עכשיו עם ענף שמצאת על המדרכה כשאנחנו ממהרים להגיע בזמן לביה"ס?!" דוגמא טרייה מהיום...) אבל הם הגיוניות להם, ולפעמים אנחנו נביע עמדה שמתנגשת עם הצורך שלהם (עדיין צריך להגיע בזמן לביה"ס) אבל אפשר לעבוד על עצמנו לעשות את זה בדרך נעימה ולא בהאשמה (למשל: "חשוב לי כרגע שנגיע בזמן לביה"ס כי זה לא נעים לאחר ולפספס דברים מהשיעור, אבל איזה כיף זה לשחק עם ענפים! מבטיחה שנמצא זמן מתאים יותר לשחק בו") וזה דורש עבודה עצמית דווקא במקומות בהם אנחנו עייפים / לחוצים / חסרי שליטה. אבל זה בדיוק המקום בו אפשר הכי הרבה לשנות, כי כשחסר לנו משהו זה בדיוק המקום שאפשר להתמלא בו.
דבר חשוב שלמדתי עם גדילתו של הילד שלי היא שגישת החינוך משתנה בהתאם למטרה שלנו, ובהורות יש הרבה מאוד מטרות שלעתים תכופות מתנגשות זו בזו.
כשהמטרה שלי היא שילדי יגדל תוך שהוא לומד את ערכיי ומתאים עצמו לציפיותיי ממנו, אז הגישה שלי תהיה יותר דידקטית ומכתיבה. אבל אם המטרה שלי היא לגדל ילד כדי שיהיה הוא עצמו, כדי שיהיה שקשוב לצרכיו ולרצונותיו ויידע למצוא את הדברים שגורמים לו לאושר ולמימוש עצמי, אז גם הגישה גם תשתנה, והיא תהיה יותר מכילה וקשובה ופחות מכתיבה ושולטת.
שמתי לב שהרבה פעמים, בכל סיטואציה, יש להורים גם רצון להקשיב לילד ולעזור לו לממש את עצמו וגם רצון לתת לו מנסיוננו ומחוויותינו כדי ללמדו את ערכינו. כי העולם של היום הוא מקום של שפע, אבל הוא גם מקום מורכב מאוד שצריך לדעת להתמודד איתו.
אני אוהבת לשלב בין שתי הגישות, קשה לי כשאנשים נמצאים לגמרי על נקודת הקיצון של להכיל את הילד על כל רצונותיו (גם אם רצונו הוא לזרוק במבה על החבר שלו), וקשה לי כשאנשים נמצאים על נקודת הקיצון של לבקר את הילד על כל פיפס... בחיים אנחנו לא רק שמחים ומוכלים, אבל אנחנו גם צריכים את האנשים שיתמכו בנו ויהיו שם משענת עבורנו לא משנה מה. אז בעיניי חשוב וכדאי לשלב בין השניים. וכל אחד מוצא את נקודת האיזון שלו בעצמו. כי כל ילד הוא שונה. וכל הורה הוא שונה. אני חושבת שהעיקר הוא להיות קשובים לילד ולמה שעובר עליו, להיות חיוביים בשיח איתו ולכבד אותו כמו שאנחנו מכבדים עמיתים לעבודה או לקוחות (ואז חוזרים הביתה עייפים ולא מכבדים את הילדים שלנו - איזה הגיון יש בזה?) ואז כשאנחנו מציבים גבולות במקומות הנחוצים, הם מקבלים את זה. אבל גם לא להלקות את עצמנו אם כעסנו או שפטנו או ביקרנו, כי גם זו סוג של חוויה שאנחנו רוצים בצורה מבוקרת לאפשר לילד שלנו, הרי גם הוא יצטרך בחייו להתמודד עם שיפוטיות וביקורת.
כך ששני דברים בעצם מנחים אותי בדרך ההורות שלי:
1. לחשוב על המטרה - זה מאוד עוזר לי. מה המסר שאני מנסה להעביר לילד שלי עכשיו? מה אני רוצה שיבין מתוכן דבריי או מהדרך בה אני מדברת אליו?
ו-2: "הכל במידה". זה מוטו שמאוד שולט בהורות שלי, ואני משתדלת ליישם אותו בכלל בדרך חיי ולא רק בהורות, זו פשוט סגולה לחיים בריאים יותר
 

אמאנחל

Member
מנהל
אם עוד לא קראת

אני ממליצה על הספר "איך לדבר כך שהילדים יקשיבו ולהקשיב כך שהילדים ידברו" והספר "אחים ללא יריבות" של אותן המחברות.
 
למעלה