מארי ומאריסה

מארי ומאריסה

שמתם לב פעם לדמיון בשמותיהן הפרטיים של גברת קולטר ודוקטור מאלון? לכאורה זה סתם מקרי, ויש עוד דמויות עם שמות דומים, כמו ג'ון פא מנהיג הסוענים וג'ון פארי אבא של ויל. אבל כשחושבים על זה, יש כמה נקודות דמיון בין מארי מאלון ומאריסה קולטר, מעבר לשם. למשל, שתיהן התחילו בצד של הכנסיה, מארי כנזירה ומאריסה כמייסדת ארגון האכלנים ובעלת עמדת השפעה, ושתיהן עוברות צד בסופו של דבר. מעבר לכך, מאריסה היא אמה של ליירה, ומארי, אם תשימו לב, משמשת כמעין דמות אם אלטרנטיבית עבור ליירה כשהן נפגשות שוב בעולם המולפה והיא "מפתה" אותה. יש גם הקבלות הפוכות- למשל, העובדה שמארי היתה בכנסיה מתוך אמונה וגם כשעברה צד עשתה זאת מתוך אמונה, בעוד שגברת קולטר, כפי שסיכמנו כמה פתילים למטה, עשתה הכל מתוך אינטרס. ועוד משהו- שימו לב איך פולמן מתאר לנו את מאריסה: "היא הייתה יפיפייה וצעירה. שערה השחור והחלק הקיף את לחייה כמו מסגרת תמונה". ואיך את מארי: "היא הייתה בסוף שנות השלושים לחייה, כך הניחה ליירה, קצת יותר מבוגרת מגברת קולטר, והיו לה שיער שחור קצר ולחיים אדומות". לא ניתן להתעלם מהעובדה שהתיאורים מאוד דומים. מאריסה מתוארת כצעירה, מארי מתוארת כמבוגרת ממנה. מבחינת תיאור פיזי, אצל שתיהן הוא מתייחס לשיער (שחור, בשני המקרים) וללחיים. כאן הוא מציג את הניגוד ביניהם- גברת קולטר עם שיער ארוך שמקיף את הלחיים מצטיירת כמרוחקת ואצילית, בעוד השיער הקצר והלחיים האדומות של מארי מציירים אותה כטיפוס הרבה יותר ארצי ו"עממי". וכדי להוסיף על כך, פולמן דואג להכניס את גברת קולטר בתיאור של מארי. מקריות? אני לא חושב. ואני בטוח שאם נחפש עוד קצת ניתן למצוא עוד הקבלות. מה אתם אומרים?
 
אלה דמויות מאוד שונות

למרות השם המשותף (גרסאות שונות של מרים/מריה). אני לא ממש רואה איך לעשות הקבלה למרים אם-ישו/מרים המגדלית בלי לעקם את העובדות (תודה לאל, לא הכל צריך להקביל). ואני לא מצליח לחשוב על משהו אחר שאפשר להפיק. גם כמה צעירה יחסית למישהי בשנות השלושים לחייה מאריסה יכולה להיות אם יש לה בת בשנות העשרה? כלומר, אפשרי תאורטית שהיא התחתנה ובגדה בבעלה עם לורד עזריאל כשהיא היתה בת 14 וצברה כח במהירות מטאורית ובגיל צעיר אבל הרושם שלי שהיא לא באמת כל-כך צעירה, אבל יודעת להראות צעירה. ובמקרה של מאריסה "מונעת מתוך אינטרס" לא מתקרב ללתאר את האכזריות שהיא מסוגלת להגיע אליה - כלפי כל מי שהוא לא ליירה. אכזריות שמשתקפת היטב בדמון שלה. הוא אולי קוף אבל היא בפירוש כלבה.
 
יכול להיות שעלית על משהו

אני לא מתמצא כל כך בברית החדשה, אבל אם פולמן, כפי שאמרנו, משתמש באלמנטים נוצריים על מנת לנגח אותם, אולי יש קווי דמיון בין ההתנהלות של מרים אם ישו ומרים המגדלית בברית החדשה לבין אלה של מארי ומאריסה, כלומר שאחת מהן ממלאת את תפקיד אם ישו והשניה את תפקיד המגדלית. זה נאמר לחלוטין באוויר כי אני לא מכיר את הסיפורים שם, אז יכול להיות שאין לזה בסיס. כך או כך זה מחזק את הטענה שיש קשר ביניהן- לא סתם שיש להן שם דומה, שני השמות שלהן הם ואריאציה על שם נוצרי מובהק, אולי הכי נוצרי שיש. אני בטוח שזה לא סתם. לגבי גילה של גברת קולטר, אני לא רואה כאן בעיה. ליירה בת 11 בתחילת הספרים, והם לא מתמשכים על פני זמן כה רב כך שבסופם היא מכסימום בת 12. אם קולטר בת 30, היא ילדה אותה בגיל 19, זה לא בלתי סביר. אנחנו מניחים שהיא יותר מ30, נגיד 35 והיא ילדה את ליירה בגיל 24. זה ממש מתקבל על הדעת, במיוחד אם תזכור שמדובר בחברה דמוי-ויקטוריאנית, שבה 17 הוא גיל לגיטימי לנישואין עבור נערות. כאן החברה תהיה ודאי אפילו יותר שמרנית בגלל כוחה של הכנסיה.
 

נטעש

New member
יש גם טוני מרקיוס וטוני קוסטה ../images/Emo13.gif

כן, נכון. יש באמת קווי דמיון. וגם כששתיהן רוצות דבר מה מסוים, הן מוכנות לעשות הכל כדיי להשיג אותו.
 
הכל?

טוב, מאריסה תעשה באמת כל דבר ובפרט אם מדובר במעשה אכזרי. אם הוא גם כולל בגידה או רמיה זה בונוס. אבל מארי? אותה אחת שלא היתה מוכנה למכור את המחקר שלה לגורמי-ביטחון כאלה ואחרים? כלומר היא מוכנה לזרוק את הכל ולהשאיר עבודה של שנים מאחור כדי להשאר אמיתית עם עצמה אבל זה מובן מאוד שונה של "לעשות את הכל" ונכנס תחתיו רק כי מדובר במושג מאוד מאוד כללי. ולכל אחת יש בפירוש דברים שהיא לא תעשה כדי להשיג את מה שהיא רוצה (ובפרט במקרה של מארי) כך שזה גם לא ממש נכון.
 

נטעש

New member
היא הרסה את הציוד המשרדי והכל לא?

היא גרמה לנזק. מארי פשוט... הייתה בצד הנכון לדעתי. לא היו לה הרבה אפשרויות לעשות משהו אכזרי. היא יכלה לרצוח כמה אנשים, אבל למה לה? היא ברחה למקומות שהיא בכלל לא יודעת לאן הם מובילים. כמה אנשים פשוט יכנסו לתוך חלון באוויר?
 
זה רק אני

או שיש כאן הנחה חבויה שאנשים הם אכזריים אם רק נותנים להם הזדמנות? ואחרי הכל נראה לי סביר שלמאריסה היו אפשרויות פחות אכזריות לקדם את עצמה. זה שהיא בחרה בנתיב מאוד מאוד אכזרי אומר משהו על האישיות שלה. מה, אי אפשר בעולם שלה להתבלט בעשיה פילנטרופית? אבל מה שאני חושב זה שהביטוי "יעשו כל דבר" הוא מאוד כללי. שתיהן ילכו די רחוק אבל בשביל דברים שונים ובדרכים שונות. ההתרשמות שלי ממארי היא שהיא אדם הרבה יותר מצפוני היא נאמנה לאמת הפנימית שלה.
 

נטעש

New member
לא... אני לא מתכוונת לזה...

אוף... אני לא מתכוונת שמארי הייתה רוצחת או עושה משהו אכזרי. אבל היא כן הייתה עוברת על הכללים. כן, אני מתכוונת ששתיהן ילכו רחוק אבל בדרכים שונות. אני מסכימה איתך שמארי היא אדם מצפוני. אוקי... אז בתגובה הראשונה קצת הגזמתי. אף פעם הן לא התייאשו, הן נתנו מעצמן הכל בשביל השיג מה שהן רוצות, רק כל אחת בדרך שונה.
 
דעתי...

אמנם יש נקודות דומות, אבל לרוב אני חושבת שהוא ניסה לעשות אותן פחות או יותר הפכים אחת של השניה. גברת קולטר היא כאילו.. .הדמות המרושעת האולטימטיבית, בעוד שמארי נתפסת כדמות הטובה שעוזרת לכולם ובזכותה האבק שב לסדרו. אני יכולה להבין מאוד בקלות למה פולמן בחר נקודות דמיון בינהן, אבל בכל נקודות הדמין הללו הוא בחר להציג את הניגודים החזקים באופי שלהן. מארי- כמאמינה אמיתית בדת ובכנסיה, עוזבת אותה מתוך אמונה אמיתית, בעלת מעיין "תמימות" שכזאת, ונחמדות טבעית לכולם. גברת קולטר- מאמינה בכנסייה רק למען אינטרס. יכול להיות שהיא בכלל לא מאמינה באלוהים, ככל שאנחנו יודעים. היא עוזבת את הכנסייה רק למען אינטרס, גם אם הוא בפעם קצת יותר רגשי- להציל את ליירה. כמו כן, הדמות שלה פועלת ברשעות ומניפולטיביות, בלי חשש לפגוע באחרים. ההפך הגמור ממארי. מעניין לחשוב עליהן כאנטיתזות אחת של השניה...
 
זה נכון. אני חושב שפולמן אוהב את הדרך הזאת

להציג נקודות דמיון בין שני דברים רק כדי להדגיש עד כמה הם שונים. זה כלי ספרותי יפה לדעתי. כך הוא עושה עם מארי ומאריסה וכך גם למשל, עם ההקבלות לנרניה, שהוא משתמש בהם דווקא כדי לצאת נגד הספרים ולהציג את חומריו כאנטיתזה לנרניה. אני אנסה בהמשך למצוא עוד דוגמאות לכך.
 

האבק

New member
אני לא אתפלא אם זה היה מכוון

פולמן נותן תשומת לב רבה לשמות שהוא נותן לדמויות שלו (כמו שצריך) - כמו למשל השם "ויל" שמבטא את כח הרצון החזק של ויל, או השם "עזריאל" שמאד דומה למלאך (מלאך המוות, אאל"ט) עזראל, השם קירג'אווה שמשמעותו "רב גווני" לדמון החתולה של ויל (שיש לה גוונים רבים בפרווה) ועוד דוגמאות רבות... אני לא אתפלא אם הדמיון בשמות של מארי ומאריסה הוא לא מקרי. מעניינת באמת הנקודה שעמוס העלה על מרים האם ומרים המגדלית.
 
למעלה