תחום דינאמי במאסטרים
בשנים האחרונות אני מתעסק הרבה בהכנת מאסטרים, גם להוצאות רשמיות.
ומזה 22 שנים, אני מתעסק בהעברת תקליטים למאסטר דיגטאלי.
כך, שאני מכיר לפרטי פרטים את כל מה שאתה שואל.
מה שקובע את "מהו התחום הדינאמי" של הקלטה, הוא היחס בין עוצמת ההקלטה הממוצעת (מדידת RMS של השיר או האלבום) לבין עוצמת השיאים בקטע המוסיקלי.
1) בהעברות מוסיקה מתקליט (רוק, פופ, גאז, לא ניסיתי קלאסי) התחום הדינאמי הוא בד"כ כ 16 DB. (יש גם לכאן ולכאן יש של 13 דיבי וישבאופן נדיר של 18-20 דיבי.
2) בהעברות מוסיקה מסלילי מסטר (לצורך הדפסת תקליט)I שיצא לי בשנים האחרונות לבצע, קיבלתי תחום דינאמי של עד 22 דיבי. לדוגמא: האלבום פלסטלינה של אריק איינשטיין.
בכל אופן, בתקליט עצמו התחום צומצם בהדפסה המקורית לכ 16 דיבי (בזמן ביצוע החיתוך השתמשו במסנן HPF לחתוך תדרים נמוכים, ובלימיטר, שזה סוג של קומפרסור להגביל את התחום הדינאמי).
3) בדיסקים שיצא לי לנתח שמתי לב, שבשנות ה90 שמרו על תחום דינאמי של 16 דיבי. לעומת זאת, בדיסקים חדשים יותר, התחום הלך והצטמצם עד כדי כך, שהיום מקובל לעבוד בתחום דינאמי של כ 9 דיבי.
4) עוד בשנות ה60, חברת מוטאון ידעה להבחין, ששירים שנשמעים חזק יותר ברדיו, הם אלו שמכרו יותר, והחברה הזו דאגה לכך שהתקקליטים שלה יודפסו ויישמעו חזק יותר.
5) לכן מלחמת הלאודנס, היא בכלל נולדה כצורך לאיך יישמע הדיסק ברדיו, כשהשדרן מעביר מהקטע הקודם.
5) לעניננו, אתה מבין שדיסק חלש יותר יתן לך יותר דינמיקה. ולכן דיסק אודיופילי מוקלט להעביר את כל התחום הדינאמי שיש בהקלטה, והקלטות אודיופילות מכוונות כך שיהיה תחום דינאמי גבוה יותר (כ 20 דיבי) ולכן יימעו חלש יותר בכ 5 דיבי מהקלטות פופ - רוק אודיופילות (לא דחוסות), שהן תישמענה חלש יותר מאותם הכותרים שיצאו "דיגיטאל רימסטר" (במקרה הטוב "רק" 12 דיבי תחום דינאמי) של העת האחרונה.
6) 16 סיביות זה די והותר לכל מסטר של הקלטה איכותית שיש. זה לא מספיק טוב לעבודה על הקבצים, צריך לפחות 24 סיביות. ב16 סיביות אתה יכול לשמוע אינפורציה של כ 20 דיבי תחום דינאמי (חפש ביטיוב הסבר על דיטר).
7) לדלתא סיגמה יש את היתרונות והחסרונות שלה. הרזולוציה יורדת ככל שהתדר גבוה יותר, והרחש עולה. הוויליום ששומעים בו אינו קובע. אם אתה רוצה להשוות DSD לשיטה אחרת עליך להשוות את הנגינה כשעוצמת השמע זהה. (בדיוק לשם כך נולדה מלחמת הלאודנס).
שבת שלום