מבחן בתנ"ך

  • פותח הנושא RnPz
  • פורסם בתאריך

RnPz

New member
מבחן בתנ"ך

יש לי בעוד כמה ימים מבחן בתנ"ך ורציתי לקבל טיפים לגבי צורת הלמידה למבחן בתנ"ך ואם אפשר גם טיפים כי יש לי בעיה עם הלמידה למקצוע הזה והציונים שלי לא ממש גבוהים בתנ"ך למרות שאני לומד למבחנים בתנ"ך. תודה רבה.
 
תנ"ך.. תנ"ך...

אחד המבחנים הקשים ביותר בבגרות - תנ"ך. גם הציונים הארציים... נמוכים בו. אולי תוכל לספר קצת איך אתה לומד למבחן, כך אפשר יהיה למצוא את הקושי ולנסות לתקן. כידוע, אסטרטגיות למידה יש גם לפי רעיונות גם לפי מקצועות הלימוד, ובעיקר לפי הדרך האישית המתאימה לכל אחד. לכן אין ספר אחד של "איך ללמוד הכי טוב" אלא... יש הרבה רעיונות. קדימה... ספר איך וננסה למצוא איך כן ואיך לא. ד.א. האם יש לך כל החומר שצריך ללמוד ? האם הוא מסודר לפי נושאים ? פרקים ? ספרים ?
 

RnPz

New member
שיטת הלמידה שלי לתנ"ך

אוקיי אז שיטת הלמידה שלי לתנ"ך היא כך: אני לוקח כל פרק ומסכם אותו.כל פרק מסוכם בפיסקאות וכל פיסקה מורכבת מהסברים על מספר פסוקים. הנה דוגמא כדי שתביני אותי בצורה יותר טובה: כותרת- מלכים א' פרק י"א ----------------- תקציר הפרק- פרק זה מסבר על בלה בלה בלה פסוקים 1-22- בפסוקים אלה מדובר על בלהבלהבלהבלה פסוקים 22-30- בפסוקים אלה מדובר על בלהבלהבלהבלה מלכים א' פרק י"ג ----------------- תקציר הפרק- פרק זה מסבר על בלה בלה בלה פסוקים 1-22- בפסוקים אלה מדובר על בלהבלהבלהבלה פסוקים 22-30- בפסוקים אלה מדובר על בלהבלהבלהבלה וכך הלאה... יש לי את כל החומר שצריך ללמוד ובעיקרון אני מסדר את החומר לפי פרקים ופסוקים. הבעיתיות שלי לפי מה ששמתי לב היא כשנגיד יש במבחן שאלה שצריך לקרוא פסוק כלשהו ואז להסביר אותו או להגיד מה הקשר בינו לבין פסוק אחר. בשאלות כאלה אני בד"כ מסביר את הפסוק במילים שלי וזה יוצא תשובה קצרה מידי ולא מספקת ובגלל זה יורדות לי נקודות. אהה ודרך אגב שני הציונים שלי בינתיים במבחנים בתנ"ך הם 64 ו-77 ואני בכיתה י'. ואני חושב שאני יכול לקבל ציונים הרבה יותר טובים ולכך אני שואף.
 
כלומר החומר ישנו הבעיה היא כתיבה

כשאתה צריך להסביר קשר בין שני פסוקים יש אפשרות : לקרוא פסוק 1, להבין אותו ולכתוב כל מה שמבינים ממנו. לקרוא פסוק 2, להבין אותו ולכתוב כל מה שמבינים ממנו. רק אחר כך לראות את הקשר ביניהם - מהו. האם הקשר הוא של השלמה - אחד משלים מידע שיש בשני, או הקשר הוא ניגוד, או סיבה תוצאה, או משהו שישנו באחד קשור לאיזה נושא מסוים אחר... אפשר למצוא איך שניהם מדברים על אותו דבר מזווית שונה או דומה, ולהשתמש במילות הקישור שלמדת בשיעורי לשון. האם מילות הקישור ידועות לך ? הן בדרך כלל עוזרות בהרחבת המשפטים ולהבאתם לידי תשובה מלאה יותר. האם תרצה לתת דוגמא של שאלה ?
 

RnPz

New member
דוגמא לשאלה מהמבחן

3. קרא מלכים א' פרק י"א פסוקים 1-13: *אני אבחר לצורך הדוגמא את שאלה ד': ד. מהן הסיבות לפילוג על פי מלכים א' פרק י"א פסוק 28 ועל פי פרק י"ב פסוק 4 התשובה שאני כתבתי וקבלתי עליה 0 מתוך 8 נקודות- הסיבות לפילוג הן ששלמה נתן לירבעם להיות מנהל העבודה בבית יוסף כלומר הוא צריך לקחת מהם את הכספים ואז העם מרד בשלמה וזה גרם לפילוג הממלכה. *דרך אגב בנוגע למילות קישור ששאלת אז השנה בבית ספר שלי לא לומדים לשון בכיתה י' אנחנו מתחילים ללמוד לשון אם אני לא טועה רק בי"א כלומר שנה הבאה אז כל המילות קישור והדברים האלה יצאו לי מהראש ואני לא יודע איך זה קשור לתנ"ך.
 
הסבר לדוגמא - תנ"ך

יש תשובה אחת הנתונה בפרק א' פסוק 11 : בגלל חטאו של שלמה תיקרע הממלכה, אך בשל יחסו המיוחד לדוד אבי שלמה, הממלכה לא תיקרע בזמנו של שלמה אלא בתקופה של מלוכת בנו.
לעומת זאת השאלה שכתובה אצלך מראה כיוון אחר של חשיבה על מדוע התפלגה הממלכה.
מה צריך לעשות כדי לענות על השאלה ? 1. לקרוא את שני הפסוקים שהתבקשת. בהשוואה בין שני פסוקים או בהתייחסות של שני פסוקים לאותו עניין, עדיף להעתיק את שני הפסוקים, זה לא הרבה וזה מאד נוח בעיניים. 2. לבדוק כל פסוק מה הוא בעצם אומר, גם הפסוק בעצמו, וגם בהתייחס למה ששאלו, כלומר – הפסוק בעצמו אומר .............. (תגיד אתה מה הוא אומר) לעזרתך יש פירושים. גם באינטרנט תוכל למצוא את הפרקים והפסוקים הנדרשים ותוכל גם לבחור פירושים מתאימים. כאן יש מאגר של ספרי הקודש השונים. 3. בתנ"ך יש שני חלקים של סיבות - א. כל מה שקורה הוא בא מאלוהים ומחטאי האדם או ממעשיו הטובים של האדם. ב. מהחלקים האנושיים שיש בבני האדם, כלומר : אהבה, קנאה, שנאה וכו'... מה שיש בין כל בני אדם רגילים. בפרק א' פס' 11 כתוב – שהממלכה תיקרע בשל חטאי שלמה, אלוהים אומר כך. לעומת זאת בפסוקים שניתנו לך לבדיקה זה לא בגלל אלוהים אלא בשל התנהגויות של אנשים. כל פעם שנותנים לך לבדוק סיבות – תראה – האם הסיבה היא אלוהים או הסיבה היא בני האדם. לפעמים יש שילוב ולפעמים זה נפרד. 4. לכל פסוק כתוב משהו קצר, שנראה לך שקרה שם בהתייחסות לרצון של אנשים – כמו שאמרת נכון – הם מרדו... 5. צרף את מה שכתבת על פסוק אחד ואת מה שכתבת על פסוק שני – ביחד. כלומר, עליך לכתוב תשובה אחת המסבירה את הקשר בין הפסוקים עצמם והקשר לפילוג הממלכה (מה ששואלת השאלה). רצוי בתשובתך להוסיף מלה, שתים שלוש לציטוט, כדי לחזק דבריך, וכמובן – לציין מהיכן זה לקוח. העתקתי כאן את הפסוקים ואת הפירושים כדי להדגים את הדרך. מלכים א' פרק י"א פס' כח וְהָאִישׁ יָרָבְעָם, גִּבּוֹר חָיִל; וַיַּרְא שְׁלֹמֹה אֶת-הַנַּעַר, כִּי-עֹשֵׂה מְלָאכָה הוּא, וַיַּפְקֵד אֹתוֹ, לְכָל-סֵבֶל בֵּית יוֹסֵף. (לפי פירוש רש"י - לכל סבל בית יוסף - (תרגום) לכל מסקי מיסין דבית יוסף, מנשה ואפרים, לפי שמשבט אפרים היה) מה זה אומר ? מה אפשר להבין מזה ? מלכים א' פרק י"ב פס' ד אָבִיךָ, הִקְשָׁה אֶת-עֻלֵּנוּ; וְאַתָּה עַתָּה הָקֵל מֵעֲבֹדַת אָבִיךָ הַקָּשָׁה, וּמֵעֻלּוֹ הַכָּבֵד אֲשֶׁר-נָתַן עָלֵינוּ—וְנַעַבְדֶךָּ. (לפי פירוש מצודת דוד - ואתה עתה - רצה לומר, אבל אתה הואיל ואינך בגודל מעלת אביך, אשר באו לראות פניו מאפסי ארץ, אם כן מה לך להרבות באנשי בית וסוסים, עזוב אותם והקל עולנו ) מי אומר את הפסוק הזה ? מי כועס על מי ? מה הוא רוצה, למה ? בהצלחה !! ואם יש עוד שאלות, צ'יק צ'ק שאל לפני מועד הבחינה.
 

RnPz

New member
תודה רבה

תודה רבה מאוד עזרת לי שחילקת את ההסבר של איך לענות על שאלה לסעיפים ככה אני אזכור את זה בראש טוב יותר. אהה ומצאתי גם אתר טוב שמפרש ממש כל פסוק. פשוט יש שם כפתור שכתוב עליו "במילים אחרות" והוא מפרש כל פסוק במילים פשוטות אז אני מקווה שזה יעזור לי. ושוב תודה. :)
 

RnPz

New member
הכתובת לאתר שדיברתי עליו

http://kol-basefer.cet.ac.il/kol%2Dbasefer אתר ממש טוב פשוט צריך ללחוץ על הכפתור "במילים אחרות".
 

nicegirl1

New member
באמת?

תנ"ך הוא אחד המבחנים הקשים ביותר? אני חשבתי שמתמטיקה.
 
מתמטיקה מחולקת לדרגות

5 יחידות, 4 יחידות וכו'... כך שכל אחד יכול למצוא לעצמו את מס' היחידות המתאים. אחד הקשיים בתנ"ך שיש שפת המקור התנ"כית, הדומה לעברית שלנו, אך לא ממש אותו דבר, מה שמבלבל תלמידים. בנוסף לכך, מצטרף גורם "אלוהים" שאינו קיים במתמטיקה, (חוץ מהקריאות של התלמידים אוי, אלוהים כמה קשה....), כך שמי שמאמין לפעמים מתקשה לראות פירושים אחרים לתנ"ך ומי שאינו מאמין מתקשה לראות את האלוהות בתנ"ך. הקונפליקטים האלו מקשים בנוסף לדרישות במבחן, שאינן מתורגלות מספיק בזמן הלימודים.
 

nicegirl1

New member
שטויות

תנ"ך הוא אחד המקצועות האהובים עליי הוא אנושי ומרתק וניתן לשינון בקלילות מה שקשה במתמטיקה זה השיעמום האין סופי והחוסר במילוליות שאני שונאת כל כך ולא מתחברת לזה בכלל.
 
את מדברת ברמה אישית...

ואני דיברתי בהכללה. בעובדה, הציונים של מקצוע התנ"ך נמוכים באופן יחסי - ארצי ! לעומת מקצועות אחרים. בוודאי יש כמה סיבות, חלק מהן מניתי, וחלק אין לי מושג בהן או לא ארצה להיכנס אליהן. לנושא המתמטיקה - את יכולה להמציא מלל לכל מה שאת עושה, וגם יכולה להחליט לראות אותה בדרך חיובית - זה לא עניין של הסתכלות ?
 
פיייייי איזה מזל יש לי ../images/Emo186.gif

שאני לא פסיכולוגית
יחד עם זאת, את יכולה לספר כאן אם מתחשק לך... מה קרה...
 
למעלה