מבוא לאנתרופולוגיה - סיפור לתחרות
ברוכים הבאים לשיעור הראשון בקורס "מבוא לאנתרופולוגיה בין גלקטית". אני המרצה שלכם, צידראק. היום נדבר על שני המאפיינים הבולטים ביותר באנתרופולוגיה: הזהות והזרות. מהם המאפיינים היחודיים לכל תרבות? ומצד שני, מהם המאפיינים האוניברסלים? האם יש כאלו, בין כל כך הרבה יצורים תבוניים, או שמה אין אפילו גורם משותף אחד? כן, יאק? נכון מאוד. יאק הרגע ציין שחייב להיות מכנה משותף, אחרת לא היו מצליחים חמישים ושמונה הגזעים התבוניים להקים את האיחוד הגלקטי. ללא מכנה משותף, ברור שאין איחוד. אם כך, מהו אותו מכנה משותף? מהי הזהות? אפשר ללכת בדרך השלילה. ניגודה של הזהות היא הזרות, ואותה הרי קל מאוד לראות. הבטא-מלוריים, למשל, מקריבים את כל ילדיהם לצמחי הנוי שבעציציהם, ללא שום סיבה ברורה. הדרך היחידה בה הגזע ממשיך היא על ידי בריחת תינוקות עצמאית. מצד שני ישנם האוביקסים, שעיסוקם העיקרי הוא להזיז פלנטות קטנות ממערכת שמש אחת לאחרת, על מנת ליצור הרמוניה שמימית אובסקיורית כלשהי. אין ספק שערכיהם, אפילו תפיסת העולם של שני הגזעים האלה, שונים לחלוטין. אז מהו הגורם המאחד? כן, יאק? לא. ממש לא. עוד מישהו? כן, יאק. אמרתי, לא! תפסיק להתחכם, צוציק! הורידו ידיים, תלמידים. על מנת לענות על שאלת הזהות, הבאתי הולו-וידאו שיסביר הכל. זוהי הקלטה ישנה במקצת, שמתארת משלחת אנתרופולוגית לאחד מהגזעים הצעירים. ספציפית, מדובר בפלנטה סוג מ´, עליה התפתח גזע דו-רגלי בשם בני אנוש. יאק, אם תואיל בטובך לכבות את האור… תודה. ובכן, נתחיל להריץ את הסרט. כאן אנחנו רואים את צדרוני, דוקטורנט שלמד אצלי לפני כמה שנים. הוא השתתף במשלחת הזאת בתור נסיין. כמו שאתם רואים, המשלחת עטתה עליה את משבשי התפיסה, והם כבר נראים כיצורי אנוש לכל דבר. די, יאק, לא אומרים איכס על תבוניים. צדרוני מתקדם אל עבר קבוצה של אנשים שעומדים יחדיו בקצה רחוב. מיד יראה לנו צדרוני את מאפיין הזהות הבין גלקטי המשותף... כן, יאק? יאק, עוד הערה כזאת ואני מעיף אותך קיבינימט במורד כל המדרגות. אה! תהיו בשקט, תלמידים, הנה הוא נפגש ביצור אנושי... ומיד יוכיח לנו צדרוני מהו המאפיין התרבותי שמאחד בין כל תרבות תבונית באשר היא: "אמא שלך שרמוטה!" הביטו בפניו של היצור האנושי, כיצד הן מתעקלות בזוויות אוקלידיות ברורות, והנה- "אהה!" כן! בן האנוש הכה בצדרוני. ועכשיו כמובן צדרוני יחזיר לו, אבל כאן אנחנו מתדרדרים לאלימות בסיסית, שזה אינו מאפיין תבוני שמעניין אותנו. אז לסיכום, תלמידים (זה הזמן לרשום). היום למדנו על גישת הזהות והזרות, וכיצד המאפיין התבוני התרבותי האוניבריסלי הוא לא אחר מאשר גידוף מעמדה של אימו של הזר. שאלות? חוץ מיאק? אין? מצויין. נתראה בשיעור הבא.
ברוכים הבאים לשיעור הראשון בקורס "מבוא לאנתרופולוגיה בין גלקטית". אני המרצה שלכם, צידראק. היום נדבר על שני המאפיינים הבולטים ביותר באנתרופולוגיה: הזהות והזרות. מהם המאפיינים היחודיים לכל תרבות? ומצד שני, מהם המאפיינים האוניברסלים? האם יש כאלו, בין כל כך הרבה יצורים תבוניים, או שמה אין אפילו גורם משותף אחד? כן, יאק? נכון מאוד. יאק הרגע ציין שחייב להיות מכנה משותף, אחרת לא היו מצליחים חמישים ושמונה הגזעים התבוניים להקים את האיחוד הגלקטי. ללא מכנה משותף, ברור שאין איחוד. אם כך, מהו אותו מכנה משותף? מהי הזהות? אפשר ללכת בדרך השלילה. ניגודה של הזהות היא הזרות, ואותה הרי קל מאוד לראות. הבטא-מלוריים, למשל, מקריבים את כל ילדיהם לצמחי הנוי שבעציציהם, ללא שום סיבה ברורה. הדרך היחידה בה הגזע ממשיך היא על ידי בריחת תינוקות עצמאית. מצד שני ישנם האוביקסים, שעיסוקם העיקרי הוא להזיז פלנטות קטנות ממערכת שמש אחת לאחרת, על מנת ליצור הרמוניה שמימית אובסקיורית כלשהי. אין ספק שערכיהם, אפילו תפיסת העולם של שני הגזעים האלה, שונים לחלוטין. אז מהו הגורם המאחד? כן, יאק? לא. ממש לא. עוד מישהו? כן, יאק. אמרתי, לא! תפסיק להתחכם, צוציק! הורידו ידיים, תלמידים. על מנת לענות על שאלת הזהות, הבאתי הולו-וידאו שיסביר הכל. זוהי הקלטה ישנה במקצת, שמתארת משלחת אנתרופולוגית לאחד מהגזעים הצעירים. ספציפית, מדובר בפלנטה סוג מ´, עליה התפתח גזע דו-רגלי בשם בני אנוש. יאק, אם תואיל בטובך לכבות את האור… תודה. ובכן, נתחיל להריץ את הסרט. כאן אנחנו רואים את צדרוני, דוקטורנט שלמד אצלי לפני כמה שנים. הוא השתתף במשלחת הזאת בתור נסיין. כמו שאתם רואים, המשלחת עטתה עליה את משבשי התפיסה, והם כבר נראים כיצורי אנוש לכל דבר. די, יאק, לא אומרים איכס על תבוניים. צדרוני מתקדם אל עבר קבוצה של אנשים שעומדים יחדיו בקצה רחוב. מיד יראה לנו צדרוני את מאפיין הזהות הבין גלקטי המשותף... כן, יאק? יאק, עוד הערה כזאת ואני מעיף אותך קיבינימט במורד כל המדרגות. אה! תהיו בשקט, תלמידים, הנה הוא נפגש ביצור אנושי... ומיד יוכיח לנו צדרוני מהו המאפיין התרבותי שמאחד בין כל תרבות תבונית באשר היא: "אמא שלך שרמוטה!" הביטו בפניו של היצור האנושי, כיצד הן מתעקלות בזוויות אוקלידיות ברורות, והנה- "אהה!" כן! בן האנוש הכה בצדרוני. ועכשיו כמובן צדרוני יחזיר לו, אבל כאן אנחנו מתדרדרים לאלימות בסיסית, שזה אינו מאפיין תבוני שמעניין אותנו. אז לסיכום, תלמידים (זה הזמן לרשום). היום למדנו על גישת הזהות והזרות, וכיצד המאפיין התבוני התרבותי האוניבריסלי הוא לא אחר מאשר גידוף מעמדה של אימו של הזר. שאלות? חוץ מיאק? אין? מצויין. נתראה בשיעור הבא.