מבוא. האידיאליזם האפיסטמולוגי

מבוא. האידיאליזם האפיסטמולוגי

מבוא. בעניין המדע החדש. הנה אם יתבונן אדם בהפרש שבין המדע החדש למדע העתיק ימצא כי ההבדל העיקרי הוא שלילת ההנחה שהמציאות היא כמות שאנו משיגים אותה בחושים. כי המדע החדש מניח שגם חפצים שנראים לעינינו דוממים יש בהם תנועה. ושבמה שחש האדם או רואה פגיעת גוף בגוף אינה פגיעה באמת אלא דחיית גוף את זולתו. ומה שאנו חשים כחום הוא תנועה מהירה. וקור תנועה איטית. והצבעים אינם נספחים לעצמים כפי שנראים בחושינו אלא אופן חזרת קרני אור. וללא אור אין לעצמים כלל צבע. ותנועת קרני האור אינה נראית ואיננו יודעים מהותה. אלא נדע שבתנועתם באופן זה ללא שנדע מהות תנועה זו נראה צבע פלוני ובתנועה אחרת צבע אלמוני. ומלבד ראיית הצבעים בתנועתם אין לנו כל ידיעה עליהם. נמצא שכל ידיעתנו אותה היא מחושינו. וכיוון שהנחנו שאין השגת חושינו המציאות עצמה אם כן גם ידיעת קרני האור שאינה נודעת לנו אלא מחושינו אינה ידיעת המציאות אלא ידיעת התנאים שבהם נראה ונשיג. נמצא שגם ידיעתם אינה ידיעת הנמצאים לעצמם אלא ידיעת תנאי השגתנו. ואין אנו יודעים כלל אלא את השגתנו.
 
למעלה