לתקן את העולם: חומריו האפלים והקבלה

האבק

New member
לתקן את העולם: חומריו האפלים והקבלה

על מה מדובר בטרילוגיית 'חומריו האפלים' של פיליפ פולמן? קשה לענות על השאלה הזו, בגלל אורכה ומורכבותה של הסדרה, והשאפתנות שלה לבטל הרבה נושאים גדולים כמו טבעה של האהבה, התבגרות, היקום הפיסיקלי ותפקיד הדת בעולם. הטיפול של הסדרה בדת היה שנוי במחלוקת, במיוחד השאלה האם זו יצירה אנטי-כנסייתית-נוצרית. מספר פעמים הוזכרו ההקבלות בין היהדות והתרבות המיסטית שלה – "הקבלה" ל'חומריו האפלים. הן ב'חומריו האפלים' והן בקבלה, המלאך הקרוב ביותר לאלוהים נקרא מטטרון, לדוגמא. חוץ מהדמות המשותפת הזו, ב'חומריו האפלים' יש כל כך הרבה נושאים מושאלים מהקבלה שאני חושב שאפילו הבנה בסיסית של הקבלה תביא להבנה של הסדרה עצמה, והבנה של "משמעותה". הצורה הפופולארית של הקבלה פותחה ע"י בית הספר מהמאה ה-16 של הרב אייזיק לוריה, שאת עבודותיו קרא פולמן*. מצאתי פסקה טובה שמתמצתת את הקבלה של לוריה במאמר של הרב פיליפ בנטלי שהתפרסם באינטרנט. בפסקה מתאר בנטלי את יצירת העולם ע"י האינסוף: "הקבלה מורה כי האינסוף(=אחד מתארי האל בקבלה) נסוג ויצר מקום שבו לא היה ריק, וכך נוצר החלל-זמן. בתוך החלל-זמן, האינסוף הציג עשרה ספירות ויצר כלים להחזיקם. קרתה תאונה קוסמית והכלים נופצו, וכך האור שבהם נתערב עם החומר מהם נעשו הכלים. החומר הזה יצר קונכיות סביב גיצי האור והחביא אותם מהבורא. " כמו בבראשית, גם בקבלה יש מקורות אור (הספירות) וחומר מוצק (הכלים) בתהליך בריאת העולם. בנוסף, יש גם תאונה מצערת; עם זאת, להבדיל מהפיתוי של אדם וחוה, בקבלה האירוע היה פיסיקלי. תמצות הקבלה של בנטלי מסתיים עם הסבר על יצירת בני האנוש ומטרתם: "על מנת להשיב את הגיצים האלה למקורם, נוצר יצור בעל רצון חופשי - בני אדם. רצון חופשי הוא פרדוקס, כמו שציין רבי עקיבא: 'הכול צפוי והרשות נתונה'. העולם הגשמי נוצר כדי שבני אדם ישמשו כשותפיו של הבורא במלאכה הקרויה 'תיקון עולם'." ההקבלות בין סיפור הקבלה לבין עלילת 'חומריו האפלים' מאד חזקות. קיים הדמיון בין הספירות והאבק ב'חומריו', שברגע שהוא נראה (בעולם המתים ודרך משקפת הענבר), נראה כניצוצות של אור. ישנו הצורך לאסוף מחדש את הספירות שנשפכו מהכלים השבורים, ממש כמו שב'חומריו' עתיד העולם תלוי בחזרת האבק לעולם, ומניעת בריחתו דרך חתכים בחלל-זמן כמו אלה שנעשו ע"י הסכין. ההסבר של הקבלה כיצד בני אנוש עם רצון חופשי נוצרו על מנת להחזיר את הספירות מקביל לחיבור ב'חומריו האפלים' בין האבק לרצון החופשי, או המודעות. לדוגמא, ב'חומריו' מסופר סיפור התפתחות המודעות האנושית לפני אלפי שנים דרך מפגש עם האבק. קיימת הנבואה על ליירה שתהיה חוה הבאה, ובידה תהיה האפשרות להציל את העולם או להשמידו, תלוי עד כמה היא תשתמש ברצונה החופשי. אפשר אפילו לנחש כי ליירה 'נוצרה' לתפקיד הזה. יותר בכלליות, דרך סדרת 'חומריו האפלים' מעביר פולמן את תפקידו החיוני של הרצון החופשי, ואת עליונותו על הסמכות והאמונה העיוורת, ואפילו קרא לדמות המלווה של ליירה – ויל (באנגלית Will = רצון). פולמן מסכם את 'חומריו האפלים' בקריאה לליירה וויל, ובמשתמע לכל האנושות, לבנות עולם טוב יותר ("רפובליקת השמיים") באמצעות מעשים טובים וחמלה; זהו בדיוק העיקרון המודרני של "תיקון עולם". בכך פולמן קורא לפעולה חברתית. אפשר לראות את הקריאה כמושפעת מהיהדות, הנצרות, או דתות אחרות, תלוי בהשקפה הדתית, או, כפי שפולמן אולי יעדיף, כמושפעת מהומניזם חילוני. יהא המקור אשר יהיה, ובניגוד לאנשים רבים הרואים את 'חומריו האפלים' באופן בסיסי כביקורת על הדת, אני מחשיב את הקריאה הזו "לתקן את העולם" כדבר המהותי והמרכזיים שהספרים מלמדים. * פגשתי את פולמן לפני מספר שנים באירוע חתימת ספרים, ושאלתי אותו האם זה יתכן אם קרא לליירה על שמו של הרב לוריה, והוא אמר שזה אפשרי. [המאמר מתורגם באישור, ומפורסם גם באתר 'חומריו האפלים' - Hdm.co.il]
 
המסר הזה נראה לי קצת פשטני.

אם כי לא בלתי הגיוני, כמובן. אני מעדיפה לקרוא את הסדרה כביקורת על הדת הממוסדת, ולא כקריאה לתיקון העולם על ידי עשיית מעשים טובים, שזה משהו שמתאים יותר לק"ס לואיס להגיד מאשר לפולמן. דבר שני - אני לא אוהבת את כל ההתעסקות המודרנית בקבלה, סטייל מדונה. קבלה זה עניין רציני, ולא איזה חרטוט ניו אייג'י על ספירות וכלים שבורים. גם ההתעסקות בזה נראית לי פשטנית ושטחית. אם כי סביר להניח שאם לפולמן יש איזשהו ידע על קבלה, זה מה שהרב ברג ודומיו מפיצים.
 

האבק

New member
אוקי..

אני לא לגמרי מסכים איתך. המסר עצמו אומנם פשטני, אבל הדרך בה פולמן מעביר אותו לא דומה בכלל לדרך שבה לואיס היה מעביר אותו. בעוד שלואיס היה כותב שאסלן מקים ממלכה חדשה שבה כולם עושים מעשים טובים ואז יהיה כיף שם, פולמן מקריב דמויות בשביל זה (קולטר ועזריאל שמתו למען הבת שלהם ולמען הרפובליקה) ומכניס את זה ברמזים כל כך קטנים שצריך לקרוא את הסדרה מספר פעמים כדי להבין אותם. אני לא אומר שהמסר היחיד בסדרה הוא קריאה לתיקון עולם. אני עדיין בדעה שפולמן מעביר פה ביקורת נוקבת מאד על הדת הממוסדת והאמונה העיוורת בסמכות כלשהי. אבל במקביל יש פה גם ביקורת על החברה האנושית עצמה - דבר שמאד מתאים לפולמן. בקשר לקבלה - גם אני לא אוהב את ההמולה שעשו מסביב לקבלה אחרי שמדונה התחילה עם זה, וזה בהחלט עניין רציני. אבל אני חושב שזה הגיוני מאד שפולמן עסק קצת בקבלה - אפילו סתם מטעמי מחקר. זה ידוע שפולמן קורא הרבה חומרים דתיים כמו גן העדן האבוד של מילטון ונרניה ואני בטוח שעוד הרבה. אז יכול להיות שהוא גם קרא קצת מהקבלה, אפילו רק את הבסיס. אני עצמי לא מבין כלום מהקבלה, ונעזרתי בחבר בתרגום הציטוטים של הרב בנטלי עם כל המושגים הקבליסטיים הללו.
 

Undomiel

New member
טוב, אז...

קודם כל תודה על תרגום המאמר. אני נהניתי מאוד לקרוא, הוא מעניין בהצגת הרעיון בגדול וההקבלה בין הסיפור לקבלה. אני באופן אישי, שקראתי את הטרילוגיה פשוט נמשכתי לסיפור עצמו, בלי להיכנס לכל המורכבויות למיניהן שמסתתרות מאחורי המילים. פולמן מרתק באופי הכתיבה שלו ואני באמת נהניתי מכל דף בספרים. אחרי שסיימתי לקרוא, המוח שלי התחיל לעבוד שעות נוספות והתחלתי להתעמק בכל התיאוריות האפשריות והרעיונות שמובאות בטרילוגיה. מה שאני מנסה להגיד זה שאפשר לקבל את הסיפור כמו שהוא בלי לנסות להבין מה פולמן רצה להציג בפנינו ובלי להכנס לשאלות מעמיקות. אבל אם כבר נכנסים עמוק יותר אז הכל פתוח, לפי דעתי...ואם כותב המאמר הנ"ל רואה בסיפור מסר של תיקון העולם אז זה מתקבל ! ואי-אפשר לדעת מה פולמן באמת ניסה להגיד אבל מה שבטוח זה שהוא גרם לנו לא להפסיק לחשוב....
 

האבק

New member
וזה מה שיפה בטרילוגיה הזו ../images/Emo13.gif

שיש כל כך הרבה אפשרויות שונות של מסרים ודעות, ופולמן הוא כזה בן אדם מיוחד שפשוט אין סוף למה שאפשר לחשוב ולכתוב על הטרילוגיה. אגב, לפי כמה שעות רק גיליתי שגם מילטון, שכתב את "גן העדן האבוד" (היצירה המשפיעה ביותר על 'חומריו האפלים') קרא את הקבלה והושפע ממנה רבות. אז אם מילטון קרא והושפע מהקבלה, וגם פולמן קרא את הקבלה (ויתכן שגם הושפע ממנה) = סביר להניח שיש משהו מהקבלה גם בסדרה עצמה
 

Enderverser

New member
../images/Emo32.gif דת והוליווד

כמו שבטח כולכם קראתם, כריס וויץ, שחזר לביים את הסרט, נוקט בגישה מאוד שמרנית בקשר לעלילה- מה שפוגע במישהו, נשאר בחוץ. והכוונה היא כמובן למסרים אתאיסטים או אנטי-תאיסטים. ונשאלת השאלה- איך יראה הספר ללא המוטיבים המרכזיים שלו? ליירה עוברת את מסעה בשביל... בשביל מה? בשביל למצוא את רוג'ר ולחזור הביתה כמו ילדה טובה, וללכת כל יום ראשון לכנסייה? לדעתי, דווקא היום, כאשר סרטים מופצים ברבים וזוכים לחשיפה גדולה כל כך, דווקא בגלל זה יש לנצל את המדיה ולהעביר את מה שיש לכותב הסרט (או הספר) לומר לעולם. אם יש לנו במה ויש מיקרופון, צריך שיהיה גם מה לומר. ולא חסרים סרטים שאין להם מה לומר. וחוץ מזה, אם ספרי מיינסטרים מובהקים כגון צופן דה-וינצ'י עולים למסכים כאשר הם מכריזים מלחמה זו או אחרת על הדת, למה שספרים כמו ספריו של פולמן, שנכתבו לפי אמונותיו של המחבר, יעובדו לסרט ילדים תמים ונוצרי? כבר ראינו איזה ליטוש עבר סי אס לואיס בדרכו לאור הזרקורים. אולי זה הכניס כסף לקופתו ולקופת בעלי הזכויות שלו, אך זה הרחיק מעריצים אדוקים. בואו נקווה שפולמן ישמור לעצמו את הזכות על הספרים, ולא יפנה לצד האפל של נרניה.
 

סֵג

New member
הקטע הוא שחומריו האפלים לא ממש

הלך נגד אלוהים.. אלא נגד דימוי מסויים שלו. בגלל זה אם באמת יסרסו את המסר בסרט זה יוכיח את ההפך מהמסר העיקרי של הספר, אם באמת יש כזה בו. זה כמו הפרק ההוא בסאות'פארק עם מוחמד..
 

האבק

New member
אני חושב שעיקר זעמה של הכנסייה

הולך דווקא על הצורה שבה היא מוצגת בספרים, ופחות להתייחסות של ה"סמכות" - שאף פעם לא אמרו שמפורש שהוא אלוהים (למרות שזה ברור שהוא כן).
 
אני מסכימה שחבל מאוד יהיה אם

הסרט יעוקר ממסריו הלא-הולכים-בתלם. נראה שהכנסיה מתעצבנת מכל סרט שנוגע אליה - הפסיון של מל גיבסון, צופן דה וינצ'י ועכשיו חומריו האפלים. במקום להבין שכל ויכוח הוא פתחון פה עבורה לשטוח את משנתה והצד שלה, היא מתעצבנת. לא פלא שפולמן התעצבן.
 

סֵג

New member
הם שמרנים עד הסוף

לא נראה לי שמישהו בותיקן זוכר על מה הוא שומר כבר..
 
למעלה