מבנה שו"ב של רכבת ישראלמבנה שו"ב
אני אשמח מאוד עם מישהו יסביר לי מה זה מבנה שו"ב? נתקלתי בזה במכרז של הרכבת ואני לא יודע מה זה אומר בתודה מראש מיש
תודה רבהמבנה שו"ב של רכבת ישראל
שו"ב הן ראשי התיבות של ´שליטה ובקרה´. זהו מונח בעל מספר רב של פירושים, אבל בהקשר הרכבתי הכוונה היא בד"כ לשליטה ובקרה על תנועת הרכבות, בין היתר ע"י שליטה על התשתית הקשורה אליהן (המסילות ומערכות האיתות). בעבר היו תאי אתת בכל תחנה, וכל אתת כזה היה אחראי על קטע מסוים של מסילה עליו שלט באמצעות סמאפורים (מעין רמזורים מכניים ישנים של רכבות) ומסוטים (המסילות המתפצלות) שהופעלו ידנית, ע"י כבלים שנמתחו עד לתא האתת. בהמשך, כשאותן הפעולות הפכו למכניות (עם הנעה חשמלית של המסוטים ושל הסמאפורים, ועם סימנורים, הגרסא הרכבתית של הרמזור), צומצמה משמעותית ההגבלה על המרחק בין תא האתת לקטע בו הוא אחראי על תנועת הרכבות. הגבלה זו היתה נתונה בגלל הכח הרב שדרוש היה בכדי להזיז מסוט במשיכת כבל ארוך. בעקבות כך, הוקמו תאי האתת האלקטרוניים, או חשמליים, ששלטו על קטעים נרחבים של הקווים. לדוגמה - כיום תא האתת שבתחנת חיפה מזרח שולט בכל הקו שמהיציאה מתחנת חיפה מזרח ועד למרחק רב דרומית מחיפה. מכיוון שמדובר עדיין באחריות ובעבודה רבה, פותחה השליטה הממוחשבת, שמיושמת כבר כיום בארץ במרכז הבקרה של לוד. בשליטה הממוחשבת, מוזן המחשב השולט על האיתות ועל המסילות בלוח הזמנים ובנתונים אודות הרכבות עצמן, ואמור להיות מסוגל ליישם את לוח הזמנים בעצמו. התערבות אנושית דרושה באותם מקרים שבהם לא הכל הולך כשורה. מכיוון שהשליטה באמצעות מחשב היא אפשרית גם בטווח רחוק, באמצעות תקשורת נתונים, ניתן לרכז את השליטה והבקרה על שטח רחב מאוד במקום אחד, וכך מרכז הבקרה שבלוד, אחראי כיום על כל המסילות שמהיציאה הצפונית של באר שבע-צפון ועד לראש העין, ובעתיד הקרוב יורחב תחום שליטה זה. רכבת ישראל שואפת כבר מזה זמן מה לנצל את יתרונות השו"ב הממוחשב באופן המירבי, ומתכננת לבנות מרכז שו"ב כלל-ארצי(!) שימוקם בקומה השנייה (שתיבנה בעתיד) בתחנת חוף הכרמל בחיפה.
גם אניתודה רבה
חן,תודה רבה על ההסבר למדתי דברים חדשים
למה דווקא בחיפהמבנה שו"ב של רכבת ישראל
שו"ב הן ראשי התיבות של ´שליטה ובקרה´. זהו מונח בעל מספר רב של פירושים, אבל בהקשר הרכבתי הכוונה היא בד"כ לשליטה ובקרה על תנועת הרכבות, בין היתר ע"י שליטה על התשתית הקשורה אליהן (המסילות ומערכות האיתות). בעבר היו תאי אתת בכל תחנה, וכל אתת כזה היה אחראי על קטע מסוים של מסילה עליו שלט באמצעות סמאפורים (מעין רמזורים מכניים ישנים של רכבות) ומסוטים (המסילות המתפצלות) שהופעלו ידנית, ע"י כבלים שנמתחו עד לתא האתת. בהמשך, כשאותן הפעולות הפכו למכניות (עם הנעה חשמלית של המסוטים ושל הסמאפורים, ועם סימנורים, הגרסא הרכבתית של הרמזור), צומצמה משמעותית ההגבלה על המרחק בין תא האתת לקטע בו הוא אחראי על תנועת הרכבות. הגבלה זו היתה נתונה בגלל הכח הרב שדרוש היה בכדי להזיז מסוט במשיכת כבל ארוך. בעקבות כך, הוקמו תאי האתת האלקטרוניים, או חשמליים, ששלטו על קטעים נרחבים של הקווים. לדוגמה - כיום תא האתת שבתחנת חיפה מזרח שולט בכל הקו שמהיציאה מתחנת חיפה מזרח ועד למרחק רב דרומית מחיפה. מכיוון שמדובר עדיין באחריות ובעבודה רבה, פותחה השליטה הממוחשבת, שמיושמת כבר כיום בארץ במרכז הבקרה של לוד. בשליטה הממוחשבת, מוזן המחשב השולט על האיתות ועל המסילות בלוח הזמנים ובנתונים אודות הרכבות עצמן, ואמור להיות מסוגל ליישם את לוח הזמנים בעצמו. התערבות אנושית דרושה באותם מקרים שבהם לא הכל הולך כשורה. מכיוון שהשליטה באמצעות מחשב היא אפשרית גם בטווח רחוק, באמצעות תקשורת נתונים, ניתן לרכז את השליטה והבקרה על שטח רחב מאוד במקום אחד, וכך מרכז הבקרה שבלוד, אחראי כיום על כל המסילות שמהיציאה הצפונית של באר שבע-צפון ועד לראש העין, ובעתיד הקרוב יורחב תחום שליטה זה. רכבת ישראל שואפת כבר מזה זמן מה לנצל את יתרונות השו"ב הממוחשב באופן המירבי, ומתכננת לבנות מרכז שו"ב כלל-ארצי(!) שימוקם בקומה השנייה (שתיבנה בעתיד) בתחנת חוף הכרמל בחיפה.
מרכז הבקרה של רכבת ישראל בחיפהלמה דווקא בחיפה
נראה לי יותר הגיוני להקים מרכז בקרה במרכז המיקום בלוד לדעתי עדיף על מרכז בחיפה קודם בגלל אורך פריסת הקווים לכל כיוון מחיפה לבאר שבע הרבה יותר ארוך מלוד לבאר שבע או מתל אביב לבאר שבע. מה ההיגיון לבנות מרכז חדש כשיש מרכז פועל בלוד שאפשר להרחיב עוד אם יש צורך ולהפוך אותו למרכז ארצי?
Copyright©1996-2021,Tapuz Media Ltd. Forum software by XenForo® © 2010-2020 XenForo Ltd.