מאמר מצויין של אדר' רפי רייש, היום בגלובס

מאמר מצויין של אדר' רפי רייש, היום בגלובס

http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000912032

רפי רייש (לשעבר מנהל אגף בכיר לבנייה במשרד הפנים) קורא להעביר סמכויות נרחבות בנושא תכנון תחבורה חינוך ועוד לרשויות המקומיות, על חשבון הסמכויות של השלטון המרכזי
 

ש מים

New member
אכן, לא פחות ממעולה!

מאמר מעולה, אף שלא עם כל מילה אני מסכים (למשל: השליטה המוחלטת על גובה הארנונה... בהחלט עלול לשמש הן ככלי "סינון אוכלוסיות" והן ככלי לכיסוי ניהול כושל, מכיס הציבור התמים).
בכלל, יצא לקרא כמה מאמרים של רפי רייש והתרשמתי מאוד (על איזה תחום הוא היה אחראי במשרד הפנים??)

וסליחה שעדיין לא הואדמת. אני מתאושש משפעת ארוכה
 
אגף הבנייה

נראה לי שאף אחד לא נתקל בו עדיין...
אבל האגף מניח בימים אלו את הבסיס לרפורמה ברישוי ולתקינה של כל הענף שלא קיימת היום, וכבר הסתיימו שני מחזורים של קורס בקרי בניה כך שכשתפרוץ הרפורמה יהיה אפשר לתפעל אותה.
אה, וכולנו בשפעות...
אסותא ורפואה שלמה!
 

ש מים

New member
כן, שמעתי על הנושא הזה (של "בקרי בניה")

יש לך מושג מתי נפתח הקורס הבא?
וגם על הרפורמה אני יודע באופן כללי (יודע שיצא מכרז גדול לפני כשנה ויש זוכה, אבל משום-מה העסק לא זז :p )
 

Rubim88

New member
בתחומים מסויימים זה פשוט לא יעבוד טוב יותר

לדוגמא בתחבורה ציבורית - שהיא דורשת תכנון מרוכז וראייה כלל מערכתית. חוץ מזה להביא כדוגמא ערים כלונדון וניו יורק זה די בעייתי - כשיתחילו לצמצם רשויות מיותרות(וליצור איגודי גג לאזורים גיאוגרפים בתחומים שונים) הדוגמא תתאים יותר.
 

ש מים

New member
תחבורה...

לפני כשנה יצא לי להפגש ולשוחח עם מתכנן ערים ממקאו, העוסק בתכנון תחבורה. לדבריו באי אין תכנון מרכזי, וכל עיר/נפה מתכנת לעצמה, ואכן יש בעייתיות בשלבי "התיאומים", של מערכות התחבורה, עם הערים/נפות השכנות. מעניין מאוד!
 
תכנון מרכזי לעומת מטרופוליני

דוגמא מעניינת שיצא לי להכיר מקרוב היא עמותת VRN לתח"צ. היא פועלת בכמה מדינות בדרום מערב גרמניה (בחלק מבאדן וירטמברג, הסה וריין-פאלץ) ומפעילה באזור התעריף הזה את כל התח"צ והתיאומים בין אוטובוסים רכבות וחשמליות, שזה למעלה מ-45 חברות ותאגידי תחבורה שונים. העמותה קובעת גם זכיונות למפעילים וכו' כמו משרד התחבורה שלנו, אך בשונה ממנו היא נשלטת ע"י הרשויות החברות באגד התחבורה. רמות המחירים שקופות לציבור ובנויות על מערכת של "חלת דבש".
בין השאר העמותה מציעה "תיאומים" עם 6 איגודים דומים שפועלים מסביבה וגם עם הרכבות המהירות של גרמניה כולה שאינם חלק מאיגודי התחבורה.
וזה עובד, אמנם לא כמו אצל השוויצרים, אבל עובד טוב!

סדרי הגודל שונים מאד מישראל כמובן- ב-VRN לבדה 300 מליון 'נוסעים' בשנה והרווחים לפי ויקיפדיה הם 260 מליון אוירו.
בישראל כולה מדובר כנראה על 700 מליון 'נוסעים' בשנה, 6 ימים בשבוע בלבד. אין מה לדבר על רווחים אלא על סבסוד ממשלתי.

בכל גרמניה יש משהו כמו 15 איגודי תחבורה- התאגדות משפטית וארגונית של הרשויות המקומיות בצורה של עמותה למטרה מיוחדת, לפעמים הם קשורים היסטורית לחברות הובלה אזוריות, ומטרתם היא ביצוע משותף ומתואם של התחבורה הציבורית באזור. איגודי התחבורה מאורגנים כ'מלכ"רים', או חברה בע"מ שבה הערים או ה'מועצות האזוריות' הן בעלות מניות.
http://de.wikipedia.org/wiki/Verkehrsverbund

עוד על ההשקעה בתח"צ בישראל לעומת העולם:
http://www.knesset.gov.il/mmm/data/pdf/m03196.pdf
בסוף המסמך שם יש פסקא אחת בנושא של ארגון התח"צ ברמה מרחבית:
"השקעה בתשתית בישראל אינה מספיקה. נוסף עליה יש לארגן את שירותי התחבורה הציבורית באופן היררכי ולשלב ביניהם. השילוב צריך להיעשות הן ברמה הפיזית, כלומר מעברים נוחים בין אמצעי תחבורה ציבורית למשנהו, והן ברמה הניהולית, היינו ניהול אחּוד של אמצעי התחבורה הציבורית הפועלים במרחב משותף."
 

ש מים

New member
תודה. אבל מקאו...

הבחור ממקאו דיבר איתי על תכנון מערכת הכבישים (כולל תכנון פיזי ומפורט - ברמת התב"ע והמפרטים ההנדסיים).
 

Rubim88

New member
כמה הערות ותיקונים

קודם כל תכנון מטרופוליני הוא תכנון מרכזי, תכנון כולל ומרוכז של כל המטרופולין. כשרשמתי שתח"צ דורשת תכנון מרוכז התכוונתי ההפך מלתת לכל רשות מקומית לתכנן את התחבורה שלה בעצמה מכיוון שתכנון חייב להיות היקפי ומרוכז - לפחות ברמה מטרופולינית. איך מתכננים ברמה כזו? יש כל מיני דוגמאות בעולם - אחת מהם היא בדומה VRN - איגוד(Verbund) תחבורה שמאגד גופים שונים ברמה המקומית וגם התקציב שלו מגיע מהם, גם בין האיגודים השונים יש הבדלים רבים - בגודל/מבנה/משימות/דרכי מימוש תכנון ועוד. המנגנון הזה בהחלט עובד יפה, השוויצרים שהתחילו ליישם את זה הרבה יותר מאוחר מהגרמנים(ואצלם באמת יש 15 איגודים כאלו בניגוד למעל 100 בגרמניה) באופן טיפוסי לתח"צ מוזרמים יותר כספים, והיא מסיבית יותר.

לגבי סדרי הגודל, הפרמטר הזה לא רלוונטי מכיוון שיש איגודים קטנים ואיגודים שגדולים יותר מישראל. לדוגמא האיגוד השכן של VRN, שמו RMV(האיגוד של מטרופולין ריין-מיין) ובו נוסעים 700 מיליון בשנה. לגבי ה260 מיליון יורו - לא מדובר ברווחים(ממתי יש רווחים ישירים בתח"צ?) אלא בהכנסות ממכירת כרטיסים, אלו מכסות רק חלק(הממוצע הוא 60 אחוז) מעלויות התפעול, והשאר מכוסה ע"י חברות האיגוד.

עכשיו בנוגע לישראל - הרעיון להקים רשות תח"צ לכל מטרופולין בארץ(4 בסה"כ) הוא לא חדש בכלל - למעשה בהתייחס לגודלה של ישראל אפשר לעשות את זה אפילו ע"י איגוד יחיד לכל המדינה הפצפונת הזו. אבל הבעיה בארץ היא אחרת, הבעיה היא שילוב של חוסר ידע והבנה מקצועית בתחום, חוסר רצון והשקעה מועטה יחסית(וגם כשהיא קיימת לפעמים סדר העדיפויות רחוק מלהיות נכון מה שמחזיר אותנו לחוסר ההבנה).
 
גם בתחבורה זה אפשרי

אבל מסכימה שקשה.
אני לא רואה כרגע אפשרות פוליטית לצמצם מסה של רשויות (תראו את הרפורמה של 2003 מתפרקת עם הזמן ורשויות לא יודעות לתפקד יחד, כמו דאלית-עוספיא, שגור, באקה-גת וכדומה), אבל כן אפשרות לאגדי ערים/רשויות שישתפו פעולה על בסיס כלכלי של יתרונות גודל, או אינטרסים אחרים. כאן תכנס אולי גם תחרות בין רשויות על רמת השירות לאזרח. זה קורה כבר בנושא ביוב וצריך להיות בנושאים תעסוקתיים ותחבורתיים גם. לא ברמה של עיר אלא ברמה של מטרופולין או מחוז (גוש דן הוא 'מחוז' בעיני, ועזבו את זה שמסיבות עלומות משרד הפנים לא מכיר בכך).
דוגמא לרמה מטרופולינית בתחבורה- מודל התחבורה של תל אביב, לתחבורה פרטית בעיקרה, לא משמש עדיין את כל המטרופולין (עד כמה שאני יודעת, מקווה שאני טועה). ז"א שאפילו משרד התחבורה לא רואה את הדברים ב'ראיה מערכתית'.
העברת ניהול תחבורה לרמה של הרשויות המקומיות תביא בראש ובראשונה ללקיחת אחריות מצד הרשויות, לעומת המצב הקיים בו נבחרי הציבור לא יכולים להשפיע מהרבה בחינות על איכות חייהם של הבוחרים, וגם לא מנסים.
 

Rubim88

New member
אפשרי אבל זה תלוי לאיזו רמה מביאים את זה..

לרמת רשויות בודדות - רק בלגן זה יביא, ברמה מטרופולינית(בדומה לדוגמא שהבאת) זה יהיה מעולה(ולדעתי יכול להצליח יפה גם בתחומים אחרים).
הרשויות שהבאת כדוגמא הן מסקטור אחד - שם קיימות בעיות נוספות ולכן הדוגמא לא מהווה סיבה למה לא להכניס לספרי ההיסטוריה את החלוקה המגוכחת של הגוש העירוני מסביב לתל אביב,ויש עוד מקרים כאלו - זו רק דוגמא אחת.
 

Ynhockey

New member
הצלחה של שיטה כזו תלויה באיחוד רשויות

זה בעייתי לתת לרשות נפרדת בתוך מטרופולין גדול כ"כ הרבה עצמאות כי אז לא תהיה ראיה מערכתית כמו שהיינו רוצים, בכל התחומים ובמיוחד בתחבורה. גם פתח תקווה היא דוגמא.

במידה ויאחדו כל מטרופולין לעיר אחת (במיוחד בגוש דן), יש אפשרות להשוות לערים גדולות בעולם כמו לונדון וניו יורק. עד אז זה כמו להשוות תפוחים ונעליים.
 

tapuzo

New member
סמכויות נרחבות לעיריות - למשל ראשון לציון?

ראינו היום עוד דוגמה מה יקרה אם יעבירו את התכנון לידי העיריות בלי ועדות מחוזיות.
זה יהיה שחיתות בלתי נשלטת בכל תחום. לא מספיק זאת שכבר ישנה עם פיקוח היום?
 
למעלה