מאמרים מעניינים

האמנם באה התורה לספר היסטוריה ומדע?

מתוך רש"י בתחילת פרשת בראשית: (אני מצטט מתוך הזיכרון, והוא ציטוט של "בערך", אז סלחו לי על טעויות מילוליות ואי דיוקים טכניים) " כך כותב רש"י: "אמר רבי יצחק לא היתה צריכה התורה להתחיל אלא מ-"החודש הזה" ולמה התחילה בסיפור הבריאה? משום: "כח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גויים" שאם יטענו אומות העולם שהארץ גזולה היא ע"י ישראל, נענה להם שהארץ נבראה ע"י הקב"ה. ברצונו נתנה להם וברצונו לקחה מהם ונתנה לנו. ע"כ דברי רש"י בציטוט לא מדוייק. אז אם אין כל קשר בין היסטוריה ומדע, לנאמר בתורה, אז מה שייכים דברי רבי יצחק הנ"ל?
 
מחוסר תגובה למה שכתבתי מעלה אני

מעלה השערה שאין ל-"חסידיה המושבעים" של תפיסותיו של י"ל בעניין הנ"ל, מה להשיב למה שכתבתי מעלה. האמנם?
 
זה בסדר הוא חולק גם עליו.

כפי שאתה רואה למטה הוא חולק על הרמב"ם, הוא גם חולק על רבי יהודה הלוי ובוודאי יש פה כאלה שיתנו לך רשימה ארוכה של רבנים שחולק גם עליהם. אז מה הבעיה שיחלוק על רש"י ועל ר´ יצחק? (אבא של רש"י אני חושב נכון?) אל תשכח שזה מתאים למשנתו של הרב קוק שגם עליו הוא חולק... אם אינני טועה הציטטה הזאת שהבאת, ליבוביץ השתמש בה מישהו יודע \ זוכר היכן?
 
ליחיאב ו"חסידי ליבוביץ" אחרים

הבאתי טיעון "מוכח" מחז"ל על כך שכן התורה באה ללמד אותנו לפעמים גם היסטוריה, מדע, אופן בריאת העולם וכו´, בניגוד לדעתו הנחרצת של י"ל בנושא זה. יחיאב, הבאת בהודעה הראשית 2 קישורים בנושא זה, הגבתי, ואת תגובתך לתגובתי איני רואה. התעלמות מכוונת או שפשוט זה מוצק דיו ולא מוצאים תגובה?
 
כבר נענת

חז"ל לא היו גוף אחד ומאוחד אלא יהודים יראי-שמיים בעלי דעות שונות, כשם פרצופיהם. דעתו של רש"י, על כל מפעלו הפרשני האדיר, אינה ´טיעון מוכח´. מסיפור בראשית אנו למדים שה´ והעולם אינם מאוחדים בשום צורה שהיא, וכי האל הוא מחוצה לו.
 
אקסימורון?? שו האדא אקסימורון??

?????????????????????????????? ?????????????? ??????????????? ????????????? ?????????????? ???????????? ????????????? ??????????? ???????????? ?????????? ??????????? ????????? ?????????? ???????? ????????? ??????? ???????? ?????? ??????? ????? ?????? ???? ????? ??? ???? ?? ??? ? ??
 
מחסידים שוטים אולי היה מסתייג. אבל

מצד שני קשה לומר שהיה סובלני לדעות מנוגדות לשלו. אז חסידי לייבוביץ זה לא בדיוק סתירה פנימית. מה דעתך על הבטוי "חכמי ליבוביץ"...?
 

יחיאב

New member
"חסידים שוטים" = טוטולוגיה, כשם

ש"חסידי ליבוביץ"= אוקסימורון. הדברים האלו צריכים להיות ברורים, נדמה לי, לכל הבא בשערי הפורום או האתר, על אף שאין מי שישים עצמו דור-מן בפתח. (אין חובה להסכים עימם, אך זהו דבר המובנה בהבנת ליבוביץ והגותו)
 

צלף

New member
ישעיהו ליבוביץ כן התיחס לקטע הזה

בס"ד באחד הספרים שלו (לא זוכר איפוא אבל אולי יחיאב יודע), הוא אמר ברצונו נתנה לנו, וברצונו לקח מאיתנו ונתן לבבלים ולרומאים ולביזנטים וכן הלאה. רש"י חי בחברה הנוצרית שכן האמינה בתנ"ך באופן הפולדמיסטי כספר היסטוריה ומדע (ימי הביניים - תקופת מסעי הצלב) - והוא כותב לבן דורו ומצייד אותו בתשובות לתפיסות הנוצרים בדורו (סביב הפרשנות לתנ"ך). ברשותכם אני אוכל לפרש את רש"י פירוש חופשי גם לפי משנת ישעיהו ליבוביץ: בריאה- זה לא מושג של תורת היש (אונתולוגיה) אלא של תורת ההכרה (אפסימולוגיה). אנו מאמינים שהקדוש ברוך הוא ברא את העולם בהתאם לרצונו (מושג שמחוץ לדיון המדעי) ובין שאר היעודים בתורה גם קבע לנו יעוד של ישוב ארץ ישראל. לנוצרי שמאמין בתנ"ך התשובה הזאת תקיפה. למי שלא מאמין בתנ"ך: זה סיפור אחר.
 
למעלה