מבנה שו"ב

מצב
הנושא נעול.

mish c

New member
מבנה שו"ב

מבנה שו"ב
אני אשמח מאוד עם מישהו יסביר לי מה זה מבנה שו"ב? נתקלתי בזה במכרז של הרכבת ואני לא יודע מה זה אומר בתודה מראש מיש
 
מבנה שו"ב של רכבת ישראל

מבנה שו"ב
אני אשמח מאוד עם מישהו יסביר לי מה זה מבנה שו"ב? נתקלתי בזה במכרז של הרכבת ואני לא יודע מה זה אומר בתודה מראש מיש
מבנה שו"ב של רכבת ישראל
שו"ב הן ראשי התיבות של ´שליטה ובקרה´. זהו מונח בעל מספר רב של פירושים, אבל בהקשר הרכבתי הכוונה היא בד"כ לשליטה ובקרה על תנועת הרכבות, בין היתר ע"י שליטה על התשתית הקשורה אליהן (המסילות ומערכות האיתות). בעבר היו תאי אתת בכל תחנה, וכל אתת כזה היה אחראי על קטע מסוים של מסילה עליו שלט באמצעות סמאפורים (מעין רמזורים מכניים ישנים של רכבות) ומסוטים (המסילות המתפצלות) שהופעלו ידנית, ע"י כבלים שנמתחו עד לתא האתת. בהמשך, כשאותן הפעולות הפכו למכניות (עם הנעה חשמלית של המסוטים ושל הסמאפורים, ועם סימנורים, הגרסא הרכבתית של הרמזור), צומצמה משמעותית ההגבלה על המרחק בין תא האתת לקטע בו הוא אחראי על תנועת הרכבות. הגבלה זו היתה נתונה בגלל הכח הרב שדרוש היה בכדי להזיז מסוט במשיכת כבל ארוך. בעקבות כך, הוקמו תאי האתת האלקטרוניים, או חשמליים, ששלטו על קטעים נרחבים של הקווים. לדוגמה - כיום תא האתת שבתחנת חיפה מזרח שולט בכל הקו שמהיציאה מתחנת חיפה מזרח ועד למרחק רב דרומית מחיפה. מכיוון שמדובר עדיין באחריות ובעבודה רבה, פותחה השליטה הממוחשבת, שמיושמת כבר כיום בארץ במרכז הבקרה של לוד. בשליטה הממוחשבת, מוזן המחשב השולט על האיתות ועל המסילות בלוח הזמנים ובנתונים אודות הרכבות עצמן, ואמור להיות מסוגל ליישם את לוח הזמנים בעצמו. התערבות אנושית דרושה באותם מקרים שבהם לא הכל הולך כשורה. מכיוון שהשליטה באמצעות מחשב היא אפשרית גם בטווח רחוק, באמצעות תקשורת נתונים, ניתן לרכז את השליטה והבקרה על שטח רחב מאוד במקום אחד, וכך מרכז הבקרה שבלוד, אחראי כיום על כל המסילות שמהיציאה הצפונית של באר שבע-צפון ועד לראש העין, ובעתיד הקרוב יורחב תחום שליטה זה. רכבת ישראל שואפת כבר מזה זמן מה לנצל את יתרונות השו"ב הממוחשב באופן המירבי, ומתכננת לבנות מרכז שו"ב כלל-ארצי(!) שימוקם בקומה השנייה (שתיבנה בעתיד) בתחנת חוף הכרמל בחיפה.
 

mish c

New member
תודה רבה

מבנה שו"ב של רכבת ישראל
שו"ב הן ראשי התיבות של ´שליטה ובקרה´. זהו מונח בעל מספר רב של פירושים, אבל בהקשר הרכבתי הכוונה היא בד"כ לשליטה ובקרה על תנועת הרכבות, בין היתר ע"י שליטה על התשתית הקשורה אליהן (המסילות ומערכות האיתות). בעבר היו תאי אתת בכל תחנה, וכל אתת כזה היה אחראי על קטע מסוים של מסילה עליו שלט באמצעות סמאפורים (מעין רמזורים מכניים ישנים של רכבות) ומסוטים (המסילות המתפצלות) שהופעלו ידנית, ע"י כבלים שנמתחו עד לתא האתת. בהמשך, כשאותן הפעולות הפכו למכניות (עם הנעה חשמלית של המסוטים ושל הסמאפורים, ועם סימנורים, הגרסא הרכבתית של הרמזור), צומצמה משמעותית ההגבלה על המרחק בין תא האתת לקטע בו הוא אחראי על תנועת הרכבות. הגבלה זו היתה נתונה בגלל הכח הרב שדרוש היה בכדי להזיז מסוט במשיכת כבל ארוך. בעקבות כך, הוקמו תאי האתת האלקטרוניים, או חשמליים, ששלטו על קטעים נרחבים של הקווים. לדוגמה - כיום תא האתת שבתחנת חיפה מזרח שולט בכל הקו שמהיציאה מתחנת חיפה מזרח ועד למרחק רב דרומית מחיפה. מכיוון שמדובר עדיין באחריות ובעבודה רבה, פותחה השליטה הממוחשבת, שמיושמת כבר כיום בארץ במרכז הבקרה של לוד. בשליטה הממוחשבת, מוזן המחשב השולט על האיתות ועל המסילות בלוח הזמנים ובנתונים אודות הרכבות עצמן, ואמור להיות מסוגל ליישם את לוח הזמנים בעצמו. התערבות אנושית דרושה באותם מקרים שבהם לא הכל הולך כשורה. מכיוון שהשליטה באמצעות מחשב היא אפשרית גם בטווח רחוק, באמצעות תקשורת נתונים, ניתן לרכז את השליטה והבקרה על שטח רחב מאוד במקום אחד, וכך מרכז הבקרה שבלוד, אחראי כיום על כל המסילות שמהיציאה הצפונית של באר שבע-צפון ועד לראש העין, ובעתיד הקרוב יורחב תחום שליטה זה. רכבת ישראל שואפת כבר מזה זמן מה לנצל את יתרונות השו"ב הממוחשב באופן המירבי, ומתכננת לבנות מרכז שו"ב כלל-ארצי(!) שימוקם בקומה השנייה (שתיבנה בעתיד) בתחנת חוף הכרמל בחיפה.
תודה רבה
חן,תודה רבה על ההסבר למדתי דברים חדשים
 

oren*

New member
גם אני ../images/Emo140.gif

תודה רבה
חן,תודה רבה על ההסבר למדתי דברים חדשים
גם אני
 

fireman

New member
למה דווקא בחיפה

מבנה שו"ב של רכבת ישראל
שו"ב הן ראשי התיבות של ´שליטה ובקרה´. זהו מונח בעל מספר רב של פירושים, אבל בהקשר הרכבתי הכוונה היא בד"כ לשליטה ובקרה על תנועת הרכבות, בין היתר ע"י שליטה על התשתית הקשורה אליהן (המסילות ומערכות האיתות). בעבר היו תאי אתת בכל תחנה, וכל אתת כזה היה אחראי על קטע מסוים של מסילה עליו שלט באמצעות סמאפורים (מעין רמזורים מכניים ישנים של רכבות) ומסוטים (המסילות המתפצלות) שהופעלו ידנית, ע"י כבלים שנמתחו עד לתא האתת. בהמשך, כשאותן הפעולות הפכו למכניות (עם הנעה חשמלית של המסוטים ושל הסמאפורים, ועם סימנורים, הגרסא הרכבתית של הרמזור), צומצמה משמעותית ההגבלה על המרחק בין תא האתת לקטע בו הוא אחראי על תנועת הרכבות. הגבלה זו היתה נתונה בגלל הכח הרב שדרוש היה בכדי להזיז מסוט במשיכת כבל ארוך. בעקבות כך, הוקמו תאי האתת האלקטרוניים, או חשמליים, ששלטו על קטעים נרחבים של הקווים. לדוגמה - כיום תא האתת שבתחנת חיפה מזרח שולט בכל הקו שמהיציאה מתחנת חיפה מזרח ועד למרחק רב דרומית מחיפה. מכיוון שמדובר עדיין באחריות ובעבודה רבה, פותחה השליטה הממוחשבת, שמיושמת כבר כיום בארץ במרכז הבקרה של לוד. בשליטה הממוחשבת, מוזן המחשב השולט על האיתות ועל המסילות בלוח הזמנים ובנתונים אודות הרכבות עצמן, ואמור להיות מסוגל ליישם את לוח הזמנים בעצמו. התערבות אנושית דרושה באותם מקרים שבהם לא הכל הולך כשורה. מכיוון שהשליטה באמצעות מחשב היא אפשרית גם בטווח רחוק, באמצעות תקשורת נתונים, ניתן לרכז את השליטה והבקרה על שטח רחב מאוד במקום אחד, וכך מרכז הבקרה שבלוד, אחראי כיום על כל המסילות שמהיציאה הצפונית של באר שבע-צפון ועד לראש העין, ובעתיד הקרוב יורחב תחום שליטה זה. רכבת ישראל שואפת כבר מזה זמן מה לנצל את יתרונות השו"ב הממוחשב באופן המירבי, ומתכננת לבנות מרכז שו"ב כלל-ארצי(!) שימוקם בקומה השנייה (שתיבנה בעתיד) בתחנת חוף הכרמל בחיפה.
למה דווקא בחיפה
נראה לי יותר הגיוני להקים מרכז בקרה במרכז המיקום בלוד לדעתי עדיף על מרכז בחיפה קודם בגלל אורך פריסת הקווים לכל כיוון מחיפה לבאר שבע הרבה יותר ארוך מלוד לבאר שבע או מתל אביב לבאר שבע. מה ההיגיון לבנות מרכז חדש כשיש מרכז פועל בלוד שאפשר להרחיב עוד אם יש צורך ולהפוך אותו למרכז ארצי?
 
מרכז הבקרה של רכבת ישראל בחיפה

למה דווקא בחיפה
נראה לי יותר הגיוני להקים מרכז בקרה במרכז המיקום בלוד לדעתי עדיף על מרכז בחיפה קודם בגלל אורך פריסת הקווים לכל כיוון מחיפה לבאר שבע הרבה יותר ארוך מלוד לבאר שבע או מתל אביב לבאר שבע. מה ההיגיון לבנות מרכז חדש כשיש מרכז פועל בלוד שאפשר להרחיב עוד אם יש צורך ולהפוך אותו למרכז ארצי?
מרכז הבקרה של רכבת ישראל בחיפה
לא אנסה לטעון שיש בידי תשובה לגבי השאלה ´מדוע הוחלט להקים את מרכז הבקרה הכלל ארצי של רכבת ישראל בחיפה´. מבחינה טכנית, אין הדבר משנה האם יוקם המרכז בחיפה, בת"א או בלוד. הרי מדובר בשליטה ´בשלט רחוק´ בכל אחת מהאפשרויות. תקשורת הסיבים של רכבת ישראל בנויה כיום באופן שמאפשר ללא הבדל בעלויות ובסיבוך את יישום כל האפשרויות הללו. אמנם שטח המרכז החדש יהיה גדול יותר מזה הקיים בלוד, אבל גם בשטח הרכבת בלוד יש מספיק מקום להקים שני מבנים נוספים בגודל הדרוש ללא סיבוך רב. מבחינה הסטורית, יש צידוק רב לבניית המרכז בחיפה. כיום יושבים בחיפה הן פונקציית ה-´פיקוד´ של רכבת ישראל (חדר המצב שלה) והן אגף תנועה. מבנה ההנהלה הראשון של הנהלת הרכבת של המנדט היה בתחנת חיפה מזרח, במבנה ששימש לפני זה את משרדי הנהלה של השלוחה לחיפה של הרכבת החג´אזית. בסוף שנות ה-30, עם הקמת תחנת חיפה מרכז, עבר חלק ניכר מההנהלה לשם, ורק בתקופת רכבת ישראל נעשה המעבר (המיותר לדעתי) לתל-אביב. כמובן שבתור חיפאי אני משוחד ומעדיף ריכוז של כמה שיותר פונקציות של הרכבת ´קרוב לבית´...
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה