מאמר
אני לא יודעת אם אתם עדיין מחפשים מאמרים לפורום (למעלה עדיין כתוב "מחפשים כותבים", אז או שלא היה לכם זמן להוריד את זה, או שאתם באמת עדיין מחפשים), אבל בכל מקרה סוף סוף נחה עלי הרוח וכתבתי מאמר שרציתי לכתוב כבר שנתיים. אז הנה. מקווה שתהנו: הטוב, הרע והשלם/חמוטל ילין בדרך כלל כשמדברים על פרקי המשך מתכוונים לכמה פרקים שמופיעים בזה אחר זה, מתרחשים באותו מקום או כוללים דמויות חוזרות. דוגמאות קלאסיות לפרקי המשך ב"זינה" הם טרילוגית הודו (Between the Lines, Devi, The Way) וטרילוגית הטבעת (The Rheingold, The Ring, The Return of the Valkyrie ). אולם הסדרה כוללת גם פרקי המשך, אשר האלמנט ההמשכי בהם הנו רעיוני. לדוגמא, בכמה מהעונות מופיע פרק שעוסק בניסיונותיה של גבריאל לכתוב ו/או להתפרסם והקשר בין כתיבתה של גבריאל לתפיסתה את התפקיד שהיא ממלאת בחיי זינה. בעונה הראשונה זהו Athens City Academy of the Performing Bards. בעונה השלישית זהו The Quill is Mightier than the Sword. בעונה הרביעית זהו The Play is the Thing ובעונה החמישית Punch Lines. אני רואה בפרקים מעין אלה פרקי המשך סמויים. מתוך פרקי ההמשך הסמויים, אני מעוניינת להתמקד במספר פרקים שלהם מסר משותף, הנוגע למקומם של הטוב והרע בנפשנו. הפרק הראשון בסדרת פרקים זו הנו הפרק השלישי בסדרה, הנקרא Dreamworker. בפרק זה נחטפת גבריאל על ידי אל החלומות מורפיאוס ועל זינה להצילה. לשם כך היא נכנסת לתוך עולם חלום משל עצמה, בו היא רדופה על ידי השלכות מעשיה מן העבר (נושא שעובר כחוט השני בפרקי הסדרה כולה). אולם על מנת להיות מסוגלת להציל את גבריאל, על זינה ללמוד כמה דברים. קודם כל עליה להפסיק לתת לאשמה להשתלט עליה ולקבל את העובדה שהיא בחרה להשתנות. אולם זהו החלק הקל. החלטתה להשתנות אין פירושה כי זינה אדם שונה לגמרי, וזהו הלקח הקשה שעליה ללמוד. החלק האפל שבה אינו נפרד ממנה, וכל עוד תתייחס אליו ככזה לא תוכל להועיל לאף אחד. רק כשתקבל אותו כחלק מאישיותה הכוללת, מהאדם שהיא כיום, תוכל להתקדם. קבלת עצמה כפי שהיא – טוב ורע – היא המפתח. הפרק השני בסדרה זו הנו הפרק Paradise Found מהעונה הרביעית. פרק זה מתחיל בהאשמה של גבריאל את זינה שהיא נהנית מדי מהלחימה, ושההחלטה שלה ללחום למען הטוב בעצם משמשת מסווה למניעים אפלים. זינה ממשיכה להיות מוטרדת מדבריה של גבריאל במהלך הפרק כולו וספקות אלה הופכים אותה באופן פרדוקסלי הן לפגיעה יותר והן למחוסנת יותר למניפולציות של איידן. זינה נאלצת להתמודד שוב עם הידיעה שיש בה חלק אפל ושוב, כמו ב-Dreamworker, קבלתו היא המפתח להצלת עצמה וגבריאל. גבריאל, רדופה על ידי זיכרונות בתה הופ והאמצעים שנאלצה לנקוט נגדה, מסכנת את עצמה בדיוק מכיוון שהיא מתפתה להתכחש לצד האפל שבה ולזיכרונות הקשורים בו. תהליך ההיפטרות מצד זה באופייה נדמה מרגיע, אך למעשה הוא מאלחש וממית. לאף אדם אין קיום ללא שני הצדדים באופיו (למרות שיחסי הכוחות ביניהם שונים, כמובן, מאדם לאדם). ניסיון להמית אחד מחלקים אלה מפר את האיזון הדק ביניהם (שמסומל, בין השאר, על ידי מיטת היינג-ין בחדרן של זינה וגבריאל) ובסופו מביא להתמוטטות האישיות כולה ולמוות נפשי. אם ב-Dreamworker כל שהיה על זינה לעשות הוא לקבל את צדה האפל כחלק אינטגרלי מאישיותה, הפעם עליה להתמסר לו לגמרי. התמסרות כזו הנה בלתי אפשרית אלא אם כן, וזאת אנו לומדים רק מאוחר יותר, עומדת מאחוריה האמונה בכוחו של הצד הטוב. זינה מתמסרת לצדה האפל בידיעה שצדה הטוב חזק דיו כדי לשרוד ולהשתלט בשעת הצורך. בסופו של הפרק, זוהי גבריאל שנדרשת ללמוד את הלקח, אך הבנתה אותו עדיין שטחית. בפרקים הבאים מיד לאחר פרק זה גבריאל עדיין מחפשת את דרכה הרוחנית. עליה להתנסות בדרך האהבה, לחוות בעצמה את השלכותיה, למות ולחזור לחיים לפני שתבין לקח זה לעומקו. זהו הפרק Chakram – הפרק השני בעונה החמישית – המסמן את השינוי הסופי שחל בעמדתה של גבריאל בנוגע לצדה האפל של זינה. במהלך חזרתה לחיים לאחר צליבתה, זינה מאבדת כליל את הצד האפל שבה והופכת תמימה וכתוצאה מכך פגיעה לחלוטין. בניגוד ל-Dreamworker, בו תהליך הלמידה היה של זינה לבדה, ו-Paradise Found, בו זינה למדה ולימדה את גבריאל, בChakram מתהפכות היוצרות. גבריאל אינה רק מגיעה סוף סוף להבנה שללא הצד האפל בבן האדם, אין קיום גם לצד הטוב שבו, עליה להעביר מסר זה גם לזינה עצמה. סוף הפרק מסמן את הקבלה של גבריאל את זינה כאדם שלם, על כל יתרונותיה וחסרונותיה, וגם את תחילת השינוי בה והפיכתה למשוררת לוחמת. העונה השישית חוזרת לנושא זה בעקיפין. בניגוד לזינה, איב מעולם לא השכילה לקבל את צדה האפל כחלק מעצמה. מבחינתה, צדה האפל נקרא ליביה וברגע שהיא הפסיקה להתקרא כך, ניתק הקשר בינה לבינו. בפרק השני בעונה השישית –The Haunting of Amphipolis – מוצאת את עצמה איב בסיטואציה דומה לסיטואציה בה מצאה עצמה זינה ב-Dreamworker. לאחר שהואשמה על ידי קורבנותיה, איב מוצאת את עצמה עומדת פנים מול פנים מול צדה האפל, העוטה את דמותה של ליביה, אשר מנסה לשכנע אותה ששתיהן הן אותו אדם. אולם בניגוד לזינה, שהבינה לבסוף שהתכחשותה לצדה האפל מונעת ממנה להתקדם, איב ממשיכה למלמל שהיא אינה ליביה ודובקת בגישה זו עד סוף הסדרה. לפי דעתי, אין זה מקרי כי צופים רבים מתלוננים שאיב (מרגע שהפסיקה להיות מזוהה כליביה), למרות היותה אישה באמצע שנות העשרים לחייה, מתנהגת כמו ילדה קטנה. כמו זינה ב-Chakram, ברגע שהיא מתנתקת לחלוטין מצדה האפל, איב מאבדת את האיזון החיוני לקיומנו האנושי. היא הופכת תמימה, פגיעה וחסרת יכולת להגן על עצמה. הפרק השלישי בעונה השישית – Heart of Darkness – חוזר על הרעיון המוצג ב-Paradise Found של רוע שנדמה כי הוא משתלט על כל חלקה טובה, אך עושה זאת באופן פשטני למדי. ועדיין, הוא מאפשר לצופה לראות שהן זינה והן גבריאל הפנימו את הלקח שלמדו בסוף Paradise Found. אם אינך מתכחש לרע שבך, אתה מחזק גם את הטוב שבך, כיוון שאין דבר חזק יותר מאשר אדם שלם.
אני לא יודעת אם אתם עדיין מחפשים מאמרים לפורום (למעלה עדיין כתוב "מחפשים כותבים", אז או שלא היה לכם זמן להוריד את זה, או שאתם באמת עדיין מחפשים), אבל בכל מקרה סוף סוף נחה עלי הרוח וכתבתי מאמר שרציתי לכתוב כבר שנתיים. אז הנה. מקווה שתהנו: הטוב, הרע והשלם/חמוטל ילין בדרך כלל כשמדברים על פרקי המשך מתכוונים לכמה פרקים שמופיעים בזה אחר זה, מתרחשים באותו מקום או כוללים דמויות חוזרות. דוגמאות קלאסיות לפרקי המשך ב"זינה" הם טרילוגית הודו (Between the Lines, Devi, The Way) וטרילוגית הטבעת (The Rheingold, The Ring, The Return of the Valkyrie ). אולם הסדרה כוללת גם פרקי המשך, אשר האלמנט ההמשכי בהם הנו רעיוני. לדוגמא, בכמה מהעונות מופיע פרק שעוסק בניסיונותיה של גבריאל לכתוב ו/או להתפרסם והקשר בין כתיבתה של גבריאל לתפיסתה את התפקיד שהיא ממלאת בחיי זינה. בעונה הראשונה זהו Athens City Academy of the Performing Bards. בעונה השלישית זהו The Quill is Mightier than the Sword. בעונה הרביעית זהו The Play is the Thing ובעונה החמישית Punch Lines. אני רואה בפרקים מעין אלה פרקי המשך סמויים. מתוך פרקי ההמשך הסמויים, אני מעוניינת להתמקד במספר פרקים שלהם מסר משותף, הנוגע למקומם של הטוב והרע בנפשנו. הפרק הראשון בסדרת פרקים זו הנו הפרק השלישי בסדרה, הנקרא Dreamworker. בפרק זה נחטפת גבריאל על ידי אל החלומות מורפיאוס ועל זינה להצילה. לשם כך היא נכנסת לתוך עולם חלום משל עצמה, בו היא רדופה על ידי השלכות מעשיה מן העבר (נושא שעובר כחוט השני בפרקי הסדרה כולה). אולם על מנת להיות מסוגלת להציל את גבריאל, על זינה ללמוד כמה דברים. קודם כל עליה להפסיק לתת לאשמה להשתלט עליה ולקבל את העובדה שהיא בחרה להשתנות. אולם זהו החלק הקל. החלטתה להשתנות אין פירושה כי זינה אדם שונה לגמרי, וזהו הלקח הקשה שעליה ללמוד. החלק האפל שבה אינו נפרד ממנה, וכל עוד תתייחס אליו ככזה לא תוכל להועיל לאף אחד. רק כשתקבל אותו כחלק מאישיותה הכוללת, מהאדם שהיא כיום, תוכל להתקדם. קבלת עצמה כפי שהיא – טוב ורע – היא המפתח. הפרק השני בסדרה זו הנו הפרק Paradise Found מהעונה הרביעית. פרק זה מתחיל בהאשמה של גבריאל את זינה שהיא נהנית מדי מהלחימה, ושההחלטה שלה ללחום למען הטוב בעצם משמשת מסווה למניעים אפלים. זינה ממשיכה להיות מוטרדת מדבריה של גבריאל במהלך הפרק כולו וספקות אלה הופכים אותה באופן פרדוקסלי הן לפגיעה יותר והן למחוסנת יותר למניפולציות של איידן. זינה נאלצת להתמודד שוב עם הידיעה שיש בה חלק אפל ושוב, כמו ב-Dreamworker, קבלתו היא המפתח להצלת עצמה וגבריאל. גבריאל, רדופה על ידי זיכרונות בתה הופ והאמצעים שנאלצה לנקוט נגדה, מסכנת את עצמה בדיוק מכיוון שהיא מתפתה להתכחש לצד האפל שבה ולזיכרונות הקשורים בו. תהליך ההיפטרות מצד זה באופייה נדמה מרגיע, אך למעשה הוא מאלחש וממית. לאף אדם אין קיום ללא שני הצדדים באופיו (למרות שיחסי הכוחות ביניהם שונים, כמובן, מאדם לאדם). ניסיון להמית אחד מחלקים אלה מפר את האיזון הדק ביניהם (שמסומל, בין השאר, על ידי מיטת היינג-ין בחדרן של זינה וגבריאל) ובסופו מביא להתמוטטות האישיות כולה ולמוות נפשי. אם ב-Dreamworker כל שהיה על זינה לעשות הוא לקבל את צדה האפל כחלק אינטגרלי מאישיותה, הפעם עליה להתמסר לו לגמרי. התמסרות כזו הנה בלתי אפשרית אלא אם כן, וזאת אנו לומדים רק מאוחר יותר, עומדת מאחוריה האמונה בכוחו של הצד הטוב. זינה מתמסרת לצדה האפל בידיעה שצדה הטוב חזק דיו כדי לשרוד ולהשתלט בשעת הצורך. בסופו של הפרק, זוהי גבריאל שנדרשת ללמוד את הלקח, אך הבנתה אותו עדיין שטחית. בפרקים הבאים מיד לאחר פרק זה גבריאל עדיין מחפשת את דרכה הרוחנית. עליה להתנסות בדרך האהבה, לחוות בעצמה את השלכותיה, למות ולחזור לחיים לפני שתבין לקח זה לעומקו. זהו הפרק Chakram – הפרק השני בעונה החמישית – המסמן את השינוי הסופי שחל בעמדתה של גבריאל בנוגע לצדה האפל של זינה. במהלך חזרתה לחיים לאחר צליבתה, זינה מאבדת כליל את הצד האפל שבה והופכת תמימה וכתוצאה מכך פגיעה לחלוטין. בניגוד ל-Dreamworker, בו תהליך הלמידה היה של זינה לבדה, ו-Paradise Found, בו זינה למדה ולימדה את גבריאל, בChakram מתהפכות היוצרות. גבריאל אינה רק מגיעה סוף סוף להבנה שללא הצד האפל בבן האדם, אין קיום גם לצד הטוב שבו, עליה להעביר מסר זה גם לזינה עצמה. סוף הפרק מסמן את הקבלה של גבריאל את זינה כאדם שלם, על כל יתרונותיה וחסרונותיה, וגם את תחילת השינוי בה והפיכתה למשוררת לוחמת. העונה השישית חוזרת לנושא זה בעקיפין. בניגוד לזינה, איב מעולם לא השכילה לקבל את צדה האפל כחלק מעצמה. מבחינתה, צדה האפל נקרא ליביה וברגע שהיא הפסיקה להתקרא כך, ניתק הקשר בינה לבינו. בפרק השני בעונה השישית –The Haunting of Amphipolis – מוצאת את עצמה איב בסיטואציה דומה לסיטואציה בה מצאה עצמה זינה ב-Dreamworker. לאחר שהואשמה על ידי קורבנותיה, איב מוצאת את עצמה עומדת פנים מול פנים מול צדה האפל, העוטה את דמותה של ליביה, אשר מנסה לשכנע אותה ששתיהן הן אותו אדם. אולם בניגוד לזינה, שהבינה לבסוף שהתכחשותה לצדה האפל מונעת ממנה להתקדם, איב ממשיכה למלמל שהיא אינה ליביה ודובקת בגישה זו עד סוף הסדרה. לפי דעתי, אין זה מקרי כי צופים רבים מתלוננים שאיב (מרגע שהפסיקה להיות מזוהה כליביה), למרות היותה אישה באמצע שנות העשרים לחייה, מתנהגת כמו ילדה קטנה. כמו זינה ב-Chakram, ברגע שהיא מתנתקת לחלוטין מצדה האפל, איב מאבדת את האיזון החיוני לקיומנו האנושי. היא הופכת תמימה, פגיעה וחסרת יכולת להגן על עצמה. הפרק השלישי בעונה השישית – Heart of Darkness – חוזר על הרעיון המוצג ב-Paradise Found של רוע שנדמה כי הוא משתלט על כל חלקה טובה, אך עושה זאת באופן פשטני למדי. ועדיין, הוא מאפשר לצופה לראות שהן זינה והן גבריאל הפנימו את הלקח שלמדו בסוף Paradise Found. אם אינך מתכחש לרע שבך, אתה מחזק גם את הטוב שבך, כיוון שאין דבר חזק יותר מאשר אדם שלם.