תביני
אין שום בעיה עם מישהו שאומר: אני חילוני, לא רוצה לחיות כמו שהיהדות מחייבת, רוצה לחיות כחילוני. זו בחירה אישית שלו, ומי שמוסמך לדון אותו הוא בורא העולם בלבד! הבעיה מתחילה עם אלו שרוצים לשנות את היהדות, וטוענים שזה לגיטימי. הרי היהדות לא נוצרה ע"י בני אדם! היא נוצרה ע"י אלוקים, והוא נתן את הכלים להבין אותה. לא ייתכן שיקום אחד ויחליט להבין איך שהוא רוצה! חנה קהת נאבקת למען מעמד הנשים בדרכה שלה - שנראית לה נכונה. היא (או אחרים) מגדירה את עצמה דתיה, וכנראה גם נוהגת כך בחייה הפרטיים. הנה כמה משפטים שהיא אמרה (ע"פ הכתבה ב-NRG): "נשים שאינן מחויבות להלכה מה יש להן לחפש ברבנות? ... זה לא טוב הלכתית, זה לא טוב דתית, זה לא טוב אנושית, זה לא טוב נשית ... אנחנו הנשים הדתיות יש לנו בעיה. יש לנו בעיה של מחויבות להלכה" אמרות אלו מראות כי ההשקפה שלה לא תואמת את היהדות המקורית - כפי שאני מכיר אותה. אין כזה דבר "נשים שאינן מחויבות להלכה". יש נשים שאינן *מרגישות* מחויבות להלכה! והיא - בתור אשה דתיה - עוד מעודדת אותן לפעול על פי הרגשה שגויה זו! ועוד בבסיס האלמנטרי לקיום משותף לעם! נישואין וגירושין... יותר מכך, במחויבותה להלכה היא רואה "בעיה"! בעיה להיות מחויבת להלכה! אז בשביל מה היא נשארת מחויבת להלכה? אז מה בסדר בזה? התקווה היהודית היא, שהיהודים יכירו את חשיבות חוקי היהדות, ויפעלו על-פיהם! ובאה זו, ובמקום להסביר להם על חשיבותם של חוקי היהדות - ובכללם הלכות נישואין וגירושין - היא מעודדת אותם להתכחש להם! זו דרך היהדות? לגבי אוהד אזרחי, אסייג את דברי: את קורות חייו קראתי במכתבו שהוא כתב. ולכן הרשתי לעצמי לכתוב "קשיים אישיים" וזאת בלשון המעטה. את שיטתו הבנתי מויקיפדיה ולא הרבה מהאתר שלו. ממה שהבנתי, שהוא לא מציע "זוית ראיה נוספת" אלא השפעה של דתות אחרות. ביהדות - מעולם לא היתה פתיחות לדתות אחרות! אם היתה פתיחות היא היתה לחכמה ולא לדרך. לגבי הפתיחות למין, גם אני לא הבנתי בדיוק למה הכוונה. הרי ביהדות, חיי האישות - כשמונהגים ע"פ היהדות - תופסים חשיבות מרובה מאד! ולא כפי שהעולם רואה אותם - כדבר מבוזה וזאת בהשפעה מהדת הנוצרית. אז מה חדש ב"פתיחות למין"? אני הבנתי שהכוונה היא יותר מגע בין המינים, יותר פתיחות בחיי האישות וכדו'. לא כך היהדות הורתה! הזהירות המופלגת מחיי אישות "פתוחים" נמצאת בהרבה מקומות בתורה ובחז"ל. <העולם מתקדם ידידי... יש מצבים שאי אפשר להישאר תקועים, מה לעשות> כנראה שלא שם לב לפיסקה האחרונה בתגובתי הקודמת. מי שסלל את דרך היהדות הוא יוצר העולם, ולכן אין ולא כלום בטענה "העולם מתקדם" כי הרי יוצר העולם מכיר את כל האפשרויות ה"מתקדמות" ולא ירד מהשמים לתת תורה אחרת. יותר מכך, אחד מיסודות היהדות הוא: זאת התורה לא תהא מוחלפת. כך שהתורה היא תוכנית חיים שתהיה רלוונטית בכל מצד התקדמותי של העולם. יש אמנם כאלו ש"תקועים" עם דעות קדומות, שעדיין לא למדו על הבורא, על מעמד הר סיני, על מסורת העברת התורה, ומחוסר ידע זה, נובעות השאלות והתהיות. לא נכון להוקיע אדם בשל דעותיו ואמונותיו. אך יהיה נכון וצודק להוקיע אדם שלוקח דרך קיימת, עם כללים יסודיים, ומעוות אותה!