מאמר על מציאות הבורא

אביבי40

New member
מאמר על מציאות הבורא

נקודת המוצא האכסיומטית היחידה שעלינו להסכים עליה היא שקיים עולם ואדם ("אני חושב, משמע אני קיים"). ישנם כאלה שטוענים כי יש ספק גם בכך, כיוון שיכול להיות שאנו סך הכל חלום בתוך "מוחו הקודח של צב ענק" כפי שנשאלתי פעם. תשובה בדבר: אם באמת אותו אדם מאמין בשאלה שלו, שייתכן שהעולם הוא חלום, הייתי מצפה ממנו שיקפוץ ברגע זה מן גג בביתו - כיוון שממילא הוא עוד מעט יתעורר, או שלפחות לא יאכל היום ארוחת ערב, כי הרעב הוא רק חלק מהחלום לטענתו. הוא לא יעשה כן, מה שמוכיח שהוא אינו חי כמתבקש משאלה זו, והיא אינה שאלה רציונלית. פילוסופיית "כל אחד והאמת שלו" נכונה למשל לגבי טעם באוכל ובמוזיקה של אדם פרטי. אף אחד לא יטען שהאמת שלו היא שהירח הוא בננה ושהגשם אינו רטוב. ועל שאלות אודות מציאות מסוימת לא חל הכלל הזה, כגון האם יש בורא לעולם. אם יש - יש לכולם ואם אין - אין לכולם. היהדות איננה מבוססת על אמונה עיוורת, ניתן לדעת ע"פ השכל הישר. המושג "אמונה" ביהדות פירושו הוא ידיעה, ההפך מהמובן הרחובי של המילה שפירושו הוא אמונה עיוורת. השאלות אותם אנו צריכים לברר הם: ---------------------------------------------------- 1. האם יש בורא לעולם? (כיוון שיש עולם ואדם ,איך נוצרו, ואם תיענה כחיובית, נמשיך: 2. היש משמעות לעולם או לא? ,ואם תהיה חיובית, נמשיך: 3. האם גילה הבורא מהי המשמעות או לא?, ואם תהיה תשובה חיובית נמשיך: 4. היכן נמצאנה אנו את המשמעות?. שלשת השאלות הראשונות יכולות להיענות בחיוב או בשלילה. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- תאר לך שאני נטפל אליך יום אחד ברחוב, וגורר אותך אחרי לבית המשפט. שם פונה אני אל השופט ואומר: "כבוד השופט, הזוכר אתה את תיק הרצח הכפול שטרם פוענח? - הנה לפניך הרוצח!" השופט ודאי יפנה אלי וישאל אם יש לי איזושהי הוכחה לטענתי. אענה ואומר לו: "וכי מדוע עלי להוכיח שהוא הרוצח? שינסה הוא להוכיח שאינו הרוצח!" מיד יתכנסו השופטים לדון בשאלת "נטל ההוכחה על מי מוטל". במקרה המדובר ודאי יחליטו ללא היסוס כי מאחר ואין ראיה-לכאורה הקושרת את האיש למעשה הרצח שאני מייחס אליו, הרי נטל ההוכחה מוטל עלי! וכיון שאין לי כל הוכחה, ישוחרר הנאשם לאלתר. מה היית אומר אילו העיתונים היו מדווחים על התקרית בסגנון: "פלוני שוחרר מחוסר הוכחות"!" ודאי יהיה זה פרסום מעוות ופוגע שכן אין זה נכון לומר כי שוחררת מ"חוסר הוכחות" ניסוח זה יתאים לאותם מקרים בהם יש חשד לכאורה כלשהו, אך לא כזה הנדון שלנו! כאן תמשיך להיחשב כמקודם - נקי וצדיק וללא כל קשר למעשה, וללא כל הבדל בינך לבין כל אדם אחר ברחוב. גם בנדוננו באלה האם יש בורא לעולם, חייבת שאלה מקדמית זו להישאל: נטל ההוכחה על מי מוטל, על הטוען שיש בורא לעולם או על הכופר במציאותו?!... אמנם מקובל להניח, כדבר המובן מאליו, כי בשאלה זו של מציאות בורא, הטוען כי יש בורא, יחויב בנטל ההוכחה. אבל הגיע הזמן לעצור ולתהות על הרגל חשיבה זה עצמו - האמנם באמת כך הם פני הדברים? האמנם נטל ההוכחה אכן צריך להיות מוטל על הטוען שיש בורא לעולם? במילים אחרות: במשלנו אודות ה"חשוד" ברצח יש מושכל ראשון ברור, שכן כל אדם הנו בחזקת חף מפשע, עלינו לברר מהו המושכל הראשון ביחס לעולם, האם המושכל הראשון הנו שיש לו בורא או להפך, שאין לו בורא. נטל ההוכחה יוטל על כתפיו של מי שבא להוציא מידי אותו מושכל ראשון. בקצרה: מהו המושכל הראשון של דבר מסודר, שיש לו מסדר או לא? מקובל לחשוב שנטל ההוכחה הוא על מי שטוען שיש בורא לעולם. קביעה זו אינה נכונה, כיוון שאין, ולעולם לא תמצא דרך להוכיח כי אין בורא לעולם. "לא ראיתי" "לא שמעתי" "אינני מבין" אינם בגדר הוכחה שאין, שכן יתכן שהשגתנו מוגבלת, וגם אם יש מודל שמסביר את העולם ללא הזדקקות לבורא, (מיותר להדגיש שאין אחד שטוען שיש לו מודל המסביר את כל עניני העולם)אין הכרח כי מודל זה הוא הנכון. שכן עשוי להיות מודל נוסף עם בורא שמסביר לא פחות טוב. ומצד שני ישנה אפשרות עקרונית שתמצא הוכחה שיש בורא לעולם. (וגם יש אפשרות ששאלה מסוימת תהיה ברת הוכחה מבחינה מתדולוגית ולא תמצא הוכחה במציאות)ברגע שנטל ההוכחה הוטל על צד אחד והוא לא עמד בנטל, הצד השני יחשב כצודק(זהו כלל בפילוסופיה שחל גם על כל דבר) ולכן נטל ההוכחה שאין בורא מוטל על הטוען לכך. לעולם לא יהיה ניתן להוכיח שאין, ולכן הכפירה תחשב כשקרית תמיד.(דוגמה: יותר קל להוכיח שיש עגל בעל שלשה ראשים בעולם יותר מלהוכיח שאין אחד כזה, כשמרחב המדידה אינו מוגבל). אפילו אם יטען אי מי, שגם אי אפשר להוכיח שיש בורא לעולם, יהיה ספק לכל הפחות. יהיה עלינו להמר, ונטה את הכף לצד ממנו נשקפת סכנת הפסד פחותה יותר, וריווח גדול יותר(כבכל ספק).נשקול: אם יש בורא, יש כוח רוחני, ויש נצח כיוון שהרוחני הוא לא חומר וממילא אין זמן, שהזמן נמצא רק במקום שיש חומר, וכיוון שיש נצח, יש מקום לדבר על תענוגי נצח. ואם אין כוח רוחני כזה, קיים עולם החומר בלבד, ועליי להפיק ממנו את מירב התועלת. אם אתנהג כאלו יש אלוקים-הרווחתי נצח, ואם יתברר שאין-מקסימום הפסדתי בכך שנווטתי את הנאותיי במערכת מסוימת. אם אתנהג כאלו אין אלוקים-ארוויח מעט יותר תענוגות בעולם הזה אבל אני עלול להפסיד נצח. ההימור הרציונלי המתבקש הוא ודאי לחיות בהשקפה המאמינה באלוקים. גם אם יצמא מי שיטען שהסבירות של "יש אלוקים" היא אחד לתשעים ותשע, בכל זאת יאלץ להתנהג כאלו יש אלוקים, כיוון שהרווח של "יש אלוקים" הנו אין סופי, וממילא ההפרש שבינו לכל רווח אחר שיהיה הנו אין סופי. דומה הדבר לאדם צמא, שמקבל כוס משקה. והוא יודע שיש סיכוי של אחד לשלושים שיש בה רעל קטלני. הסבירות היא נמוכה, ואף על פי כן שום בר דעת לא ישתה ממנה, שהרווח הנו פעוט ביחס להפסד אם יתברר אכן הכוס מורעלת, וקטן ההפסד אם לא ישתה גם אם באמת הכוס אינה מורעלת.(זו הייתה פילוסופיית ההימור המיוחסת בין השאר לבליז פסקל)חשוב להדגיש: היהדות בודאי אינה מקבלת מצוות מתוך הימור, גם כיוון שאפשר לדעת, וגם כי התורה מחייבת אותנו לדעת שכתוב "וידעת היום והשבות אל לבבך".(חשוב ביותר-המושג "אמונה" ביהדות אין פירושו במובן הרחובי של המלה שהוא "אמונה עיוורת" אלא במובן של ידיעה ברורה)החישוב דלעיל הבאתיו רק כדי להראות שעוד טרם דיון, המאמין במצב נוח מכל וכל.
 

אביבי40

New member
המשך

-------------------------------------------------------------------------------- השאלה הראשונה: האם יש בורא לעולם. יש ארבע דרכים להוכיח את מציאות הבורא. 1. הוכחה מתוך היקום-הטבע 2. הוכחה ע"י האדם-גופו ונפשו 3. הוכחה דרך התורה. 4. הוכחה היסטורית - הוכחת היות מעמד הר סיני עובדה היסטורית. במאמר זה אעסוק רק בשתי ההוכחות הראשונות. 1. הוכחה מתוך היקום. ------------------------------- הדבר הבולט ביותר בעולם הפיסי הוא הסדר שלו. למשל: גרביטציה. גרביטציה היא חוק משמע= סדר.אם חוקי הטבע היו מקריים הם לא היו חוזרים על עצמם ופועלים באותו אופן תמיד. נושא זה של "העולם מסודר" ניתן לומר באין סוף הרצאות, או במשפט קצר. משפט קצר: העולם מסודר - עובדה. אין סוף הרצאות: האדם זקוק ל 1. חמצן 2. מים 3. מזון 4. קורת גג. דרגת התכיפויות לנזכרים הם כמו שסדרתי. והנה, הטבע לא ידע רק את צרכיו, אלא גם את דרגת תכיפויותיהם!. החמצן-הוא הנחוץ ביותר, וגם נמצא בכל מקום. המים-נמצאים במקורות מים. מזון(לחם וכ"ו´)-יש צורך ביותר פעולות כדי להשיגו מאשר מים וחמצן. בית-מעשה מורכב יותר. צורכי האדם מצויים בטבע בהתאם. להיצטרכויותיו. אין זה צירוף מקרים. דוגמא נוספת - האנומליה של המים. כל החומרים מתפשטים בחום ומתכווצים בקור המים מתכווצים בקור רק עד ארבעה מעלות צלסיוס. ומשם, מתחילים להתפשט. כתוצאה מכך, הקרח צף על פני המים[שיש בו פחות מולקולות של מים (אייג´ שתיים או) בסמ"ק].תופעה זו גורמת שים הקרח הצפוני אינו קופא מידי חורף. שהרי אם המים היו ככל חומר, השכבה החיצונית של המים הייתה קופאת ושוקעת וזו שאחריה, וכן הלאה. ובקיץ, כשהיו מפשירים, היו גורמים לזרמי מים אדירים שיסכנו את קיום היבשות.(מלבד זה שהדגים לא היו מתקיימים בתנאים כאלה)וראו זה פלא-המים הם החומר היחיד שמתפשט בקור, וגם הוא, רק החל מנקודת הקפיאה. שזה שינוי נחוץ לקיומנו. זהו סדר "טלאולוגי" כלומר: תכליתי. ישנו גם סדר במישור התת-אטומי, וכן בחלל הבין כוכבי. ומעל הכל-המוח האנושי והצופן הגנטי. א"כ ודאי שיותר מתקבל על הדעת שלדבר מסודר ,יש מסדר.(עד כאן על דרך האינטואיציה, מכאן, הוכחות לוגיות).אף אחד לא יטען על מצלמה שנוצרה מאליה, ויחיה ע"פ זה(שלא ישלם לבעל בית החרושת). העין למשל היא ודאי לא פחות משוכללת. האדם מותאם לטבע, לא חשוב כרגע מי קדם למי. חשוב מאוד: אני לא מנסה לטעון את הטענה הרדודה לטעמכם שהטבע התאים את עצמו לאדם ומזה מוכרח שיש .מסדר, כיוון שיש צד לומר שהאדם התאים את עצמו לטבע רק הדגמתי כי הטבע והאדם מסודרים בתכלית הסידור, אחד עם השני, וכל אחד לעצמו. (והרי לכל דבר מסודר בעולם(יש מסדר, מדוע שלעולם לא יהיה? . נוסחת "אי הוודאות" במכניקת הקוואנטים אינה מדברת על אקראיות הרלוונטית לענייננו. ברמת חוקי הטבע ישנו סדר מופתי, אלא שהיום הפיסיקה זנחה את הדטרמניזם ואינה דוגלת בסיבתיות מוחלטת בהוויה. (ברמת החלקיק הבודד אי אפשר לדעת את חוקיו שהוא "קפריזי", ואולם החוקים הם ברמת הכלל כיוון שלסך קבוע של חלקיקים יש תמיד אותן תוצאות). כיצד קורה הדבר שה"סטיות" ברמת הפרט מקוזזות אלו את אלו ודואגות שהכל יכנס לאותה מסגרת? האם אין כאן הוכחה על השגחה תמידית כל הזמן? סדר שנוצר וחוזר כשמרכיביו האלמנטריים מתרוצצים באי-סדר מוחלט, מחייב שהמסדר יהיה כל הזמן במקום הנכון על מנת לשמור שהסדר לא יופר. ישנם הטוענים שמציאות הבורא אינה נתפסת בהשגה, ולכן הבא לחדש מושג שכזה עליו נטל ההוכחה. אתייחס לטענה זו: יכול להיות שלא מובן איך מציאות רוחנית שאני לא מבין קיימת, כיוון שאני לא מבין מהות לא חומרית. אך יש לדעת שעם גילוי הפיסיקה המודרנית-תורת היחסות והקוואנטים, אף אנשי המדע החלו להכיר, בכך שהמדע אינו נותן כלים לדעת הכל, ומרובה הסתום על המפורש. הרי ציטוטו של ארתור אדינגטון, מגדולי האסטרונומים בסוף המאה הקודמת, כתב בספר "כובד חלל זמן": "על חופו של הבלתי ידוע גילינו עקבות מוזרות. הצלחנו למצוא תורות עמוקות לגלות את מקורן, לבסוף הצלחנו למצוא את היצור אשר ממנו באו העקבות שראינו, והנה-העקבות עקבותינו. במקומות שהמדע מתקדם ביותר חזר רוח האדם וקבל מן הטבע את אשר הכניס בטבע קודם לכן" ע"כ ציטוטו(ברגמן, "הפילוסופיה של עמנואל קאנט" עמ´ 27)ציטוטו של אייזק ניוטון באחד ממכתביו לבנטלי: איני יודע כיצד אני נראה לעולם, לעצמי אני נראה כמו ילד קטן המשחק על שפת הים ולעיתים מוצא צדך יפה, בזמן שהאוקיינוס הגדול של האמת בלתי נגלה לפניו". גוטפריד וילהלם לייבניץ-"כיצד אנו שרק אתמול התחלנו להתבונן בטבע מסוגלים לקבוע קביעות מוחלטות". ע"כ ציטוטו. היום, במאה העשרים, הידיעה שאין אנו יודעים, הפכה להיות לאחת מאושיות המדע. אין סיבה להעדיף את הסברא הבלתי הגיונית בהמעטה, שדבר מסודר נוצר במקרה רק בגלל שהבורא אינו מושג בשכלנו. למשל: יצורים דו ממדיים כיצד יסבירו את התופעות הנובעות מהממד השלישי בעולם? ודאי שההסברים יהיו מעוותים, תאר לך שאתה מציג לפניהם תיבה, הם יחשבו שמדובר במלבן משונה שמזוויות ראיה שונות נראה בגדלים שונים!. העובדה שאין אנו משיגים את מציאות האלוקים היא יתרון, אין אנו מסוגלים לראות ולהבין את מציאות האלוקים, אך אבוי לאלוקים שכן יהיה ניתן לראותו!. אין אנו מסוגלים לראות את האלוקים, כיוון שכדי לראות דבר, אתה צריך להסתכל מחוצה לו, בנקודת תצפית, אך כשמדובר באלוקים, כיוון שאין נקודת תצפית חוצה לו, שכן אין מקום פנוי ממנו, וממילא אין אנו מסוגלים לראותו ולהשיגו. המדע שמדבר על בריאה, אומר שברגע מסוים נוצר העולם וחוקיו. "THE BIG BANG". אין המדע יכול להסביר מה גרם לכך, הוא רק אומר שבמפץ הגדול נוצרו כל החומר וכל חוקיו, ולפני אותו מפץ, לא היה מאומה. התיאוריה של המפץ אושרה בניסויים רבים, ותחזיותיה אומתו. המדענים שערכו ניסויים מוצלחים זכו בפרס נובל, אבל אין המדע מתיימר לדעת מה גרם לו להתהוות. הגיוני הדבר שהחומר נוצר ממציאות רוחנית מהסיבות: 1. שכן כל נוצר, למשל שולחן, הנגר חייב להיות יותר בעל יכולות והשגה מהשולחן שבנה, והדרגה הגבוהה יותר מחומר היא רוחניות. 2. תורת הקומפלמנטריות מנסה לערוך משוואה בין חומר לאנרגיה שהם מושגים סותרים זא"ז, שכן לחומר יש מסה והוא כפוף לחוקי הגרביטציה, מתפשט בצורה קווית ותאוצתו הולכת ופוחתת, ואלו האנרגיה יש לה תכונות ההפוכות בדיוק. אור למשל-הנו חומר ואנרגיה בבת אחת. הגדרה הסותרת את ההגיון האלמנטרי(כיצד יתכן שלאור תהיה מסה ולא תהיה לו מסה בעת ובעונה אחת?)שני הפכים במציאות אחת קיימים. ומדוע יקשה עליך שמהות רוחנית כל יכולה יכלה ליצור משהו שנראה כהופכי לה?
 

אביבי40

New member
המשך

******************************************************************************** מכאן ההמשך: עלי להדגיש שלא התכוונתי לומר שמכיוון שהטבע הותאם לאדם יש הוכחה על מציאות המסדר, כיוון שאפשר לומר שהאדם התאים את עצמו לטבע. כוונתי הייתה לומר כך בקצרה בחלק העליון של המאמר: ברגע שנטל ההוכחה על דבר מסוים ייפול על צד אחד, השני יחשב כצודק. אם ניווכח כי נטל ההוכחה מוטל על הטוען שיש בורא לעולם, יש לו סיכוי, כיוון שתאורטית יתכן ויצליח לעשות זאת. לעומת זאת אם נטל ההוכחה יהיה על הטוען שאין בורא לעולם, הוא לעולם לא יוכל להוכיח זאת, שהרי אין דרך להוכיח שאין בורא לעולם, ואז יחשב הצד השני כצודק ללא עוררין, ולנצח. ברור שנטל ההוכחה הוא על הטוען שאין בורא לעולם, כיוון שנטל ההוכחה מוטל תמיד על מי שרוצה להוציא מידי המושכל הראשון. והמושכל הראשון שיש על דבר מסודר הוא שמישהו סידרו, לא שנוצר לבד, וכן העולם. ע"כ בקצרה המאמר דלעיל המשך: המתודה היא שכיום אנשי מדע מקבלים גישה המכירה במציאות של שני הפכים בנושא אחד. לכן אין שום סיבה שלא יקבלו מציאות בורא, ומה בכך אם הוא הופכי לחומר. עובדה היא שעולמנו מסודר, כיוון שסדר וסימטרייה מתגלים בכל פינה, וחוקי הטבע קבועים הם וברי הישנות. אין שום הגיון בטענה כי עולמנו נוצר באופן אקראי, משום ששום דבר מסודר ומשוכלל לא נוצר באופן אקראי וכ"ש העולם. לרווחת העניין אעלה ספק בעניין האפשרות שמא למרות הכל, העולם נוצר באופן אקראי: הסבירות לאקראיות היא אמנם נמוכה ביותר, אבל אם ניקח בחשבון כי לעולמנו קדמו עולמות רבים מספור, שכולם נוצרו באופן ספונטני, כך שמתוך אין סוף של אפשרויות יכול פעם אחת להיווצר סדר מתוחכם ככל שיהיה גם אם רמת ההסתברות להתהוותו הנה אחד מתוך הרבה מאוד, כיוון שיש לנו אין סוף עולמות, יש לנו את ה"הרבה מאוד" ואולי עולמנו הוא האחד? שלש תשובות בדבר: 1. כיוון שלא ידוע לנו על אין סוף עולמות נוספים שקיימים ואינם מסודרים, ההנחה שמא היו עולמות כאלה הנה הנחה פראית וחסרת בסיס מכדי שיהיה ניתן לבנות עליה בניינים. וגם אם היו כאלו עולמות, מי אומר שמספרם היה כה רב?. לפי"ז מדוע שלא נניח כי המצלמה או המחשב נוצרו במקרה? אנו לוקחים בחשבו ן רק מציאויות הידועות לנו כקיימות, ולא מציאויות היפותטיות, ודאי שלא כה היפותטיות.(הערה: הכוכבים שמסביבנו הם חלק מיקומנו האחד והמסודר, בין כולם השפעות גומלין הדדיות, והשפעות אלה הנן חלק מהסדר המאפשר חיים בכדורנו. כמו כן, לפי תיאוריית המפץ, הכוכבים היו בעבר קרובים זה לזה, על כך שאלת הסדר ומקורו נשאלת על כולם יחד. מי שמעוניין ב"עולמות נוספים" יאלץ לחפשם ב"מקום אחר" היפותטי כלשהו. וכן כל חוקי החומר המסודרים שבכוכבנו חלים גם על כל הכוכבים כולם, אמנם לא חוקי האורגניזם אלא כוח גרביטציה, מבנה מולקולרי, והן גם בכל אלה ניכר הסדר.) 2. כיוון שלא כל הסדר הקיים נוצר בבת אחת, אחר הופעת הסדר הראשון, הייתה צריכה להתרחש "על" הסדר שכבר קיים מוטציה מקרית (או משהו כזה),הרי שהסבירות להתרחשות המסודרת השניה הנה נמוכה בכל מקרה, וכאן אין אינסוף אפשרויות, כיוון שהסדר היה חייב לקרות במקום ספציפי. ואחריו התפתחות נוספת, ועוד ועוד במיליוני מיליונים של שלבים וכל התפתחות כזו מורידה את הסבירות למקריות לרמה נמוכה יותר ויותר... 3. סך הכל של חומר-אנרגיה נוצרו בפעם אחת, גם של העולמות הנוספים(אם היו).וא"כ לא נמלט מהשאלה האחרת: מי יצר את אבני הבניין היסודיות ואיך נוצרו? ע"כ המדענים שמאמינים שאעפ"כ הכל קרה במקרה, יודעים את כל ההגיונות שהבאנו למעלה כנראה. רבים מאוד מאנשי המדע מאמינים בבורא עולם,ו רבים מהם מאמינים בתורת ישראל. וזה מלמדנו גם כי אי המדע מחייב לקבל תיאוריות הסותרות בריאה. ואם יש אחד שאומר שאין להביא ראיה מאלו המדענים כיוון שאינן אובייקטיביים ויחפשו תירוצים להצדיק את אמונתם, טענה זו בבחינת "בומרנג" כיוון שבאותה מידה אין להביא ראיה ממדענים חילוניים האומרים כי אין בורא לעולם שהרי הללו אינם אובייקטיביים ורוצים להצדיק את כפירתם... (להזכירכם: אין שום הוכחה, ולעולם לא תמצא, שאין בורא לעולם)
 

אביבי40

New member
המשך

אחד המפורסמים בכופרים האבולוציניסטים (אלדוס האסכלי) מתוך המאמר המפורסם "וידויו של כופר מקצועי" כותב: "אני ובני דורי לא רצינו שלעולם תהיה משמעות, פילוסופיית חוסר המשמעות הייתה עבורנו צורך קיומי כיוון שלעולם בעל משמעות הפריע לחופש שלנו". ע"כ ציטוטו. גם אנשי המדע אינם טוענים שיש להם הוכחה שאכן הכל קרה מאליו. מבלי להיכנס לפרטים, כלל טענת המדענים האתאיסטים הנה שיקום כזה עשוי(או עלול...)היה להיווצר מאליו למרות הסדר שבו, אך אין כל הוכחה שאכן נוצר כך...-ישפוט כל בר דת מה הגיוני יותר- (אלו היו ראשי פרקים מהחלק של הוכחה באמצעות היקום"). 2. הוכחה באמצעות האדם --------------------------------------- בראש ובראשונה מוכיח האדם כי יש בורא לעולם באמצעות הסדר המופלא שבו. למשל התפתחות העובר, כל עצב מגיע למקומו, עצב הראיה למשל יגיע אך ורק למקומו. כיום יודעים שהתכנית כולה נמצאת בצופן הגנטי שמכיל את כל המידע של כל מערכות הגוף במקום זעיר. האם הגיוני הדבר שסדר כזה נוצר מאיליו? ישנם חלקים למשל בעין כגון קרנית ורשתית וכ"ו´ שכל חלק כשלעצמו הנו חסר תועלת, ורק כשהם מתייצבים במקומם בסדר הנכון יש להם משמעות. האם אבר כזה יכול להתפתח באופן אקראי? איזו סיבה תהיה לפתח חלק שבפני עצמו הוא חסר משמעות?. כל הרעיונות לעיל שייכים בעצם לחלק של ההוכחה באמצעות היקום. אך באדם יש ממד נוסף של כוחות הנפש. ממד שהמטריאליסטים מתפתלים כהוגן בבואם להתמודד עמו. כיצד נוצרים רגשות? כיצד אדם אוהב, שונא,מ רגיש תענוג מהענקה, מרגיש בושה, הרגשות מוסריות, כשורים אלו מעידים כי יש באדם משהו מעבר לחומר. יש פסיכולוגים שטוענים שההרגשות האלה נובעים כתוצאה ממערכת גירויים ותגובות, שאין הבדל בינה לבין כל תגובה חומרית אחרת, רק שאצל בנ"א הם כל כך משוכללות ועדינות, שאין למצוא בדומה להן בכל תחום אחרת(פשוט שרעיון זה הנו הבל הבלים לטעמו של כל אדם הגיוני, רק הבאתיו כדי לסגור את המערכת כולה).תשובה בדבר: ישנן מכלול ראיות על הימצאות נפש לא חומרית באדם. ישנם ענפי פאראפסיכולוגיה כמו טלפתיה, פסיכוקינטיקה, ראיית נסתר ועוד, שעוסקים בכך. יש להתייחס בזהירות רבה לתופעות שעוסקת בהן הפאראפסיכולוגיה, שרבים מהם אינן מבוססים דיין, וחלקן מוסברים במסגרת הטבע הפיסי ,ואחרות הם הטעיות ואחיזת עיניים. אולם גם אחר המיפוי והסינון, ישנם מספיק תופעות ועובדות שיש בהן כדי לעורר את תהייתו של כל אדם, כגון "מוות קליני", שהרי יש הרבה מן המשותף בסיפוריהם, ומדובר בקשת רחבה מאוד של אנשים מכל הסוגים, וגם תיאורים של אירועים מפיהם בשעה שהיו מוטלים כאבן שאין לה הופכין.(עיין בספרו של ד"ר ריימונד מודי "החיים שלאחר המוות", או במחקריה של הפרו´ קבלר-רוס ועוד).או למשל תיאורים של פסיכולוגים שטפלו בפונים אליהם באמצאות היפנוזה והחזירום ל"גלגולים קודמים", או התיאורים המתרבים של סיאנסים למיניהם וכדו´. מלבד כל אלה יש לדם תכונות שאינם מוסברים במושגים של אינסטינקטים טבעיים כגון הנכונות למסור נפשו בעד רעיון מופשט או דחף פנימי לחרבן עצמי. לאחר ידיעה זו, שיש מציאויות רוחניות באדם, כבר אין כל סיבה רציונלית לא להניח שכח לא גשמי ברא את העולם. וכשנוכחנו לדעת כי יש מציאות רוחנית באדם, הפכה הכרתנו למוגבלת במודע, שכן ידוע לנו כי קיימים מושגים שאין הגיוננו הבנוי על חומר תקף לגביהם. לכן מציאות בורא הופכת לדבר המתבקש ממש מאליו... האדם עצמו, וכוחות הנפש שלו, מאלפינו בינה. כל הנ"ל מובילות למסקנה אחת: 1. לבריאה יש מסדר. 2. אותו מסדר אינו כפוף לזמן ולמקום ולחוקי החומר. העולם והאדם זועקים כי יש להם מתכנן. אין לכל התופעות הללו הסברים הגיוניים אחרים מלבד מסקנותינו. הבה נזכר: כאשר נטל ההוכחה מוטל על אחד, ואין בידו להביא כל הוכחה, טענתו נחשבת לאין. הוא הדין כאן, לכל אלו שינסו לומר שאין הסדר בעולם מוציא מכלל אפשרות תיאורטית התפרצות מקרית ללא בורא. עקרון אחד ברור: לכל עצם מסודר יש מסדר. וככל שהסדר יותר מורכב הושקעו בו יותר עמל ומחשבה. וכיוון שהטבע מסודר, הרי הטוען שמא נוצר מאליו נטל ההוכחה יהיה מוטל עליו. לו נטל ההוכחה היה מוטל על הטוען כי יש בורא לעולם הייתה בידו אפשרות, ולו תאורטית בלבד, למלא אחר דרישה זו ולהוכיח, שהרי כאמור לעיל יש אפשרות להוכיח שיש, עכשיו נטל ההוכחה כמובן מוטל על הטוען כי אין בורא לעולם, הוא לא יוכל לעולם למצוא דרך להוכיח זאת, כי לעולם לא תמצא הוכחה כשמרחב המדידה אינו מוגבל.-אשר על כן הכפירה בבורא עולם תיחשב כתיאוריה שקרית, ולנצח. לתגובות: [email protected]
 

גאיוס

New member
אלוהים- היישות הפנטסטית

לא מדובר במשפט הפלילי האזרחי המערבי מבחינת נטל ההוכחה . ישות כל כך מסובכת הניקראת אלוהים זכאית לכמה איפיונים פיזיקליים כדי שנוכל להבין. השכל אותנו בתחום זה......... ישנן תופעות רבות בלתי מובנות בעולמנו. אט אט אנו מסוגלים להסביר יותר ויותר. טריק האלוהות שניקלט כל כך טוב מסביר את אי ההבנות ע"י יישות בלתי מובנת אלפי מונים.
 

the new L

New member
בקשר להוכחה מתוך היקום

היא לא תקפה. כל ניסיון להצביע על כך שיש אלוהים כי העולם מותאם בדיוק לאדם הוא כושל מיסודו, וזאת משום שהאדם נוצר בתהליך אבולוציוני, ולפיכך מן הסתם האדם נוצר מותאם ליקום, ולא להפך.
 
לפני שעוברים להמשכים,

הערה קטנה: אם מדובר במאמר, אז נדמה לי שהרשות שנִתנָה לכתוב בשגיאות אינה תקֵפה. מה זה "השאלות אותם אנו צריכים לברר הם"? בעברית צריך לכתוב "אותן", "הן". כנ"ל "שלושת השאלות" במקום "שלוש השאלות". אלא אם כן "אביבי40" הקליד הודעות אלו כאן במו אצבעותיו, ולא העתיק את הטקסט - אז אני מתנצל ולוקח את ההערה בחזרה. ההערה הגדולה: העדֵר הגדרות. על מה אנחנו בכלל מדברים? מה זה "בורא לעולם"? תאר לך, שאני גורר אדם לשופט ואומר לו: בלבלבלבלבל... מה יחשוב השופט? כבר שמענו דיבורים על "האינסוף הגדול מכל האינסופים". עכשיו: התרנגולת המסוימת הזו בקעה מביצה מסוימת. תרנגולת אחרת בקעה מביצה אחרת. אותן ביצים הטילו תרנגולות קודמות. איפה כאן מקומו של "בורא לעולם"? כל תרנגולת וביצתה. אולי גם הטילה את שתי הביצים אותה תרנגולת, והפרה אותן אותו תרנגול. או תרנגולות שונות ותרנגולים שונים. איפה כאן מקומו של בורא עולם? כהסבר לתופעה בתחום הביולוגיה? או לשאלה מדוע יורד גשם? או כמכנה משותף לשתי השאלות? ומדוע חייב להיות להן מכנה משותף? ומה עם תופעות אחרות? אה, אתה רוצה להכליל את כל התופעות! אבל זה רק מוביל אותנו למונח נוסף שאינו מוגדר, כלומר חסר-משמעות "קבוצת כל התופעות". בקיצור, השאלה הראשונה פשוט אינה תקינה, כי היא אינה ברורה. ובנוסף, היא מעלימה בתוכה ומתעלמת משאלה קטנטונת: האם "בורא" אחד, או אחדים, או אולי אינסוף בוראים שונים? אולי שני אלים השתתפו במלאכה ובצעו אותה חצי-חצי: האל הטוב ברא את הדברים הטובים, והאל הרע את הרעים? בתורה ישנם רמזים עבים (לפי הפשט כמובן) לישויות אלוהיות רבות, החל מעצם המילה "אלוהים" שהיא בלשון רבים. ישנה גם ההתעלמות אם מדובר בדחיפה ראשונה בלבד, "מפץ גדול" (תרנגולת\ביצה ראשונה - אֵם כל הביצים\תרנגולות), או בהתערבות נמשכת (למשל בדגירתה של כל ביצה וביצה בתבל, בהתחלקות כל תא, בתנועת בראון של כל מולקולה) - ושוב: ע"י מישהו אחד?
 

קרעכצען

New member
את המאמר הזה

אני כתבתי (המקור הוא באתר שלי) העולם מצביע גםעל אלוקות אחת, על אותה הדרך המוצעת במאמר ( מושכל ראשון) (אני מצטער על טעויות הכתב - כתבתיו בגיל 16)
 

מוטלה1

New member
לקוח מנויגרשל

את דוגמת נטל ההוכחה על מי, (עם האדם שגורר את חבירו לשופט) ראיתי בספרו של נויגרשל, מסע אל פיסגת הר סיני. ואם אינני טועה כל המאמר לקוח משם.
 

מוטלה1

New member
לקוח מנויגרשל

את דוגמת נטל ההוכחה על מי, (עם האדם שגורר את חבירו לשופט) ראיתי בספרו של נויגרשל, מסע אל פיסגת הר סיני. ואם אינני טועה כל המאמר לקוח משם.
 
למעלה