מאור כשדים לכנען, דרך חרן

יוסי ר1

Active member
מאור כשדים לכנען, דרך חרן

לחברים שלום. אנו מורגלים לחשוב כי מסעו של אברהם לכנען הוא תוצאה של הצו האלוקי "לך לך מארצך וממולדתך...". עם זאת, בסוף פרשת נח, אנו קוראים כי "ויקח תרח את אברם בנו ואת לוט בן הרן בן בנו ואת שרי כלתו אשת אברם בנו, ויצאו איתם מאור כשדים ללכת ארצה כנען, ויבאו עד חרן וישבו שם". שאלתי היא, האם יש למישהו רעיון מה קפץ פתאום לתרח הרעיון לקחת את המשפחה מאור כשדים וללכת מעבר להרי החושך, מה היה לו רע באור כשדים? ומדוע באמצע הדרך הוא התחרת והתיישב בחרן, ורק לאחר שהקב"ה ציווה את אברהם, היגיע לסיומו המסע?
 

mgb

New member
תרח..

בס"ד ליוסי, שבוע טוב! ראיתי שהנצי"ב זצ"ל נדרש לקושי זה! מצו"ב פירושו..
 

שיבולית

New member
קראתי השבת רעיון נחמד-

לפיו הקול "לך לך" לא כוון דווקא נגד אברהם, אלא כלפי האנושות כולה, אלא שאברהם אבינו הוא היחיד ששמע את הצו האלוקי ופעל לפיו. הוא שמע את הקול כקורא לו עד כדי כך שהוא ראה בזה ציווי אישי... מצטערת שאני לא יכולה כרגע לעזור להביא גאולה לעולם באמירת דברים בשם אומרם - אני פשוט לא זוכרת איפה קראתי את זה...
 

shukfr

New member
ובכן

אברהם הוא עברי - כלומר מבני עבר מבני שם שישב בארץ ישראל. הכנענים הגיעו לארץ (ממערב) ונישלו ממנה את השמים - העברים (ראה פירוש אבן עזרא לפסןק "והכנעני אז בארץ") ואלו נמלטו מזרחה לאור (כשדים). אלא ששם לא היה להם טוב (גם את הרן הכשדים הרגו בכבשן האש) ככיסים של אמונה מונותיאסטית והם נרדפו. לכם יצאה המשפחה למקום אחר - חרן, מערבה, לכיוון מולדתם הישנה, אלא שבחרן הם נעצרו, שם לא רדפו אותם והם החליטו להשתקע (מוכר, לא?). אז ניתן לאברהם הציווי להמשיך במסע. בני משפחתו נטמעו בסביבה האלילית ורק הוא נשאר עברי אמיתי לא רק גנטית אלא אמונית(כל העולם בעסר אחד והוא...).
 

masorti

New member
הכנענים הגיעו לארץ ממערב? ../images/Emo2.gif

לא רק שהמדע כופר בכך, אלא שגם התורה טוענת את ההיפך. כנען הוא מצאצאי חם (שהשתלטו על השטח מלבנון ועד אפריקה), ואילו את ארצות המערב (הים האגאי ואירופה) קיבלו צאצאי יפת.
 

יוסי ר1

Active member
מאור כשדים לכנען 2

לעונים שלום. שילוב של תשובותיכם עזר לי להבין חלק מהקושי. על פי פירוש החזקוני (ר' חזקיה בן חנוך), תרח היה הראשון שיצא לגאול את ארץ ישראל השלמה משלטון הנכרים, כלשונו: "כי היה מזרעו של שם ולהם ניתנה הארץ למורשה כדכתיב 'ברוך ה' א-להי שם ויהי כנען עבד למו". לא היה ברור לי על מה קפץ פתאום תרח לשיטת החזקוני לצאת ולהילחם על זכותו על ארץ זו, במיוחד כשהכתוב מספר על קבוצה קטנה מאד. האם הוא ציפה לנס , שיאפשר לו לכבוש ארץ שלמה , מיושבת בשבטים לא "פריירים", כשהוא משפחה קטנה? ואם כן, מדוע נשאר בחרן? ההסבר של נדודים על רקע של מלחמה, בריחה בשל אמונה או בשל סכסוכי נקמת דם נראה לי מאד סביר, ומסביר , לפחות בחלקו את ההחלטה לעקור ממקום מוכר וטוב, וגם לקבוע יעד מרוחק מאד, שבו הניחו כי יהיה להם טוב.
 

רוניטו

New member
ליוסי בדברי אגדה תמיד מערבבים את הז

מנים. אם תתייחס רק למקרא, ברור שתרח לא תכנן מלחמה, ואף לא אברהם, הבטחת הארץ הייתה עתידית.
 

יוסי ר1

Active member
הבטחת הארץ

לרוניטו שלום. במיקרה הספציפי הזה - טעית. לא מדובר שם על הבטחת הארץ, שבאמת נתנה לאברהם, אלא בקללה של נח לחם בנו ולכנען נכדו, שיהיו עבדים לשם ויפת, בעקבות הסיפור של שיכרונו של נח. תחולת הקללה היתה מאותו רגע והלאה!.
 
הנראה לענ"ד בבריחת אברהם מאור.

אברהם היה נרדף באור כשדים, ולכן נאלץ לצאת משם. בכנען היתה מרידה בכדרלעומר, ולכן סברו תרח ואברהם, שבכנען ימצאו מנוחה. בסופו של דבר כנראה שמצאו מנוחה כלשהי בחרן, ולכן ישבו בה. אף ה' אומר לאברהם "אנכי ה' אשר הוצאתיך מאור כשדים" ומהי אותה יציאה מיוחדת (השווה לסגנון יציאת מצרים), ובמיוחד שלא נצטווה ע"י ה' לצאת מאור כשדים? אלא שהיה אברהם נרדף באור, וניצל שם ע"י ה', וברח משם. כך נראה לענ"ד. הדברים מתישבים היטב בפשט, ומוסברים ע"י מסורות קדומות לגבי ארועי אברהם באור כשדים.
 

shushu10

New member
תרח ומשפחתו לא ברחו מפנ י נמרוד?

שהרי היה נמרוד מלך בבל לתקופה קצרה עד שיצא לאשור, והמושג גבור ציד לפני ה' מלמד שהוא העז פנים ומרד בה'. ושימו לב לדבר מעניין נוסף- בפרק י' תולדת בני נח נזכרים 3 בניו ונכדיו הרבים של נח. פרק יא' חלקו הראשון עוסק במגדל בבל ומיד בהמשכו יש חזרה מפורטת יותר על תולדת שם בלבד. אין פרוט חוזר על חם ויפת!
 

shushu10

New member
ותהי שרי עקרה אין לה ולד; ויקח ...

אולי בארץ כנען היה גניקולוג ידוע (או מלאך). ויותר ברצינות - התשובה כתובה לנו בפרק טו ,פס' ז' - אני ד' אשר הוצאתיך מאור כשדים לתת לך את הארץ הזאת לרשתה; תרח לא היה אמור לנחול את ארץ כנען, אך כאבי המשפחה היה מוטל עליו לצאת בכוון האמור ולהנחות את המשך הדור ליעד - לכן חנה ואף נפטר בחרן. בנו אברם - הוא יגיע לארץ המובטחת כי עליו הוטלה המלאכה לגמור. יש סלקציה ובחירה מלמעלה בכל מהלך.
 
למעלה