חלק ו'
באופן אישי, הפן העסקי של פירוק הביטלס הוא הנושא הכי פחות חביב עלי מבין כל הנושאים הנוגעים ללהקה. אני אנסה להסביר אותו בצורה הפשוטה והקצרה ביותר שאוכל, בגלל שהוא אחד המסמרים האחרונים בארונה של הלהקה: הביטלס לא התעסקו מעולם בצד המנהלי של הלהקה. אפשטיין דאג לכך והם סמכו עליו. עתה נדרשה הלהקה לבחור אמרגן חדש. בתור מנהל זמני מונה עוזרו הוותיק של בריאן, ניל אספינול ואליו נלווה דרק טיילור, קצין העיתונות של הלהקה מרגע זה ואילך (טיילור המשיך בתפקידו עוד שנים ארוכות, עד שבספטמבר 1997 נפטר מסרטן והוא בן 65 בלבד). שני אלה לא הצליחו לעמוד בעומס של ניהול הלהקה ועל מחליפו של אפשטיין ניטש ויכוח כואב וקשה שהוא נספח נוסף של מלחמת האגו הגדולה שבין לנון ומק'רתני. הקמת חברת Apple, שהיתה באותה תקופה עוד פרק עצוב ביחסים שבין חברי הלהקה והתדרדרותם, לא סייעה לעניין ההחלטה על המנהל והיתה למעשה הסיבה העיקרית לעובדה שאספינול וטיילור לא עמדו עוד בניהול עסקי הלהקה לבדם. לחברת Apple נכתב פרק המשך יפה הרבה יותר בדמות הצורה הנוכחית של החברה (שהיא, מאז הפירוק המשפטי של הלהקה, הצורה החוקית היחידה שבה מתקיימת שותפות עסקית בין חברי הלהקה שעל האדמה לבין חבריה שמתחת לאדמה). לבסוף עמדו שני מועמדים זה מול זה: אמרגנם של הרולינג סטונס, אלן קליין וחמו של פול מק'רתני, לי איסטמן. כדי לקצר את הסיפור ולסיים את הסבל שלי ושלכם (מי שהנושא מעניין אותו ומתעניין בפרטיו, מומלץ לו שיקרא את הפרק Apple שבביוגרפיה של פול מק'רתני, Many Years From Now)- השני הפסיד ולא היה לאמרגנה הבא של הלהקה, בשל החשש מפרוטקציה והראשון כמעט ורושש את הביטלס והיה עתיד עוד לשבת בכלא על נוכלותו (אך לא בעניינם של הביטלס כלהקה). נחזור לכרונולוגיה- אמנם בסרג'נט פפר ג'ון לנון ופול מק'רתני עוד נהנו להתחרות זה בזה על חלקם באלבום הבא של הביטלס, אבל את האלבום הבא, בשנת 1968, הם כבר יקליטו ברובו באולפנים נפרדים וכשינסו שוב להקליט יחד בשנת 1969, עבור האלבום Get Back (שהיה אח"כ, כמה אירוני, ל- Let it Be), הלהקה תתפרק באופן סופי. כמו שכבר בטח הבנתם, ויכוחי האגו היו וידוא ההריגה של הביטלס. הם התחילו כתחרות משועשעת של שני בחורים מבריקים והסתיימו בפירוק משפטי, כוחני וכואב. זה נשמע נורא, אבל הויכוחים האלה ממש, היו מקור הגאונות הצרופה הנשמעת באלבומים האחרונים של הביטלס ובמיוחד באחרון מהם (אלבום שלדעתי הוא הטוב ביותר של הלהקה) Abbey Road. דבר נוסף, נורא באמת, שנבע מהויכוחים של ג'ון לנון ופול מק'רתני, היה ההזנחה הפושעת שנהגו לנון-מק'רתני בחבריהם ללהקה. ג'ורג' הריסון ורינגו סטאר החלו את דרכם בלהקה כנגנים הכי טובים שג'ון ופול הכירו, הם זכו מהם להכרה בכישרונם וביכולות שלהם. משנת 1967 ואילך היחידה שהכירה בכשרונו של ג'ורג' היתה המגירה שלו, אליה כתב את האלבום המשולש שלו, All Things Must Pass. זה אלבום מעולה בכל קריטריון, אלבום שחלקים ניכרים ממנו היו ראויים למצוא את דרכם לאלבום של הביטלס אך כפי שהשירWhile My Guitar Gently Weeps נדחה ע"י פול מק'רתני כשגורג' הריסון השמיע לו אותו לראשונה, כך נדחו שיריו האחרים בזה אחר זה ולא זכו להכנס לאלבומים של הביטלס, אלא בכמויות קטנות ולא תמיד איכותיות ביותר. ג'ורג' ניסה, התעקש ולפעמים הצליח להרים הפקה ברמתו של השיר שהזכרתי קודם (בשיתוף חברו, אריק קלפטון) ולהכניסה לאלבומי הלהקה, אך לבדו וללא הסיוע, התמיכה והעידוד שהעניקו ג'ון ופול זה לזה בכתיבה ובביצוע (למרות היריבות ביניהם), הוא התקשה לעמוד בכך עם כל שיר ושיר ומילת המפתח בסיפור שלו היא ללא ספק "תיסכול".הריסון הוא אמן גדול, שנקלע שלא בטובתו, למאבק בין שנים מגדולי כותבי השירים של המאה העשרים. ג'ורג' ניסה לעזוב את הלהקה בשנת 1969, בתקופת ההקלטות הטראומטיות של האלבום Let it Be הקרויה "Get Back Sessions", אך נתבקש לחזור אליה לכבוד האלבום הבא שהביטלס הקליטו ואכן עשה זאת. ג'ורג' רכש כבוד רב ללהקה וביקש לשמור על ההרכב שלה, למטרות אמנותיות. הוא ידע כבר אז שהביטלס הם אינם להקה חולפת וההערכה הזו באה לידי ביטוי באחד הראיונות שנתן אז. הוא העלה רעיון לפיו חברי הלהקה יפגשו אחת לשנה ויצרו אלבום חדש, למרות שרוב השנה יעסקו בקריירות הסולו שלהם. הרעיון הזה, לצערם של מעריצים רבים, לא התגשם מעולם...