מצטרף לתודות ומוסיף מעט אינפורמציה
סוג ואיכות האורז הם קריטיים להצלחת הריזוטו, וכפי שציינה ענת - כל סוג והטיפול המתאים לו. וזו לא סתם התעקשות קטנונית על אורז איטלקי עגול (או עגול למחצה) דוקא, אלא מסיבה טובה: אם תתבוננו היטב בארבוריו ובויאלונה נאנו (לצערי טרם זכיתי לחזות בקרנורלי במצב בלתי מבושל) תראו כי בחלקו המעובה הוא כמעט שקוף, ובו נקודה לבנה המכונה "הפנינה" (la perla). המעטה הכמעט-שקוף הוא עמילן דחוס ומוקשה והפנינה היא עמילן פחות מפותח מהמעטה. רמת העמילן הגבוהה וסוגו (amylopectin) היא המקנה לאורז האיטלקי את היכולת לספוג הרבה נוזלים ובה בעת לשמור על צורת הגרגיר. על מנת לשמור על העמילן מומלץ שלא לשטוף את האורז המיועד לריזוטו (לפחות לא באגרסיביות המקובלת במקרים בהם בהם רוצים להיפטר משאריות אבקת קליפת האורז). חלק מההמלצות שלהלן מתייחסות להכנת ריזוטו על בסיס הארבוריו הנפוץ, אך לסיום הבאתי את מתכון הריזוטו (השונה, שלא במפתיע) של גבריאל פרון, השף והבעלים של אחד מיצרני הויאלונה נאנו. השומן המקובל הוא חמאה ו/או שמן זית. יש המשתמשים רק בחמאה, אחרים רק בשמן זית, ויש המשלבים את שניהם (בדר"כ ביחס של 2 חמאה ל-1 שמן זית) - איש איש וטעמו. לדעתי השומן המועדף תלוי במרכיבים האחרים המוספים לריזוטו. השומן משמש לא רק לשימון הראשוני של הריזוטו ("tostatura"), אלא גם ליצירת הבסיס הארומטי לריזוטו ("soffritto"): בצל או שום (או שאלוט או שורש ארומטי אחר), קצוץ דק, מאודה בשומן עד שקיפות. וטיפ קטן נוסף: כאשר משתמשים בחמאה ל"טוסטאטורה", מומלץ לתת לריזוטו המוכן "לעמוד" דקה או שתיים, ואז להוסיף עוד מעט חמאה ("mantecatura"). החמאה הנמסה עוטפת את גרגרי האורז ומעניקה לו מרקם עשיר וקרמי. היין אינו הכרחי, אך הוא מומלץ. בדר"כ מדובר בחצי כוס עד כוס של יין לבן, אשר מוסיף "עומק" לתבשיל ומסייע לשמור על המרקם של הגרגיר. וכמו בכל הוספה של נוזל לריזוטו יש לוודא כי היין מחומם (רצוי מעל לחומו של התבשיל). מאחר והאורז הוסף לסיר לפני זמן קצר וחומו עדיין אינו גבוה, אין צורך להרתיח את היין: רק לחממו כך שבטבילת אצבע נחוש כי חומו לפחות גבוה כמו זה של האורז. ושלא כמו בתבשילים בהם מוסיפים יין ואז מרתיחים - כאן התבשיל יצא נשכר משימוש ביין משובח. הציר הוא הנוזל היותר קריטי, ולו רק בגלל הכמות בה הוא מוסף לאורז (בערך פי 3 ציר לעומת אורז, בנפח). אז קודם כל רצוי "להשקיע" בציר משובח. שנית, מומלץ שלא להסמיך או לצמצם את הציר. וחשוב מכל: בכל העת יש להקפיד כי חום הציר ישווה לחום התבשיל (או יעלה עליו): אנו רוצים להוסיף את הציר כך שמחד גיסא ייספג כולו ולא יתאדה, ומאידך גיסא לא יתן "שוק" של הורדת טמפרטורה לאורז (מה שיגרום למעטה הגרגיר להיסדק ולהתפורר, ול"פנינה" להישאר קשה כאבן). בניגוד למה שנהוג לחשוב, אין מוסיפים את הציר מצקת-אחר-מצקת. מוסיפים מצקת, מערבבים בעדינות, נותנים לאורז לנוח, שוב מערבבים בעדינות, וכל העת בודקים אם הציר כולו נספג. אני נוהג להוסיף ציר אחת לדקה עד דקה וחצי, ובין-לבין חוזר על התרגולת "ערבוב-מנוחה-ערבוב". יש להקפיד להוסיף מנה של ציר ממש רגע לפני שהמנה הקודמת נספגה כולה, על מנת שלא להגיע למצב של אורז יבש (שוב, סכנת היסדקות והתפוררות מעטה הגרגיר). ועוד טיפ בנושא הציר: בסיום הבישול, כאשר נראה שאורז כבר "אל דנטה" (מבושל אך עדיין בעל מרכז מוצק), מסירים מהאש, מוסיפים עוד מעט ציר (בלי לערבב) ומניחים לו "לנוח" עוד דקה או שתיים (לא יותר, ריזוטו אינו מאכל שמחכה לסועדים. להיפך.) ומקבלים שידרוג של המרקם הקרמי. בדר"כ ריזוטו אינו רק אורז ספוג בציר, אלא תבשיל המבוסס על רוטב עשיר. כל עוד הרוטב אינו סמיך מדי, והתבשיל אינו כולל בסיס ארומטי עשיר בלחות אשר לא "יאהב" את שלב ה"סופריטו" (הטיגון עם האורז), אין בעיה להוסיף את הרוטב במקום הציר (או בנוסף לו) ולהכין את הבסיס הארומטי כפי שתיארתי קודם. אולם אם משתמשים, למשל, בפטריות טריות או דלעת מומלץ לעבוד עם שני סירים במקביל: באחד מבשלים את הרוטב עם המרכיבים העשירים בלחות ("intingolo"), וכעשר דקות לפני שהרוטב מוכן מתחילים בהכנת הריזוטו בסיר השני: מאדים בצל, מוסיפים את האורז, אח"כ את היין המחומם, ואחריו מתחיל תהליך הוספת הציר. כשהאורז מוכן למחצה (אחרי כעשר דקות) אמור הרוטב להיות מוכן להוספתו לתבשיל, ורק אז עוברים להוספת הרוטב לאורז. הכלים המשמשים לבישול הריזוטו קריטיים להצלחה, כפי שהזכירה ענת במאמרה, ורק אוסיף כי מי שברשותו קדירה יצוקה המצופה מבחוץ בנחושת רשאי לראות עצמו כבעלים המאושר של הכלי האידאלי להכנת ריזוטו: הנחושת מבטיחה פיזור חום אחיד, הברזל היצוק אוגר את החום, ושולי הקדירה יפחיתו את "בריחת" החום. יחסי הכמויות עשויים להשתנות ממתכון למתכון, אך ככלל אצבע אפשר לומר כי לשתי מנות צריכים (כל המידות נפחיות) 240 מ"ל אורז, 120 מ"ל יין, 800 מ"ל ציר, 2 כפות שומן, 60 מ"ל בצל או שורש ארומטי, וכל זה הולך לקדירה בת שני ליטר (ואת הציר מוסיפים במנות של 120 מ"ל). שינוי הכמויות אינו לינארי, ויש לי באיזשהו מקום טבלה עם יחסי הכמויות המומלצים ביחס לכמויות שונות של האורז (אם יש עניין, אמצא ואפרסם). מתי זה מוכן? תוך 18-20 דקות, פחות או יותר. מומלץ להתחיל לבדוק אם האורז כבר "אל דנטה" תוך 14-16 דקות מזמן שהתחלנו להוסיף את הציר. ומה עושים עם שאריות הריזוטו? לאפסן במקרר ולחמם מחדש אין טעם (תרתי משמע), כי התוצאה תדמה יותר לדיסה דביקה ודלוחה מאשר לריזוטו. אבל האיטלקים חסכנים-בני-חסכנים הם, ולא יעלה על דעתם לזרוק את השאריות לפח. אז הם המציאו את הריזוטו המוקפץ (תרגום עקום שלי ל-Risotto al Salto), מעין לביבה או פנקייק עשויים ריזוטו משלשום: במחבת קטנה (בקוטר 15-20 ס"מ) ממיסים 1/2 כף חמאה, מפזרים ומהדקים כוס אחת של שאריות ריזוטו (שהוצא מהמקרר והובא לטמפ' החדר), ומטגנים עד שמזהיב (או משחים, איך שאוהבים). מעבירים לצלחת, ממיסים עוד 1/2 כף חמאה, ומטגנים את הצד השני של הפנקייק. ולסיום, המתכון של גבריאל פרון לריזוטו מאורז ויאלונה נאנו: שף פרון מתחיל בהשחמת הבצל (או הכרישה או שורש ארומטי אחר) בשמן זית (בלי חמאה), מסיר אותו מן המחבת ומוסיף את האורז. האורז מטוגן על להבה בינונית כ-10 דקות(!) תוך ערבוב מתמיד. בשלב זה מחזיר שף פרון את הבצל המטוגן לסיר ומוסיף את היין המחומם כמעט עד לדרגת רתיחה, ומניח לו להיספג/להתאדות לחלוטין: האורז צריך להיות יבש לגמרי לפני הוספת הציר. שף פרון מוסיף את הציר כולו בבת אחת (ביחס נפחי של 3 ציר ל-2 אורז), מכסה את הסיר ומניח לו להתבשל כ-15 דקות. לסיום מוסיף שף פרון עוד מעט ציר ומערבב היטב, כי לדבריו המרקם הקרמי נוצר מתוספת הציר האחרונה הזו אשר מבשלת את העמילן שהאורז מפריש תוך כדי בישול. נו טוף, חשבתי שיש לי מעט אינפורמציה להוסיף... אז מי שלא נשבר והגיע עד לכאן - שיטפח לעצמו על השכם, יחלץ עצמות, וירוץ לבדוק אם יש לו ארבוריו או ויאלונה נאנו במזווה.