מאיר ויהדות

Delirious

New member
מאיר ויהדות

אז מאוד מעניין אותי לדעת איך מאיר היה לומד יהדות. באילו מקורות היה לומד, ולאילו מפרשים הכי התחבר? וגם, האם כתב רעיונות משלו על המקורות? תודה.
 
מאיר למד תורה עם עצמו

וסרב לעקוב אחר הפרשנים אבל! הוא אהב את הרבי מלובביץ', את ישעיהו ליבוביץ' וישנם עוד שאצטרך לשאול את אהוד. למד בעצמו עם חברים ולא היה לו רב... בהחלט כתב פירושים משלו על כמעט כל הפרשות וזה נמצא אצלינו בחוברת. תמיד תוכל לבוא לפרשת השבוע שמתקיימת בבית אריאל אחת לשבוע ביום ד' ולחקור את החברה. חלקם עדיין מהקבוצה המקורית שמאיר הנחה. שנה טובה ושבת שלום
 
וואו, שירז את מספרת שמאיר השאיר פרשנות משל

עצמו על המקורות הגולמיים (שהתרבות המערבית כולה בנויה עליהן). לא ידעתי... כתבים מעי אלה ערכן רב ועצום. שימרו עליהם הייטב. קרב היום שיהוו בסיס ללימודי התנהגות ברמה אונברסאלית. ישעיהו ליבוביץ היה "יהודי טוב" (בלשון האנטישמים) יש לעין בספרו התפתחות ותורשה - פרקי יסוד!
 

Delirious

New member
מתוך ויקיפדיה על ליבוביץ'!

"אני והעולם, נפש וגוף ----------------------------- מתוך השפעת הגותו של עמנואל קאנט - נקט ליבוביץ בהבחנה קטגורית-דיכוטומית קיצונית בין האני ובין הטבע ("האדם נמצא מחוץ לטבע"[3])." מזכיר לכם משהו?
 
לאחר ניסיון מאומץ להבין את הפילוסופיה המפרידה

את האדם מן הטבע, אני בכל זאת נשאר עם מאיר - האדם כלול בטבע וכלולים כל מעשיו... בכלל, התלונות שלי על המצב ועל מעשיהם של בני האדם, מופנות תמיד רק כלפי אלוהים. עליו האחריות ובו האשמה. אך גם כאן, שלא בניגוד לשאר המקרים, מי שלא חושב כמוני, יש לראות בו טעון טיפוח. ועוד משהו- לא צריך לפחד מאלוהים, צריך לפחד מבני אדם, ובמיוחד מבני אדם שמפחדים מאלוהים... * אבל ביהדות כמו ביהדות, לא יכולים להיות חילוקרי דעות מהותיים בין ענקים... לכן בסוף יתברר שהחד בעצם התכוון לאחרת והשני בעצם התכוון לכך.
 

משמרותי

New member
הבנתי שלא הבנתי../images/Emo12.gif

למה התכוון השני? ואם לא לפחד מאלוהים אז למה אתה זורק הכל עליו? ועד משהו: יש כח עליון או לא בילבלת לי את החוטים בקשר לדיעותיך....
 

משמרותי

New member
אם לצטט את מאיר זה

זה נשמע כמו "שטויות מבית מידרשו של ר' שטוייס" אבל אין זה מסביר את שאלתי הקודמת.ומה זה קשור מיסיונרות בגרוש זאת לעינייננו? אני חושב אולי אשאל את ג'קי לוי חסיד מחצרו של ר' מאיר
 

רינה8

New member
פרשת נצבים

אני חושבת שאולי תמצא את הקשר בפרשת נצבים גם אם פרשה זו תסבך קצת יותר את חוטייך ואף תצא פחות מבין ממבין. דברים פרק כט ט אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם יג וְלֹא אִתְּכֶם, לְבַדְּכֶם--אָנֹכִי, כֹּרֵת אֶת-הַבְּרִית הַזֹּאת, וְאֶת-הָאָלָה, הַזֹּאת. יד כִּי אֶת-אֲשֶׁר יֶשְׁנוֹ פֹּה, עִמָּנוּ עֹמֵד הַיּוֹם, לִפְנֵי, יְהוָה אֱלֹהֵינוּ; וְאֵת אֲשֶׁר אֵינֶנּוּ פֹּה, עִמָּנוּ הַיּוֹם. שאלות למחשבה אנחנו רק ניצבים? האם "הכל צפוי" או ש"הרשות נתונה" ואולי חופש הבחירה הוא - בחופש התגובה?
 

רינה8

New member
ארך אפיים

איזה אדם שפוי היה חותם על חוזה שאם הוא לא יעמוד בו הוא צפוי לשואה ולגרוע מזה לאכול את ילדיו? אך בברית הנישואין הרבנים מדריכים את הבעלים לא לחתום בכתובה על סכום כסף שאי אפשר לעמוד בו. כי כשאתה מאוהב, ביום חתונתך, אתה לא חושב שקיימת אפשרות של גירושין. דברים פרק כח נג וְאָכַלְתָּ פְרִי-בִטְנְךָ, בְּשַׂר בָּנֶיךָ וּבְנֹתֶיךָ, אֲשֶׁר נָתַן-לְךָ, יְהוָה אֱלֹהֶיךָ--בְּמָצוֹר, וּבְמָצוֹק, אֲשֶׁר-יָצִיק לְךָ, אֹיְבֶךָ. נד הָאִישׁ הָרַךְ בְּךָ, וְהֶעָנֹג מְאֹד--תֵּרַע עֵינוֹ בְאָחִיו וּבְאֵשֶׁת חֵיקוֹ, וּבְיֶתֶר בָּנָיו אֲשֶׁר יוֹתִיר. נה מִתֵּת לְאַחַד מֵהֶם, מִבְּשַׂר בָּנָיו אֲשֶׁר יֹאכֵל, מִבְּלִי הִשְׁאִיר-לוֹ, כֹּל--בְּמָצוֹר, וּבְמָצוֹק, אֲשֶׁר יָצִיק לְךָ אֹיִבְךָ, בְּכָל-שְׁעָרֶיךָ. נו הָרַכָּה בְךָ וְהָעֲנֻגָּה, אֲשֶׁר לֹא-נִסְּתָה כַף-רַגְלָהּ הַצֵּג עַל-הָאָרֶץ, מֵהִתְעַנֵּג, וּמֵרֹךְ--תֵּרַע עֵינָהּ בְּאִישׁ חֵיקָהּ, וּבִבְנָהּ וּבְבִתָּהּ. נז וּבְשִׁלְיָתָהּ הַיּוֹצֵת מִבֵּין רַגְלֶיהָ, וּבְבָנֶיהָ אֲשֶׁר תֵּלֵד, כִּי-תֹאכְלֵם בְּחֹסֶר-כֹּל, בַּסָּתֶר--בְּמָצוֹר, וּבְמָצוֹק, אֲשֶׁר יָצִיק לְךָ אֹיִבְךָ, בִּשְׁעָרֶיךָ. הדת שלנו היא לא מיסיונרית, לא רק שהיא לא ממהרת לגייר היא אפילו מרימה קשיים. בשביל מה אתה צריך לקחת על עצמך את זה? להיות בסבלנות בסבל. ארך אפיים.
 

רינה8

New member
וּמָל יְהוָה אֱלֹהֶיךָ אֶת-לְבָבְךָ, וְאֶת-לְ

יח וְהָיָה בְּשָׁמְעוֹ אֶת-דִּבְרֵי הָאָלָה הַזֹּאת, וְהִתְבָּרֵךְ בִּלְבָבוֹ לֵאמֹר שָׁלוֹם יִהְיֶה-לִּי--כִּי בִּשְׁרִרוּת לִבִּי, אֵלֵךְ: לְמַעַן סְפוֹת הָרָוָה, אֶת-הַצְּמֵאָה. אולי הרוויה מסמלת את השיכרון והצמא את הדיוק והם ייעלמו כמו יתמזגו לגל אחד ולא יראה את הרשע כי איננו זאת אומרת לא יבחין ברע כי יהיה בטוב. דברים פרק ל ג וְשָׁב יְהוָה אֱלֹהֶיךָ אֶת-שְׁבוּתְךָ, וְרִחֲמֶךָ; וְשָׁב, וְקִבֶּצְךָ מִכָּל-הָעַמִּים, אֲשֶׁר הֱפִיצְךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, שָׁמָּה. ו וּמָל יְהוָה אֱלֹהֶיךָ אֶת-לְבָבְךָ, וְאֶת-לְבַב זַרְעֶךָ: אלוהים מל את לבבי יא כִּי הַמִּצְוָה הַזֹּאת, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם--לֹא-נִפְלֵאת הִוא מִמְּךָ, וְלֹא רְחֹקָה הִוא. יב לֹא בַשָּׁמַיִם, הִוא: לֵאמֹר, מִי יַעֲלֶה-לָּנוּ הַשָּׁמַיְמָה וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ, וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ, וְנַעֲשֶׂנָּה. יג וְלֹא-מֵעֵבֶר לַיָּם, הִוא: לֵאמֹר, מִי יַעֲבָר-לָנוּ אֶל-עֵבֶר הַיָּם וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ, וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ, וְנַעֲשֶׂנָּה. יד כִּי-קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר, מְאֹד: בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ, לַעֲשֹׂתוֹ. {ס} בית המקדש השלישי ישכון בלב האדם. אין את אפקט האדר כל אחד אחרי ל ד' אמותיו.
 

רינה8

New member
אלוהים = חיים

טו רְאֵה נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַיּוֹם, אֶת-הַחַיִּים וְאֶת-הַטּוֹב, וְאֶת-הַמָּוֶת, וְאֶת-הָרָע. טז אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ, הַיּוֹם, לְאַהֲבָה אֶת-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ לָלֶכֶת בִּדְרָכָיו, וְלִשְׁמֹר מִצְו‍ֹתָיו וְחֻקֹּתָיו וּמִשְׁפָּטָיו; וְחָיִיתָ וְרָבִיתָ--וּבֵרַכְךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, בָּאָרֶץ אֲשֶׁר-אַתָּה בָא-שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ. יז וְאִם-יִפְנֶה לְבָבְךָ, וְלֹא תִשְׁמָע; וְנִדַּחְתָּ, וְהִשְׁתַּחֲוִיתָ לֵאלֹהִים אֲחֵרִים--וַעֲבַדְתָּם. יח הִגַּדְתִּי לָכֶם הַיּוֹם, כִּי אָבֹד תֹּאבֵדוּן: לֹא-תַאֲרִיכֻן יָמִים, עַל-הָאֲדָמָה, אֲשֶׁר אַתָּה עֹבֵר אֶת-הַיַּרְדֵּן, לָבוֹא שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ. יט הַעִדֹתִי בָכֶם הַיּוֹם, אֶת-הַשָּׁמַיִם וְאֶת-הָאָרֶץ--הַחַיִּים וְהַמָּוֶת נָתַתִּי לְפָנֶיךָ, הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה; וּבָחַרְתָּ, בַּחַיִּים--לְמַעַן תִּחְיֶה, אַתָּה וְזַרְעֶךָ. כ לְאַהֲבָה אֶת-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, לִשְׁמֹעַ בְּקֹלוֹ וּלְדָבְקָה-בוֹ: כִּי הוּא חַיֶּיךָ, וְאֹרֶךְ יָמֶיךָ--לָשֶׁבֶת עַל-הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּע יְהוָה לַאֲבֹתֶיךָ לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב, לָתֵת לָהֶם. {פ} נתתי לפניך היום, את החיים ואת הטוב, ואת המוות, ואת הרע. ובחרת בחיים לאהבה את ה' אלהיך , כי הוא חייך. אלוהים = חיים אני אשמח לשמוע את הפרשנות של מאיר ז"ל לפרשת זו וכל רעיון הסבר או דעה יתקבלו ברכה. שנה טובה וגמר חתימה טובה.
 

משמרותי

New member
תודה רינה

שמעתי פירוש מעניין לפרשה זאת בתכנית פרשת השבוע של דב אלבוים. המסקנה שלי שהטענה היא "פעם יהודי-לנצח יהודי",אך מה זה קשור "למחלה" המוסברת בקליפ?
 

Delirious

New member
רגע

אני הבנתי מהשיר שמאיר דווקא צידד בהאדם מחוץ לטבע. שהרי כל השיר הוא ביקורתי כלפי המדע, שעל פיו, האדם כלול בטבע.
 

MORGINSTERN

New member
הביקורת היא לא כלפי המדע

אלא כלפי הפסאודו מדע, שעל פיו נתהוו החיים ככה במקרה, וביוזמת עצמם.
 
מאיר והיהדות

קצת הרחבה בעניין הלימוד של אבא מאיר. עיקר אהבתו הייתה הגמרא, תלמוד בבלי וירושלמי, היה יושב שעות על המסכתות השונות, כאשר היה נתקל בבעיה, "קשיא", היו לו מספר אנשים שהיה נוהג לפנות אליהם, חוץ מזה, נהג לעיין בזוהר אבל בזהירות רבה, הרבה פרשת השבוע וכתבי מוסר כמו "מסילת ישרים" של הרמח"ל ועוד. מהחסידויות השונות, אהובו הבולט ביותר היה הבעל שם טוב, והאדמור הזקן בעל "התניא" של חבד, וגם ליקוטי מוהר"ן של נחמן מברסלב. והיה ויהיה ביקוש ועוד מידע בנושא זה, כתבו בפורום ונעלה את זה באתר במסגרת מיוחדת שנה טובה וגמר חתימה טובה שחר
 

Delirious

New member
הייתי אומר שיש ביקוש

ואם יש איזה חומר על חגי תשרי, אז בכלללל... שנה טובה ומתוקה לכולם. למה מתוקה? שהטוב לא יתגלה רק לבסוף.
 
למעלה