מאיזה גיל החינוך למדעים באמת מדעי?

מאיזה גיל החינוך למדעים באמת מדעי?

האם השאלה איך עושה פרה היא שאלה מדעית? בינינו, גם ללמוד את חוקי ניוטון בעל פה וללמוד איך לפתוא איתם בעיות זה לא מדע. אין בכזה שיעור שום בדיקת השארות. האם בבית ספר דמוקרטי לומדים מדע אמיתי?
 
אם מדע הוא בעיקר בדיקת השארות,

(ואקבל לרגע את ההגדרה הזו למדע), השאלה היא: מתי מפסיקים ללמד מדע בחינוך הרגיל? הרי כשאת עוזרת לפעוט לחפש צעצוע את בודקת אתו השארות. אני לא יודע אם בחינוך חלופי מסוג זה או אחר הודאת המדעים קולעת טוב יותר להגדרת הוראת המדעים הנכונה שלך, שלי או של כל אחד אחר. מה שאני כן יודע הוא שככל שהמערכת החינוכית (חליפית / ממלכתית / ביתית) מאפשרת יותר גמישות, כך לתלמיד יש יותר סיכוי להיתקל בגישות שונות לאותם נושאים. כשאישתי לימדה ביולוגיה לכיתה י' בבית הספר למדעים ואומנויות של העמותה למצוינות בחינוך, היא בחרה בגישת 'הספרים החיים' עבור אחד בנושאי הלימוד. כל פרט מידע שנלמד באותו נושא, נלמד בעזרת המאמר המקצועי שדיווח לעולם על תגליתו של פרט זה. המאמרים כמובן היו באנגלית והתלמידים למדו את הנושא ממש כמו שעולם המדע למד אותו (רק מהר יותר). איש לא הפריע לאישתי ללמד גם מאמרים שהתבררו עם השנים כשגויים ולהשוותם עם אלה שהתבררו כנכונים. אני לא יודע אם היא עשתה זאת. אילו היא עשתה זו היא הייתה עומדת בקריטריונים שלך. בכל מקרה, המערכת הייתה גמישה מספיק כדי כן לאפשר לה לעשות זאת.
 
מהו "מדע אמיתי"? בכלל, מה נקרא

אצלך "מדע"? הילדים חוקרים את העולם בדרכם. הם מכירים חוקים פיזיקליים ואחרים בעצם התנסותם בחיים. לפעמים הם לומדים מספרים ומאמצעים קונבנציונליים כגון זה, האם חקירתם ולימודיהם עומדים בסטנדרטים של הקהיליה המדעית? סביר להניח שלא. האם זה אומר שאינם לומדים מדעים? אני לא יודעת... כמו ששאלתי: מהו מדע אמיתי?
 
ההגדרה הזו למדע אינה נדירה.

יש אנשים שאומרים שהמדע כולו הוא בדיקת השארות. אישית, אני מזדהה יותר עם אלה שאומרים שמדע הוא: איסוף נתונים לאור השארות ובדיקת השארות כאשר ההשארות חייבות להיות השארות הניתנות להפרכה או חיזוק לאור הנתונים שיכולים להיאסף (גישה מאוד דומה לפופר). נוהל האיסוף והבדיקה חייב להיות מוסכם על תת קהילה מדעית (קון). בכל מקרה, מעט מאוד אנשים חושבים שבדיקת ההשארות היא נוהל זר למדע. השאלה היא אם אמירת 'אמן' אחר כל דברי המורה היא נוהל תקין ללמידת נושא כל שהוא. יש מורים רבים שמלמדים כך בבית הספר הממלכתי. יש גם זרם חינוך ביתי כזה (הנוצרי-פוריטני). לחנך רע אפשר בכל מקום. לחנך טוב, קל יותר מחוץ למערכות גדולות ומסורבלות. זה כולל חינוך טוב למדעים.
 
למעלה