מאמר יפה לחג סוכות
קראתי מאמרי יפה לחג הסוכות ,הרי הוא לפניכם: סוכות זהו חג הנקרא זמן שמחתנו, המצווה היא לשבת בסוכה שבעה ימים ויש הלכות רבות איך בונים סוכה שנחשבת כשרה לשבת בה וכל הלכה כזו טומנת בתוכה תילי תילים של סודות נשגבים, בספר הזוהר הקדוש כתוב שסוכה היא "צילא דמהימנותא" כלומר צל האמונה, המילה סוכה מגיעה מהמילה סכך למעשה הסוכה עשויה דפנות ועליה מניחים סכך, דרך הדפנות אי אפשר לראות דבר ולעומת זה דרך הסכך אפשר לראות, הסכך מסמל את דרך האמונה, הסכך נעשה מכל מה שצומח,כמו למשל פסולת של גורן, שזה מראה שדוקא מהמצבים הנמוכים של האדם ,אם הוא מתחזק בסכך, כלומר באמונה, אז דווקא כך הוא זוכה להשיג דבקות בבורא, כמו שדוקא דרך הסכך אפשר לשבת בסוכה, ומה הכוונה שדרך האמונה אפשר לראות? האדם מטבעו מחפש הנאה ותענוג, אבל התענוג העילאי נמצא דווקא בחיבור שלו עם הבורא, וכדי להגיע לחיבור זה עליו ללכת בדרך האמונה כלומר העדפת דרך האמונה, שזה רצון הבורא על רצונותיו שלו, ודווקא בדרך זאת הוא יכול לראות, לראות את שפע הברכה והטוב שהבורא ייתן לו, וכך אחרי העבודה של ראש השנה בו המלכנו את הבורא על כל הבריאה ואחרי עבודת יום הכיפורים בו ביקשנו מהבורא סליחה עד כלות נפשנו מתוך הרצון לדבוק בדרכיו, אז עכשיו בסוכות אנחנו זוכים להשיג את היכולת לשבת בצל האמונה ולכן סוכות נקרא: זמן שמחתנו, ומדוע זה נקרא צל אמונה ולא אור האמונה? כיון שהאור בסוכה נכנס דווקא על ידי הסכך, על ידי הצל, ומהו צל זה? זוהי עבודתינו לכסות על רצונותינו וללכת בדרך של רצון הבורא, ובסוכות מאירים אורות החג המאפשרים לנו את היכולת ללכת בדרך האמונה וזאת השמחה שלנו, שעל ידי עבודתנו אנו זוכים ללכת בדרך האמונה והדבקות בבורא, כי אין יותר מאושר בעולמו מהאדם הקשור לבורא יתברך אין סוף ברוך הוא. וכתוב בספר ויקרא: "בסכת תשבו שבעת ימים, כל האזרח בישראל ישבו בסכת למען ידעו דורותיכם כי בסכות הושבתי את בני ישראל, בהוציאי אותם מארץ מצרים, אני ה' אלוקיכם" (ויקרא כג,מב-מג) ורבי אליעזר אומר שזה כנגד סוכות ממש שישבו בהם עם ישראל בהיותם במדבר, ורבי עקיבא אומר שזה כנגד שבעת ענני הכבוד שהקיפו את ישראל בהיותם במדבר, ושואל על זה הרב המקובל רבי ברוך שלום אשלג: איך אפשר שיהיה כל כך מרחק בין זה לזה? שאחד מפרש סוכה באופן גשמי ואחד מפרש סוכה באופן רוחני, שהוא ענני כבוד? והוא משיב: שזה נקרא פנים ואחוריים כלומר שאחד מדבר מבחינת הכלים ואחד מדבר מבחינת האורות הנכנסים בכלים, שמבחינת אתערותא דלתתא (התעוררות מלמטה) הוא עשית הסוכה ממש ומבחינת אתערותא דלעילא (התעוררות מלמעלה) הוא ז' ענני הכבוד, שנזכה לחג הסוכות ולאורותיו הנשגבים ביושבינו בסוכה, חג שמח ......
קראתי מאמרי יפה לחג הסוכות ,הרי הוא לפניכם: סוכות זהו חג הנקרא זמן שמחתנו, המצווה היא לשבת בסוכה שבעה ימים ויש הלכות רבות איך בונים סוכה שנחשבת כשרה לשבת בה וכל הלכה כזו טומנת בתוכה תילי תילים של סודות נשגבים, בספר הזוהר הקדוש כתוב שסוכה היא "צילא דמהימנותא" כלומר צל האמונה, המילה סוכה מגיעה מהמילה סכך למעשה הסוכה עשויה דפנות ועליה מניחים סכך, דרך הדפנות אי אפשר לראות דבר ולעומת זה דרך הסכך אפשר לראות, הסכך מסמל את דרך האמונה, הסכך נעשה מכל מה שצומח,כמו למשל פסולת של גורן, שזה מראה שדוקא מהמצבים הנמוכים של האדם ,אם הוא מתחזק בסכך, כלומר באמונה, אז דווקא כך הוא זוכה להשיג דבקות בבורא, כמו שדוקא דרך הסכך אפשר לשבת בסוכה, ומה הכוונה שדרך האמונה אפשר לראות? האדם מטבעו מחפש הנאה ותענוג, אבל התענוג העילאי נמצא דווקא בחיבור שלו עם הבורא, וכדי להגיע לחיבור זה עליו ללכת בדרך האמונה כלומר העדפת דרך האמונה, שזה רצון הבורא על רצונותיו שלו, ודווקא בדרך זאת הוא יכול לראות, לראות את שפע הברכה והטוב שהבורא ייתן לו, וכך אחרי העבודה של ראש השנה בו המלכנו את הבורא על כל הבריאה ואחרי עבודת יום הכיפורים בו ביקשנו מהבורא סליחה עד כלות נפשנו מתוך הרצון לדבוק בדרכיו, אז עכשיו בסוכות אנחנו זוכים להשיג את היכולת לשבת בצל האמונה ולכן סוכות נקרא: זמן שמחתנו, ומדוע זה נקרא צל אמונה ולא אור האמונה? כיון שהאור בסוכה נכנס דווקא על ידי הסכך, על ידי הצל, ומהו צל זה? זוהי עבודתינו לכסות על רצונותינו וללכת בדרך של רצון הבורא, ובסוכות מאירים אורות החג המאפשרים לנו את היכולת ללכת בדרך האמונה וזאת השמחה שלנו, שעל ידי עבודתנו אנו זוכים ללכת בדרך האמונה והדבקות בבורא, כי אין יותר מאושר בעולמו מהאדם הקשור לבורא יתברך אין סוף ברוך הוא. וכתוב בספר ויקרא: "בסכת תשבו שבעת ימים, כל האזרח בישראל ישבו בסכת למען ידעו דורותיכם כי בסכות הושבתי את בני ישראל, בהוציאי אותם מארץ מצרים, אני ה' אלוקיכם" (ויקרא כג,מב-מג) ורבי אליעזר אומר שזה כנגד סוכות ממש שישבו בהם עם ישראל בהיותם במדבר, ורבי עקיבא אומר שזה כנגד שבעת ענני הכבוד שהקיפו את ישראל בהיותם במדבר, ושואל על זה הרב המקובל רבי ברוך שלום אשלג: איך אפשר שיהיה כל כך מרחק בין זה לזה? שאחד מפרש סוכה באופן גשמי ואחד מפרש סוכה באופן רוחני, שהוא ענני כבוד? והוא משיב: שזה נקרא פנים ואחוריים כלומר שאחד מדבר מבחינת הכלים ואחד מדבר מבחינת האורות הנכנסים בכלים, שמבחינת אתערותא דלתתא (התעוררות מלמטה) הוא עשית הסוכה ממש ומבחינת אתערותא דלעילא (התעוררות מלמעלה) הוא ז' ענני הכבוד, שנזכה לחג הסוכות ולאורותיו הנשגבים ביושבינו בסוכה, חג שמח ......