מאמר בעיתון עת-מול לרגל יום ירושלים.

hadi orr

New member
מאמר בעיתון עת-מול לרגל יום ירושלים.

מאמר שלי פורסם בדו-ירחון עת-מול. יד בן צבי. עיתון לתולדות ארץ ישראל ועם ישראל.

לפני מספר חודשים פנו אלי במייל ושאלו אם אהיה מוכן לכתוב מאמר של כ750 מילה וכעשר תמונות ליום איחוד ירושלים דרך אוסף השנות הטובות שלי.
מאוד הופתעתי שפנו אלי ולא אל חברי המלומדים (כן בהחלט מלומדים ובעלי הידע) פרופסור שלום צבר ודר' חיים גרוסמן שכבר פירסמו בעבר, ולא פעם אחת, על נושא זה מספר רב של מאמרים.
הרגשתי נהדר מעצם הפניה והסכמתי מיד.
הוספתי כי יהיה נחמד בנוסף לשנות טובות להוסיף גם פריטים. הסכימו ומיד יצאתי לדרך.
לאחר כתיבת המאמר שלחתי לפרופסור שלום צבר את המאמר שיעבור עליו ויעיר ויאיר את הערותיו.

לאחר ששלחתי את המאמר ליד בן צבי עם סימון התמונות הרצויות וחשיבותם, לדעתי, הודיעו לי כחודש לאחר מכן, כי המאמר קוצר וכי כמות התמונות צומצם אבל קיבלתי את הדף האחורי של החוברת הנחשב כדף טוב (ואני מסכים לכך כי בפירסום דף אחורי של מאגזין הוא בין היקרים ביותר). לא כל כך אהבתי את הצימצום של המאמר (וזה בלשון המעטה) שגם ככה צימצמתי אותו בגלל מגבלת הגודל אבל הסכמתי בחוסר ברירה.

הנה תמונות של הפירסום עצמו (העיתון) והמאמר.





 

hadi orr

New member
והנה המאמר בשלמותו כולל התמונות שחלקם נשלח למערכת

וכאלו שסרקתי על מנת לבחור בסופו של דבר את המתאימות יותר (סדר התמונות לפי המספרים). ושוב כאן זה לא ממש מופיע לפי הסדר של המשלוח לצערי ולא מצליח להבין מדוע. והנה המאמר המלא. להנאתכם.

לשנה טובה בירושלים הבנויה
הדי אור

ככל הידוע, כבר בימי הביניים החל בקרב יהודי גרמניה המנהג, להוסיף למכתבים אותם שלחו בחודש אלול גם ברכה לשנה החדשה.
לעומת זאת, המנהג של משלוח כרטיס ברכה מהודר וייעודי הינו מאוחר הרבה יותר.
באמצע המאה ה-19 (התאריך המתועד הראשון הוא 1843) החלו הנוצרים לשלוח כרטיסי ברכה מאוירים לכבוד ראש השנה האזרחי ולחג ואלנטיין הקדוש, תוך שהם מנצלים את התפתחות תעשיית הדפוס ובהמשך את השיפור בשירותי הדואר והמצאת הגלויה.
יהודי גרמניה, שהיו עדים להתפתחות זו, אימצו את המנהג החדש בשינויים המתבקשים, ומאז החלו לשלוח כרטיסי ברכה עם איחולים לשנה טובה.
בלשון האספנים של כרטיסים אלו בישראל של ימינו מקובל לכנות אותם בשם "שנות טובות" – שיבוש לשוני המבדיל בין הכרטיסים עצמם לבין האיחולים לשנה טובה.

כיום משלוח "שנות טובות" הוא מנהג שכמעט ועבר מהעולם, שהרי רובנו משתמשים באמצעים טכנולוגים מתקדמים (פקס, דואר אלקטרוני ומסרונים בטלפון הסלולארי). יחד עם זאת, כדאי לדעת כי ישנם מקומות, כגון ארצות הברית, בהם עדיין נוהגים לשלוח "שנה טובה" כמו פעם.
באמצעות בחינת עיצובן של ה"שנות טובות" ניתן ללמוד על רוח התקופה ועל סולם הערכים של קהל הצרכנים.
טענה זו נכונה, כמובן, גם לפריטי אמנות שימושית אחרים, אלא שה"שנות טובות" מצטיינות בעיצוב עשיר במיוחד, הכולל דימויים, אישים, מקומות, פריטי לבוש, התנהגות ועוד.
במאמר זה אציג "שנות טובות" מהאוסף שלי אשר במוקדן ירושלים.
כפי שנראה דרכי הייצוג של העיר השתנו לאורך השנים, בהתאם לשינויים שחלו בחברה היהודית – ישראלית.
בימי הישוב הישן בארץ ישראל בסוף המאה הי"ט ובתחילת המאה הקודמת נהגו מוסדות הדת בארץ לשלוח אגרות שנה טובה כחלק מ"תעשיית השנור".
תחילה נעשה שימוש בלוחות שנה קטנים בלוויית איורים ו/או צילומים של ארבע ערי הקודש, ובעיקר ירושלים.
בצד התמונות והברכות לשנה החדשה הופיעו דברי הסבר לתורמים הפוטנציאלים על הישיבה (או המוסד הנצרך).
בשלב מאוחר יותר החלו להשתמש בהדפסה על גיליון ניר בודד, לרוב בגודל של שמינית גיליון דפוס (25X35 ס"מ).
השתכללות בתי הדפוס בירושלים אפשרה לייצר כרטיסי ברכה "עשירים" יותר עם גרפיקה משופרת בלוויית איורים או תמונות בצבע.
בתקופה זו הסמל האייקוני של ירושלים הינו הכותל המערבי, אשר מופיע בהקשרו הדתי, כמקום תפילה [1].

בתחילת המאה העשרים זכו ה"שנות טובות" לפופולריות עצומה בקרב היהודים באירופה ובצפון אמריקה.
הנושאים העיקריים ב"שנות טובות" אלו היו דתיים - חגי ישראל, בתי כנסת, קהילות, נופי ארץ ישראל ומקומות קדושים, רבנים, ועוד [2].
בנוסף קיימות גם "שנות טובות" ניטרליות, אשר לעיצובן אין כל קשר ליהדות.
נראה כי "שנות טובות" הודפסו כגלויות לכל אורך השנה לכלל הלקוחות, ועל ידי תוספת הברכה לשנה טובה בעברית "גיירו" את הגלויה והסבו אותה לשימוש לחג היהודי.
עם תחילתו של העידן הציוני מתחילות להופיע "שנות טובות" המשקפות את רוח הלאומיות, ובהן דמויות חלוצים ושומרים, תמונות של יישובים חדשים ושדות חקלאיים. כמובן שמקומה של ירושלים לא נפקד, אך בצד הסמל האייקוני המוכר של הכותל המערבי [3] מופיע בתקופה זו סמל מובהק נוסף של ירושלים – מגדל דוד [4].
בהדרגה תופס המגדל מקום מרכזי יותר ויותר, עד שבשנות הארבעים ואילך הוא הופך להיות הסמל הדומיננטי של ירושלים, בעוד שהכותל נדחק הצידה בתקופה זו [5].

איך ניתן להסביר את הפיכתו של מגדל דוד לסמל כה בולט של ירושלים?
לדעתי הדבר נובע ממספר סיבות.
ראשית, הכותל מזוהה בעיקר כאתר דתי, בהיותו שריד לבית המקדש ומאחר והוא משמש כמקום תפילה עוד מהמאה ה-14.
ברוב ה"שנות טובות" בהן נראה הכותל הוא מופיע בהקשר דתי (עד שנת 1967, כפי שנראה בהמשך).
הציונות, לעומת זאת, ביקשה לבסס גם היבטים חילוניים, ולכן עשתה שימוש במגדל דוד – מקום שאין לו משמעות דתית.
סיבה שניה לחשיבותו של מגדל דוד נעוצה בשמו.
כידוע, למגדל דוד אין כל קשר לדוד המלך: האתר ידוע מימי הורדוס, והמגדל עצמו נבנה על ידי הטורקים במאה ה-17.
אולם הזיהוי העממי עם דוד המלך השתלב היטב במגמה הציונית להתחבר לדמויות מההיסטוריה היהודית המזוהות עם גבורה ועוצמה צבאית.
טעם נוסף להפיכתו של מגדל דוד לאייקון של ירושלים הוא בעוצמה הוויזואלית שהוא משדר [6].

לאחר קום המדינה עם חלוקתה של ירושלים, מתגברת עוצמתו הסמלית של מגדל דוד.
בשעה שהכותל סמוי מהעין מתנוסס המגדל מעל קו הרקיע של העיר ונראה למרחוק.
ואמנם ב-19 שנותיה הראשונות של מדינת ישראל הופך המגדל לסמל כמעט יחידי של ירושלים, בעוד שהכותל כמעט ואינו נראה [7,8].
ראוי לציין, כי מגמה זו ניכרת גם בחפצי אמנות שימושית אחרים הנמצאים באוספי הישראליאנה השונים אשר ברשותי [9-10].

איחודה של העיר בשנת 1967 גרם לשינוי חד באופן הייצוג של ירושלים ב"שנות טובות".
מגדל דוד כמעט ונעלם, ואילו הכותל המערבי שב לקדמת הבמה וביתר שאת.
בשנים הראשונות לאחר מלחמת ששת הימים הופיעו "שנות טובות" רבות המראות את הכותל בהקשרו הלאומי: חיילים בכותל [11], הרב גורן תוקע בשופר ליד הכותל, ואף את הפריצה לעיר העתיקה על ידי הצנחנים [12].
בשנים הבאות ישוב הכותל ויופיע בהקשרו הדתי, אלא שעתה אין זה בסתירה לפן הציוני-לאומי אלא כחלק ממנו: מדובר בשנים בהן מתחזקת הנטייה הדתית – לאומית של הציבור בארץ ושל יהודי התפוצות.
הכותל מייצג נאמנה לא רק את ירושלים אלא גם את רוח המדינה ורוח התנועה הציונית, אשר אינה מבקשת עוד ליצור זהות יהודית חילונית.
חשוב לציין, שהכותל המערבי ומגדל דוד אינם האתרים היחידים של ירושלים הנראים ב"שנות טובות". מידי פעם ניתן לראות אתרים ירושלמים אחרים, כגון הכנסת, מנורת שבעת הקנים והיכל הספר, המבטאים אף הם את קוממיות ישראל. אולם מופעים אלו הם מעטים בלבד, ואך מדגישים את מרכזיותם של שני הסמלים הוויזואליים הבולטים של העיר.

מקורות:
1. פרופ' שלום צבר, מאה שנות כרטיסי "שנה טובה" לתולדותיו של המנהג והתפתחותו האמנותית
.בתוך: מוקי צור (עורך), בשנה הבאה: שנות טובות מן הקיבוץ, תשס"ב 2001, עמ' 44–9.
2. ד"ר חיים גרוסמן, שנה טובה עם הרבה זהבים ונוצצים, באתר e-mago, 12 בספטמבר 2006.

רשימת התמונות
1. איגרת שנה טובה של חברת "שערי חסד גמ"ח הכללי".
"באנו לברך את כבודו בברכה לשנה טובה בשם כל בני החברה ובשם אלפי עניים, תלמידי חכמים, זקנים, אלמנות ויתומים הנהנים מטוב וחסד חברתנו".

2. כרטיס ברכה "שנה טובה" של חברת וויליאמסברג האמריקאית משנות העשרה של המאה העשרים.

3. שנה טובה אישית, משנת 1929.
שנות טובות אישיות מסוג זה היו מאוד פופולאריות בסוף שנות העשרים ועד סוף שנות השלושים.
התמונות צולמו בסטודיו של הצלם על רקע אותו בחר המצולם. שנות טובות אלו מבוקשות מאוד כיום על ידי אספנים.

4. חלקה העליון של איגרת שנה טובה צבעונית, מודפסת על נייר דק מסוף שנות השלושים.
באיגרת נראים הכותל המערבי יחד עם מגדל דוד.

5. שנה טובה משנות הארבעים, תוצרת בית החרושת "נהדר" בתל אביב ומצוירת על ידי בני אורי.

6. שנה טובה ברוח ציונית מובהקת משנות הארבעים, תוצרת מארקאדיס, ירושלים.
הגלויה מראה את מגדל דוד בתפארתו, וברקע שמש זורחת – דימוי ציוני מובהק.
מימין נראה חייל מתחת לדגל הלאום. במרכז ילדים בשדה פרחים וברקע – ים ואניית עולים.

7. שנה טובה משנת 1952.

8. שנה טובה משנות ה-50 עם חיילי צה"ל על רקע מגדל דוד.

9. מגדל דוד על גבי כרזה של חברת אל על מתחילת שנות החמישים בעיצובו של פרנק קראוס.
מגדל דוד מייצג את ירושלים ומדינת ישראל, בצד מגדל אייפל, פסל החירות וסמלים אייקונים אחרים.

10. בקבוקי אלכוהול בצורת מגדל דוד של חברת כרמל מזרחי משנות הששים.

11. חיילים רוקדים ברחבת הכותל.

12. הפריצה לעיר העתיקה במלחמת ששת הימים.

























































































































 
מאמר מעניין לאורך הקריאה עלה במחשבתי עוד פריט

הקשור ל"שנה החדשה" מקווה .שתעלה גם אותו בהמשך.
התמונה של דיגלי שמחת תורה.
ושוב תודה צ'י

 

ז ק ו

New member
ר' צ'י, אם כבר הזכרת את שמחת תורה, כדאי להזכיר פירוש


קצת איזוטרי למושג הזה: כידוע לשלמה המלך היו אלף נשים. ומטבע הדברים, הוא היה יכול -על אף שהיה מלך, להקצות מעט מאוד זמן איכות לנשותיו, ולכן היה עליהן להמתין די הרבה זמן להזדמנות כזו, וברור שזה מאוד מאוד שימח אותן. והשמחה הזו היא היא שמחת תורה.
 

ז ק ו

New member
אין הכי נמי, הרי שלמה עשע זאת למרות האיסור המפורש,

וחרג מאוד אפילו מההטבה המלכותית -'כהנה וכהנה', ולכן -כך נראה החטא בא עם עונשו, כרוכים כמרור וחרוסת.
 
אם עושים אקסטרפולציה לימינו מה יוצא?

ביבי מלך ישראל נשוי על הנייר למי?? חוצמיזה אם זה היה נוהג פוליטי של בריתות דיפלומטיות בין מדינות, אולי מלכת שבא הייתה נשואה בצורה כזו לעוד כמה? נפקא מינה למולטי פנסיית שאירים גם של המלך וגם של גבירותיו. ככה מרוויחים שהחותנת מתזזת בין הרבה מדינות ואין לה זמן לטרטר. הרי מסע יתרו הוכתר בהצלחה כי אשת יתרו לא הגיעה לשגע את משה.
 

hadi orr

New member
צי. קשר אותי לנושא של דגלי שמחת תורה ויום ירושלים?

המאמר היה על השתקפות ירושלים דרך השנות הטובות. אני רציתי כי יהיה המאמר גם על פריטי ירושלים וכך כתבתי וצומצמתי. אבל לא הבנתי מה הקשר לדגלי שמחת תורה?
האם אתה מבקש פוסט על דגלי שמחת תורה? אם כן אז אעשה זאת יום אחד.
 

ז ק ו

New member
פשוט: -למרות שזה גם בתחום הרמז.


מחר -כ"ח אייר, תורה של ירושלים לשמוח.
 
הדי אכן.כילדים ה"שנות טובות" לא ענינו .ברם הדגלים מאד.

וכמובן התפוח והנר התקוע בתוכו.
שמחה יששין עד היום.
צ'י
 

חן L1

New member
מאמר מקסים הדי.

נראה לי שיש לי כרטיס או לפחות סוג של כרטיס לשנה האזרחית מהמאה ה-19 שהוזכר בראשית המאמר.
בכל מקרה, תמיד מרענן וכיף לקרוא מאמרים חדשים בנושא אספנות.
 

hadi orr

New member
אשמח לראות את השנה הטובה שברשותך. תמיד זה כייף להיחשף

לפריטים נוספים מתחום האיסוף שלך.
 

חן L1

New member
תודה הדי. שנה טובה או הזמנה לחגיגת

השנה החדשה בבית היתומים הסורי בירושלים משנת 1871. עוד לא יצא לי לבדוק מה זה בדיוק.
מסביב פסוקים המזכירים את ציון (עוד לא הספקתי לבדוק האם מהתנ"ך היהודי, הברית החדשה או שניהם).

 

hadi orr

New member
מקסים. לאחר הבדיקה שלך אשמח שתשתף אותנו בתוצאה מה זה בדיוק

תודה מראש
 

אספן 3

New member
בית היתומים שנלר הפך ברבות הימים למחנה הצבאי שנלר

היתה שם גם מרפאה, שהיתה מקושרת לקצין העיר ירושלים, ובימי ראשון המקום היה מוצף בחיילים ירושלמים שניסו לקבל גימלים כדי להישאר עוד יום בבית. בשנת 2008 המחנה הצבאי נסגר. חלק מהשטח מיועד לבניית שכונה חרדית וחלק אחר, שכולל מבנים, מיועד לשימור. כשנטלי פורטמן ביימה ושיחקה כאן בסרט "סיפור על אהבה וחושך" שחזרו במקום רחוב מהתקופה שלפני קום המדינה.
 

חן L1

New member
תודה אספן

הכוונה שלי הייתה כמובן שעוד לא הזדמן לי לבדוק מה הפריט עצמו (הזמנה לחגיגת השנה החדשה או ברכה לשנה טובה ממש או גם וגם ועל דרך זו) ולא מהו בית היתומים הסורי בירושלים.

בכל מקרה, תודה על הסקירה ההסטורית והרצון לעזור.
 

אספן 3

New member
בבקשה חן

אם עוד לא הזדמן לך לבדוק בעצמך, בוויקיפדיה יש עוד פרטים על המקום. מה שיש לי עוד להוסיף הוא שלפני איזה זמן הזמינו למקום את הנכד של שנלר (או שאולי זה היה הנין) שיזם את הקמת המקום, ושיצא לי לבקר שם לפני כמה שנים והמקום התחיל כבר להראות סימנים של התפוררות. לא שמעתי שהתחילו בינתיים לבצע עבודות שיקום במבנים שישנם שם.
 
למעלה