מאקו: סקר הנוסעים של מוביט: 81.9% מהנוסעים ללא רכב: "האפשרות היחידה שזמינה לי"

Ccyclist

Well-known member

די לקישקושים על "אלטרנטיבות".

ל 70% מנוסעי התח"צ אין רכב. עבור %81.9 מהם ( רוב של 57.3% מכלל הנוסעים בתח"צ ) התחבורה הציבורית היא אופן ההתניידות היחיד הקיים עבורם.

התח"צ מכתיבה את עולמם של מרבית נוסעיה - במסלוליה, בתדירותה, בשעות פעילותה ובימים שהיא מושבתת.
 

קבצים מצורפים

  • Screenshot_20240101-144005_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20240101-144005_Samsung Internet.jpg
    KB 439 · צפיות: 13
נערך לאחרונה ב:

Ccyclist

Well-known member

די לקישקושים על "אלטרנטיבות".

ל 70% מנוסעי התח"צ אין רכב. עבור %81.9 מהם ( רוב של 57.3% מכלל הנוסעים בתח"צ ) התחבורה הציבורית היא אופן ההתניידות היחיד הקיים עבורם.

התח"צ מכתיבה את עולמם של מרבית נוסעיה - במסלוליה, בתדירותה, בשעות פעילותה ובימים שהיא מושבתת.

ערןל1 - למה הפרצוף העצוב? במקומות רבים בעולם מציאות שבה התח"צ היא האופציה הממונעת הזמינה היחידה היא דבר טוב. חייתי כך בלונדון במשך שנים.

הקו הצפוני שהביא אותי לווסט אנד ולסיטי במשך השבוע הביא אותי לשוק של קמדן בסופי השבוע ולווסט אנד בערבי שישי ושבת - ואם החזקתי עד 7 בבוקר - גם חזרה. אם לא היה אז קו N134 לפני שקו 134 הפך לקו 24/7. הטמזלינק הביא אותי לקרוביי בברייטון בעיקר בסופי שבוע. הצטרפתי לשכבה רחבה של לונדונים שרעיון אחזקת רכב פרטי נראה להם כמו מד"ב יקר, וכמו רבים בשכבה זו לא הוצאתי רישיון בזמנו. עם תח"צ טובה שאפשר לסמוך עליה אפשר לשמוח על סגנון חיים שבו היא האמצעי היחיד הזמין לרבים מנוסעיה.
 

Ccyclist

Well-known member

די לקישקושים על "אלטרנטיבות".

ל 70% מנוסעי התח"צ אין רכב. עבור %81.9 מהם ( רוב של 57.3% מכלל הנוסעים בתח"צ ) התחבורה הציבורית היא אופן ההתניידות היחיד הקיים עבורם.

התח"צ מכתיבה את עולמם של מרבית נוסעיה - במסלוליה, בתדירותה, בשעות פעילותה ובימים שהיא מושבתת.


אותה כתבה במגזין הרכב של Ynet.

בכתבה ישנה אי הבנה גדולה: המספר של 81.9% שאין להם אופציה אחרת הוא אחוז מתוך 70% הנוסעים שאין להם רכב. המספר מוצג בכתבה כאחוז מתוך 100%, לא אחוז מתוך 70%.

81.9% מ 70% = 57.3% .

כיאה למגזין רכב - הכתבה כתובה מנקודת מבטם של בעלי הרכב הפרטי המעדיפים אותו על התח"צ.

מדובר באותו סקר מוביט ומוצגות אותן המסקנות: הנוסעים נסקרו לגבי אלמנטים שאפשר לשפר כדי להפוך את התח"צ למושכת יותר והתשובות המובילות הן:

28.6% - תדירות קווים גבוהה יותר.
26.9% - שירות אמין ועמידה בלוח הזמנים.
 

EHP12

Well-known member

די לקישקושים על "אלטרנטיבות".

ל 70% מנוסעי התח"צ אין רכב. עבור %81.9 מהם ( רוב של 57.3% מכלל הנוסעים בתח"צ ) התחבורה הציבורית היא אופן ההתניידות היחיד הקיים עבורם.

התח"צ מכתיבה את עולמם של מרבית נוסעיה - במסלוליה, בתדירותה, בשעות פעילותה ובימים שהיא מושבתת.

סקר חרטא שלא מהווה מדגם מייצג של כלל נוסעי התחבורה הציבורית: הרכבת הקלה בגוש דן בספטמבר היוותה רק 2% מכלל נוסעי התחצ בארץ. גם מסקרים יותר מייצגים נוסעים ללא כל אלטרנטיבה מהווים 90% מכלל הנוסעים בתחצ.
 

Ccyclist

Well-known member
סקר חרטא שלא מהווה מדגם מייצג של כלל נוסעי התחבורה הציבורית: הרכבת הקלה בגוש דן בספטמבר היוותה רק 2% מכלל נוסעי התחצ בארץ. גם מסקרים יותר מייצגים נוסעים ללא כל אלטרנטיבה מהווים 90% מכלל הנוסעים בתחצ.

אם כך 90% במקום 57.3% זה נתון שממחיש את חשיבותה של התח"צ כשירות בסיסי לאזרח, ואת תלותם של הנוסעים במערכת.

יכול להיות ששימוש באפליקציות מצביע על רמה טכנולוגית גבוהה יותר. ציבורים כמו אזרחים וותיקים ומשתמשי טלפונים מוגבלי אינטרנט יהיו אולי יותר תלויי תח"צ אבל ישתמשו פחות באפליקציות.

בנתון של רק"ל גוש דן סקרו את הערים שהקו עובר בהן. עם כל הכבוד לקו - מדובר בקו יחיד. האזור המרכזי שהוא משרת עתיר אוטובוסים ואין לו חיבור ישיר לתחנות רכבת ישראל ושאר רשת הרק"ל בהקמה ואמורה להפתח לקראת סוף העשור.

יתכן גם שמוביט שאלה נוסעים בוגרים בלבד בעוד שסקר אחר אולי כלל נתוני תלמידים, או שבגלל שמוביט היא אפליקציה פרטית היא שאלה מגוון שאלות רחב יותר כאשר סקר רשמי כמו למ"ס למשל שואל סט שאלות מקובע.

18.1% מנסקרי מוביט שאינם מחזיקים ברכב או אופנוע אמרו שיש להם אלטרנטיבה כלשהי לתח"צ, אך הסקר לא פירט מהן האלטרנטיבות האלו. מארחיי ברעננה נוהגים ללכת. זה מכתיב להם מיקום מאד מרכזי באחוזה, אבל בתי עסק ומוסדות רבים זמינים להם מרחק הליכה של 5-10 דקות מביתם. מוטורית הם תלויים בתח"צ, אך מבחינת אורח חייהם יש להם אלטרנטיבה לנסיעות יומיומיות. יש מי שרוכבים או משתמשים בדו גלגלי אחר במרחק חד ספרתי של קילומטרים ממקום מגוריהם, יש מי שקשריהם החברתיים לנהג מאפשרים להם הקפצות מדי פעם, אך לא על בסיס קבוע, יש שכבה מסויימת שמשתמשת במוניות באופן קבוע על אף העלות והיעדר הפרטיות.
 

EHP12

Well-known member
יכול להיות ששימוש באפליקציות מצביע על רמה טכנולוגית גבוהה יותר. ציבורים כמו אזרחים וותיקים ומשתמשי טלפונים מוגבלי אינטרנט יהיו אולי יותר תלויי תח"צ אבל ישתמשו פחות באפליקציות.
אנשים המשתמשים באפליקציות לתשלום ולא ברב קו, הם לא "נוסעים שבויים" סטריאוטיפים, וההשכלה וההכנסה שלהם היא לרוב מעל הממוצע. אבל מוביט עד כמה שהיא אפליקציה גרועה משמשת את רוב הנוסעים בחישוב מסלולים ובעיקר בחיזוי (שגוי) של זמן הגעת האוטובוסים. ככל הנראה הסקר כסקר מקוון כולל את מי שהתנדב לענות עליו ללא חישוב פרופילי הנוסעים.
 

ערןל1

Active member
ערןל1 - למה הפרצוף העצוב? במקומות רבים בעולם מציאות שבה התח"צ היא האופציה הממונעת הזמינה היחידה היא דבר טוב. חייתי כך בלונדון במשך שנים.

הקו הצפוני שהביא אותי לווסט אנד ולסיטי במשך השבוע הביא אותי לשוק של קמדן בסופי השבוע ולווסט אנד בערבי שישי ושבת - ואם החזקתי עד 7 בבוקר - גם חזרה. אם לא היה אז קו N134 לפני שקו 134 הפך לקו 24/7. הטמזלינק הביא אותי לקרוביי בברייטון בעיקר בסופי שבוע. הצטרפתי לשכבה רחבה של לונדונים שרעיון אחזקת רכב פרטי נראה להם כמו מד"ב יקר, וכמו רבים בשכבה זו לא הוצאתי רישיון בזמנו. עם תח"צ טובה שאפשר לסמוך עליה אפשר לשמוח על סגנון חיים שבו היא האמצעי היחיד הזמין לרבים מנוסעיה.
רוב האנשים שיש להם אלטרנטיבה לא משתמשים בתחבורה ציבורית, בעיניי זה עצוב.

חוץ מזה רק 2.78% מהנוסעים בתחבורה הציבורית עושים את זה מתוך אידאולוגיה.
 

ai27

Well-known member
רוב האנשים שיש להם אלטרנטיבה לא משתמשים בתחבורה ציבורית, בעיניי זה עצוב.
לי יש אלטרנטיבה - ואחרי שאני מוריד את הילדים בבית הספר אני לרוב מחנה ועולה על מטרונית עד לעבודה.

יש בעיות תדירות/שעות פעילות, יש בעיה של אמינות מידע, ויש בעיות כיסוי
בעיית אמינות זה הכי גרוע - אני מסתמך על מידע קיים - ומגלה שהוא שגוי. אין דרך לדעת מה התדירות מחוץ לשעות העומס או מתי התדירות פוחתת, תשתית שאיפשרה עד לפני שנתיים וחצי לדעת מתי האוטובוס יגיע - הפכה מחובה לאופציה, ובפועל לא מופעלת. לא יודע אם זה בגלל בעיה בטחונית או הזנחה.

בעיית תדירות/שעות פעילות זאת פונקציה של עלות נסיעה.
מעולם לא ראיתי סקר השואל האם נוסעי קו X מוכנים לשלם יותר על שירות בתדירות גבוהה יותר.
זה מתבקש, אבל בישראל תח"צ הוא מאוד פוליטי-ריכוזי - ולא מותאם למאפייני המשתמשים.

בעיית כיסוי אפשר לפתור באמצעות קווים מעגליים, שישפרו כיסוי.
הבנתי שגם את מה שעשו - ביטלו לאחר שאנשים התלוננו שביטלו להם את "קווי הנחש" שמתפתלים באיטיות בפקקים, במקביל למטרונית.
ככה יוצא שמי שלא גר בשכונה שיש בה תח"צ - לא ישתמש בתח"צ.
חוץ מזה רק 2.78% מהנוסעים בתחבורה הציבורית עושים את זה מתוך אידאולוגיה.
איזה אידאולוגיה אתה מחפש?

להגיע מהקריות לחיפה ברכב - לוקח יותר זמן. עולה הרבה יותר, ויש בלאי לרכב.
אז בממשלה מוכנים להשקיע הרבה כסף, כדי להגיד שהשקיעו,
אבל לא רוצים להבין מה מפריע לאנשים.
חוזרים לשיטה של שנות ה50: איפה שיש תחנות - יבנו בלי חנייה, ככה שאנשים יהיו חייבים להשתמש בתח"צ, והיקף השימוש יעלה.
 

EHP12

Well-known member
להגיע מהקריות לחיפה ברכב - לוקח יותר זמן. עולה הרבה יותר, ויש בלאי לרכב.
המטרונית היא ללא ספק הצלחה ומסיעה לפחות כפול מכל קווי ה-5X שהיו לפניה.

אם אתה צריך להגיע להדר ולעיר התחתית המטרונית אכן יכולה להיות מהירה יותר. אבל מי שצריך לכרמל?
 

ai27

Well-known member
המטרונית היא ללא ספק הצלחה ומסיעה לפחות כפול מכל קווי ה-5X שהיו לפניה.
לפני המטרונית רוב הנוסעים העדיפו את מוניות-קו שנקראו "תפוזית" על פני קווי ה5X
זאת הצלחה משובשת מאוד.
אם בתקופת התפוזיות ידעתי שגם באמצע הלילה או בשבת, כשקווי 5X לא עובדים, לא אתקשה למצוא מונית - כיום פשוט אין מושג.
מה בעצם ההבדל?
קווי 5 תוכננו ע"י משרד התחבורה,
התפוזיות פעלו במקומות בהם זיהו ביקוש קבוע.

ההצלחה היחידה - הייתה שאז הנסיעה הייתה יקרה יותר (11 שקל מהקריות לחיפה)
כיום גם יש נתיב נפרד ייחודי למטרונית, שעלה הון לבנות אותו
גם המדינה מסבסדת יותר, הנסיעה בפועל חצי מחיר, וזה לפני שמשקללים אינפלציה
ועדיין לא הגדילו תעבורה מעבר לשאיבת לקוחות התפוזיות,
אז מדובר בכישלון.
אם אתה צריך להגיע להדר ולעיר התחתית המטרונית אכן יכולה להיות מהירה יותר. אבל מי שצריך לכרמל?
זאת הנקודה: אני לא צריך לכרמל.
המטרונית טובה באזורים מסויימים בקריות - וגרועה כמעט לכל תושבי חיפה.
אם היו רוצים, יכלו לעשות קווי איסוף משכונות מסויימות לתחנות המטרונית, ואפילו משנים את המבנה כך שההורדה תמנע הליכה בין התחנות
אבל נשארו עם פטנט ה"קווי נחש" שמזדחלים במסלולים לא יעילים וארוכים.
לפחות מהטכניון ואונ' חיפה למטרונית קל להגיע היום - ברכבלית
אז לסטודנטים עדיף לגור בקריות ולהגיע אליהם - מאשר לגור בחיפה כי הם לומדים בחיפה
 

EHP12

Well-known member
אם בתקופת התפוזיות ידעתי שגם באמצע הלילה או בשבת, כשקווי 5X לא עובדים, לא אתקשה למצוא מונית - כיום פשוט אין מושג.
אבל המטרונית (קו 1, אם עליו אתה מדבר) עובדת 24/7 מה שלא קורה עם אף קו בישראל.
אם היו רוצים, יכלו לעשות קווי איסוף משכונות מסויימות לתחנות המטרונית, ואפילו משנים את המבנה כך שההורדה תמנע הליכה בין התחנות
אבל נשארו עם פטנט ה"קווי נחש" שמזדחלים במסלולים לא יעילים וארוכים.
בגלל מבנה השכונות על הכרמל, יש היררכיה מסוימת בתח"צ בחיפה. מה שאי אפשר להגיד על מקומות אחרים, יש לך את הקווים שנוסעים על הצירים הראשיים ויש לך את ה"שכונתיות".
 

ai27

Well-known member
אבל המטרונית (קו 1, אם עליו אתה מדבר) עובדת 24/7 מה שלא קורה עם אף קו בישראל.
ולמה?
כי באותו מקום היה שירות 24/7 עוד לפני.
זאת הבעיה - שירות התח"צ בארץ - מנותק מהצרכים. הקווים עוברים איפה שהם תמיד עברו, בימים ובשעות שהם תמיד פעלו
בגלל מבנה השכונות על הכרמל, יש היררכיה מסוימת בתח"צ בחיפה. מה שאי אפשר להגיד על מקומות אחרים, יש לך את הקווים שנוסעים על הצירים הראשיים ויש לך את ה"שכונתיות".
גם כשגרתי בחיפה, כל מה שנתקלתי בו היה קווים ארוכים, שכדי לשרת שכונות קרובות עוברים במקביל על אותם צירים ראשיים,
משמע - בלי היררכיה.
ועם תדירות נמוכה (כי אין סיכוי למלא אוטובוס משכונה קטנה).
בהחלט ציפיתי לראות קווים שכונתיים שמעבירים אנשים לתחנה על קווים ראשיים בתדירות גבוהה - כמו "תפוזית" שכונתית.
 

ערןל1

Active member
לי יש אלטרנטיבה - ואחרי שאני מוריד את הילדים בבית הספר אני לרוב מחנה ועולה על מטרונית עד לעבודה.

יש בעיות תדירות/שעות פעילות, יש בעיה של אמינות מידע, ויש בעיות כיסוי
בעיית אמינות זה הכי גרוע - אני מסתמך על מידע קיים - ומגלה שהוא שגוי. אין דרך לדעת מה התדירות מחוץ לשעות העומס או מתי התדירות פוחתת, תשתית שאיפשרה עד לפני שנתיים וחצי לדעת מתי האוטובוס יגיע - הפכה מחובה לאופציה, ובפועל לא מופעלת. לא יודע אם זה בגלל בעיה בטחונית או הזנחה.

בעיית תדירות/שעות פעילות זאת פונקציה של עלות נסיעה.
מעולם לא ראיתי סקר השואל האם נוסעי קו X מוכנים לשלם יותר על שירות בתדירות גבוהה יותר.
זה מתבקש, אבל בישראל תח"צ הוא מאוד פוליטי-ריכוזי - ולא מותאם למאפייני המשתמשים.

בעיית כיסוי אפשר לפתור באמצעות קווים מעגליים, שישפרו כיסוי.
הבנתי שגם את מה שעשו - ביטלו לאחר שאנשים התלוננו שביטלו להם את "קווי הנחש" שמתפתלים באיטיות בפקקים, במקביל למטרונית.
ככה יוצא שמי שלא גר בשכונה שיש בה תח"צ - לא ישתמש בתח"צ.

איזה אידאולוגיה אתה מחפש?
יש הרבה סיבות אידאאולוגיות להעדיף תחבורה ציבורית, הדוגמא שלהם
להגיע מהקריות לחיפה ברכב - לוקח יותר זמן. עולה הרבה יותר, ויש בלאי לרכב.
אז בממשלה מוכנים להשקיע הרבה כסף, כדי להגיד שהשקיעו,
אבל לא רוצים להבין מה מפריע לאנשים.
חוזרים לשיטה של שנות ה50: איפה שיש תחנות - יבנו בלי חנייה, ככה שאנשים יהיו חייבים להשתמש בתח"צ, והיקף השימוש יעלה.

לי יש אלטרנטיבה - ואחרי שאני מוריד את הילדים בבית הספר אני לרוב מחנה ועולה על מטרונית עד לעבודה.

יש בעיות תדירות/שעות פעילות, יש בעיה של אמינות מידע, ויש בעיות כיסוי
בעיית אמינות זה הכי גרוע - אני מסתמך על מידע קיים - ומגלה שהוא שגוי. אין דרך לדעת מה התדירות מחוץ לשעות העומס או מתי התדירות פוחתת, תשתית שאיפשרה עד לפני שנתיים וחצי לדעת מתי האוטובוס יגיע - הפכה מחובה לאופציה, ובפועל לא מופעלת. לא יודע אם זה בגלל בעיה בטחונית או הזנחה.

בעיית תדירות/שעות פעילות זאת פונקציה של עלות נסיעה.
מעולם לא ראיתי סקר השואל האם נוסעי קו X מוכנים לשלם יותר על שירות בתדירות גבוהה יותר.
זה מתבקש, אבל בישראל תח"צ הוא מאוד פוליטי-ריכוזי - ולא מותאם למאפייני המשתמשים.

בעיית כיסוי אפשר לפתור באמצעות קווים מעגליים, שישפרו כיסוי.
הבנתי שגם את מה שעשו - ביטלו לאחר שאנשים התלוננו שביטלו להם את "קווי הנחש" שמתפתלים באיטיות בפקקים, במקביל למטרונית.
ככה יוצא שמי שלא גר בשכונה שיש בה תח"צ - לא ישתמש בתח"צ.

איזה אידאולוגיה אתה מחפש?
יש הרבה סיבות אידאולוגיות להעדיף תחבורה ציבורית. הדוגמא שהם נתנו "טוב יותר לסביבה" היא אחת מהם אבל יש עוד: שיפור הבריאות של אנשים, שיפור החיים בעיר, תרומה לכלכלה. אז או שאני טועה (אפשרות סבירה ביותר) ותחבורה ציבורית לא תורמת או שאנשים לא מונעים מספיק בכיוון הזה.
להגיע מהקריות לחיפה ברכב - לוקח יותר זמן. עולה הרבה יותר, ויש בלאי לרכב.
אז בממשלה מוכנים להשקיע הרבה כסף, כדי להגיד שהשקיעו,
אבל לא רוצים להבין מה מפריע לאנשים.
חוזרים לשיטה של שנות ה50: איפה שיש תחנות - יבנו בלי חנייה, ככה שאנשים יהיו חייבים להשתמש בתח"צ, והיקף השימוש יעלה.
 

raya

Well-known member
אני נוסעת די הרבה בתחבורה ציבורית, בתוך העיר ומחוץ לעיר.
לא מרגישה צורך להיות כבולה/תלויה ברכב הפרטי.
איפה שאפשר - משתדלת ללכת ברגל במקום לנסוע באוטובוס למשל.
אז יש לי אלטרנטיבה, אבל אני כמעט ולא מממשת אותה.
 

masha sans bear

Active member
לאנשים עם רגישויות שונות נסיעה בתחבורה ציבורית זה סיוט.
אני ממש סובלת מחום וזה סיוט בשבילי להיכנס לאוטובוס שבחורף אין בו מזגן (או בקושי יש) וכל החלונות סגורים אז חם ואין אוויר, או בקיץ המזגן פועל והחלונות פתוחים אז גם חם כי המזגן לא מצליח להתמודד עם החום של 40 מעלות שכל הזמן נכנס פנימה. אני גם מאוד רגישה לרעשים שונים (סובלת ממיסופוניה), אז להיות באוטובוס ולשמוע מישהי מפוצצת בלונים עם המסטיק או מישהו מקשיב למוסיקה בלי אוזניות או חבורה של בנות מקשקשות בלי הפסקה ובקולי קולות - זה סיוט!
כשממש אין לי ברירה, אני נוסעת בתחב"צ, אבל אין שום סיכוי שאני אחליף את הנוחות של רכב פרטי (שבו אני יכולה לווסת את הטמפרטורה ולנסוע עם המוזיקה שאני אוהבת או סתם בשקט) בסבל של נסיעה באוטובוס. הרכבת והרכבת הקלה בכלל לא רלוונטיות כי צריך אוטובוס כדי להגיע אליהן...
בקיצור, הייתי שמחה לתרום לאיכות הסביבה, אבל בתנאים הנוכחיים של התחב"צ בארץ - זה לא יקרה, לצערי.
 

Ccyclist

Well-known member
לאנשים עם רגישויות שונות נסיעה בתחבורה ציבורית זה סיוט.
אני ממש סובלת מחום וזה סיוט בשבילי להיכנס לאוטובוס שבחורף אין בו מזגן (או בקושי יש) וכל החלונות סגורים אז חם ואין אוויר, או בקיץ המזגן פועל והחלונות פתוחים אז גם חם כי המזגן לא מצליח להתמודד עם החום של 40 מעלות שכל הזמן נכנס פנימה. אני גם מאוד רגישה לרעשים שונים (סובלת ממיסופוניה), אז להיות באוטובוס ולשמוע מישהי מפוצצת בלונים עם המסטיק או מישהו מקשיב למוסיקה בלי אוזניות או חבורה של בנות מקשקשות בלי הפסקה ובקולי קולות - זה סיוט!
כשממש אין לי ברירה, אני נוסעת בתחב"צ, אבל אין שום סיכוי שאני אחליף את הנוחות של רכב פרטי (שבו אני יכולה לווסת את הטמפרטורה ולנסוע עם המוזיקה שאני אוהבת או סתם בשקט) בסבל של נסיעה באוטובוס. הרכבת והרכבת הקלה בכלל לא רלוונטיות כי צריך אוטובוס כדי להגיע אליהן...
בקיצור, הייתי שמחה לתרום לאיכות הסביבה, אבל בתנאים הנוכחיים של התחב"צ בארץ - זה לא יקרה, לצערי.

הנקודה שלי היא של 57.3% מנוסעי התח"צ אין אלטרנטיבה כלשהי לתחבורה ציבורית.

כפי שאפשר לראות מהניק שלי אני רוכב אופניים. עד כמה שאהלל ואקדם את התחום - ברור לי שהוא לא מתאים לכולם ואפילו אישית הוא לא יתאים לי ביום סוער או קר במיוחד. בשנות הוירוס, בגלל היעדר היכולת לשלוט על מי יעבור ממש לידי בכביש - לא רכבתי. ליברליזם זה להבין שמה שמתאים לי לא מתאים בהכרח לאחרים ולהיפך.

אם את במצב ספציפי ומאובחן - זכותך המלאה להגיד שתח"צ אינו בשבילך בגלל נסיבותייך.

יש בדברייך נקודה אחת הרלבנטית לציבורים רחבים יותר - המרחק של תחנות רכבת ישראל ממרכזי הישובים. זהו מצב מאד שונה מהמצב בחו"ל שם הרכבת היתה האמצעי הממונע הראשון ולכן התחנות נמצאות באזורים מרכזיים יחסית או בשולי המרכז. פרוייקט המטרו העתידי בגוש דן מתוכנן כך שהקווים יעברו מתחת לרחובות ראשיים כמו אחוזה ברעננה, הרצל ברחובות וכו'. באשר לרק"ל- מדובר בקו אחד מתוך מערכת עתידית ואפשר לקוות אולי שאחד הקווים האחרים יהיה קרוב יותר אלייך, אם כי יהיו שם אותם ענייני קהל וצפיפות שבעייתיים לך.

מבחינת סביבה - יש עלייה במספר הרכבים החשמליים בימינו ואפשר לשקול אופציה כזו כאשר היא תגיע לרמת מחירים רלבנטית עבורך, במיוחד אם יש לך חנייה פרטית ויכולת להטעין בלילה.
 
מצד אחד ברור שהסקר לא מהווה מדגם מייצג של האוכלוסייה ובכלל לא בטוח שהוא אפילו מהווה מדגם מייצג של משתמשי מוביט. (באופן טבעי מי שנוסע ברכבו ורק לפעמים בתח"צ פותח את האפליקציה לעיתים רחוקות יותר ונתקל פחות באפשרות למלא סקר).

מצד שני, בואו נסתכל על הצד האופטימי. 21% מאלה שיש להם רכב זמין ציינו שהתח"צ חוסכת להם זמן. (אגב, זה לכאורה כולל אותי עם ה-347 והנת"צ המצוין לאורך כל נמיר, אם הייתי רוצה הייתי קונה רכב נוסף במקום האחד שיש למשק הבית שלנו). אני כמובן גם מתאים לקטגוריית הקבוצה הכלכלית שהתח"צ חוסך להם כסף (בין היתר כי לא ישלמו לי חניה מהעבודה).
 

Ccyclist

Well-known member
מצד אחד ברור שהסקר לא מהווה מדגם מייצג של האוכלוסייה ובכלל לא בטוח שהוא אפילו מהווה מדגם מייצג של משתמשי מוביט. (באופן טבעי מי שנוסע ברכבו ורק לפעמים בתח"צ פותח את האפליקציה לעיתים רחוקות יותר ונתקל פחות באפשרות למלא סקר).

מצד שני, בואו נסתכל על הצד האופטימי. 21% מאלה שיש להם רכב זמין ציינו שהתח"צ חוסכת להם זמן. (אגב, זה לכאורה כולל אותי עם ה-347 והנת"צ המצוין לאורך כל נמיר, אם הייתי רוצה הייתי קונה רכב נוסף במקום האחד שיש למשק הבית שלנו). אני כמובן גם מתאים לקטגוריית הקבוצה הכלכלית שהתח"צ חוסך להם כסף (בין היתר כי לא ישלמו לי חניה מהעבודה).

מוביט נוטה לברך לרגל החגים בעמוד ההתראות, אז לא חייבים לפתוח אותה כדי לקבל ממנה התראה על סקר. בנוסף - יש או לפחות היה לה שת"פ עם פנגו.

על המספר הגדול ביותר בסקר - של 70% מנוסעי התח"צ אין רכב - אני בטוח שיש לך נתונים מקבילים ממקורות אחרים שעסקו בנושא. אני מניח שהם בערך בקנה מידה דומה.

מבחינת נוסעי תח"צ רבים רכב זה פריבילגיה או מד"ב, מקסימום טובה שמבקשים מדי פעם או מונית שעולה ביוקר. כמי שנהג בישראל כ 40 יום במצטבר - אני עדיין רואה אותה דרך נקודת המבט התח"צית שאני רגיל אליה (שחזרתי אליה בחצי השני של הביקור האחרון).

מארחיי ברעננה לא נוהגים ולכן יכלתי להצדיק את השכרת הרכב לא רק כאמצעי נוח עבורי אלא גם כאמצעי עבורם איתו טיילנו בכל רחבי הארץ. את הפריבילגיה שלי חלקתי איתם לכל מני נסיעות למקומות שאי אפשר או מאד מסורבל להגיע אליהם בתח"צ. גם במקומות בשרון - הגאוגרפיה התח"צית שאני מכיר מ 2018-19 השתנתה משמעותית עם הרכב הפרטי. מקומות שלוקח חצי שעה ומעלה להגיע אליהם באוטובוס נמצאים כ 10 דקות ברכב, החוף בהרצליה - שוויתרנו עליו בתח"צ כי 45 דקות נראה לנו מוגזם - רק 15 דקות ברכב פלוס סיבוב חיפוש חניה בכיכר דה שליט.

טוב להיות בצד הפריבילגי, אבל חשוב לא לשכוח את הצד שעבורו התח"צ היא האופציה היחידה.

אישית, לפני הביקור האחרון, ביררתי על אופציות החניה ברוטשילד 22. יש בבניין חניון, אך לא היה לי ברור איפה הכניסה ולא הכי רציתי לעולל לעצמי פקקים של מרכז עיר ומחירי חניה בהתאם - במלון שהיה ממילא על גבול התקציב וחייב שימוש באמצעים מסויימים כדי לא לקרוע את הארנק. בחרתי בפריבילגיה של לגור גבוה מעל רוטשילד לכמה ימים, בלי רכב, במרחק כ 200 מטר מתחנת הרק"ל התחתית, וזה נותן לי לומר שבמשך החצי האחרון של הביקור בארץ הייתי חלק מאותם 70%~ נוסעים ללא רכב.
 

EHP12

Well-known member
מבחינת נוסעי תח"צ רבים רכב זה פריבילגיה או מד"ב, מקסימום טובה שמבקשים מדי פעם או מונית שעולה ביוקר. כמי שנהג בישראל כ 40 יום במצטבר - אני עדיין רואה אותה דרך נקודת המבט התח"צית שאני רגיל אליה (שחזרתי אליה בחצי השני של הביקור האחרון).

מארחיי ברעננה לא נוהגים ולכן יכלתי להצדיק את השכרת הרכב לא רק כאמצעי נוח עבורי אלא גם כאמצעי עבורם איתו טיילנו בכל רחבי הארץ. את הפריבילגיה שלי חלקתי איתם לכל מני נסיעות למקומות שאי אפשר או מאד מסורבל להגיע אליהם בתח"צ. גם במקומות בשרון - הגאוגרפיה התח"צית שאני מכיר מ 2018-19 השתנתה משמעותית עם הרכב הפרטי. מקומות שלוקח חצי שעה ומעלה להגיע אליהם באוטובוס נמצאים כ 10 דקות ברכב, החוף בהרצליה - שוויתרנו עליו בתח"צ כי 45 דקות נראה לנו מוגזם - רק 15 דקות ברכב פלוס סיבוב חיפוש חניה בכיכר דה שליט.

טוב להיות בצד הפריבילגי, אבל חשוב לא לשכוח את הצד שעבורו התח"צ היא האופציה היחידה.
לא נכון להגיד שאצל רוב נוסעי התח"צ רכב זאת פריבלגיה. למשל כאלה הגרים במשקי בית בהם יש יותר נפשות מכלי רכב. ומכירים נסיעה ברכב פרטי לכל הפחות מנקודת המבט כנוסעים. למשל בני נוער, או נשים הגרות בבתים בהם רק לבעל יש רכב.

לגבי גיאוגרפיה תחצ"ית, עד היום בראש יש לי את התחושה שהגעה מרחוב אבן גבירול לרחוב בן יהודה ולים המקביל לו זה דבר בלתי אפשרי. בגלל שאין קווי רוחב שעשו את הקישור הזה, ואם היו הם היו פונים שמאלה לדיזנגוף ולא ממשיכים מערבה.
 

Ccyclist

Well-known member
לא נכון להגיד שאצל רוב נוסעי התח"צ רכב זאת פריבלגיה. למשל כאלה הגרים במשקי בית בהם יש יותר נפשות מכלי רכב. ומכירים נסיעה ברכב פרטי לכל הפחות מנקודת המבט כנוסעים. למשל בני נוער, או נשים הגרות בבתים בהם רק לבעל יש רכב.

לגבי גיאוגרפיה תחצ"ית, עד היום בראש יש לי את התחושה שהגעה מרחוב אבן גבירול לרחוב בן יהודה ולים המקביל לו זה דבר בלתי אפשרי. בגלל שאין קווי רוחב שעשו את הקישור הזה, ואם היו הם היו פונים שמאלה לדיזנגוף ולא ממשיכים מערבה.

אולי זה המקור להבדל בין 90% לפי הסקרים שאתה מצטט וה 70% / 57.3% בסקר של מאקו.

קיומו של רכב במשק בית אינו זהה ליכולת להשתמש בו עצמאית. נוסע תח"צ ללא רישיון במשק בית כזה יהיה תלוי בבעל הרישיון לשם נסיעות רכב ובתח"צ לשם נסיעות עצמאיות.

לגבי גאוגרפיה תח"צית - היעדר החיבור מערבה שאתה מתאר מאיבן גבירול פוגע גם בחיבוריות של תחנת השלום שהיא תחנת הרכבת הקרובה למרבית מרכז תל אביב, אך לא מקושרת רוחבית. לשום מקום שם מדרום לבוגרשוב.
 

קבצים מצורפים

  • Screenshot_20240103-173603_Maps.jpg
    Screenshot_20240103-173603_Maps.jpg
    1 MB · צפיות: 1
למעלה