לתל אביב יש הרבה מאד מזל

אבישי ק

New member
לתל אביב יש הרבה מאד מזל

ת"א שרדה הרבה מאד תהפוכות עירוניות שיכלו בקלות להפוך אותה מעיר שוקקת למרכז כושל
אני מניח שזה בעיקר בגלל שהשגרירויות ועוד כמה מרכזים המשיכו להיות במרכז העיר גם כשהוא לא היה אטרקטיבי
אני שומע תלונות רבות על הרכבת הקלה כתבה בYNET
אבל אני מאמין שת"א תשרוד גם את זה והרכבת תשנה לחלוטין את איך שאנחנו מסתכלים על המרחב האורבני
חבל שלת"א רבתי אין עריית גג שתנהל את האזור
אולי זה יתן פוש לכיוון הזה
 

yusufmon1

New member
הסיבה האמיתית לכך שת''א שרדה

הוא רשת הרחובות הצפוף והאינטנסיבי שלה שמאפשר עירוניות ואורבניות.
את זה אין ב-(כמעט) שום עיר אחרת בארץ.
לשגרירויות למיניהן אין שום קשר.
 

אבישי ק

New member
גם בהדר והעיר התחתית יש רשת רחובות צפוף

ובכל זאת זה לא שרד את מבחן הזמן
 

yusufmon1

New member
אי אפשר להשוות

את הדר והעיר התחתית - שתי שכונות קטנות יחסית בחיפה - לת''א של תכנית גדס בצפון עד פלורנטין בדרום.
 

אבישי ק

New member
עד לפני 20 שנה הדר והעירה היו רוב חיפה

לפני 20 שנה השכונות הרחוקות יותר התחילו להתפתח מאד
לא היה עוגן כלכלי לעיר התחתית ולהדר שיחזיקו אותן חיות
בניגוד לת"א

 

amit1270

New member
מצחיק שאתה מדבר על "עוגן כלכלי" ושוכח את הנמל...

אבל אתה צודק. חיפה התפתחה החוצה באופן בלתי מבוקר, עם הוצאת התעסוקה והמסחר אל שולי העיר. זה קרה גם בירושלים, אם כי בצורה קצת פחות הרסנית, וגם שם מרכז העיר דעך ואיבד את מרכזיותו, אבל לא באופן מוחלט, כי בירושלים נבנה רק קניון גדול אחד ולא הייתה השתוללות. בירושלים נבנתה רכבת קלה ורחובות רבים הוסבו למדרחובים ששיפרו מאוד את חוויית הקנייה והבילוי במרכז העיר, שחווה צמיחה מחודשת, אם כי באוריינטציה יותר תיירותית.
&nbsp
אבל מכיוון שהנושא של השרשור הוא תל אביב, אסור לשכוח שגם היא שקעה בשנות ה-70 וכולם ברחו ממנה. כמה דברים הצילו את העיר, וביניהם: הרקמה העירונית הבריאה שמאפשרת עירוב שימושים (בין היתר העובדה שמרבית מוסדות התרבות הם חלק מהרקמה ולא ממוקמים במתחמים מרוחקים ומבודדים כמו מוזיאון ישראל בירושלים); העובדה שלא נמצא מרכז עסקים חלופי בישראל ורוב הכלכלה הישראלית המשיכה להתנהל מתל אביב; כמו כן בסוף שנות ה-80 ראש העיר צ'יץ' קידם את תדמית ה"עיר ללא הפסקה" שהייתה לנבואה שהגשימה את עצמה ומשכה צעירים רבים אל העיר. המדיניות כללה גם הטבות לאמנים שבחרו לגור במרכז תל אביב (קשה להאמין שהיה צריך להעניק להם הטבות! אבל אנשים נוטים לשכוח שעד שנות ה-80 כולם ברחו מתל אביב, או לפחות ממרכזה).
 

אבישי ק

New member
ככה זה כשיש ראש עיר טוב שמשנה את העיר

זה בעיה בהרבה ערים בעולם
יש להם תקופת פריחה ואז דועכים
לא ידעתי שת"א שקעה בשנות ה70
אני יודע שניו יורק כמעט ופשטה את הרגל בסוף שנות ה80
בכל מקרה
הקמת הרכבת התחתית/ קלה תזור לעיר להמשיך לצמוח למרות הפחד של הפרוור
וכמו שרשמתי היה לה המון מזל
 

amit1270

New member
אבל לפני כמה ימים כתבת שראש עיר לא יכול לשנות הרבה

תחליט...
 

אבישי ק

New member
נכון, וציינתי שרק לראשי ערים מסוימות יש את היכולת להשפיע

ברוב המקרים לראש העיר אין הרבה השפעה
ראש עיר טוב יודע איך גם באפשרויות המוגבלות שלו הוא יכול להשפיע לחיוב על העיר
בכל מקרה המדינה מנצחת בקרב של ראש עיר מול המדינה
אני אתן דוגמא ממש עכשיווית
בביאליק בקידום של העירייה מקימים שכונה חדשה, הפרסומים היו שכמות מסויימת של הדירות ימכרו במחירים נמוכים כדי למשוך צעירים לעיר המזדקנת.
משרד השיכון דרש מיד להוריד את הפרסומים ולמכור את הדירות במחיר המקסימאלי. אכן הורידו את השלטים והמחירים הועלו.
 

amit1270

New member
לא יודע מה פירוש "ברוב המקרים"

ראש עיר חכם יודע את מגבלות הכוח שלו ויודע איפה הוא יכול להשפיע ואיפה לא. גם דברים "קטנים" ולא חשובים לכאורה יכולים להביא לשינויים גדולים (דוגמה מצוינת כאן, ויש גם בארץ ראשי עיר שהצליחו לשנות בעזרת פעולות "תדמיתיות"). לעומת זאת, גישה של "ראש בקיר" וחוסר הבנה של המבנה הריכוזי הישראלי מביאה לרוב לתסכול ולתוצאות לא רצויות. החוכמה היא לדעת איך לנתב את מדיניות העירייה בכלים ה"מותרים" כדי להשיג בסופו של דבר שינויים חיוביים, וזה אפשרי בהחלט, והאמירה שלך כאילו לראש עירייה אין יכולת השפעה רבה (או בכלל) היא פשוט לא נכונה. זה לא "ערים מסוימות" שזכו בלוטו או משהו כזה, אלה ראשי עיר שיודעים את מגבלות הכוח שלהם ויודעים לנצל את מה שיש להם (ויש להם).
 

ש מים

New member
לא מסכים. לא בהכרח...

אין להתעלם משיקולים נוספים:
  1. היסטוריה - "העיר העיברית הראשונה" - שבזכותה מוקמו בעיר הפונקציות המוסדיות והכלכליות הראשונות (והגדולות) של הישוב העיברי החדש (והיצרני...) בארץ ישראל.
  2. גאוגרפיה - שכוללת: טופוגרפיה נוחה, מיקום משמעותי ביותר (בין היתר: סמוך לנמל המרכזי דאז - נמל יפו - שהיווה שער כניסה מרכזי לנוסעים וכן לסחורות, סמוך לצומת צירי תנועה מרכזיים), אקלים נוח, קרקע נוחה לבינוי (ולא לשכוח את הימצאות המשאב העיקרי לבניה - החול...).
  3. רק א"כ החלה העירוניות...
 

ש מים

New member
אוקי...

"תל אביב זכתה לכינוי "העיר העברית הראשונה" מכיוון שהייתה המיזם היהודי הראשון לבניית עיר בארץ ישראל בתקופת שיבת ציון המודרנית. היה זה מיזם חדשני של ציבור מאורגן, שחלקו אנשי היישוב הישן וחלקו אנשי היישוב החדש בשיתוף עם מוסד ציוני בראשית דרכו - קרן קיימת לישראל. המטרה המוצהרת הייתה להקים עיר עברית לצד יפו הערבית, אך בתוך כארבעה עשורים צמחה תל אביב לכרך שהיה גדול פי כמה מיפו. רשויות המנדט הבריטי העניקו לתל אביב מעמד של עיר בינואר 1934"
 
למעלה