הסבר לדוגמא - תנ"ך
יש תשובה אחת הנתונה בפרק א' פסוק 11 : בגלל חטאו של שלמה תיקרע הממלכה, אך בשל יחסו המיוחד לדוד אבי שלמה, הממלכה לא תיקרע בזמנו של שלמה אלא בתקופה של מלוכת בנו.
לעומת זאת השאלה שכתובה אצלך מראה כיוון אחר של חשיבה על מדוע התפלגה הממלכה.
מה צריך לעשות כדי לענות על השאלה ? 1. לקרוא את שני הפסוקים שהתבקשת. בהשוואה בין שני פסוקים או בהתייחסות של שני פסוקים לאותו עניין, עדיף להעתיק את שני הפסוקים, זה לא הרבה וזה מאד נוח בעיניים. 2. לבדוק כל פסוק מה הוא בעצם אומר, גם הפסוק בעצמו, וגם בהתייחס למה ששאלו, כלומר – הפסוק בעצמו אומר .............. (תגיד אתה מה הוא אומר) לעזרתך יש פירושים. גם באינטרנט תוכל למצוא את הפרקים והפסוקים הנדרשים ותוכל גם לבחור פירושים מתאימים. כאן יש
מאגר של ספרי הקודש השונים. 3. בתנ"ך יש שני חלקים של סיבות - א. כל מה שקורה הוא בא מאלוהים ומחטאי האדם או ממעשיו הטובים של האדם. ב. מהחלקים האנושיים שיש בבני האדם, כלומר : אהבה, קנאה, שנאה וכו'... מה שיש בין כל בני אדם רגילים. בפרק א' פס' 11 כתוב – שהממלכה תיקרע בשל חטאי שלמה, אלוהים אומר כך. לעומת זאת בפסוקים שניתנו לך לבדיקה זה לא בגלל אלוהים אלא בשל התנהגויות של אנשים. כל פעם שנותנים לך לבדוק סיבות – תראה – האם הסיבה היא אלוהים או הסיבה היא בני האדם. לפעמים יש שילוב ולפעמים זה נפרד. 4. לכל פסוק כתוב משהו קצר, שנראה לך שקרה שם בהתייחסות לרצון של אנשים – כמו שאמרת נכון – הם מרדו... 5. צרף את מה שכתבת על פסוק אחד ואת מה שכתבת על פסוק שני – ביחד. כלומר, עליך לכתוב תשובה אחת המסבירה את הקשר בין הפסוקים עצמם והקשר לפילוג הממלכה (מה ששואלת השאלה). רצוי בתשובתך להוסיף מלה, שתים שלוש לציטוט, כדי לחזק דבריך, וכמובן – לציין מהיכן זה לקוח. העתקתי כאן את הפסוקים ואת הפירושים כדי להדגים את הדרך. מלכים א' פרק י"א פס' כח וְהָאִישׁ יָרָבְעָם, גִּבּוֹר חָיִל; וַיַּרְא שְׁלֹמֹה אֶת-הַנַּעַר, כִּי-עֹשֵׂה מְלָאכָה הוּא, וַיַּפְקֵד אֹתוֹ, לְכָל-סֵבֶל בֵּית יוֹסֵף. (לפי פירוש רש"י - לכל סבל בית יוסף - (תרגום) לכל מסקי מיסין דבית יוסף, מנשה ואפרים, לפי שמשבט אפרים היה) מה זה אומר ? מה אפשר להבין מזה ? מלכים א' פרק י"ב פס' ד אָבִיךָ, הִקְשָׁה אֶת-עֻלֵּנוּ; וְאַתָּה עַתָּה הָקֵל מֵעֲבֹדַת אָבִיךָ הַקָּשָׁה, וּמֵעֻלּוֹ הַכָּבֵד אֲשֶׁר-נָתַן עָלֵינוּ—וְנַעַבְדֶךָּ. (לפי פירוש מצודת דוד - ואתה עתה - רצה לומר, אבל אתה הואיל ואינך בגודל מעלת אביך, אשר באו לראות פניו מאפסי ארץ, אם כן מה לך להרבות באנשי בית וסוסים, עזוב אותם והקל עולנו ) מי אומר את הפסוק הזה ? מי כועס על מי ? מה הוא רוצה, למה ? בהצלחה !! ואם יש עוד שאלות, צ'יק צ'ק שאל לפני מועד הבחינה.