לפני כמה חודשים עשיתי טיול באנגליה והתמקדתי בלונדון. אמנם יש לעיר אחת ממערכות הרכבת התחתית בין הטובות והמוכרות בעולם, הן בשל כיסוי של הרשת, והן בשל התדירות שלה (ממוצע של 2 דקות המתנה לרכבת). שלא קיימת בערים אחרות בעולם. למרות זאת יש כמה בעיות עם מערכת התח"צ שם שמקשים אליה להפוך למושלמת ("צרות של עשירים" אבל בכל זאת).
1. חוסר נגישות: הייתי מצפה מרשות מטרופולינית מתקדמת ועשירה שתמצא פתרונות לתחנות המיושנות ולפערים שיש בין הרכבות לרציפים שמקשים עד בלתי מאפשרים לבעלי מוגבלויות להשתמש ברכבת התחתית. ניתן אולי לפתוח גשרונים מתוך הרכבות שיאפשרו לבעלי מוגבלויות לעלות על הרכבות איפה שיש פערים ברציפים.
2. חוסר בנתצ"ים בולט בעיקר בווסטמיניסטר: אמנם תדירות האוטובוסים מאוד גבוהה, אבל במקומות רבים אין נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית. שלא נדבר על העדפה ברמזורים. כך שגם שם אוטובוסים נתקעים בפקקים.
3. הצי של האוטובוסים מיושן. זאת נקודה שבה דווקא יש לישראל יתרון. נראה שמאז שהייתי שם ב-2007 הצי של האוטובוסים לא השתנה (קצת. המפרקיות שהיו שם אז לא קיימות היום). אין שילוט אלקטרוני על האוטובוסים, אין מערכת כריזה, וכמובן אין שימוש באוטובוסים חשמליים. שזה מאוד מאכזב ממדינה מערב אירופאית.
4. מעברים ארוכים בין קווים ברכבת התחתית: ברוב המערכות בעולם אתה הולך הרבה פחות במעבר בין קווים. שם אתה נדרש לעיתים קרובות להליכות של מאות מטרים כדי לעבור בין קו אחד לקו אחר. מה שמביא לבזבוז זמן וכמובן בעייתי לבעלי מוגבלויות.
5. תחנת ווטרלו: חשבתם שלצאת מהרציפים במרכזית החדשה לרחוב זה סיוט? בתחנת ווטרלו לך תמצא את היציאה לכיוון גשר ווסטמיניסטר.
6. עלייה מכל דלתות: גם כאן לישראל יש יתרון וכמובן לשאר מערב אירופה. לא מבין למה עדיין באנגליה (לא רק ב-TFL) מתעקשים על עלייה מהדלת הקדמית בלבד. מה הבעיה שלהם לשים עמדות כרטוס על כל הדלתות.
7. בניגוד לרכבת התחתית רוב הנוסעים באוטובוסים הם האוכלוסייה החלשה: קשישים, נשים ומיעוטים אחרים. מה לעשות שיש קישורים שאי אפשר לעשות עם רכבת תחתית. כמו נסיעה משכונה א' לשכונה ב'. שסמוכות יחסית (אך לא להליכה). כאן המערכת האוטובוסים תדירה יחסית, אך נסיעה בה איטית יחסית לאופציה אחרות. בין היתר בגלל הסיבות שמניתי. וכמובן כלים דו קומתיים, הם אחלה כאטרקציה תיירותית. לנסיעות עירוניות שגרתיות וקצרות יחסית הכלים האלו פשוט לא מתאימים. רק העלייה והירידה במדרגות כשהנהג דופק ברקסים לאור השימוש העירוני, מראה שזה לא בטיחותי כל כך.
עוד נקודה שלא קשורה לתחבורה ציבורית אבל יש לציין אותה. במושגים מערב אירופאים העיר עוינת לרוכבי אופניים. הן בכמות השבילים והן בסבלנות הנהגים אליהם.
1. חוסר נגישות: הייתי מצפה מרשות מטרופולינית מתקדמת ועשירה שתמצא פתרונות לתחנות המיושנות ולפערים שיש בין הרכבות לרציפים שמקשים עד בלתי מאפשרים לבעלי מוגבלויות להשתמש ברכבת התחתית. ניתן אולי לפתוח גשרונים מתוך הרכבות שיאפשרו לבעלי מוגבלויות לעלות על הרכבות איפה שיש פערים ברציפים.
2. חוסר בנתצ"ים בולט בעיקר בווסטמיניסטר: אמנם תדירות האוטובוסים מאוד גבוהה, אבל במקומות רבים אין נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית. שלא נדבר על העדפה ברמזורים. כך שגם שם אוטובוסים נתקעים בפקקים.
3. הצי של האוטובוסים מיושן. זאת נקודה שבה דווקא יש לישראל יתרון. נראה שמאז שהייתי שם ב-2007 הצי של האוטובוסים לא השתנה (קצת. המפרקיות שהיו שם אז לא קיימות היום). אין שילוט אלקטרוני על האוטובוסים, אין מערכת כריזה, וכמובן אין שימוש באוטובוסים חשמליים. שזה מאוד מאכזב ממדינה מערב אירופאית.
4. מעברים ארוכים בין קווים ברכבת התחתית: ברוב המערכות בעולם אתה הולך הרבה פחות במעבר בין קווים. שם אתה נדרש לעיתים קרובות להליכות של מאות מטרים כדי לעבור בין קו אחד לקו אחר. מה שמביא לבזבוז זמן וכמובן בעייתי לבעלי מוגבלויות.
5. תחנת ווטרלו: חשבתם שלצאת מהרציפים במרכזית החדשה לרחוב זה סיוט? בתחנת ווטרלו לך תמצא את היציאה לכיוון גשר ווסטמיניסטר.
6. עלייה מכל דלתות: גם כאן לישראל יש יתרון וכמובן לשאר מערב אירופה. לא מבין למה עדיין באנגליה (לא רק ב-TFL) מתעקשים על עלייה מהדלת הקדמית בלבד. מה הבעיה שלהם לשים עמדות כרטוס על כל הדלתות.
7. בניגוד לרכבת התחתית רוב הנוסעים באוטובוסים הם האוכלוסייה החלשה: קשישים, נשים ומיעוטים אחרים. מה לעשות שיש קישורים שאי אפשר לעשות עם רכבת תחתית. כמו נסיעה משכונה א' לשכונה ב'. שסמוכות יחסית (אך לא להליכה). כאן המערכת האוטובוסים תדירה יחסית, אך נסיעה בה איטית יחסית לאופציה אחרות. בין היתר בגלל הסיבות שמניתי. וכמובן כלים דו קומתיים, הם אחלה כאטרקציה תיירותית. לנסיעות עירוניות שגרתיות וקצרות יחסית הכלים האלו פשוט לא מתאימים. רק העלייה והירידה במדרגות כשהנהג דופק ברקסים לאור השימוש העירוני, מראה שזה לא בטיחותי כל כך.
עוד נקודה שלא קשורה לתחבורה ציבורית אבל יש לציין אותה. במושגים מערב אירופאים העיר עוינת לרוכבי אופניים. הן בכמות השבילים והן בסבלנות הנהגים אליהם.