מאמר שכתבתי על יוגה

מאמר שכתבתי על יוגה

שלום לכולם, במסגרת כתיבה בעיתון האינטרנטי - אינפיניטי, כתבתי שני מאמרים על 'מהי יוגה'. אני מצרף פה את החלק הראשון, אשמח לשמוע תגובות. יום טוב מעוז
 

yogaoflove

New member
אחדות?

האם שאלת פעם את עצמך, בתור ג'נאני יוגי מכובד, על תפיסת האחדות המוחלטת? האם היא תיתכן בכלל? האם זו מסבירה את הקיים? הםא היא מסבירה כיצד נולדה האשליה? מה המניע של האדם לחתור לאחדות מוחלטת? אם אין אני ואין אתה, אין יחסים ואין מתיקות. האם הסתכלות זו על החיים אינה אלא תפיסה בודהיסטית בלבוש יוגי, שהמניע לה הוא ההגדרה הבודהיסטית הבסיסית שהחיים הם סבל, והתאפסות מביאה למניעת סבל? היוגי לא שואף לאחדות כזאת. הוא שואף לאָנְנְדַה, לאושר אינסופי תולדת יחסיו עם האל. הבהקתי יוגי לומד לאהוב את האל. האם תרגול האהבה לאל מביא באמת לרצון להיות אחד עם האל? האם כשאתה אוהב מישהי, אתה רוצה להיות אחד איתה, או רוצה אך קירבה רבה אליה? קירבה גדולה ולא אחדות היא מטרת המתרגל. תפיסת האחדות שבכתבים משמעה שונה. סַרְוַם קַלְו אידַם בְּרַהְמַה - הכול זה אנרגיה רוחנית, כי הכול זה אנרגיה של אלוהים. אך בתוך האנרגיה הרוחנית יש נשמות נצחיות שלהן לנצח יחסים עם אלוהים הנצחי. האל הוא מקור הרוחניות, הנשמות הן האנרגיה הרוחנית, ויש להן יחסים רוחניים איתו. מכאן שהכול אחד - הכול רוחני. אך ברוחניות הזאת יש לעד שונות, לעד המתבונן קיים, מושא ההתבוננות קיים, ולהליך ההתבוננות קיים. זאת משום שחיים רוחניים זה אננדה, אושר, וכאשר הכול אחד יש כלום, יש מוות, יש שעמום. האחדות שמדברים עליה היא אפיסטמולוגית, תודעתית, ולא קיומית. כול טוב.
 
שלום לyogaoflove

האמת, לא ממש הצלחתי להבין מה אתה אומר. ומכיוון שאנו נכנסים לדקויות של השיטות השונות, אשמח אם תסביר לי יותר בפירוט ואולי כך אוכל ללמוד. יום טוב מעוז
 

yogaoflove

New member
אחדות מוחלטת

במאמרך אתה מניח שמטרת היוגה הינה אחדות מוחלטת; מצב בו הצופה, הנצפה ותהליך הצפיה הופכים לאחד. טענתי היא, קודם כול, שאחדות מוחלטת זאת הינה אפיסטמולוגית ולא אונטולוגית. משמע, היא קיימת אך בדמיון של המתרגל, אך אינה חלק מהמציאות, גם אינה המטרה הסופית של יוגה. בשלב התובנה הרוחני הראשון של המתרגל הרוחני (גְ'נָאני) אדם חווה את טבע ה'סַת', או את אספקט הנצח והקיום של האמת. בשלב זה הוא חווה את האחדות של הכול - סַרְוַם קָאלְו אידַם בְּרַהְמַה. בשלב גבוה יותר היוגי חווה את ה'סַת' וה'צ'ית' - את היותו רוחני ונצחי, ובנוסף לזה, את היותו כפוף לאלוהים. בשלב התובנה השלישי והעליון היוגי (או הבהקתי יוגי) חווה ב'סַת', ב'צ'ית' וב'אָנַנְדַה', היותו נצחי ורוחני, היותו נבדל מהאל, ואת יחסי אהבתו לאל. היוגי העליון (ראה בהגוד-גיתא 6.47) חווה בתוך האחדות הרוחנית את השונות הנובעת מיחסיו עם האל. האחדות משולה כאן ל'כולנו בני אדם'. אך בתוך בני האדם יש לכול אחד אינדיווידואליות שונה ולכול אחד יש מערכת יחסים שונה עם האחרים. קרישנה בבהגוד-גיתא (2.12) אומר שהאינדיווידואליות של הנשמה הינה נצחית, גם אלוהים הינו אינדיווידואל נצחי, ולשניהם יש יחסים נצחיים של אדון ומשרת. זו שיא ההבנה הרוחנית. כמובן שאינדיווידואליות זאת הינה מעבר לאינדיווידואליות חומרית. רעיון האחדות כפי שביטאת אותו, קיים במסורות המיסטיות בעולם כולו, אך לא מהווה את פיסגת השלמות הדתית. הפסגה הינה יחסי אהבה עם האל (ואהבת את השם אלוהיך בכול לבבך, נפשך ומאודך...). בנוסף, במצב האחדות יש חופש, יש הקלה מהשיעבוד לחומר, אך איפה האָנַנְדַה? כול טוב לך, גד.
 
תודה על ההסבר

כמובן שישנם פירושים שונים לבהגוד-גיתא וכל מורה שם דגש על דברים שונים שכתובים בספר. ולגבי מה שכתבת: "רעיון האחדות כפי שביטאת אותו, קיים במסורות המיסטיות בעולם כולו, אך לא מהווה את פיסגת השלמות הדתית" אם רעיון זה קיים במסורות מיסטיות בעולם כולו, אז אולי יש בו אמת. מעניין מה קרישנה היה אומר אם היינו שואלים אותו את זה... המאמר שכתבתי בא להראות לקוראים את האפשרות שקיימת בחיים לחוויה של אחדות. ההיפתחות וההעמקה שקורית להולך בדרך הרוחנית יכולה לקרות בדרכים שונות ובקצב שונה לכל אחד. ולגבי אננדה: מכיוון שאננדה היא טבע הבריאה ברגע שחווים את האחדות האננדה נחוות אף היא. יום טוב Aum Namah Shivaya מעוז
 

yogaoflove

New member
אננדה - שמחה רוחנית

בפרק 12 של הבְּהַגַוַד-גִיתָא אַרְג'וּנַה, תלמידו של קְרישְׁנַה, שואל אותו לגבי דרך האחדות. הוא שואל מי מושלם יותר – אלו העוסקים בבְּהַקְתי, או אלו השואפים לאחדות, להתמזג בבְּרַהְמַן. קְרישְׁנַה עונה לו: "מי שממקדים מחשבם בדמותי האישית וסוגדים לי תמיד, מתוך אמונה גדולה ונשגבת - אלה נחשבים בעיני למושלמים ביותר. מכל מקום, מי שסוגדים לבלתי נגלה, אשר מצוי מעבר לתפיסה החושית,השורה בכול, הבלתי נתפס, הבלתי משתנה, הקבוע, והנייח - ההיבט הבלתי אישי של האמת המוחלטת - על-ידי שליטה בחושים השונים ויחס שווה לכול, אלה, בעסקם בטובת הכלל, לבסוף מגיעים אלי. אלה שמחשבם קשור להיבט הבלתי אישי והבלתי נגלה של העליון – עבורם ההתקדמות הינה קשה עד מאד. ההתקדמות בדרך זו הינה בעייתית תמיד למי שהתגלמו בגוף." אכן, אָנַנְדַה היא טבע הרוח. אך טבע זה מתגלה במלואו בחוויית היחסים עם האל. בבְּהַגַוַד גִיתָא נאמר שלאחר ההתעלות לבְּרַהְמַן היוגי זוכה בשירות טהור לאל: "מי שכך שרוי בנשגב, חווה באחת בבְּרַהְמַן העליון ונמלא חדווה.לעולם אין הוא מצר עוד על דבר, גם אינו כמה למאומה, ושווה שביחסו לכל ישויות החיים. בשלב זה הוא זוכה לשרתני בשירות מסור וטהור." במקום אחר נאמר שהאָנַנְדַה שנחוות בחוויית הבְּרַהְמַן משולה לטיפה לעומת אוקיינוס החדווה שביחסי אהבה לאל. כול אדם יכול להעיד שאושר בא מיחסי אהבה. כמובן שיחסים שאינם משוחררים מאנוכיות הם אך מקור לסבל. אך מי יכול להעיד על טבע האושר של הבְּרַהְמַן? אושר ללא דואליות? אושר ללא עשייה? ללא יחסים? כמובן, הכתובים מאשרים שמצב זה מלא באושר – החופש מאשליה, החופש מהתפיסה הגופנית של החיים, נצחיות וקיום ללא חרדות ומצוקות. אך מי באמת התנסה בזאת ויכול לבוא ולהעיד כאן? הרי בהיותו שם אין הוא יותר כאן, גם אין לו סיבה להתייחס לאלו שכאן (זאת משום שלגביו אין אנו קיימים יותר כאינדיבידואלים, גם אין הוא מבחין בשמחה ובצער שלנו).
 
אני מבין שהטקסט היחיד

התקף מבחינתך הוא הבהבגוד-גיתא. אני תופס את החיים קצת שונה, יש הרבה זרמים והרבה דרכים ובסופו של דבר גם מי שהולך בדרך הBhakti מגלה בסופו של דבר שהוא גם Jnana ולהיפך. אין אחד בלי השני. המורה שלי Amma מתייחסת לנושא ואומרת שמי שהולך בדרך אחת ומתכחש לשנייה לא הולך בדרך אמיתית (אני מקווה שאני מביא את דבריה בצורה מדויקת). מעניין החיבור לקרישנה: Amma בתחילת דרכה כילדה התפללה לקרישנה בכל רגע. מסופר שאפשר היה לראות אותה אומרת את שם האל בכל רגע, לא חשוב מה עשתה. לבסוף היא נהפכה להיות קרישנה בעצמה והחלה לתת את מה שנקרא Krishna Bhava (תרגום: המצב של קרישנה). לאחר כמה זמן היא התחילה להתמקד באם האלוהית והתרגול שלה (Sadhana) התמקד רק בה עד שהאם האלוהית התמזגה אל תוכה. בשנים אלה היא הייתה נותנת גם Krishna Bhava וגם Devi Bhava. תרגום: Devi היא האם האלוהית. לאחר כמה זמן היא זנחה את Krishna Bhava מכיוון שהיא אמרה שכקרישנה היא הרגישה שהיא מנותקת מהאנשים שבאו לקבל את עזרתה בעוד שכאם האלוהית היא חיבקה אותם, שמעה את הצרות שלהם, קיבלה את הדמעות שלהם ועזרה להם בחיים החומריים וגם בדרך הרוחנית (למי שהיה מעוניין). הסר דאגה מלבך: האלוהות תמיד כאן על מנת להדריך אותנו וללמד אותנו. מכיוון שהאלוהות תמיד רוצה בטובתנו העליונה הרי שנקבל את ההדרכה המתאימה לנו בכל זמן. יום טוב מעוז
 

yogaoflove

New member
סטנדרט רוחני

הבְּהַגַוַד-גִיתָא ידועה בקרב כול זרמי היוגה כמבססת את הסטנדרט של ידע ותרגול רוחני. אם לא נתייחס לכתבים סטנדרטיים, כול אחד יוכל לומר שהחוויה הסובייקטיבית שלו היא האמת, להפוך לגורו ולהפיץ "אמת" זו לכול דורש. זה המצב המעציב של הודו והמערב. ההודים, שאמורים לדעת את הבהגוד-גיתא ולבסס את דבריהם עליה (כמו גם על הוֵדָאנְתַה סוּטְרַה), שוטפים את המערב הצמא להארות זולות, עם אינסוף שטויות. בעולם של אנשים שרוצים להיות מרומים יש גם הרבה רמאים שיודעים לנצל זאת. כול טוב.
 
נחמד

אני מניח שהמאמר מיועד לתת הסבר התחלתי ובכך הוא עובד נראה לי שחסר קצת הקונטקסט של תרגולי היוגה המערביים המודרניים איפה זה נכנס בדיוק ביוגה המסורתית, ואיפה הקשר מתחיל להתרופף. חסרה "ראג'ה יוגה", שיוצרת ביחד עם השאר את ארבע האסכולות העיקריות, למרות שהזכרת אותה במרומז עוד משהו שחסר לי זה האם יוגה היא דת? זהו נושא לפעמים רגיש לאנשים. בדרך כלל נהוג לומר במערב "בודהיזם זה לא דת, יוגה זה לא דת - אלא חוכמות עתיקות ואורח חיים" אבל יוגה היא כן דת, בכל הקשור להתבססות קודם כל על כך שהמציאות האמיתית היחידה היא האלוהות או הרוח. ודת היא דרך להכרת האלוהות. בנוגע לדיון על אחדות לעומת יחסים, ואיזו יוגה היא הגבוהה ביותר, זה לא העניין יש דרכים רבות כי יש אנשים רבים עם נטיות רבות ונסיבות חיים שונות אפשר לחוות אחדות ללא צורה, ואפשר יחסים פרסונאליים. בכל מקרה המטרה היא self-realization, כאשר ה"עצמי" מתגלה כמקור הכל - היחיד שבאמת קיים - הרוח האלוהית אני מבין שהמורה שלך היא אמה? האם היא תגיע לארץ? שמעתי עליה גדולות ונצורות מידידה בקליפורניה הבנתי שהיא למשל מתייחסת לנושא - לא כל אחד יכול לפרוש מהעולם לטובת חקירה פנימית בלבד, או לשרת את האל בבלעדיות. מצד שני, אפשר דרך חיים ארציים לחיות ברוחניות.
 

tevagil

New member
אפשר דרך חיים ..

בדיחה קוסמית יקר/ה כל התשובות לשאלות, כל ההשגים שאפשר לצפות להם, והכניסה לחיים רוחניים המיוחלים, כל אלה ניתנים בקלות להשגה באמצעות מחשבה על האישיות שיודעת הכל, ששמחה תמיד, שהיא רק רוחנית, שאין לה חוסר ידע וכן הלאה. זאת דמות קרישנה. פשוט תפעיל את דמיונך, תדמיין שמולך עומד מישהו כזה. ואתה איתו.
 
למה ../images/Emo40.gif

אחי הרוחני, למה אתה הולך רחוק, תקרא לדמות אלוהים, זה בעברית אני מעדיף לא לקרוא בשמות ואכן זה מה שאני עושה, וזה ממלא אותי אבל אני עושה זאת רק אחרי שהרגשתי אינטואיטיבית קיום אלוהות כקיום היחיד שיש ואמנם למרות שהזכרתי חוסר צורה ואישיות, קשה מאוד מאוד להישאר בתחום הזה, ויותר טבעי לנו כבני אדם להתייחס בצורת יחסים ואישיות. עכשיו, אם תגיד את מה שאמרת לי למישהו אחר - רק תחשוב, רק תדמיין - יש שתי אפשרויות אחת, הוא יקשיב לך, ויבנה לעצמו אשליה (שאולי מבוססת על המציאות אך לגביו זו אשליה) שתיים, הוא יגיד לך - אתה מנסה להמיר את דתי, מי זה קרישנה - לא מכיר, מה זה לדמיין - לא רואה כלום המילים שלך אינן מדברות על דרך חיים נטו אלא על דת לכל דבר אין צורך להסתיר זאת. זאת דת יפהפיה שנטועה באהבה. מחשבה ודמיון הם כלי יפה, אבל זה לא הכל תסביר עוד בבקשה, לא מספק
 

tevagil

New member
השם

גם בתנ"ך יש חשיבות לשם. השם לא נקבע על ידי אנשים אלא ע"י קרישנה בעצמו. בניגוד לך שהוריך קבעו את שימך.
 
שמות ופנים

זה נכון, לשמות יש חשיבות אבל בכל דת ותרבות ניתנים שמות אחרים למוחלט ולאלוהי, או לדמויות המייצגות את האלוהי בעולם. האם שם אחד שווה יותר מאחר? אולי הכוונה היא שקרישנה הוא שם המתאים ליחסי אהבה אישיים כמו שתוארו כאן? אגב, יש המאמינים שגם השם הפרטי שלנו הוא בעל חשיבות מיסטית ולכאורה רק הורינו החליטו בעצמם, אבל בעצם השם נקבע בעולמות אחרים וירד לכאן ביחד עם הגוף שלנו
 
תודה על ההערות

אכן, לגבי ה'ראג'ה יוגה' - רצוי להרחיב. לגבי יוגה כדת: זה בכלל לא עלה לי לראש. כנראה שמבחינתי זה ברור שהיא לא דת ומעולם לא שמעתי שאלה כזאת. מעניין מהי ההגדרה לדת ובהתאם אפשר לראות האם היוגה היא דת או לא. לגבי אמה: הלוואי והיא תגיע לישראל. כמו שאני למדתי: אמה באה לאיפה שהילדים שלה קוראים לה (מבחינתה כולנו הילדים שלה). אז אם תהיה קריאה אמיתית בלב שלנו היא תבוא. ולגבי מה שהיא מלמדת - כמו שהבנתי (ואני לא נציג רשמי שלה...) הרוחניות היא קודם כל בשביל שנוכל לחיות את החיים ה"חומריים" בצורה מלאה ושלמה. אתה מוזמן לאתר האינטרנט בשביל ללמוד יותר לעומק. אגב, יש בארץ קבוצה של אנשים שנפגשים פעם בחודש למפגש שהוא כולו Amma. אתה מוזמן בכיף. Aum Namah Shivaya מעוז
 
דרכים ופנים

נהניתי לקרוא את ההודעות שלך
בקשר לדת, אכן זה תלוי בהגדרה מה זאת דת אני לא דתי באופן ממוסד, ומעולם לא הייתי, או שייכתי עצמי לזרם כזה או אחר. אני... אני
אבל תיקח בחשבון שביוגה, כאשר נכנסים יותר לעומק, יש שמות אלוהיים, דמויות אלוהיות, ספרי קודש, וכפי שתיווכח דרכים שהן יותר אוניברסליות וגם פחות. תפילה לקרישנה או לאם הקוסמית בשמות הודיים (ויש גם דמויות לאותה אם) היא דתית. מבחינתך זה כבר טבעי, ואין בעיה. לך תשאל רב או שייח' מה דעתם על האם הקוסמית
בדומה, אפשר לומר שהאמונה בישו היא לא דת. יש דת נוצרית, ויש אמונה ויחסים עם ישו שמביאים לטרנספורמציה אנושית. אבל אי אפשר להפריד, ויש מערכת שלמה של ספרים, דמויות, טקסים, כנסייה, היררכיה, חוקים. וגם עצם ההכרה בישו כגואל האישי שלך היא דתית. גם כי בחרת בו, וגם כי הוא מייצג בשבילך שער לאלוהות. הסיפור על אמה רק ממחיש שיש דרכים אינסוף לחיים אלוהיים, וכל אינדבידואל בעולם צריך למצוא את הדרך שלו, שתתרום בחזרה לכל העולם. כל דרך, אם הולכים בה מספיק זמן (לא זמן פיזי) תתמזג בדרכים אחרות - חוכמה וראיית המציאות יביאו לאהבה ואושר ולהיפך. פעולה לא אנוכית תעקור לבסוף את האנוכיות וגם היא תביא אותנו לאותו מקום. בברכה, וריפוי נעים
 
למעלה